Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Bygget av Xoa7, rapporter här. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24927)

lan 2009-11-01 20:47

Bygget av Xoa7, rapporter här.

1 bifogad(e) fil(er)
Knåpar just nu till löpboggin till Xoa7. En bild från bygget:

stora vågen 2009-11-01 20:58

Slurp... läckert, fortsätt så...

korvtiger 2009-11-02 17:23

Jisses! När började du med den där?
Det känns som om du är ruskigt snabb på att bygga. Eller så visar du bilder på hur bygger såg ut för ett tag sedan..
Eller en kombination av dom båda? :rolleyes:

Men i alla fall, ruskigt snyggt!
Ännu ett projekt att se fram emot!

lan 2009-11-03 08:55

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 195773)
Jisses! När började du med den där?
Det känns som om du är ruskigt snabb på att bygga. Eller så visar du bilder på hur bygger såg ut för ett tag sedan..
Eller en kombination av dom båda? :rolleyes:

Men i alla fall, ruskigt snyggt!
Ännu ett projekt att se fram emot!

När ritningarna är inlagda bygger jag boggien på ca 5 timmar, med sen tar texturtillverkning och mappning säkert 10 till. Bilden visar en tämligen klar och animerad löboggi, motorboggin har några detaljer till på utsidan med bör gå snabbt att få till. Jag postar inget gammalt utan rapporterar av vartefter så ni kan följa bygget "i realtid". Ibland ligger bygget nere några dar - men sen är jag på'et igen.

Här är länk med lite bilder på X7:an: http://www.jarnvag.net/vagnguide/X7.asp

lan 2009-11-03 19:55

1 bifogad(e) fil(er)
Inpassning och kontroll av boggins placering på vagnritningen (stämmer hyfsat).

lan 2009-11-04 16:58

091104

3 bifogad(e) fil(er)
Alla boggier klara till både X5 och X7. Börjat med det roliga - korgen till X7:ans motorvagn. Nu vidtar texturframställning ett tag framöver. Bilder på X7:ans driv- och löpboggi samt nuläge på vagnkorgen till motorvagnen.

Återkommer!

Bengan 2009-11-04 17:18

Härligt att se, Lennart.

Här går det undan. Hoppas att det flyter på, utan problem för dig.

X2an 2009-11-04 20:40

Jag må vara tjatig, men skulle du kunna montera fast STW-koppel?:grin: Då är det första motorvagnen med det! Jag längtar redan tills den är färdig!:drool:

lan 2009-11-04 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 195958)
Jag må vara tjatig, men skulle du kunna montera fast STW-koppel?:grin: Då är det första motorvagnen med det! Jag längtar redan tills den är färdig!:drool:

Enligt min plan blir det inget STW-koppel utan ett scriptat koppel som fäller ner övergångsbryggorna och ev. kopplar vagnarna visuellt (om det syns?).
Det finns utmärkta alternativ till SWT-kopplet (som ju har något år på nacken nu).
STW verkar sakta ha insomnat i någon slags Törnrosasömn - hoppas dom vaknar snart - inte om hundra år? (Dom gjorde kanske dom bästa modeller som gjorts till Trainz - åtminstone för oss svenskar).
Jag jobbar med att sätta ihop ett "script" som sköter allt:
Passagerare, blinkers, bak och fram ljus, förare i rätt cab, destinationsskyltar, vindrutetorkare, koppling och övergångsbryggor - vi får väl se om jag lyckas?

Erfarenheter har jag fått genom konstruktion av Säröbanans lok, vagnar och byggnader, samt GS spårvagnar.

God kväll alla!

lan 2009-11-05 16:22

091105

1 bifogad(e) fil(er)
Det dånar i verkstaden, plåten formas.

Marcus Gustavsson 2009-11-05 16:50

mycket mycket snyggt! :tumme_upp:

ekankal 2009-11-05 16:51

Ser helt lysande ut.
Är fortfarande lika impad av hur snabb du är, utan att det bara blir slarvbyggt, tvärtom.

Då kanske man kan köra "Lysekilståg" framöver.
(För visst var det väl dessa tåg som trafikerade den banan gammalt tillbaks?)

lan 2009-11-05 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 196011)
Ser helt lysande ut.
Är fortfarande lika impad av hur snabb du är, utan att det bara blir slarvbyggt, tvärtom.

Då kanske man kan köra "Lysekilståg" framöver.
(För visst var det väl dessa tåg som trafikerade den banan gammalt tillbaks?)

X7:orna gick som något slags tidiga pendeltåg på många banor på 50-70 talen. Lysekilsbanan var bara en - den första "Kungsbackapendeln" var X7. Om nån vet fler banor som trafikerades av dessa "brunkorvar" så hör av er!
Har fått hjälp med bilder på inredning och förarplats så allt löper - men jag har höga ambitioner så det kommer att ta tid!
Under tiden söker jag intriörbilder på X5:an ("Göteborgaren, Stockholmaren, Scaniapilen m.m.)

X2an 2009-11-05 18:41

Du kör hårt! Fantasktiskt!:applad:

lan 2009-11-06 18:27

091106

3 bifogad(e) fil(er)
Skinningen har börjat. Lite sakar att fixa, inredningen kommer sen - först utsidan.

lan 2009-11-07 14:46

091107

3 bifogad(e) fil(er)
Har gjort övergångbryggor och koppel som skall styras av ett skript som jag använde till GSJ:s vagnar (okopplad vagnsände = brygga upp och koppel ner, kopplad vagnsände = brygga ner och koppel upp). Har även modellerat diverse broms- och eldetaljer samt buffertar(obs. ej fjädrande, animerade bufferar - det får vara måtta på excesserna!). Jag sparar alla delar separat (save selected) och gör backup regelbundet - vis av skadan när min förra dator stals med alla GSJ:s vagnar och Lok1 - ingen backup den gången.
Börjat animera dörrarna (resgodsdörrarna öppnas utåt ca. 150 grader, passagerardörrarna är skjutdörrar) det blir alltså både "rotate" och "position" controllers.

Än återstår mycket jobb men nu är det helg så jag ligger (kanske) lågt ett par dagar?

alex 2009-11-07 15:07

Det ser otroligt bra ut! :tumme_upp:

rac_hammer 2009-11-07 15:16

mycket lovande fortsätt så:tumme_upp: kommer du gör släpvagnen med UB7X?

X2an 2009-11-07 15:23

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!vad jag vill ha den nu!!! Jag bara måste har den!! Snälla!!!!!

lan 2009-11-07 16:03

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 196154)
mycket lovande fortsätt så:tumme_upp: kommer du gör släpvagnen med UB7X?

Självklart! Boggier och ritningar är inlagda i Gmax. Den kommer efter Xoa5, så ni får vänta ett tag.

ekankal 2009-11-07 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 196159)
Självklart! Boggier och ritningar är inlagda i Gmax. Den kommer efter Xoa5, så ni får vänta ett tag.

Vi kan nog vänta den tid det tar (även om tungan hänger nere vid knäskålarna), när man ser vad som är på G.
Kanonjobb :tumupp::tumupp::tumupp:.

lan 2009-11-07 17:06

091107 aftonbreak

Tack för alla positiva reaktioner! Jag börjar komma in i svängen efter mycket övande med allehanda modeller. Håller på med fototexturer till inredningen - jag tror den kommer att bli bra som det ser ut.

Om nån har kontakt med emges, så har jag skickat ett forum-mejl till honom med fråga om lov att mixtra lite med hans Mk2-Hg-pantograf, men har ej fått något svar än. Om någon vet var emges är kan ni väl vidarebefordra min begäran!

Tack!

korvtiger 2009-11-07 18:27

Annars kan du få en färdiganimerad strömavtagare som jag använt på min F2e i gMax format. Du får mixtra med den hur du vill, så den passar.

Vet ej vad det är för typ av pant på Xoa7:an, men de ser väl rätt lika ut.

Emges (MatsS) är vad jag vet inte aktiv på forumet längre. Har försökt själv att komma i kontakt med honom via mail, men han har inte svarat.

http://i469.photobucket.com/albums/r...elkolskena.jpg

lan 2009-11-07 21:03

3 bifogad(e) fil(er)
[quote=korvtiger;196181]Annars kan du få en färdiganimerad strömavtagare som jag använt på min F2e i gMax format. Du får mixtra med den hur du vill, så den passar.

Vet ej vad det är för typ av pant på Xoa7:an, men de ser väl rätt lika ut.

Emges (MatsS) är vad jag vet inte aktiv på forumet längre. Har försökt själv att komma i kontakt med honom via mail, men han har inte svarat.

/QUOTE]

Frågan är om jag inte bygger en egen Panto trots allt, orginalet har en mer komplicerad uppbyggnad, med fler isolatorer m.m. Dessutom är den identisk med Xoa5:s panto (återanvändning!?). Tack iallafall Korvtiger! Bifogar bilder på orginal, emges och korvtigers - få se vad ni tycker? emges skulle duga med lite fix men konstruktören verkar avsomnad - finns det möjligen ett liv utanför Trainz?

portu 2009-11-07 21:12

Although I do not understand very well your language... I see that these jobs are very good.

lan 2009-11-08 11:28

Citat:

Ursprungligen postat av portu (Inlägg 196216)
Although I do not understand very well your language... I see that these jobs are very good.

Thank you portu, your constructions are of very high quality and has been an inspiration for me!

lan 2009-11-08 11:39

091108

2 bifogad(e) fil(er)
Har börjat med inredningen, som sen skall ligga till grund för en "interior", Jag har blandat friskt i texturfilen, färg och svartvitt, stretch och drag! Får se hur det blir.

lan 2009-11-08 15:46

091108

3 bifogad(e) fil(er)
Har slängt ut inredningen i terrängen för att se om allt funkar - det gör det, några små justeringar - sen börjar hopsättningen av modellen (det stora tidskrävande jobbet).'

ekankal 2009-11-08 15:59

Suveränt, ser bara bättre å bättre ut.
Kommer man att kunna åka som passagerare också, typ som i Y1'orna (LokKalles)?

Bengan 2009-11-08 16:09

Oj då.

Här går det undan och det ser ruskigt bra ut också.

rac_hammer 2009-11-08 17:00

:tumme_upp: kan knappt vänta

X2an 2009-11-08 17:05

Lääckerrrrrrrrrtt.. :drool::drool:

Kan du fixa lite attachment-points åt passagerarna? Skulle vara perfeckt med det och fungerande dörrar. Hursomhellst igen: :drool::drool:

lan 2009-11-08 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 196304)
Suveränt, ser bara bättre å bättre ut.
Kommer man att kunna åka som passagerare också, typ som i Y1'orna (LokKalles)?

Jag har planer på det - man bör kunna frottera sig med alla "australier" som skall fylla vagnen vid stationerna. Jag tror att om man lägger in några "outside view" här och där så kan man flytta runt sig med "´" och "å" ( "[" och"]" på engelska tangentbord. Det är mycket att ordna med innan modellen är klar - men just nu är jag i en manisk period (måtte det inte komma en depressiv och förstöra).

lan 2009-11-09 11:52

091109

8 bifogad(e) fil(er)
Börjar bli klar med själva modellen, skrapat ihop alla delar i en sceneryfil för att kolla i Trainz - ser rätt hyfsat ut ifall jag får säga det själv. (lite småsaker kvar).

bear 2009-11-09 12:19

Snyggt jobbat Ian, riktigt stiligt åkdon.

leoj 2009-11-09 12:42

rätt hyfsat? :o
mycket hyfsat :D

nä.. får skita i att försöka lära mig blender, utan köra med nått man redan kan..
jag vill också börja skapa :D

ekankal 2009-11-09 13:07

Med risk för att bli tjatig, men f*n vad snyggt.

Man kanske skulle ge sej på ett seriöst försök att bygga Lysekilsbanan, nu när dessa tåg verkar bli verklighet.
Anledningen till att jag babblar om Lysekil är att jag tillbringade mycket tid i dom trakterna i min ungdom, och reste ett antal gånger med dessa tåg.
Minns att banan började (sett från Lysekil) med en av dom brantaste backarna jag har sett på en svensk järnväg.
Nu var det många herrans år sedan jag var på besök där, så den kanske är bortbyggd, men jag minns att det påminnde om att sitta i en bergodalbana nästan, när tåget segade sej upp för den.

Kristian 2009-11-09 13:09

Förbaskat snygg modell! :) :tumupp:

lan 2009-11-09 14:25

091109 sista handen

1 bifogad(e) fil(er)
Justerat taket, flyttat gardiner och mörkat väggfärgen m.m. Nu skall jag ägna mig åt attachmentpunkter, config, panto och script (kommer att ta sin tid).

Tack för alla uppmuntrande tillrop!!!

svenolov 2009-11-09 15:59

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 196393)
Justerat taket, flyttat gardiner och mörkat väggfärgen m.m. Nu skall jag ägna mig åt attachmentpunkter, config, panto och script ...

... och hytt?:visslar:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.