Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   [Hjälp] Flight Simulator 2004/X (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24485)

Romet12 2009-09-13 15:45

[Hjälp] Flight Simulator 2004/X
 
Citat:

Här kan alla skriva om sina problem i flight simulator spelen.
Mitt första problem är att när jag flyger med 747-400 på 17 000 meters/fot höjden på autopilot. Efter en timme så börjar den "lagga" hastigheten höjs och gör små plötsliga rörelser, som om det var vind ute hård. Men använder FSpassengers, och de påverkas inte det. Vad kan det vara för fel?

Dson 2009-09-13 16:19

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 191477)
Mitt första problem är att när jag flyger med 747-400 på 17 000 meters/fot höjden på autopilot. Efter en timme så börjar den "lagga" hastigheten höjs och gör små plötsliga rörelser, som om det var vind ute hård. Men använder FSpassengers, och de påverkas inte det. Vad kan det vara för fel?

Det första jag funderar på är om det är 17,000 meter eller fot du menar?
Är det meter så ligger du alldeles för högt, och kan tänkas vara problemet.
Är det fot så är du på en höjd där det mycket väl kan vara väldigt turbulent, och är det turbulent kan farten hoppa lite och framförallt kan även en 747-400 kastas runt som en vante.

Det du kan göra är att antingen sjunka eller stiga till en annan höjd, där det är lugnare:)

Romet12 2009-09-13 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 191481)
Det första jag funderar på är om det är 17,000 meter eller fot du menar?
Är det meter så ligger du alldeles för högt, och kan tänkas vara problemet.
Är det fot så är du på en höjd där det mycket väl kan vara väldigt turbulent, och är det turbulent kan farten hoppa lite och framförallt kan även en 747-400 kastas runt som en vante.

Det du kan göra är att antingen sjunka eller stiga till en annan höjd, där det är lugnare:)

Kollade efter, jag menade 17 000 feet/fot. Och men på vilken höjd borde man vara föra att undvika sådna turbulenser?
Och så använder jag fspassenger, och passagerarna blir inte alls påverkta. :rolleyes:

bönan 2009-09-13 18:21

Hej! 17000 feet är väldigt lågt för B747. Gå upp på 35-40000 istället.:)

Romet12 2009-09-13 19:01

Den här gången, misslyckades jag att landa planet... Vilket ska hastigheten vara när man ska landa?

Dson 2009-09-13 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 191490)
Den här gången, misslyckades jag att landa planet... Vilket ska hastigheten vara när man ska landa?

Hastigheten är lika hög, som ett snöre är långt!:)

Det här beror helt på väder, vind, hur mycket klaff du tagit ut, hur mycket planet väger osv :)

Men jag hade väl lagt mig runt... 150 (Gäller Boeing 747) knop någonstans, man får experimentera lite. har du tagit de flyglektioner som finns i Flight Sim?

Romet12 2009-09-13 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 191508)
Hastigheten är lika hög, som ett snöre är långt!:)

Det här beror helt på väder, vind, hur mycket klaff du tagit ut, hur mycket planet väger osv :)

Men jag hade väl lagt mig runt... 150 (Gäller Boeing 747) knop någonstans, man får experimentera lite. har du tagit de flyglektioner som finns i Flight Sim?

Asså, kan du tänka dig att jag flög ca 3 timmar till Barcelona från ESSA. Och sedan krach landade jag på något sätt, det var dimma så det var svårt att se banan också, men 1000 fot över marken så såg man allt. hade flaps ute, geras var utfälld, och flög in i ca 220 knop. any problems over here?
Så mycket av min resa då. :confused:
Men nästa gång ska jag ta kortare sträcka till i början med.

Dson 2009-09-14 03:00

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 191509)
Asså, kan du tänka dig att jag flög ca 3 timmar till Barcelona från ESSA. Och sedan krach landade jag på något sätt, det var dimma så det var svårt att se banan också, men 1000 fot över marken så såg man allt. hade flaps ute, geras var utfälld, och flög in i ca 220 knop. any problems over here?
Så mycket av min resa då. :confused:
Men nästa gång ska jag ta kortare sträcka till i början med.

Jag har gjort några atlantflygningar under min tid online, i realtid, har tagit ca 8-10 timmar. Vid en av de lyckades jag låsa motor 3 och 4 på 100% N1, varpå jag totalt gled ut i terrängen vid landning på Arlanda, efter en flygning från New York. Jag känner till den känslan, den är rätt kass.

220 knop med klaff och ställ ute, är väldigt för mycket. Ta ner farten till ca 150 knop med samma config så borde det gå bättre!:)

Ligger du rätt på glidbanan och localizern? Har du rätt vikt? Det är mycket som spelar in om en landning går rätt eller inte... Om du vill finns jag på MSN så kan jag nog försöka ge dig mer ingående hjälp där om du behöver.

Romet12 2009-09-14 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 191519)
Jag har gjort några atlantflygningar under min tid online, i realtid, har tagit ca 8-10 timmar. Vid en av de lyckades jag låsa motor 3 och 4 på 100% N1, varpå jag totalt gled ut i terrängen vid landning på Arlanda, efter en flygning från New York. Jag känner till den känslan, den är rätt kass.

220 knop med klaff och ställ ute, är väldigt för mycket. Ta ner farten till ca 150 knop med samma config så borde det gå bättre!:)

Ligger du rätt på glidbanan och localizern? Har du rätt vikt? Det är mycket som spelar in om en landning går rätt eller inte... Om du vill finns jag på MSN så kan jag nog försöka ge dig mer ingående hjälp där om du behöver.

OK! Det där med vikten? Hur ska den vara när man ska landa? Hur mycket osv?
När jag landar så använder jag den där APP grejen så den kommer rakt framför banan och de sista feets landar jag manuelt.

Dson 2009-09-14 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 191522)
OK! Det där med vikten? Hur ska den vara när man ska landa? Hur mycket osv?
När jag landar så använder jag den där APP grejen så den kommer rakt framför banan och de sista feets landar jag manuelt.

Vikten behöver inte vara nån speciell, sålänge den inte överskrider MLW (Maximum Landing Weight), och gör den det är det bara att dumpa bränsle.

Du gör en ren ILS-inflygning?

Ska jag vara ärlig verkar du inte ha så vidare stor koll på det här med flygningen, speciellt inte med ett stort jetplan. Mitt tips - och det här rekomenderar jag verkligen starkt till alla - är att du tar ett flertal lektioner ur den flygskola som ingår i Flight Simulator. Lär dig flyga en Cessna 172 från grunden, och när du med en Cessna kan göra en VOR/DME-inflygning, ILS-inflygning, Visuell inflygning kan det vara dags att ta sig uppåt i flygskolan.

På så sätt får du en djävulsk koll på flygningen, jämfört med om man bara går direkt på en stor 747...:)

Romet12 2009-09-14 17:09

Är det någon som spelar Flight Simulator X? Där finns det ju en möjlighet att två stycken flyger ett plan. Tänkte att då skulle någon visa mig hur man landar ett flygplan och lite tips. :visslar:

kpf93 2009-09-14 22:39

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 191535)
Är det någon som spelar Flight Simulator X? Där finns det ju en möjlighet att två stycken flyger ett plan. Tänkte att då skulle någon visa mig hur man landar ett flygplan och lite tips. :visslar:

Lite svårt att bara visa då man måste förklara allt man gör, men kolla igenom guiderna som finns, de är jätte bra guider! Övning ger färdighet, mina första flygningar gick nog lika bra som dina :):tumme_upp:

Romet12 2009-09-20 14:30

Jag har märkt att det är lättare att landa ILS än Visuellt... Visuellt landning händer bara då, jag flyger till ESSA (Arlanda) spelar ingen roll varifrån, så får jag alltid landa manuelt. Det är riktigt jobbig, och där brkar jag missa landningsbanan. Men när det gäller ILS, så går det ganska bra, det får jag använda när jag sa landa t.ex i Estland, Tallinn (EETN)

Romet12 2010-01-08 15:37

Tjenare igen,
Nu efer ett tag har jag börjat spela FS9 igen. Varje gång jag spelar och sätter spelet på paus för att gå till datorns menu för att göra någoting, så kan jag inte öppna spelet igen från menyn där alla öppna flinkarna är.

Använder VISTA. Jag måste alltid börja om från början mina resor. :mad:

http://img710.imageshack.us/img710/8019/70489410.jpg

Bombardier Train 2010-01-08 16:31

Vet inte hur det är med Flight Simulator men nog ska det väl gå att köra i administratörsläge och med kompatibilitetsläge? Prova det! :)

Romet12 2010-01-08 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 200983)
Vet inte hur det är med Flight Simulator men nog ska det väl gå att köra i administratörsläge och med kompatibilitetsläge? Prova det! :)

Jag kör så! Men ändå händer det. :(

sealpower 2010-01-08 17:11

Alt-Tabba eller tryck på windows-tangent en massa gånger brukar funka för mig, fsx är rätt tjurigt på Vista när det gäller den aspekten. Att bara klicka brukar inte duga.

Romet12 2010-01-08 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200988)
Alt-Tabba eller tryck på windows-tangent en massa gånger brukar funka för mig, fsx är rätt tjurigt på Vista när det gäller den aspekten. Att bara klicka brukar inte duga.

Och sedan har jag en fråga till. Asså, jag har också FSX, men den hackar när jag spelar. Har ATI Raedon HD 4650. är den dålig eller?

sealpower 2010-01-08 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 200990)
Och sedan har jag en fråga till. Asså, jag har också FSX, men den hackar när jag spelar. Har ATI Raedon HD 4650. är den dålig eller?

FSX är ett dåligt optimiserat spel som tenderar att hacka lite grann på de flesta datorer, vet inget om ATI-kort så jag kan inte uttala mig om det är bra eller dåligt, men jag känner folk med riktiga värstinggrejer som inte heller kan köra det helt flytande.

Ett bra tips föra att få bättre flyt utan att tappa så mycket grafisk kvalitet är att sänka trafikinställningarna, gärna stänga av land och sjötrafik helt eftersom de ändå inte påverkar flygningen. Det går mycket kraft att hålla koll på alla aitrafikrutter. Skillnaden är klart märkbar.

Romet12 2010-01-09 15:24

Tjenare,
Jag håller på med att göra ett eget flygbolag (Virtual Airlines). Den ska heta Green Flights. Jag ska göra lite Reklam/advertisement och jag tänkte skriva något sådant "Green Flights, var du än befinner dig". Fast hela det kommer att vara på en bild. Så min fråga är hur skriver man på engelska "var du än befinner dig" eller "var du än befinner"? Jag provade med google translator, fast där står det "Where ever you are" Är det rätt eller fel? Eller ska det stå: "Wherever you are"?

Victor S 2010-01-14 00:04

Where ever you are, eller When ever you need it, hade jag valt. Kanske bägge, Where ever you are, When ever you need it?

Joel 2010-01-14 00:33

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 201081)
Eller ska det stå: "Wherever you are"?

Helt rätt. :)

kpf93 2010-01-16 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 201081)
Tjenare,
Jag håller på med att göra ett eget flygbolag (Virtual Airlines). Den ska heta Green Flights. Jag ska göra lite Reklam/advertisement och jag tänkte skriva något sådant "Green Flights, var du än befinner dig". Fast hela det kommer att vara på en bild. Så min fråga är hur skriver man på engelska "var du än befinner dig" eller "var du än befinner"? Jag provade med google translator, fast där står det "Where ever you are" Är det rätt eller fel? Eller ska det stå: "Wherever you are"?

Bara av ren undran, har du tänkt göra det officielt online? Eller ska du vara ett bolag som du ska ha för dig själv? Om du nu hade tänkt köra på online så ska du nog lugna ner dig lite, att skapa ett bolag är rätt svårt.

Har du testat flyga online? Kan vara att bra tips där det finns massa ATC och piloter som kan hjälpa till. Ett tips om du flyger default flygplanen när du har problem, släng dessa planen i väggen, finns massa plan man kan köpa och liknande så får du mer realism. Kan rekomendera PMDG's 737 modeller, riktigt fina, sen finns det 747,757,767,MD-11,Airbus och alla möjliga modeller!

Om du vill ha lite mer tips eller liknande kan du alltid langa iväg ett pm!
Hjälper dig gärna med att t ex komma online eller liknande.

Ha det bra!!

//Christian


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:19.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009