Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   3D objekter? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25317)

Romet12 2009-12-22 14:14

3D objekter?
 
Hej allihopa,
Skulle behöva lite hjälp med 3D objekter. Jag vill göra en objekt (t.ex Hus), hur ska man göra det? Man kan ju göra med 3D Max men jag tycker att det är komplicerad med det. Så jag brukar använda Google Sketchup när jag gör modeller till GTA San Andreas. Fast den här gången vill jag göra objekter till TRAINZ. Min fråga blir också följande:
  • Vilka tillbehör behöver jag?
  • Vad för typ av fil ska objektet sedan vara när jag ska lägga de in i spelet?
  • Hur lägger man in objektet i spelet?

Romet12 2010-01-04 23:51

Är det någon som vet?

bear 2010-01-05 00:44

Det finns ingen möjlighet att importera modeller direkt från sketchup till Trainz. Däremot går det bra att importera modeller från sketchup till blender och sedan från blender till trainz något som jag har gjort, bland annat för att testa att plocka in modeller från "building maker" som är ett annat google verktyg. Jag skulle tro att det är enklaste vägen för dig om du är van att modelera i sketchup. Det har talats på Aurans forum om att det kanske var en exporter för sketchup på gång men det verkar inte ha blivit av.

Du behöver i så fall Blender, trainzexportern och aurans xmlimport som finns på trainzdev. Om du behöver mera detaljer så kan jag försöka googla fram länkar i morgon när jag är piggare.

I princip behöver du inte lära dig mera av blender än att flytta objekt och eventuellt skala dessa.

Arbetsgången är i princip följande.

1. Bygg modellen i sketchup.
2. Exportera som Collada.
3. Importera Collada filen i Blender, se till att den är centrerad och står på marken, eventuellt behöver man skala den också, jag har inte riktigt koll på hur skalan i Sketchup fungerar. När jag importerade från "Building maker" blev det rätt, när jag byggde direkt i sketchup ca 20 ggr för stort.
4. Exportera i trainz .im format från blender.
5. Konvertera texturen till TGA format, och se till att den inte är komprimerad.
6. Klona lämpligt objekt i CMP.
7. Ta bort alla filer utan config.txt
8. Fixa config.txt, det mesta är uppenbart men username är alltså inte ditt namn utan namnet på objektet ;)
9. Kopiera in .im filen texturfilen och texture.txt som du fick vid exporten från blender.
10. Välj Commit och håll utkik efter röda utropstecken, när eventuella problem är fixade så skall objektet finnas tillgängligt i trainz.

Vill du sedan dela med dig av objektet så är det bara att högerklicka i CMP och välja save as cdp.

Hoppas att det här skall vara till hjälp så att du kommer igång.

Romet12 2010-01-05 10:27

Hej Bear,
tack för ditt svar. Jag kommer med lite bilder av min 3D object som jag vill ha i Trainz. Frågan är bara hur vet jag hur stor den är i Trainz? Och jag skulle vara jätte tacksam om du gör några länkar också.

http://img696.imageshack.us/img696/2...stllning01.jpg
http://img13.imageshack.us/img13/4296/c20stllning02.jpg
http://img63.imageshack.us/img63/8356/c20stllning03.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/3...stllning04.jpg

Ok, nu gjorde jag min modell/object till Collada form. Och när jag ska importera filen nu till Blender, så vill den inte funka komma upp.

bear 2010-01-05 11:54

På a svarar vi testa, eller lägg in en kub med rätt storlek i blender och skala tills de är lika stora ;) Jag testade precis med en meterkub och 0.0254 verkar vara en lämplig skalfaktor. Att det fungerade med buildingmaker beror nog på att jag direkt importerade den kollada fil jag fick ned ifrån 3d warehouse.

Exportern hittar du här: http://sourceforge.net/projects/blen...ects_0.69.zip/

XML importern för trainz hittar du här: http://www.trainzdev.com/components/...nzImporter.rar


Installations instruktionernakommer med exportern, men i princip skall bara exporterns .py fil och importerns .exe läggas i C:\Documents and Settings\*USERNAME*\Application Data\Blender Foundation\Blender\.blender\scripts Där *USERNAME* skall bytas ut mot den användare som skall köra blender.

Den senare kräver troligen inloggning.

Romet12 2010-01-06 11:55

:(,
Det är pinsamt att säga/fråga. Men jag frågar ändå. Är det någon som vill göra den här objectet till 3d till Trainz? Kan någon hjälpa mig med det?

sealpower 2010-01-06 12:41

Jag skulle kunna ta hand om det ifall du berättar hur stor du vill att den ska vara och ger den till mig i .3ds eller .obj format.

om .3ds-exportering:
http://sketchup.google.com/support/b...n&answer=43686

Romet12 2010-01-06 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200769)
Jag skulle kunna ta hand om det ifall du berättar hur stor du vill att den ska vara och ger den till mig i .3ds eller .obj format.

om .3ds-exportering:
http://sketchup.google.com/support/b...n&answer=43686

Tack sealpower,
Ska göra den till .3ds.
Angående storleken, så skulle jag gärna vilja att den blir lika hög, som till C20:s hytt dörren, där dörren börjar börjar. lika högt som på det här bilden http://img44.imageshack.us/img44/9707/screen004gg.jpg
fast lite högre. Samtidigt som den där skenan som tåget får ström ifrån, ska vara ovanför den där strömtagaren.

Ska jag lägga textures occkså på eller?

sealpower 2010-01-06 13:14

Lägg på och skicka med texturerna, fast jag betvivlar att det kommer gå helt väl med dem vid importen, men det återstår att se:)

Du har inget mer exakt mått på ungefär hur högt den ska sitta?

Romet12 2010-01-06 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200777)
Lägg på och skicka med texturerna, fast jag betvivlar att det kommer gå helt väl med dem vid importen, men det återstår att se:)

Du har inget mer exakt mått på ungefär hur högt den ska sitta?

Tyvärr det har jag inte.
Vart ska jag skicka filen?

sealpower 2010-01-06 13:19

sealpower9@hotmail.com

Stämmer alla andra inbördes mått så det är bara skalan som behöver justeras?

Romet12 2010-01-06 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200779)
sealpower9@hotmail.com

Stämmer alla andra inbördes mått så det är bara skalan som behöver justeras?

Tror det, vi får testa då.

sealpower 2010-01-06 13:53

Ska strömavtagaren vara ovanför eller under skenan?

Förresten så följde inte texturdata med, har du nån bild på hur den ska se ut texturerad och klar?

Romet12 2010-01-06 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200784)
Ska strömavtagaren vara ovanför eller under skenan?

Förresten så följde inte texturdata med, har du nån bild på hur den ska se ut texturerad och klar?

förlot, men jag har glömt bort vilken var vilken. Ligger strömavtagaren bredvid/på spåret? Om ja då ska den vara övanför skenan om nej, då är det tvärtom.

sealpower 2010-01-06 14:24

1 bifogad(e) fil(er)
Den där fördjupningen uppe på plattformen som du hade gjort verkar ha försvunnit i överföringen också så jag tog mig friheten att återskapa den. Jag har även åtgärdat en del problem som sketchup medför i form av oekonomisk polygondistrubition och har allmänt optimiserat modellen. Är det något som inte stämmer?

Skulle fortfarande vilja veta hur texturerna ska vara.:)

Romet12 2010-01-06 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200791)
Den där fördjupningen uppe på plattformen som du hade gjort verkar ha försvunnit i överföringen också så jag tog mig friheten att återskapa den. Jag har även åtgärdat en del problem som sketchup medför i form av oekonomisk polygondistrubition och har allmänt optimiserat modellen. Är det något som inte stämmer?

Skulle fortfarande vilja veta hur texturerna ska vara.:)

Den där fördjupningen, där "rören" sitter, har jag tagit bort. Det såg lite för mycket ut. Annars ska det se ut så här med textures.

http://img705.imageshack.us/img705/8592/69857443.jpg
http://img13.imageshack.us/img13/1372/35558081.jpg
http://img695.imageshack.us/img695/4774/28114767.jpg
http://img694.imageshack.us/img694/6061/63797217.jpg
http://img689.imageshack.us/img689/961/36545587.jpg

sealpower 2010-01-06 15:58

1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag pusslat ihop texturerna och fått till det någorlunda. Jag har använts max inbyggda funktion för texturbakning och har nu endast en 1024 texturfil istället för fem separata på 512. Det har medfört sämre kvalitet på vissa delar, men jag tror inte det märks så mycket i trainz och jag kör vidare på det ifall du inte har något att invända.

Romet12 2010-01-06 17:10

OK,
det ser ganska bra ut. Men hur är det med storleken igen?

sealpower 2010-01-06 17:26

1 bifogad(e) fil(er)
Det får du avgöra:

Romet12 2010-01-06 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200812)
Det får du avgöra:

Det ser bra ut, men skule vilja ha den lite mindre, så att man kan gå på den bara från hytten. Om du förstår vad jag menar. Men annars ser det helt bra ut.

PS! Hhur är det med skenan? Går den mot eller?

Gärna lite mer bilder från olika sidor.

sealpower 2010-01-06 17:59

2 bifogad(e) fil(er)
Något sådär:

Romet12 2010-01-06 18:29

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200817)
Något sådär:

Ok, det är inte illa... Men ska jag fixa så att plattformen/stationen den där grejen är närmare tåget? Eller kan du göra det? Så att det blir jätte liten mellanrum mellan tåget och plattformen.

Kanske plattformen skulle kunna vara så här kort som på bilden... Jag redigerade den.

sealpower 2010-01-06 18:41

Om du skulle göra det skulle det inte tjänna mycket till eftersom jag har grejerna här nu. Jag förlänger överkanten med en decimeter och packar sedan ihop grejerna.

Romet12 2010-01-06 18:50

Tack, får jag sedan lägga upp den på min hemsida? Och använda den i min rutt som jag håller på med http://errorprod.tk?

sealpower 2010-01-06 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 200825)
Tack, får jag sedan lägga upp den på min hemsida? Och använda den i min rutt som jag håller på med http://errorprod.tk?

Det är dina grejer, så du får göra vad du vill med dem, därför får du göra en egen asset, med eget kuid-nummer osv. jag skickar bara själva modellen och texturerna i trainz-färdigt format.

Har skickat ett mail med filerna i fråga.

Citat:

Ursprungligen postat av mig själv
Skapa en ny asset som du sedan öppnar i explorer.

Kopiera dit alla filer som ligger i ZIP-filen (mesh och texturfiler)

När du skapat din Config-fil och skrivit dit det vanliga lägger du till det här:



mesh-table {
default {
mesh "mesh.im"
auto-create 1
}
}


Romet12 2010-01-06 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200826)
Det är dina grejer, så du får göra vad du vill med dem, därför får du göra en egen asset, med eget kuid-nummer osv. jag skickar bara själva modellen och texturerna i trainz-färdigt format.

Har skickat ett mail med filerna i fråga.

Asset? Hur gör man det? Det gör man väll via CCP?

sealpower 2010-01-06 19:18

Jo, du skapar ny asset där, fyller i viktiga saker såsom namn, object typ och region och lite andra grejer. Sedan sparar du asseten och avslutar CCP.

Därefter högerklickar du på den i CMP och väljer Edit in Explorer varpå du följer instruktionerna i mitt mail.

Romet12 2010-01-06 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 200832)
Jo, du skapar ny asset där, fyller i viktiga saker såsom namn, object typ och region och lite andra grejer. Sedan sparar du asseten och avslutar CCP.

Därefter högerklickar du på den i CMP och väljer Edit in Explorer varpå du följer instruktionerna i mitt mail.

När jag öppnar min ccp, då kan jag bara fylla i mitt namn, e-mail, website och license och inget mer. Sedan när jag sparar den så får jag inte upp något. När jag trycker på edit in explorer, då kommer min upp MINA DOKUMENT. Skulle behöva tutorial. :(

bear 2010-01-06 19:28

Läs vad jag skrev tidigare i den här tråden. Importdelen, alltså från punkt 6 och frammåt är det som är interessant.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....32&postcount=3

Romet12 2010-01-06 19:41

Vad ska det stå i "KIND" och hur ska jag skriva KUID nummer? eller ska jag låta den vara så? Category class?

bear 2010-01-06 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 200840)
Vad ska det stå i "KIND" och hur ska jag skriva KUID nummer? eller ska jag låta den vara så?

Den får ett nytt kuidnummer när du klonar så det kan du låta vara som det är. Kind beror väll lite på vad det är för något men scenery tror jag skall vara rätt.

Annars finns allt beskrivet här: http://www.auran.com/TRS2006/uploads...iles/CCGTC.pdf Det är alltså den officiella manualen för att skapa objekt till trainz. Observera att den dock är för 2006 versionen. Wikin på www.trainzdev.com är det närmaste man kommer dokumentation för senare versioner.

Romet12 2010-01-06 20:04

ok, tack så mycket allihopa. Jag fick den att funka, fast har lite problem ändå. det är mes author namn. Jag kan inte see mitt namn i Content manager på filen. Och jag vill tacka jätte mycket sealpower som stödje mitt project med lite hjälp. Tack! :applad::applad::applad::applad:

Romet12 2010-01-07 07:38

Hjälp!
 
Ok, jag har inte kunnat lösa ett problem. Det är att när jag ska installera objektet i content Manager. Allt ser bra ut, förutom att på AUTHOR står det fortfarande en annan namn "My30" och inte mitt namn "Romet". Varför? I Config där det stod Username, skrev jag "C20 Platform" och i flinken Author skrev jag mitt namn.

Bombardier Train 2010-01-07 09:09

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 200870)
Ok, jag har inte kunnat lösa ett problem. Det är att när jag ska installera objektet i content Manager. Allt ser bra ut, förutom att på AUTHOR står det fortfarande en annan namn "My30" och inte mitt namn "Romet". Varför? I Config där det stod Username, skrev jag "C20 Platform" och i flinken Author skrev jag mitt namn.

Efter att du har gjort en commit så brukar uppgifterna ändra sig. :)

Romet12 2010-01-07 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 200873)
Efter att du har gjort en commit så brukar uppgifterna ändra sig. :)

Funkar inte.

simhag8 2010-01-21 15:46

1 bifogad(e) fil(er)
Är det ok om jag frågar några frågor och lägger in nån bild i tråden?

Här har jag byggt min första modell inte snyggast precis då! kan nån fixa så denna blir till trainz?

och om nån målare kunde fixa upp den lite kanske?
Bild nedan :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:36.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009