Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ångloks typ E (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27581)

vovven47 2010-09-07 16:00

Ångloks typ E

2 bifogad(e) fil(er)
Jag är ny här på forumet och kom i kontakt med Trainz för ett år sen. Blev genast förtjust i alla möjligheter som erbjöds att bygga landskap och sedan AI köra tåg. Men, så hittade jag detta forum och dess vackra F1200 ånglok. Så,
varför inte försöka bygga själv.
Sagt och gjort: laddade hem GMax med tillbehör och en tutorial av Paul Hobbs.
Parallellt utveckling av ett E ånglok:

<Bild E907>

Allt såg OK ut. Körde PLAY på GMax och maskineriet fungerade OK. Så, jag lät ytterligare detaljer vila (luftpump,säkerhetsventil,lampor,pannstege m.m +slutlig SKINNING) för att köra det på Trainz(2009). Jag definierade
då upp: a.limback, a.limfront,a.smoke0,a.cabfront, a.bog0,a.bog1 och a.bog2.
"Allt" fungerade utom a.bogx:

<Bild E907 körandes>

Hjulen presenteras i lodrätt vinkel och rör sig som propellern på ett flygplan när man kör! Snyggt men icke som jag tänkt mig.:confused:

Har nån person aning om felet jag gör eller själv upplevt detta fenomen???
Behöver råd eftersom jag försökt en LÅNG tid att finna ut VARFÖR!

OBS. Jag lyckades få igång Paul Hobbs prototyp.

korvtiger 2010-09-07 17:55

Saknar du b.r.main i boggien?
Är allt rätt länkat i boggien?
Har sett detta fenomen förut (endast i gmax) och jag vill minnas att det kan ha löst sig när man tryckt in knappen XY i övre delen av skärmen i gmax.

Är boggien en egen mesh förresten, enligt bilden ser det ut som om den sitter ihop med loket.

gp3119 2010-09-07 18:08

Du kan jö göra. E2 och E5:a lok?

vovven47 2010-09-07 18:45

Svar till Korvtiger och gp3119

1 bifogad(e) fil(er)
Korvtiger:
Kolla bifogad bild där du kan se mina objekt och hur de är länkade samman.
Jag har stirrat och stirrat på detta om och om igen.....
Kanske du ser nåt konstigt.
Nämnas kan att jag bytt ut min b.r.main mot TUTORIAL prototypens b.r.main med samma resultat => alltså lodrätt stående hjul.
Menar du den inringade xy knappen på min bifogade fil? Har aldrig rört den, men verkar vara aktiverad.

gp3119: Min plan är att sedan göra en tender och därefter ett E2 lok
OM jag får E LOKET ATT SNURRA......

Bengan 2010-09-07 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 217303)
Du kan jö göra. E2 och E5:a lok?

SUCK.

Kan inte vara roligt, att bygga något.
Fastna vid ett problem och ställa en fråga på forumet, om hjälp.

Så kommer någon och börjar gapa efter det ena loket efter det andra.

Låt honom bygga färdigt, det han håller på med gp3119.
Kom ihåg, att dom som bygger modeller.
Dom gör det i första hand för egen räkning, för att dom själva vill ha det.
Sen får vi andra se det, som en bonus, om det kommer för nedladdning.

Vovven47.

Har för mig, att jag har ett gäng bilder på E-loket, om du skulle behöva.
Isåfall, skicka din mail via PM, så ska jag kolla.

X2an 2010-09-07 19:47

Hmm... min ända misstanke ligger nog på animationen eller attatchen, men jag kan så gott som inget när det gäller gMax. Men fint hittills!

lan 2010-09-07 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 217314)
Hmm... min ända misstanke ligger nog på animationen eller attatchen, men jag kan så gott som inget när det gäller gMax. Men fint hittills!

Innan du börjar animera MÅSTE du köra "Reset X-form" på alla mesher och sedan "Collapse All" annars kommer dina hjul att ligga som dom gör, eftersom du skapat dom i en sidoview!
Du kan inte ana vad mina första alster låg spridda i terrängen innan jag lärde mig detta. Det blir etter värre med alla koppelstänger och annat.

ALLTSÅ: SÅ fort du gjort en detalj gör "RESET X_FORM" på den!!!!!!!!!!!

lan 2010-09-07 20:24

Glömde en sak!
Ruskigt kul att DU kommit så långt med E-loket, ser jättebra ut! Om du behöver råd m.m. så skicka ett mejl på PM i forumet till mig så kan vi kommunicera via våra privata mejl!
Du är inte ensam med dessa problem.

Lycka till - ge inte upp, du har kommit långt!!!!

Mazz 2010-09-07 21:05

Trevligt att det blir fler o fler som bygger ånglok... :tumme_upp:

Behöver du bilder så säg till, finns nog nått 100-tal i förråd tror jag...

Lycka till!

stickanw 2010-09-07 21:25

Håller med föregående talare, kul med fler byggare och fler lok.

vovven47 2010-09-08 17:49

Får tacka så mycket för svaren. Ser genast lite positivare på läget. Ian skrev om ResetXForm, vilket jag INTE hade gjort, så låt oss hoppas detta leder till nåt bättre.

Jag har konstruerat E loket utgående ifrån en ritning med mått och allting som fanns i tidningen TÅG för många, många år sen. Dessutom har jag ett leveransfoto av E907.

lan 2010-09-08 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 217367)
Får tacka så mycket för svaren. Ser genast lite positivare på läget. Ian skrev om ResetXForm, vilket jag INTE hade gjort, så låt oss hoppas detta leder till nåt bättre.

Jag har konstruerat E loket utgående ifrån en ritning med mått och allting som fanns i tidningen TÅG för många, många år sen. Dessutom har jag ett leveransfoto av E907.

Härligt att det är fler än jag som kämpar på med ånglok! Ta kontakt med Mazz, han har underbara bilder som du kan göra texturer av! Jag kan hjälpa dig att att skeva och vränga så dom blir vinkelrät mot ytorna om du talar om vilket ritprogram du använder!

Kul att du kommit igång, tveka inte att mejla mig!

vovven47 2010-09-08 18:17

LAn: Skickade ett meddelnde till dig via PM för 15 minuter sen......
Säg till om du inte fått det.

Det här med texturer är TYDLIGEN nåt väsentligt.
Får väl försöka sätta mig in i det.......

lan 2010-09-08 19:33

8 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 217372)
LAn: Skickade ett meddelnde till dig via PM för 15 minuter sen......
Säg till om du inte fått det.

Det här med texturer är TYDLIGEN nåt väsentligt.
Får väl försöka sätta mig in i det.......

mejla om du behöver assistans!

Klämde ner en serie bilder från gmax hur man gör en ring och gör "Reset X-Form" på den så den är klar för texturering! Hör av dig om nåt är oklart! (Det är det säkert?)

9:onde bilden i nästa inlägg:

lan 2010-09-08 19:35

1 bifogad(e) fil(er)
9:onde bilden (Ja, ja - hoppas detta hjälper dig!)

vovven47 2010-09-10 11:40

1 bifogad(e) fil(er)
Kämpar vidare med hjul problemen. Har avlägsnat vevstakar och ramverk för att endast behålla hjulen. Jobbat med Reset_XForm och CollapseAll efter råd från LAn. Hittade dessutom koordinat fel.....
Nuvarande resultat kan ni se på bilden nedan. Tröst i bedrövelsen är att hjulen nu rör sig riktigt (ingen propellereffekt), men hur skall jag få dem till att STÅ UPP??
Är det nån som upplever ett AHA nu? Alltså: Javisst detta fel beror på.........

lan 2010-09-10 12:04

Jag tycker du skall göra hela drivningen som en egen "asset" av typ bogey och lägga en fästpunkt på rätt stalle i lokbody-meshen (se CCG!). Det blir lättare att bygga boggin rätt då. (detta är Trainz standard - speciellt om man har löpboggier också)

vovven47 2010-09-14 19:05

1 bifogad(e) fil(er)
Äntligen fungerar bogeyn på E loket. Bockar och bugar,LAn.
Men, det är MYCKET som saknas på loket. Jag gillar verkligen J loket
och har varit i kontakt med LAn, som villigt sände över sitt texture material.
Även jag vill ha lite väderbitet utseende på E loket. Så nu blir dags att
lära sig texture hantering.

I GMax finns en "Merge" funktion dvs man kan hämta objekt från andra
GMax projekt.Jag har utnyttjat funktionen ett flertal gånger.
Det vore ju fantastiskt att importera detaljer från ett annat ånglok!
Onödigt att uppfinna hjulet en gång till, eller hur?

På bifogad bild har jag kopplat till en tysk tender bara för att kolla funktionen.
Och bogeyn påE loket är nästan i rätt läge, men nu när man vet så är det en baggis att korrigera.

stickanw 2010-09-14 19:25

Som jag också sa till lan, Det har blivit LOKalike. Fortsätt så!

vovven47 2010-09-20 16:10

2 bifogad(e) fil(er)
Arbetet fortsätter oförtrutet vidare på E loket och man börjar så smått komma in i GMax funktionaliteten.
Dock gäller att SPARA gjort arbete ofta. Olyckligtvis har jag dock råkat ut för att sparat arbete EJ går att ladda in igen! Gmax skriver då ut nåt i stil med korrupt fil.......:confused:

Nu har jag lagt in detaljer som diverse behållare, lampor, vissla, taklucka och säkerhetsventil.
Fattas gör bl.a luftpump och koppel.

Fråga: Man kan inte länka in FÄRDIG UTVECKLAT koppel p.s.s som bogey med en a.xxx variabel??

Har nu i helgen laddat hem CCG. Det var ett TJOCKT dokument. Får se när man får tid att sätta sig ned och studera. Behövs är jag medveten om.

MAZZ: Har fått uppgift från LAn att du kan ha bilder på E lok för TEXTURE sättning. Är tacksam för all slag hjälp!!!
Givetvis får även andra bidra med bilder.

Har bifogat 2 bilder för att visa aktuellt status på E loket.

vovven47 2010-09-20 16:15

Glömde en sak:
Kolla under lokhytten. Ser ju en aning tomt ut, eller hur?

Skall det se så ut, eller fattas nånting där????
Ramverket längre, eller......????

Mazz 2010-09-20 16:52

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 218332)

MAZZ: Har fått uppgift från LAn att du kan ha bilder på E lok för TEXTURE sättning. Är tacksam för all slag hjälp!!!

Javisst, du och LAn får en länk till bilderna via PM när jag packat ihop dom. :)

Angående "luften" under hytten. Ramen ser nog bra ut, men kolla lite hur din hytt är orienterad. Se på bilden här, hyttens framkant kan du lätt syfta till drivhjulet, hytten "har börjat" innan drivhjulet har slutat sett framifrån, om man kan uttrycka sig så... Så du kanske fått hytten lite långt bak helt enkelt. Sen så ansluter ju tendern under hytten och täcker in den luft som var kvar.

Kolla även storleken på tanken. Notera att nederkanten är under centrum på hjulen, så din tank ska nog ökas på lite i storlek.

Jag har för mig att det finns en ritning med oxå bland bilderna.

Loket är Nynäshamnarnas E-hoj... :)

EDIT: Såg att du LAn kan hjälpa med texturen, så jag skickar bildlänken till dig oxå.

lan 2010-09-20 16:59

Koppel

"Fråga: Man kan inte länka in FÄRDIG UTVECKLAT koppel p.s.s som bogey med en a.xxx variabel??"

vovven47,
lungna dig lite med koppel och slangar! Det kommer snart att finnas animerade och fungerande sådana (STL Koppel), som blir en vidareutveckling av STW Koppel.

lan 2010-09-20 17:03

Texturer

vovven47,
Om du behöver hjälp med fototexturer så mejla mig länken till Mazz bilder. Jag har ju nyss gjort texturer till J-loket av Mazz superba bilder så jag kan kanke hjälpa dig igång?

Bengan 2010-09-20 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 218347)
vovven47,
Om du behöver hjälp med fototexturer så mejla mig länken till Mazz bilder. Jag har ju nyss gjort texturer till J-loket av Mazz superba bilder så jag kan kanke hjälpa dig igång?

Lennart.

Har jag skickat mina bilder, på E-loket till dig?

lan 2010-09-20 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 218349)
Lennart.

Har jag skickat mina bilder, på E-loket till dig?

Ja, det har du! är det samma som Mazz bilder då?

lan 2010-09-20 17:23

Import av 3DS till gmax.

vovven47,
om du behöver delar till t.ex. drivningen så kan du få av t.ex. mig, men du måste installera en 3DS-importer till gmax. Den jag använder finns på denna länk med bra instruktioner:

http://salshdresearch.tripod.com/shdrc/id11.html

vovven47 2010-09-20 17:44

Tackar för all respons!
Bengan kommer att skicka mig bilder.
LAn får GÄRNA skapa TEXTURE format p.s.s som
för J loket!

lan 2010-09-20 17:56

Tack Mazz

"EDIT: Såg att du LAn kan hjälpa med texturen, så jag skickar bildlänken till dig oxå."

Tack Mazz, jag och voven47 kommunicerar vidare!

Bengan 2010-09-20 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 218350)
Ja, det har du! är det samma som Mazz bilder då?

Icke samma. Har ett svag minne, att jag har skickat dom.

vovven47 2010-09-20 18:47

1 bifogad(e) fil(er)
Vad är detta för kran (E1189) och vad används den till?
Tack för alla bilder.

Mazz 2010-09-20 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 218367)
Vad är detta för kran (E1189) och vad används den till?
Tack för alla bilder.

Här fyller man på vatten direkt in i ångpannan. Används t.ex. vid första-påfyllning efter vinteravställning.

lan 2010-09-20 21:13

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 218369)
Här fyller man på vatten direkt in i ångpannan. Används t.ex. vid första-påfyllning efter vinteravställning.

Tack Mazz,
även jag har undrat. Min guru, Korvtiger, har säkert talat om vad den heter men mitt minne är numera av "nano-längd". Det är tur vi har er, så vi kanske lär oss nåt! När man modellerar spelar det inte så stor roll vad man kallar alla delar men det är ju kul att kalla detaljerna vid rätta man. Alltså "direktpåfyllning", inte "toppump".

Totte 2010-09-20 22:22

Hej!
Vill du ha några bilder av mig från Nora? E2.

vovven47 2010-09-21 08:13

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 218385)
Hej!
Vill du ha några bilder av mig från Nora? E2.

Jo, och du har fått min e-mail adress under PM

vovven47 2010-09-21 08:19

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 218344)
Javisst, du och LAn får en länk till bilderna via PM när jag packat ihop dom. :)

Angående "luften" under hytten. Ramen ser nog bra ut, men kolla lite hur din hytt är orienterad. Se på bilden här, hyttens framkant kan du lätt syfta till drivhjulet, hytten "har börjat" innan drivhjulet har slutat sett framifrån, om man kan uttrycka sig så... Så du kanske fått hytten lite långt bak helt enkelt. Sen så ansluter ju tendern under hytten och täcker in den luft som var kvar.

Kolla även storleken på tanken. Notera att nederkanten är under centrum på hjulen, så din tank ska nog ökas på lite i storlek.

Jag har för mig att det finns en ritning med oxå bland bilderna.

Loket är Nynäshamnarnas E-hoj... :)

EDIT: Såg att du LAn kan hjälpa med texturen, så jag skickar bildlänken till dig oxå.

Jag har kollat fler bilder på E lok och ser att du har rätt. Behållaren är för liten och hytten skall flyttas framåt.
Sen kollade jag min E loks ritning och som du skriver så sträcker sig en del av tendern under hytten.
Tack för alla dina bilder!

korvtiger 2010-09-21 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 218369)

Det där är ingen påfyllningskran för vatten, det är en ventil för sotningen där röret leds in under skorstenen till sotaren, och under kranen ned i pannan, bak till domen där den får ångan ifrån. Se sidan 219 Ånglokläran Fjärde upplagan (1949).

Ventilen styrs från hytten via ledstången på andra sidan av pannan. Har du en bild från andra sidan så finns det en pinne som sammanbinder ventilen med en excenterskiva på ledstången.

Sotningen används för att vid stationsstopp blåsa ut ånga upp ur skorstenen för att få bättre drag i eldstaden och för att få upp eldavgaserna som annars kan obehaga resenärerna.

vovven47 2010-09-21 18:24

1 bifogad(e) fil(er)
Det här med detaljer var ju intressant så nu tar vi nedan bild:

Vilken funktion uppfyller "snöret" som är ansluten till ventilen från hytten?

lan 2010-09-21 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 218444)
Det här med detaljer var ju intressant så nu tar vi nedan bild:

Vilken funktion uppfyller "snöret" som är ansluten till ventilen från hytten?

Nu får jag nytta av de kunskaper Korvtiger gett mig under resans gång: Det är ett "lättjeverk" med vilket lokbetjäningen kan blåsa säkerhetsventilerna manuellt och släppa ut övertrycksånga.

Blev detta någotsånär rätt? Annars får Korvtiger gå på lärarutbildning eller jag på omskolning!

korvtiger 2010-09-21 19:57

Helt korrekt som Lan säger, Dan sitter på den ena säkeretsventilen, om jag inte missminner mig brukar det vara på den som är inställd på högst tryck (0.4 kg/cm2 över arbetstryck, den andra är inställd på 0.2kg/cm2 över arbetstryck) som har lättjeverket.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48.