![]() |
Bensinmack GULF 50-tals
2 bifogad(e) fil(er)
Så att Bengan kan tanka sin Buick i rätt miljö!
|
Ny cdp-fil antar jag, sen jag tog hem henne tidigare idag.
|
Citat:
Jag glömde "postlådan", lätt gjort i dessa E-post-tder! |
Supersnyggt :applad:.
Tackar & bockar :). Minns den här typen av mackar, när man som lillgrabb fick åka med farsan i tradarn. Minns oxå att man var lika brydd varje gång man gick in i "kuren", över den otroliga mängd reservdelar mm. som fick plats därinne. Riktiga nostalgirysningar :). |
Tack...
Snyggt.. kommer att passa min pågående bana perfekt.....!
|
2 bifogad(e) fil(er)
Väcker liv i Lennarts gamla 50-tals mack. Med 3 st nya varianter.
2 st. BP och 1 st. ESSO. |
8 bifogad(e) fil(er)
Fyller väl på med lite fler bensinmackar, med bland annat IC. Så att moster Hulda, kan få lite återbäring i börsen.
|
Tack Bengan....
hälsar Moster Hulda med medarbetare... Snyggt!
|
Nostalgi - härligt. Sådana mackar har jag upplevt i mängd sedan mitten av 40-talet (efter kriget förstås) i farsans Chevrolet Special Sedan Rpyal Master DeLux 1938 och sedan 1970 i min egen Simca Vedette -59 fram till nutid. Jodå, sådana mackar finns fortfarande kvar.
Dock saknar jag dåtidens populäraste märke bland fartälskarna - nämligen Nynäs vars bensin var 10 oktan högre. Nynäs producerade flygvapnets bensin under kriget, men efteråt övergick senare till markplanet med i stort sett samma soppa. Nisse |
Citat:
Har bara hittat två sämre bilder på Nynäspumpar, som är väldigt blekta. En variant, som ser lite gulaktig ut på sidorna och en som ser röd ut, men väldigt solblekt. Har du någon uppfattning om, hur färgen var??? Gul. http://www.zlattes.com/nynas_sangis.jpg Röd. http://s4.postimage.org/aeagy5zaj/pump2.jpg |
Bra fråga - men du får, tyvärr, dåligt svar. När jag tankade tittade jag bara på framsidan med litervisaren och och plånbokstömmaren.
Däremot minns jag att bensinen var vit till skillnad mot alla andras som var färgade. Men det hjälper ju inte dig. Ska du satsa på en färg så kör klargult. Något i bakhuvudet säger det. Nisse |
Citat:
Men om någon kan bekräfta, den rödare varianten. Så kan man väl även göra två olika Nynäsmackar, så att det blir lite variation. Kan ju tillägga, att jag har även hittat gamla svartvita kort på några pumpar och på dessa. Så ser pumparna ut att vara mörka och då eventuellt mörkt röda, kan ju också vara mörkt Nynäs-blått. |
4 bifogad(e) fil(er)
Bilder kommer här.
|
Tack, Trainsmith! Du har visar att mitt minne inte är helt förbrukat.
Nisse |
6 bifogad(e) fil(er)
Fyller på, med tre mackar till. Som ska försöka föreställa Gulf, Nynäs och Shell.
|
Det glada 20-talet.
4 bifogad(e) fil(er)
Gamla pumpar, en mack och en fristående pump. Jag tror Standard var det första bensinmärket i Sverige (Standard Oil blev ju sedemera Esso). Pumparna är svenska av fabrikat MACK. Jag har för mig att pumphandtaget först vreds uppåt och då föll en spärr ned och sen kunde man pumpa mellan -45 och +45 grader och när man var klar frigjorde man spärren och vred ned handtaget. Självbetjäning? Icke på 1920-talet. Tankning sköttes av experter! Det är vad jag, knappt, kommer ihåg av 1920-talet ?-]
|
6 bifogad(e) fil(er)
Fyller på med några BP, utav Lennarts nya pump.
Tyvärr så lyckas jag inte byta färg på ett smidigt sätt, så jag har bara kladdat rakt över på texturen. Så själva kantigheten runt pumpen framgår inte lika tydligt, som på Lennarts pump. |
6 bifogad(e) fil(er)
Tar och avslutar dagen, med några Texaco.
|
8 bifogad(e) fil(er)
Lite fler blandade pumpar.
|
8 bifogad(e) fil(er)
Och några till.
|
Är det så att dessa inte funkar i Trainz Classics? Förlåt om det kanske är fel tråd att fråga i!
|
Citat:
Men detta kan du kring gå, om du gör som Ekan beskriver i denna tråd. http://www.e-buzz.se/forum/showpost....2&postcount=21 |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03. |