![]() |
Stockholms pendeltågslinjer
5 bifogad(e) fil(er)
Inspirerad av Bönans rutt till MSTS, så satte jag igång med denna rutt. Vill inte lova nått, då jag startat så många rutter förut som ej blivit färdiga, men jag hoppas jag inte tröttnar denna gång!?
|
Ser snyggt ut! Gillar årstabron!
Ja, ibland så är det kämpigt med bygglusten. Önskar att jag kan färdigställa min Skånebana nån gång men lusten finns inte där för tillfället. |
Ser bra ut! :tumupp:
|
Kul att jag kunde inspirera, lycka till!:tumme_upp:
|
Tackar!
Blir inget exakt, utan efter en trackmap, eniro och med dom objekt som finnes... |
Hoppas du orkar fullfölja för det ser riktigt bra ut :tumme_upp:
|
Aaahhh! Va bra att du sätter igång och bygger. Toppen! Hoppas att du inte ger upp den här gången. Lycka till!
Jag har installerat RW2 efter jag fått det nya grafikkortet. |
Citat:
|
Tack allihopa!
Jag är nu vid Årstaberg och håller på med bangårdarna där. Har fått gjort om flera gånger, då jag har problem med att få marken där jag vill ha den. Spårläggning tycker jag går bra i RW, men att få marken i rätt nivå och på rätt ställe är ett litet helv..e... Ang. att placera ut tåg, så kan jag bara göra det i scenarion. Här har jag ett Free Roam scenario och kan placera ut tåg var som helst. Men det är bara för att testa rutten, kommer plocka bort dom sen. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
EDIT: Kan man ändra namn på stationsskyltar?:o |
Citat:
|
Citat:
BTT: Ang. skyltar så är det olika från tåg till tåg, vissa (t.ex. Class380) har texturfiler som man kan måla om med den destination man vill ha (finns guide på Youtube). Men på t.ex. KMWs pass-vagnar kan du skriva in destinationen genom att klicka på vagnen och föra musen till höger på skärmen. I rutan som kommer upp finns det ett fält där man kan skriva in destinationen :) |
Citat:
[QOUTE=JohanS] i trainz kan du, dock vet jag inte om du kan göra det i RW2 I mitt Trainz (2010) så kan man inte ge tåget en lokförare. Det sker typ automatiskt. Tror jag:) |
En liten update...
Har inte så mycket att visa än, då jag nästan bara lägger spår. Jag har nu lagt spår från Stockholm C till Västerhaninge och kommer fortsätta till Nynäshamn innan jag fortsätter från Älvsjö till Södertälje. Bilder kommer så fort det finns nått att visa!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Bygget har inte avstannat, det går sakta men säkert vidare. Har lagt spår nu från Stockholm C till Nynäshamn och från Älvsjö till Södertälje (C, Hamn och Syd)...
Grödingebanan mellan Flemingsberg och Södertälje Syd är precis påbörjad och nu tvekar jag lite vilka spår jag ska välja där???? På bilden har jag använt SADs betongspår och tycker det ser bra ut. Men det kanske är bättre att använda samma spår över hela rutten? Vad tycker ni? |
Nej, tycker det passar bra med betongspåren på Grödingebanan och andra spår på de andra linjerna. Lycka till!:)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Äntligen är allt spår utlagt på södra delen. Nu har man kommit till Gnesta...hmmm ja det som ska föreställa Gnesta iallafall...
|
Ser snyggt ut :tumupp:
|
Ser snyggt ut:Yeah:
|
Ska du bygga spår längs hela Stockholmsområdet? lyckas du blir jag imponerad, så detta kommer jag helt klart att bevaka. :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tack, kul att ni följer bygget och gillar det!
Mina planer är att bygga alla Stockholms pendeltågslinjer. Det är tre stycken, J35 (Bålsta-Nynäshamn), J36 (Märsta-Södertälje C) och J37 (Södertälje C-Gnesta). Det är 20 mil, förutom ind. spår och bangårdar. Jag har nu lagt spår på hela södra delen från Stockholm C till Nynäshamn och till Gnesta, samt Grödingebanan från Flemingsberg till Södertälje syd övre. Det kommer inte bli exakt som i verkligheten, men jag hoppas man känner igen sig!? Lägger spår och sätter ut perronger m.m. först, så det kommer ta sin tid innan det är dags för landskap och detaljer. Har en fråga: Vilka pendeltågsstationer använder perrongtak av Töreboda modellen? Tyvärr hittar jag inget tak av nyare modell (som är 4,5 m brett), så dom får vara utan tak så länge. Bilden förställer bangårdarna i Årsta... |
Ser väldigt snyggt ut!:tumme_upp:
|
Så ska det se ut Pierre, blir spännande att se hur det utvecklar sig :)
|
Bravo, Pierre! Ska bli intressant att få köra.
http://cdn.content.sweetim.com/sim/c...s/00020408.gif |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack alla!
Jag har döpt om rutten till Sveriges Järnvägar, eftersom man kanske vill fortsätta sen när pendeltågslinjerna är klara. Och jag har även bestämt mig att bygga ända till Uppsala (inkl. Arlanda banan (håller på med Arlanda nu!)) i första versionen. Gjorde även en laddbild... |
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag lagt klart spåren till Uppsala och gett mig in på sista sträckan i min rutt. Det är Sundbyberg - Bålsta...
Kan ta en liten bildfråga också, vad ska detta föreställa? |
Solvalla! Där åkte jag varje dag med pendeltåget mot Bålsta, då jag jobbade.
Väldigt spännande att följa utveckligen! |
Citat:
Jag har byggt till Nynäshamn, Gnesta och Uppsala och till Jakobsberg (på väg mot Bålsta) nu. Grödingebanan (Flemingsberg - Södertälje syd) och Arlandabanan (inkl. dom 3 stationerna på Arlanda) är också med. Det tråkiga är att det mest är spår, gantrys och perronger i rutten och allt landskapsarbete samt detaljeringen är kvar. Kul att ni följer utvecklingen, hoppas bara jag inte lessnar... |
Stiligt! Ska bli intressant att se Centralen i Uppsala(vägrar kalla det för resecentrum hur mycket inglasade perronger dom än smäller upp :grin:) och sen är det förbjudet att tröttna när du kommit så långt ;)
|
Citat:
Dock är det verkligen detaljer jag gör då, så då tittar jag inte på bilder/eniro utan fixar smådetaljer liksom! |
Mawkish: Jag har byggt efter kartor/sattelitbilder och där var även Lennakatten kvar. Så det blir en äldre Uppsala...
Micke.L: Tack för erbjudandet! Jag lämnar gärna rutten till dig för detaljeringen sen, då det är ett riktigt pysseljobb/tidkrävande... |
Citat:
|
Var nån (säger inte vem) som sa att jag borde göra citybanan också. Men det vill jag inte av ett par skäl. Ett är att jag gillar att pendeltågen går via Stockholm C och det andra är att jag inte vet riktigt hur det kommer se ut. Nej, jag kör på som det ser ut just nu (ungefär) och hur det kommer se ut om några år skiter jag i...sorry för er som vill på annat sätt. Jag får hoppas ni gillar rutten ändå!?
|
Jadå, jag fortsätter att bevaka bygget oavsett, förutsatt att projektet inte läggs på is. :)
|
Spåren är nu lagda över hela rutten...japp äntligen!
|
Va skönt! Hoppas det går bra med berg och sjöar m.m. Lycka till!
Spännande att följa utveklingen! |
Bra jobbat, lycka till!
|
Tackar!
Har låtit några få testa rutten som den är nu, får att få lite feedback. Vad som bör ändas, läggas till och tänka på vid fortsatt byggande. Lätt att man själv bli insnöad och missar saker! Några frågor: Jag har använt sweden.bin (svensk track rule), så nu är sth 100km/tim över hela rutten. Går detta att ändra på? Hur gör man? Såg att det fanns berms (banvall) i Albula rutten. Finns den org. i RW eller måste man ladda ner den nånstans? Eller måste jag kräva att Albula ska vara installerad också? Vad heter dessa berms i RW? Bra tunnelportaler har jag inte hittat. Så är det nån som har tips på sånna...ge mig gärna en länk... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23. |