Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Bygget av X5, rapporter här. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25074)

lan 2009-11-17 15:42

Bygget av X5, rapporter här.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Har börjat så smått med X5. Om nu X7 var föregångare till dagens pendeltåg kan man säga att Xoa5 var föregångare dagens IC-tåg á lá X2. I båda testades utrustning som senare kom att hamna i den nyare tidens tåg.
X5 är ca 70 m långt och jag får bygga den som en enhet (kopplades i princip aldrig isär) för strömavtagarna sitter på mittvagnen och drivboggierna på A resp. B-vagnarna. Mig veterligt finns inget sätt att manövrera panton på en vagn från en annan!?
En bild på första timmens jobb i gmax (fronten är den svåra biten).

Jag kommer att rapportera här liksom jag gjort i Xoa7-tråden, jag vet inte om det är av något allmänt intresse men det är ett bra sätt för mig att avsluta ett byggpass och samtidigt dokumentera det jag gjort och koppla av ögonen ( gmax är rena syran för gamla trötta ögon!).

Återkommer:

bear 2009-11-17 16:01

Nu kanske jag minns fel men är det inte så att alla lok i ett tåg manuvrerar sina strömavtagare syncront? Dvs det är bara att låta drivvagnen ha en osynlig strömavtagare och eventuellt låta den som har strömavtagaren vara ett lok utan dragkraft. Detta naturligtvis under förutsättning att du vill dela upp den.

svenolov 2009-11-17 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 197195)
Har börjat så smått med X5. Om nu X7 var föregångare till dagens pendeltåg kan man säga att Xoa5 var föregångare dagens IC-tåg á lá X2. I båda testades utrusning som senare kom att hamna i den nyare tidens tåg.
X5 är ca 70 m långt och jag får bygga den som en enhet (kopplades i princip aldrig isär) för strömavtagarna sitter på mittvagnen och drivboggierna på A resp. B-vagnarna. Mig veterligt finns inget sätt att manövrera panton på en vagn från en annan!?
En bild på första timmens jobb i gmax (fronten är den svåra biten).

Jag kommer att rapportera här liksom jag gjort i Xoa7-tråden, jag vet inte om det är av något allmänt intresse men det är ett bra sätt för mig att avsluta ett byggpass och samtidigt dokumentera det jag gjort och koppla av ögonen ( gmax är rena syran för gamla trötta ögon!).

Återkommer:

Det här gillar jag. Det är mycket som händer just nu för Trainz. X7, Lokomotor m.fl. och dessutom denna här.

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 197195)
...Mig veterligt finns inget sätt att manövrera panton på en vagn från en annan!?...

Inte just nu, men det finns inga hinder att genomföra detta i TS2009.

Bengan 2009-11-17 16:06

Aj, aj, aj.

Nu börjar du skämma bort oss.

Har boken Svenska Elmotorvagnar här hemma.
Finns några ritningar på Xoa5 och Xoa8 i den.
Tyvärr inte så värst stora ca: en halv A4.
Kan försöka få igång scannern igen eller försöka plåta av dom ur boken, i förhoppning att dom kan bli större.
Om du är intresserad.

alex 2009-11-17 18:35

Riktigt roligt med en X5a lan. Det ska bli lika intressant att följa bygget av den som med X7an! :)

ekankal 2009-11-17 18:45

Alltid lika roligt för oss oduglingar, som inte klarar av sådant här, att få se hur man bär sej åt för att bygga sånt som vi får det stora nöjet att använda och köra sen.

Håller med Bengan, du skämmer bort oss med sådant man bara hade önskat att det skulle finnas till Trainz.
Du gör verklighet av det.

lan 2009-11-17 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 197200)
Det här gillar jag. Det är mycket som händer just nu för Trainz. X7, Lokomotor m.fl. och dessutom denna här.

Inte just nu, men det finns inga hinder att genomföra detta i TS2009.

Kan inte du, Svenolov och Bear reda ut detta i denna tråd - jag är rätt grön på sånt, jag vet hur panton funkar på ETT lok men inte mer. Det vore bra att veta innan jag kommer för långt.

lan 2009-11-17 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 197226)
Alltid lika roligt för oss oduglingar, som inte klarar av sådant här, att få se hur man bär sej åt för att bygga sånt som vi får det stora nöjet att använda och köra sen.

Håller med Bengan, du skämmer bort oss med sådant man bara hade önskat att det skulle finnas till Trainz.
Du gör verklighet av det.

Tack för det,
allt mitt harvande med Säröbanans vagnar och ett lok, alla byggnader och annat börjar ge resultat. Jag arbetar nu relativt obesvärat i gmax. Skall försöka förklara min teknik nån gång men mycket bygger på att rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:

Affe 2009-11-17 19:01

oh vafan :applad:
Vilka tycker att lan ska bannas från forumet på grund av de fina modellerna?

lan 2009-11-17 19:07

Varm om hjärtat - X5
 
Skall kort berätta varför X5! Jag skulle besöka min syster i Stockholm (måste ha varit 1953) och fick åka med "Stockholmaren"=X5 från Göteborg, dessutom hade syrran ordnat så att jag fick sitta på plats nr 1 bredvid lokföraren - gissa hur man mådde!
1958 såg jag två seriekopplade X5-set (Scandiapilen) passera järnvägsövergången vid Mölndalsbro i full fart på väg mot Malmö, vilken syn!!! (obs, detta var innan jag började dricka pilsner så jag kan inte ha sett dubbelt, häpp).

Allt för nu:

Bengan 2009-11-17 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Affe (Inlägg 197230)
oh vafan :applad:
Vilka tycker att lan ska bannas från forumet på grund av de fina modellerna?

Näe, inte för modellerna iallafall.
Snarar då för språket.
För jag fattar ingenting.

rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:

lan 2009-11-17 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 197236)
Näe, inte för modellerna iallafall.
Snarar då för språket.
För jag fattar ingenting.

rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:

Men Bengan, kan du inte gmaxska, synd, det finns inga kurser i det - måste man lära sig själv. Om ni bannar mig från forumet blir jag ledsen.

Affe 2009-11-17 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 197236)
Näe, inte för modellerna iallafall.
Snarar då för språket.
För jag fattar ingenting.

rita "line, rectangel, arc - figurer och sedan göra en extrude, följt av olika "boolean" operationer. Och naturligtvis "affect Pivot-align to world" och byggarens "Räddare i nöden" - "Reset X-form". Vertexförflyttningar skall vi inte tala om:

Det var dumt sagt av mig, men det jag menade är att du verkligen bygger dessa modeller med den exakta perfektionen på rekordtid. Kanonjobb!

bear 2009-11-17 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 197227)
Kan inte du, Svenolov och Bear reda ut detta i denna tråd - jag är rätt grön på sånt, jag vet hur panton funkar på ETT lok men inte mer. Det vore bra att veta innan jag kommer för långt.


Det är antagligen jag som missar något efterssom Svenolov som verkar ha stenkoll säger att det är omöjligt. Men jag testade precis att koppla ihop två RC lok och hur jag än försökte manuvrera pantografen på det ena så följde det andra med. Jag har testat både i DCC mode och i cab mode med brytaren inne i hytten som jag till sist hittade. Finns det någon anledning att det skulle fungera anorlunda om den animerade pantografen fattades på det ena loket? Eller är det så att jag har missat något i frågeställningen?

svenolov 2009-11-18 00:56

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 197253)
Det är antagligen jag som missar något efterssom Svenolov som verkar ha stenkoll säger att det är omöjligt. Men jag testade precis att koppla ihop två RC lok och hur jag än försökte manuvrera pantografen på det ena så följde det andra med. Jag har testat både i DCC mode och i cab mode med brytaren inne i hytten som jag till sist hittade. Finns det någon anledning att det skulle fungera anorlunda om den animerade pantografen fattades på det ena loket? Eller är det så att jag har missat något i frågeställningen?

Det är precis som du säger och konstaterar. PantographState påverkar normalt alla lok i ett tåg som har animerade strömavtagare. Det enda sättet att kringgå detta är att skripta animeringen själv, i lokens skript.

EDIT: När jag tänkt mer på saken, så borde det gå att styra animationen från min TrainMonitor (se strömlöst ellok) istället. Då slipper man ett speciellt skript för loket, bara en liten förändring i configfilen. Jag ska undersöka om det är möjligt.

bear 2009-11-18 08:39

Alltså borde det fungera jättebra för X5 som det fungerar default, efterssom det bara är ett fordon i settet som har strömavtagare. Om det sedan är där föraren sitter borde väll inte spela någon större roll.

Eller har jag missat något som gör att man måste specialskriva script för detta?

lan 2009-11-18 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 197271)
Alltså borde det fungera jättebra för X5 som det fungerar default, efterssom det bara är ett fordon i settet som har strömavtagare. Om det sedan är där föraren sitter borde väll inte spela någon större roll.

Eller har jag missat något som gör att man måste specialskriva script för detta?

Jag testade med X7+U7 och det funkar som du säger (men båda måste vara lok -vilket ju A och B vagnarna i X5 är, och M vagnen måste ju ochså vara lok eftersom pantograferna sitter på den. Alltså kan jag bygga 3 separata delar. Har jag missat nåt?

svenolov 2009-11-18 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 197271)
Alltså borde det fungera jättebra för X5 som det fungerar default, efterssom det bara är ett fordon i settet som har strömavtagare. Om det sedan är där föraren sitter borde väll inte spela någon större roll.

Eller har jag missat något som gör att man måste specialskriva script för detta?

Helt rätt konstaterat, du har inte missat nån'ting.

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 197279)
Jag testade med X7+U7 och det funkar som du säger (men båda måste vara lok -vilket ju A och B vagnarna i X5 är, och M vagnen måste ju ochså vara lok eftersom pantograferna sitter på den. Alltså kan jag bygga 3 separata delar. Har jag missat nåt?

Detta är också helt rätt konstaterat, du har heller inte missat nåt. Men om du har två M vagnar i settet blir det problem. Likaså om du har ett tåg med 2 st Rc lok, t.ex. ett i vardera ände av ett tågset. Det är just detta som jag har en generell lösning på, tror jag.

bear 2009-11-18 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 197297)
Helt rätt konstaterat, du har inte missat nån'ting.



Detta är också helt rätt konstaterat, du har heller inte missat nåt. Men om du har två M vagnar i settet blir det problem. Likaså om du har ett tåg med 2 st Rc lok, t.ex. ett i vardera ände av ett tågset. Det är just detta som jag har en generell lösning på, tror jag.

Du tänker alltså på fallet när man bara vill ha strömavtagare uppe på det ena fordonet och det andra skall gå i transport? Eller att man vill ha olika kombinationer av främre och bakre strömavtagare på de olika fordonen?

ekankal 2009-11-18 13:02

Det skulle ju vara väldans trevligt om det gick att styra strömavtagarna separarat i ett tåg med ex.vis 2 Rc-lok.
Oftast när loken går i mult har ju det främre loket den främre phanton uppe och det bakre den bakre dito.
Idag är det ju omöjligt i Trainz, då båda fäller upp "samma" phanto.

svenolov 2009-11-18 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 197299)
Du tänker alltså på fallet när man bara vill ha strömavtagare uppe på det ena fordonet och det andra skall gå i transport? Eller att man vill ha olika kombinationer av främre och bakre strömavtagare på de olika fordonen?

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 197301)
Det skulle ju vara väldans trevligt om det gick att styra strömavtagarna separarat i ett tåg med ex.vis 2 Rc-lok.
Oftast när loken går i mult har ju det främre loket den främre phanton uppe och det bakre den bakre dito.
Idag är det ju omöjligt i Trainz, då båda fäller upp "samma" phanto.

Detta är exakt vad jag tänker på. Jag har ju min TrainMonitor, där definitionen av elektriska tåg ligger samt en del panto funktioner redan klara.

EDIT: Jag vill inte förstöra denna tråd så det här specifika ämnet fortsätter här, där det en gång startades av Bengan: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...360#post197360

lan 2009-11-18 17:42

Värdefulla bilder!
 
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har fått använda mig av bilder som Hans Naess varit vänlig att låta mig använda. Med lite fixande i Corel PP kan dom användas som backdrops i gmax - underlättar att få saker på rätt plats! T.ex. fronten (som ju inte är helt lätt att stuka till:
Så här ser en s.k. bedagad skönhet ut!

lan 2009-11-19 13:54

Bilder på X5 skala 1:1
 
8 bifogad(e) fil(er)
Jag har äntligen hittat mina gamla bilder (1979?) från vagnuppställningsbangården i Göteborg. Till skillnad från bygget av X7 kan nu alla vara med och ha synpunkter!
Sista bilden kan möjligen vara nästa projekt - men det är långt dit!
(delar upp på två inlägg)

lan 2009-11-19 13:56

Bilder på X5 del 2
 
3 bifogad(e) fil(er)
fortsättning (2 bilder).

lan 2009-11-22 20:54

091122
 
1 bifogad(e) fil(er)
Har inte så mycket tid för X5 just nu, men gör några polygoner då och då:

lan 2009-11-24 18:08

091124 ut i Trainz-landskapet
 
1 bifogad(e) fil(er)
I väntan på script och hyttbilder till X7:an har jag snickrat lite till på X5:an (texturarbete och "reset X form" mest. Sen gör jag en "clone" av någon enkel byggnad och använder för att sätta ut X5 i landskapet (detta rekomenderar jag varmt - spar massa jobb senare!).
Så här såg det ut:

Marcus Gustavsson 2009-11-24 18:45

wow ser jätte bra ut! :tumme_upp:

lan 2009-11-24 19:19

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 197886)
wow ser jätte bra ut! :tumme_upp:

Tackar!,
Har rättat till dom småfel jag såg (såg ni dom med?):

alex 2009-11-24 19:59

Det ser verkligen bra ut! Texturen har du fått till riktigt bra! :applad:

lan 2009-11-25 18:03

091125 Texturförfining m.m
 
6 bifogad(e) fil(er)
I väntan på bilderna på X7:ans hytt har jag jobbat vidare med X5 A-del. Laddar upp lite bilder så ni kan se vad som händer i verkstan. Vänstersidan har åkt till höger, ett gott råd:
"HA ALDRIG SELECT AND MOVE PÅ NÄR NI KLICKAR PÅ NÅGOT!!!!!!" (Ok, lättfixat men retligt).
Bilder på X7-hytten kom just så nu får X5 vila ett tag!

klinga 2009-11-25 23:40

Fy Faaan vad snyggt det blir!! :tumme_upp:

X2an 2009-12-23 21:51

Säg, rör det sig i smeten? Hur går det? Inget nytt om X5-an

lan 2009-12-24 07:16

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 199750)
Säg, rör det sig i smeten? Hur går det? Inget nytt om X5-an

Nej, inte just nu, sleven har varit i X7-bunken och nu tar jag lite vila över jul- och nyår, sen skall X7-bygget dokumenteras så att X5 går fortare och säkrare att bygga. Men sen skall jag röra om i X5-smeten igen!

lan 2009-12-28 16:45

091228
 
5 bifogad(e) fil(er)
Snickrat till Mvagnen idag och testat i Trainz, ser hyfsat ut. Inget konstigt än så länge (peppar-peppar).

lan 2009-12-30 16:19

091230
 
8 bifogad(e) fil(er)
Idag har jag gjort gavlarna och separerat det yttre från det inre. Inkråmet ligger till grund för inredning och ev. hytt. Det yttrre är i princip klart så när som på alla fästpunkter som skall dit såsmåningom, plus lite justeringsarbete.

Biderna visar utsidor och de sista tre inkråmet.

Gott Nytt År!

LokKalle 2009-12-30 16:24

Fina grejer! Vad har du för verktygslåda? Själv har jag börjat med blender.

LokKalle

LokKalle 2009-12-30 17:03

Det är roligt att följa ert resonerande om hur det hela skall gå till. Håller nog med Bengan lite.
Fattar nada om en hel del. I alla fall vad det gäller script och viss animerning. Tur att ni som kan det där finns. Skall med stort intresse följa denna tråd.

En sak vet jag dock. Böjda fronter med rundade fönsterhörn är svåra att få till. Tänker på min Ybo6 som jag mocklar med i blender för tillfället. Tycker i alla fall att lan fåt fram ett mycket fint stuk på sin front.

Kalle

lan 2009-12-30 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av LokKalle (Inlägg 200166)
Det är roligt att följa ert resonerande om hur det hela skall gå till. Håller nog med Bengan lite.
Fattar nada om en hel del. I alla fall vad det gäller script och viss animerning. Tur att ni som kan det där finns. Skall med stort intresse följa denna tråd.

En sak vet jag dock. Böjda fronter med rundade fönsterhörn är svåra att få till. Tänker på min Ybo6 som jag mocklar med i blender för tillfället. Tycker i alla fall att lan fåt fram ett mycket fint stuk på sin front.

Kalle

Du skall veta att det kostar polygoner att få till en snygg front och tak! Jag har förmånen att kunna använda 3Dmax hos ett företag jag jobbar lite åt (arkitektbyrå). Men FRAMTIDEN är definitivt Blender. Det är kul att du hänger på där - Bear blir nog eran "Guru" som leder er rätt - sen blir det nog många härliga modeller!
(skall visa lite "polygonstatistik" från bygget så får ni se.)

lan 2009-12-30 20:02

Polygonjakten!
 
3 bifogad(e) fil(er)
Med anledning av Kalles inlägg presenterar jag några bilder av "polygon-h-v-t-e-t".
1. Snygg front: 2150 polys
2. Snygg takfront: 1750 polys
3. Hyfsad framboggi med flata sidor (snålvariant): 1450 polys

Alltefter tiden går blir ju processorer och grafikkort allt kraftfullare och snart går väl även mina "polygongödda" modeller att köra utan infarkter!? (Träd som vajar för vinden är inte heller helt ekonomiska - treeeeezzzzzz[ oj jag somade ju ].

korvtiger 2009-12-30 20:55

I framdelen på taket skulle du kunna welda ihop (slå samman) vertecies som sitter nära varandra i samma "rad". Det kan spara rätt mycket polygoner!
Runda former är alltid luriga, man måste väga lite fram och tillbaka mellan jämnhet och polygonöversvämning.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:19.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009