Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Svenska spår (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25075)

Mazz 2009-11-17 18:31

Svenska spår
 
3 bifogad(e) fil(er)
Hittade ett påbörjat projekt när jag rotade lite i gömmorna... Nu har jag äntligen fått ut spåren i RS också, med en del huvudbry... Men, det hör väl till...

Det återstår en hel del, såsom slipers vore ju fina att ha... rälsbefästningar också... Sen ska texturen bli mer anpassad så det blir rätt färg och smutsgrad, den är alldeles för ren nu.

En början i alla fall, även om första bilden inte blev så lyckat resultat... Sista bilden är hur det är tänkt att bli...

Fredrik 2009-11-17 23:06

Ohhh! Riktigt snyggt! Sista bilden ser väldogt lovande ut! :tumme_upp:

Basse 2009-11-17 23:23

Ser mycket bra ut, som vanligt :)

Mazz 2009-11-18 01:02

2 bifogad(e) fil(er)
Tack! :)

Lite mer nu då, nu har jag fått spåret att fatta att den ska ha slipers oxå... Hum, inte helt bra som synes, men det får bli en annan dag...

Färgen på ballasten ska justeras och smutsas såklart, så det blir verkligare ton, alldeles för ljust som det är nu. Sedan skulle man nog behöva samma färg som marktexturmålarfärg...

Silverwolf 2009-11-18 01:18

Skulle gjerne hatt dem i 1520 mm utgave også, om det er mulig.

MatsH 2009-11-18 01:35

Roligt att se att du tar tag i spåren. :)
Jag är övertygad om att dom kommer att bli kanon när dom är klara. :kora:

Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats

Mazz 2009-11-18 01:46

2 bifogad(e) fil(er)
ja, det är riktigt skoj att bygga... det j**las ungefär inte värre än att man kommer vidare... men, det kunde ju vara mer dokumenterat, kan man tycka... :rolleyes:

1520mm-utgåva, ja det går att fixa. :)

Kunde inte släppa det hela riktigt än, så nu har jag fått mer rimligt antal slipers i spåret, även om det naturligtvis inte är riktigt bra än, det blir ett mellanrum med vart 10:e intervall eller nått. Hmm.

Jag har gjort 3 olika texturer på sliprarna för att det inte ska synas för väl att de repeteras. Tror det blir ganska vettigt. Ballasten är sand från foto, men här gäller det verkligen att det blir "tile-bar" målning, för här syns det väldigt väl om man har en mörkare sektion på texturen.

Nåväl, äventyret går vidare. Den här kan jag ganska snart lägga upp en test på när jag kommit lite längre, om ni själva skulle vilja prova.

Hawk 2009-11-18 02:01

Hej:)
Det blir nog snygga spår.
Är det lätt att "måla" marken runt spåren?
För jag menar jämfört med MSTS, där man måste använda Mosaic=väldigt tidskrävande, men kan bli väldigt snyggt om man gör det riktigt, fast många TERRTEX bliiiiir det!

Mazz 2009-11-18 02:32

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 197265)
Hej:)
Det blir nog snygga spår.
Är det lätt att "måla" marken runt spåren?
För jag menar jämfört med MSTS, där man måste använda Mosaic=väldigt tidskrävande, men kan bli väldigt snyggt om man gör det riktigt, fast många TERRTEX bliiiiir det!

Jo, det är väldigt lätt att måla, man målar med pensel helt enkelt. Man har värden som man fyller i för hur bred penseln ska vara. Paletten är ordnad så man kan välja färgpyts utifrån vad man ska måla, t.ex gräs, odlingsfält, stenpartier osv... Så precis som ett fint jobb med Mosaik i MSTS, så kan man snabbt måla marken så som man vill ha den. Man behöver således inga speciella TERRTEX, utan det är bara olika färgpytsar.

Varje färg kan även kopplas ihop med växtlighet och kan jämföras med MSTS forest kanske, fast här blir både marken målad och buskar på plats. Väldigt effektivt för att snabbt få grönsaker på plats.

Jag funderar på om det skulle kunna vara bra att ta fram en färg med lite svensk-typiskt banvalls-ogräs. Min tanke är att ha en marktexturfärg som man målar runt spåret, så man bryter den hårda kant som bildas mellan spår och mark. Nu har ju jag i dessa spår byggt hela banunderbyggnads-profilen och det är möjligtvis överkurs. Fördelen är att det sväljer väldigt stora markvariationer utan att det blir glapp mot mark, men man missar möjligheten till att "alfa" ut texturen mot marken. Men, som sagt då tänkte jag att man målar istället, det går som sagt väldigt fort att måla.

Silverwolf 2009-11-18 02:50

Angående 1520 mm R65 spor, svillene skal ha en epur på 1840/km, så det blir 18.4 pr. 10 meter vel. R50 skal ha en epur på 1600/km. Jeg vet ikke hva blir enklest for dem. Men slik er de laget her.

To bilder av en 1520 mm håndveksel, hvis du velget å lage en. Men det blir for mye å spørre om.
http://ys.mmc.ru/imgr/bark/pic52.gif
http://ua.all-biz.info/img/catalog/small/72191.jpeg

Hawk 2009-11-18 03:02

Hej:)
Toppen, det låter ju finfint.
Du skall väl ha rälsspik oxå;)

Har du hört nått från Mark angående himmel?:visslar:

Marc Nelson/USA

Basse 2009-11-18 04:26

Nu har jag inte jobbat något alls med detta och spånar vilt. Tänkte bara om mellanrummet kan vara att själva slipern måste vara delad på mitten i var ände för att sedan bli en hel i spelet?
En kvällstanke (morgon?)

Keep it up!

Bombardier Train 2009-11-18 08:58

Vore snyggt om du också gjorde spår med underlag av makadamsten med betongslipers. Hoppas du förstår vad jag menar. De är ju ganska vanliga. :)

Mazz 2009-11-18 16:50

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 197268)
Hej:)
Toppen, det låter ju finfint.
Du skall väl ha rälsspik oxå;)

Har du hört nått från Mark angående himmel?:visslar:

Marc Nelson/USA

javisst ska det vara rälsbefästningar oxå...

Nixpix, inget från Marc, jag kollade lite på hur-att-göra himmel och nog ska det kunna gå att göra nått skoj där. Senare.

Angående 1520-spår, så blir det kanske lite tidsproblem att göra ryska växelställ, men att göra en 1520-rälsbädd ska inte vara så omfattande. Växelstället om jag förstår rätt kopplar man animeringen till växeln separat, så det ska nog bara vara och lägga till i efterhand.

Bilderna visar lite på hur banunderbyggnaden ser ut, det blir då möjligt att lägga marken så man verkligen får en vettig banvall utan markglipor om man vill.

Angående betongslipers, så saknar jag måttuppgifter på sådan ban-standard, om nån har det tillgängligt så tar jag gärna del av det. Makadam-bädd istället för sand och med träslipers står naturligtvis också på agendan.

Silverwolf 2009-11-18 17:19

Så, om en annen modeller vil legge inn Russiske veksler, så vil du åpne for det? Jeg trodde slike ting var låst, og vi fikk ikke selve 3D modellen. Men jeg har ikke spilt RW på en stund.

Angående betongslippers. Jeg har noen teksturer, og noen bilder, hvis du trenger det.

MatsH 2009-11-18 17:51

Ah, det är ju alltför vackert Mats. :ber:
Jag gillar verkligen din tanke med banvallen. :)

Du som har forskat lite i det här med spår. Är det möjligt att ha lösa stoppbockar som man placerar ut där man vill istället för de som automatiskt hamnar vid varje spårslut? Det skulle ju i så fall vara att föredra. Det är sådant som gör det tråkigt att använda de engelska spåren t.ex. Spåren i sig passar ganska bra som moderna svenska spår, men stoppbockarna är ju helt fel.

Nåja, bara en tanke.
Lycka till med fortsättningen och hojta till om du behöver någon som testar spåren framöver.
mvh .... Mats

micke321 2009-11-18 17:54

Vill du ha mått på betongslipers?? Ligger en del i Töreboda som ska in på stambanan.. Kan nog åka dit och fota och mäta lite på dem.

Micke.L 2009-11-18 18:05

Riktigt fint, Mazz! Kul att folk gör vad dom kan för KRS :) Skulle gärna hjälpa till och göra lite skyltar osv, men kan tyvärr inget av hur man gör..

Så jag får hålla mig till mitt kassa ruttbyggande =)

Mazz 2009-11-19 01:34

Citat:

Ursprungligen postat av Silverwolf (Inlägg 197326)
Så, om en annen modeller vil legge inn Russiske veksler, så vil du åpne for det? Jeg trodde slike ting var låst, og vi fikk ikke selve 3D modellen. Men jeg har ikke spilt RW på en stund.

Angående betongslippers. Jeg har noen teksturer, og noen bilder, hvis du trenger det.

Nu har jag inte läst på ännu vad gäller växelställetc, men med största säkerhet är det så att man pekar på en separat shape för växelomläggar-mekanism via en blueprint, dvs du behöver inte in i spårets 3D-fil.

Det jag främst tänkte på är mått på sådana spår. De bantekniska skrifter jag har behandlar inte (hmm, tror jag i alla fall...) moderna betongslipers. Men, bilder är alltid välkommet dessutom :tumupp:

Mazz 2009-11-19 01:39

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH (Inlägg 197330)
Ah, det är ju alltför vackert Mats. :ber:
Jag gillar verkligen din tanke med banvallen. :)

Du som har forskat lite i det här med spår. Är det möjligt att ha lösa stoppbockar som man placerar ut där man vill istället för de som automatiskt hamnar vid varje spårslut? Det skulle ju i så fall vara att föredra. Det är sådant som gör det tråkigt att använda de engelska spåren t.ex. Spåren i sig passar ganska bra som moderna svenska spår, men stoppbockarna är ju helt fel.

Nåja, bara en tanke.
Lycka till med fortsättningen och hojta till om du behöver någon som testar spåren framöver.
mvh .... Mats

Tackar! :)

Ja, jag skulle oxå vilja ha på det viset, men jag har inte läst på om stockbockarnas underbara RW-värld ännu, men det står på agendan när växeldelen av spåret är klart åsså. Ritning på äldre svenska stoppbockar har jag och det blir ju samma textur som spåret, men nyare kan bli kinkigare med underlag... Nåja, får ta en sak i taget, gammel-stoppbocken är ju bara att böja till lite av spåret... ja, typ så... Så den är ju lämplig att fortsätta med och många sådana finns ju fortfarande kvar här o där.

Spårtestare, det är noterat... :)

Mazz 2009-11-19 01:45

Citat:

Ursprungligen postat av micke321 (Inlägg 197331)
Vill du ha mått på betongslipers?? Ligger en del i Töreboda som ska in på stambanan.. Kan nog åka dit och fota och mäta lite på dem.

Ja,väldigt gärna! Är även intresserad av med vilken delning som slipersen ligger på, om du eller någon annan skulle råka ha någon sådan uppgift. Inga spårvistelse-överträdelser nu bara!

KMW 2009-11-19 09:11

Växelställ, stoppbockar och allt annat runt kring rälsen görs som separata modeller och pekas ut via blueprint så det ska inte vara några problem.
Finns ju redan ett svenskt växelklot som visar hur det görs och jag har själv också gjort ett växelklot men det var ju onödigt med dubblering av modeller.
Har även funderat på en modern stoppbock som ju är rätt enkelt att mäta upp på närmsta bangård men det ligger långt bort på listan med projekt även om det nog skulle gå rätt snabbt att slänga ihop den.

/Anders

micke321 2009-11-19 17:19

Ska se vad jag kan lösa utan spårspring...

Bombardier Train 2009-11-19 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 197386)
Har även funderat på en modern stoppbock som ju är rätt enkelt att mäta upp på närmsta bangård men det ligger långt bort på listan med projekt även om det nog skulle gå rätt snabbt att slänga ihop den.

/Anders

Vore så klart kul med en svensk stoppbock, hoppas att det blir någon. Skulle försvenska mycket. :)

Silverwolf 2009-11-27 11:28

Her er noen texturer for spor og ballast (1520 mm), både betong og treslippers. Håper de vil hjelpe.

Mazz 2011-10-07 18:21

2 bifogad(e) fil(er)
Lyfte över mina spår som jag inte jobbat med sen Rail Simulator och konstaterar två saker... Rälsbefästningarna syns betydligt bättre i TS2012 det är bra. Men, ballasten blev tossigt mycket mörkare... Nåja, det står kanske överst på agendan just nu.

Men, har haft en fundering som jag tänkte ventilera... Skulle det vara en bra ide att som komplement även göra spår helt utan ballast och sedan göra ballasten som separata loft-objekt? Fördelen skulle kunna vara att var och en som vill ha en annan spårtyp men inom ramen för samma sliperstyp, kan lättare själv göra sina varianter. Man kan även lättare göra variationer på hur mycket ballasten täcker slipersen, så är det ju faktiskt på riktigt. Tja, vad tror ni, kan det vara en ide att prova?

Mawkish 2011-10-08 00:32

Det är väl en hel del som har ändrats med hur spåret ska byggas för RW3 och vad jag har läst om SAD's försök med spåren så är det tydligen någon bugg i det hela också för tillfället iaf när det gällde 3d slipers så det kan nog vara ide att luta sig tillbaka(med detta) tills den utlovade dokumentationen dyker upp.

Det är ju helt klart värt att prova även om jag tror det blir väldigt pillrigt att justera räler och ballast separat iaf på längre avsnitt av spåret. Hur fungerar detta vid växlar?

Jag har väl något halvfärdigt gaturälprojekt liggande någonstans också så kunde ju vara ide att kanske kombinera dessa projekt vid tillfälle och lust :)

gubben50 2011-10-08 13:51

Hej! det va likadant i 2:an

gubben50

John

KMW 2011-10-08 15:49

Jag är lite tveksam till att göra spåren utan ballast och ha den som separat loft.
Vi är inte så många som bygger saker till RW med tillräcklig kunskap för att få ihop det.


Mazz 2011-12-21 02:52

3 bifogad(e) fil(er)
Fått tillbaka rätt färger nu sedan RW3 eller i alla fall lika som det va förut. har även fått växlarna att fungera men en del trim kvar. Bl.a. så ska inte växelslipersen vara blå... :vetej:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:31.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009