![]() |
Guide Blender
Citat:
Är så förbaskat dålig på engelskan, så att jag tappar tålamodet efter ett tag. Finns i och försig Google översättning, men den är ofta helt uppåt väggarna. Inte för att jag tror, att jag ska klara av några större projekt. Men lite hus och annat kanske. Klarar ju av ett hus i Gmax iallafall, men det skulle säkert vara bättre att kunna fixa det i Blender. Då det kanske kan komma till användning i RS också. |
Är också mycket intresserad av en guide! :)
|
Samma här, skulle gärna sett en guide. Skulle varit intressant.
|
Mycket intresserad. Så man kan komma igång och bidra med något.
|
Du vore en ängel isf!
Känns som man ska utgå från den där lådan man alltid får upp vid start.. Där för jag håller kvar till gmax. Skulle hellre jobba i blender bara för att få de modernare, så kommer guiden, kommer ett stort tack! |
Jag är sämst i engelska och behöver bygga hus.
Nisse (60-årig underkänd skolengelska) |
Guide i Blender
En Blender guide skulle inte vara helt uppåt väggarna fel. Ser fram emot det.
Stickanw |
Citat:
|
Låter som en strålande ide.
Om jag får tala för mej själv, så är språket den största anledningen till att i.a.f. jag, inte har kommit till skott riktigt än. Dels har man ju ett enormt handikapp, vad det gäller vanlig "bonn-engelska", (och det verkar man inte vara ensam om ;)), var lite klent med undervisning av det på sent 60-, tidigt 70-tal när en annan gick i plugget. Som en följd av detta, hajjar man ju väldigt lite av "facktermerna" oxå, eftersom innebörden av dessa, i befintliga tutorials, förklaras på engelska. Men om man kunde få en "hjälpande hand" på svenska, då j*vlar ;):D. |
Oj! Det är visst något som folk vill ha!
Då gör vi såhär, jag bygger klart mina teakvagnar och sedan så börjar jag med en guide till Blender för Trainzbruk efter egna erfarenheter. Kan inte lova att alla mina påhitt är de bästa lösningarna, men de fungerar för mig. :rolleyes:;) |
Okejnu. Dum fråga, men vart laddar jag ner blender? Och hur gör jag när det gäller att exportera mesherna? Behöver man någon uppdatering eller? :vetej:
|
Hej Korvtiger!
Här har du en intressent till. Med vänlig hälsning Kalle |
Citat:
|
Citat:
Trevligt med dina Teakvagnar också! Ser fram emot det. :) |
Jag har påbörjat en guide har 10 sidor färdiga och om man följer den så långt som jag kommit så har man skapat en platt polygon som är 1 meter och 1 decimeter över marken, 2 meter lång och 2.6 meter bred! (gissa vad det ska bli!) :D
Tänkte dela upp guiden i fyra delar, Modellering, Texturering/mappning + exportering, Rendering och Animering. Finns det något speciellt som någon vill att jag ska ta upp? |
Tja, bumb mappning tror jag folk kan uppskatta :)
då tekniken finns, känns det dumt att inte utnyttja den. |
Citat:
Känns som man kanske kan komma igång så smått på "riktigt" nu, allra helst när man har läst dina andra, lättbegripliga guider. Tusen tack i förskott, för att du "offrar" dej :applad::applad:. |
Citat:
|
Bumpmappning i Blender vet jag inte hur man gör, har dock för mig att folk sagt att man inte ska använda bump, då det kostar mer än det ger. Får kolla upp det.
Bombardier: Inställningar? Hur menar du då, som olika byggtekniker, eller hur man kan ställa in Blender? Jag rekommenderar dock att man inte ändrar standardinställningarna då de är bra som de är. |
Citat:
|
Jaha, nej, det tänkte jag inte gå igenom. Mycket av de inställningar där gör att programmet fungerar på andra sätt (t.ex. att högermusknapp blir vänstermusknapp) vilket gör saker svåra att förklara om man måste ha med massor av "eller höger musknapp för er som ställt in det så".
Jag rekommenderar därför att inte pilla på knapparna där av den anledningen. :rolleyes: |
Som jag sa, bumpmaps ska man inte använda, utan istället ska man köra med normalmaps, vilket ger samma resultat. Jag har aldrig använt det själv, men jag kommer att ta med det i guiden och troligtvis länka till en guide över hur man skapar en normalmap.
|
Citat:
|
Del 1 är i princip klar. Nu är det bara tre delar kvar... :D
|
Jätte bra initiativ tigern.
Det låter som om du basserar uplägget på Paul Hobbs tutorial och den fungerar ju jättebra. Det var den som lärde mig bygga modeller till trainz och den fungerar fortfarande som referensverk. En kommentar på vägen, se till att beskriva grunderna väl. Normalmaps och annat lulllull kan gott få tillhöra överkursen. Det viktiga är att man kan komma igång och få till modeller med den form och mappning som man vill ha. När man väl är där och har fått lite själv förtroende så är det mycket lättare att ta sig vidare. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009