Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bilder - Tvärbanan (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28899)

Bombardier Train 2011-01-24 21:12

Bilder - Tvärbanan

7 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag laddar upp några bilder från Tvärbanan nu. Snart kommer en beta. Det mesta är klart, trafik ska ut på alla vägar m.m. Det blir tyvärr inga signaler eller hastighetsskyltar, men det blir förhoppningsvis när hela rutten är klar. Tyvärr inte Brommadepån, men den kanske kommer i framtiden? Det får vi se.

Håller på och undersöker om man skulle kunna ordna en "Sound Scource" som låter vid alla plankorsningar, som ljudet i verkligheten. Är det någon som är bra på sådant? I så fall ska jag spela in ljudet.
Vill ni köra med utrop så kommer det att gå bra, jag lägger dessa i en mapp, så kan ni spela upp dem med Play/Pause-knapparna på tangentbordet under tiden ni kör (Eller så blir det en annan lösning, jag jobbar på det).

Sen skulle jag behöva lite hjälp med spårljud. Jag har kopierat ljudet från KVB som låter bra, och ändrat i ttyp.dat, men det låter inte från spåren ändå. Hoppas någon vet.

Då kommer bilderna: Vill ni se mer, titta då tillbaka i Screenshots-tråden. :)

Wasso 2011-01-24 22:08

Härligt!

Ser fram emot släppet! :tumme_upp:

Bombardier Train 2011-01-25 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av Wasso (Inlägg 228307)
Härligt!

Ser fram emot släppet! :tumme_upp:

Kul att höra. Beräknad dag är nu på måndag, men vet tyvärr inte helt säkert. Kan komma annat i vägen. :rolleyes::)

Bombardier Train 2011-01-26 18:41

Håller på och sätter ut biltrafik (Carspawners), men jag har en fråga till er.
Mellan Gröndal och Liljeholmen går spårvägen på gata. Tycker ni att det ska vara biltrafik på den eller inte? Om jag ordnar biltrafik så tror jag att bilarna kommer åka in i spårvagnen när man kör, vilket skulle se konstigt ut. Men jag vill höra vad ni tycker. Skulle ju eventuellt kunna sätta ut statiska bilar lite var stans på den sträckan. :)

bönan 2011-01-26 18:44

Inte biltrafik, om du inte skulle kunna ordna nåt smart system med typ osynliga övergångar som sätter stopp för bilarna när man kommer körande?:)

Pierre 2011-01-27 12:23

Ska man ha biltrafik, så vill man ju att bilar och lastbilar ska köra samtidigt som spårvagnen. Osynliga järnvägsövergångar är bra vid korsande trafik dock. Man skulle kunna göra några bilar som tåg (bussar och lastbilar finns hos Banbyggarna!) och använda dom i aktiviteter på just den sträckan...

Pierre 2011-02-04 02:08

Hur går det?

Bombardier Train 2011-02-04 14:42

Tack för att du skrev! Det går bra, att bygga iaf. Nu när jag ska testköra så stannar laddnings-indikatorn vid "Skapar användarinterface..." och kraschar sedan. Tog bort laddarbilden tillfälligt, men problemet är där ändå. Har samma problem med andra rutter, så det kan ha med min dator att göra.

Totte ska ta en titt på rutten. Använder Windows 7 Pro 64 bitar. :)

Bombardier Train 2011-02-11 22:15

Nu har problemet äntligen löst sig så att jag kan provköra. Ska försöka ordna med snygga spårljud. :)

Pierre 2011-02-12 00:10

Bra att problemet att fixat, ser fram emot att få köra rutten!

josu 2011-02-12 15:14

Jag längtar också till släppet...:tumme_upp:
Kan man få fler bilder?

bönan 2011-02-12 15:16

Längtar också! Kan man få se några sommarbilder från rutten också?:)

Bombardier Train 2011-02-13 11:13

5 bifogad(e) fil(er)
Vad kul! Tack allihopa. :)
Dock lyckas jag inte få till några spårljud, trots att filer ligger i Sound-mappen och jag har skrivit in dem i ttyp.dat. Måste man placera ut dem för att de ska höras? Samma sak med Soundscource, de är inskrivna i Soundscource.dat, men syns inte i MSTS under den kategorin.
Utan ljud från spår och omgivning är den inte mycket att ha.

Några sommarbilder är ju kul att ta, nu när det är så mycket snö. ;) :D

Bifogad fil 40380
A32 lämnar Alvik...

Bifogad fil 40381
och ankommer Alvik strand.

Bifogad fil 40382
Strax ankommer vi till Stora Essingen.

Bifogad fil 40383
A32 har just lämnat Stora Essingen.

Bifogad fil 40384
Och så en avslutande bild på bron.

Hoppas de uppskattas! :)

bönan 2011-02-13 11:15

Mycket snyggt!:tumme_upp:

josu 2011-02-15 15:06

Du kan kanske få ljud...

Jag äger TRS06 och har C20 där så jag har tunnelbaneljudfiler!
Kan mejla och fråga tillverkaren/upphovsmannen om jag kan mejla över filerna till dig!

Längtar till släppet:drool::drool::drool:
Svara fort bara...

Pierre 2011-02-15 22:48

Härliga bilder, nu längtar man ännu mer efter rutten!

josu 2011-02-17 15:00

Kan man säga...:drool:

Bombardier Train 2011-02-17 16:55

Tack för kommentaren, Pierre! :)
Citat:

Ursprungligen postat av josu (Inlägg 229909)
Jag äger TRS06 och har C20 där så jag har tunnelbaneljudfiler!
Kan mejla och fråga tillverkaren/upphovsmannen om jag kan mejla över filerna till dig!

Längtar till släppet:drool::drool::drool:
Svara fort bara...

Tack, men jag har inte behov av ljudfiler från Tunnelbanan.

Bombardier Train 2011-02-21 22:01

Släppet blir uppskjutet för Tvärbanan pga att jag inte får till det med spårljud. :rolleyes:

Vore kul om det funkade att använda de som är på KVB-rutten, men det hörs inget när man passerar punkterna som jag har placerat sound-regions. :confused:

Tacksam för svar! Hoppas någon vet, annars får det väl vara som det är, det är ju ändå en beta. :)

Totte 2011-02-21 22:07

KVB-rutten?

Pierre 2011-02-21 23:17

Har du kopierat Sound mappen från "KVB-rutten" till din rutt och skrivit in filerna i din ssource? Kopiera bara texten från ssource till din ssource!

Bombardier Train 2011-02-22 17:38

1 bifogad(e) fil(er)
Totte: Det är en Tysk spårväg! :)
Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 230606)
Har du kopierat Sound mappen från "KVB-rutten" till din rutt och skrivit in filerna i din ssource? Kopiera bara texten från ssource till din ssource!

Alltså, jag har fått in ljuden till RE, men de hörs inte där jag har placerat ut dem. Borde ha varit tydligare. MSTS standard-ljud (bro m.m.) fungerar däremot. Det är Sound Sourcen som inte kommer upp i menyn av någon anledning. :)
Edit: Bifogar en bild på Sound regions också. Ser likadant ut i andra änden.

Totte 2011-02-22 21:22

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 230651)
Totte: Det är en Tysk spårväg! :)

Alltså, jag har fått in ljuden till RE, men de hörs inte där jag har placerat ut dem. Borde ha varit tydligare. MSTS standard-ljud (bro m.m.) fungerar däremot. Det är Sound Sourcen som inte kommer upp i menyn av någon anledning. :)
Edit: Bifogar en bild på Sound regions också. Ser likadant ut i andra änden.

Hej!
Det här de gula är ljuden för spåret och du öppnar ttype-filen.
Så här ser det ut från min rutt.
Grundljudet till spåret (KVB spårljud) ska du använda default.

Bombardier Train 2011-02-22 22:14

Tack, ska ta och titta på det där!

Men nu när jag sparar och gör någon ändring så får jag "Filed to save propertly." :vetej:

Totte 2011-02-22 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 230664)
Tack, ska ta och titta på det där!

Men nu när jag sparar och gör någon ändring så får jag "Filed to save propertly." :vetej:

Det är noga med paranteser. De här med Ex och In Sms-filer. Sms-filerna och ljudfiler ska även placeras till Sound-mappen under Train Simulator. Inte bara under ruttens mapp.

Totte 2011-02-22 23:10

När du släpper rutten, så måste du även släppa sound-filerna som rutten behöver.

Bombardier Train 2011-02-23 20:50

Får "Filed to save properly" när jag har satt ut spårljud och ska spara. Oroväckande. :vetej: Det fungerade däremot att sätta ut miljö-ljud så det kommer med i betan iaf.

Ett förslag är att jag släpper rutten, och så kan spårljuden komma i en senare version, för nu lyckas jag inte. :rolleyes:

:)

bönan 2011-02-23 20:58

Det låter bra.:)

Bombardier Train 2011-02-27 21:09

Hej!
Har under några dagar jobbat med en hemsida åt rutten. Där har jag tänkt att man ska ladda ner rutten ifrån sedan.

Här är adressen: http://www.tvarbanan-msts.skysurfen.nu/
:)

Bombardier Train 2011-03-01 17:21

Helt plötstligt har det försvunnit objekt (och spår) från några tiles. Helt otroligt, katastrof! Finns det något sätt att lösa? Tog back up tidigare, men samma sak där.
Som tur är har inte hela rutten förstörts... :vetej::vetej:

Bombardier Train 2011-03-02 12:55

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogar en bild på problemet. Det funkar inte att köra Rebuild. Hjälp tack. Hoppas verkligen att det går att lösa.

Totte 2011-03-02 14:19

Hej!
Sök den senaste world-fil "w-xxx+xxx~w.bk och kolla med ordinarie filen om det är olika stora. Kopiera bk-filen och döp om till samma namn till ordinare. Hoppas du får tillbaka.

Totte 2011-03-02 18:01

Fick du tillbaka hel rutt?

Bombardier Train 2011-03-02 18:14

Nej, tyvärr. Jag kopierade och ändrade den senaste som du sa men samma sak. :( Och filerna var lika stora.

Bombardier Train 2011-03-02 18:21

2 bifogad(e) fil(er)
Har undertiden fixat Brommadepån. Hoppas den duger. Har använt SFM till att skala-om en befintlig modell. :)

Totte 2011-03-02 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 231357)
Nej, tyvärr. Jag kopierade och ändrade den senaste som du sa men samma sak. :( Och filerna var lika stora.

Klickade du "senast ändrad"? Leta sen tills de skiljer i storleken.

Totte 2011-03-02 18:32

Fin hall du har gjort!

Bombardier Train 2011-03-02 18:35

Tack!
Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 231362)
Klickade du "senast ändrad"? Leta sen tills de skiljer i storleken.

Hittade en w-fil och bk-w-fil och ändrade men det fungerade inte.

Totte 2011-03-02 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 231366)
Tack!

Den senaste filen som är ändrad hete WS, ska man bry sig om den eller hoppa över den tills man ser W-filerna? :)

Ja, mellan två filerna, ordinarie och bk.

Totte 2011-03-02 18:47

Jag känner igen felet och råkat ut många gånger vi Oslo-området. När det blev problem så visade vorldfilen 1 kb. Jag kopierade bk-filen som var 320kb och klistrade på skrivbordet och döpte om till orginal filnamn och klistrade in i World-mappen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.