Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Inspirerad av björnl (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29507)

spyfrog 2011-03-28 23:33

Inspirerad av björnl
 
1 bifogad(e) fil(er)
Jag blev inspirerad av Björnl's experiment. Men jag har inte kommit så långt som honom. Inga garantier på att jag blir klar någonsin heller.
Dessutom så är det Lenz slidstyrning här, inte den typ som korvtiger experimenterar med.... jag undrar hur det skall gå vägen. :rolleyes:

Bifogad fil 41931

Kan någon gissa loket?

lan 2011-03-29 08:37

Lite amerikanskt stuk, möjligen en B2 från YEJ (Ystad-Eslöfs-Jernväg).

spyfrog 2011-03-29 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 233702)
Lite amerikanskt stuk, möjligen en B2 från YEJ (Ystad-Eslöfs-Jernväg).

Ja, jag upptäckte också att det är en amerikansk look över skorsten mm. Men faktum är att loket är svenskt, byggt i Sverige av ett svenskt bolag.
891mm är en ledtråd.

korvtiger 2011-03-29 17:44

Lätt!
DONJ 10, byggd av Vagn- & Maskinfabriksaktiebolaget Falun 1907 som nummer 70 med axelflöjd 1D-2

Slidstyrningen lät väldigt intressant, verkar vara en ovanlig typ, vilken bara testades av Faluns verkstäder på tillverkningsnummer 59, 60 och 70(såklart..). Av det lilla jag hittat om den så verkar den ha, istället för slider, ventiler, precis som på en bensinmotor. Om du skickar ritningen så skulle jag kanske kunna reda ut hur den fungerar.

spyfrog 2011-03-29 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 233718)
Lätt!
DONJ 10, byggd av Vagn- & Maskinfabriksaktiebolaget Falun 1907 som nummer 70 med axelflöjd 1D-2

Slidstyrningen lät väldigt intressant, verkar vara en ovanlig typ, vilken bara testades av Faluns verkstäder på tillverkningsnummer 59, 60 och 70(såklart..). Av det lilla jag hittat om den så verkar den ha, istället för slider, ventiler, precis som på en bensinmotor. Om du skickar ritningen så skulle jag kanske kunna reda ut hur den fungerar.

Korvtigern har rätt som vanligt!
Ritning kommer på något sätt. =)

Du får gärna hjälpa mig att få till animationen i Blender sen när det är dags om du har lust. ;)
Det ser iaf ut som att Lenz slidstyrning är lik den andra typen (minns inte namnet) i hur den funkar utanför cylindrarna.

bjornl 2011-03-29 21:38

Hej Spyfrog

Det ser ju super ut! Du har visst kommit längre än mig.

Nu får jag skärpa mig och börja bygga, annars blir jag ju aldeles ifrånåkt.

BjörnL
:tumme_upp:

spyfrog 2011-03-29 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 233744)
Hej Spyfrog

Det ser ju super ut! Du har visst kommit längre än mig.

Nu får jag skärpa mig och börja bygga, annars blir jag ju aldeles ifrånåkt.

BjörnL
:tumme_upp:

Ha, snällt sagt men jag har ju inte testat att exporterat till Trainz ännu och jag har ingen aning om hur jag skall animera slidstyrningen - ditt försprång består nog! :grin:

korvtiger 2011-03-30 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 233734)
Korvtigern har rätt som vanligt!
Ritning kommer på något sätt. =)

Du får gärna hjälpa mig att få till animationen i Blender sen när det är dags om du har lust. ;)
Det ser iaf ut som att Lenz slidstyrning är lik den andra typen (minns inte namnet) i hur den funkar utanför cylindrarna.

Självklart skall jag hjälpa dig med det. Men Walschaert och Lintz är helt olika uppbyggda, de bygger inte ens på samma princip. Men jag tror att Lintz slidstyrning kan vara betydligt lättare att modellera och animera än Walschaerts.

F.ö, Lan, anledningen till att den ser "amerikansk" ut är nog av skorstenens utseende, med den lilla bubblan längst ned. I den sitter en turbin som blir av att snurra av rökgaserna som kommer upp och den slår då sönder större glödande bitar till mindre genom att slunga upp dem i bubblans "tak", eller i alla fall släcka dem. Därav namnet gnistsläckare. Dessutom sitter längst upp på skorstenen ett nät som har samma uppgift, att fånga gnistor. I bakkanten på skostenen sitter en liten plåtpryttel, en skopformad sak sk. rökskärm som tar fartvinden och pressar den uppåt, och med den rökgaserna. Alla dessa specialsaker var väldigt vanliga under världskrigen, särskilt då det andra, då man vid den tiden hade svårt att få fram kol och fick elda med ved eller torv. Båda dessa var mycket energifattigare och gav mycket kraftigare gnistbildningar jämfört med kol och därav fick man ha massor av extrasaker runt skorstenen. Detta stödjs också av det faktum att tendern har en påbyggnad av trä, för att få plats med mera ved, eller kanske torv. Dock så är jag ganska säker på att just detta loket var vedeldat, vilket var vanligast på privatbanorna.

spyfrog 2011-03-30 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 233784)
Självklart skall jag hjälpa dig med det. Men Walschaert och Lintz är helt olika uppbyggda, de bygger inte ens på samma princip. Men jag tror att Lintz slidstyrning kan vara betydligt lättare att modellera och animera än Walschaerts.

F.ö, Lan, anledningen till att den ser "amerikansk" ut är nog av skorstenens utseende, med den lilla bubblan längst ned. I den sitter en turbin som blir av att snurra av rökgaserna som kommer upp och den slår då sönder större glödande bitar till mindre genom att slunga upp dem i bubblans "tak", eller i alla fall släcka dem. Därav namnet gnistsläckare. Dessutom sitter längst upp på skorstenen ett nät som har samma uppgift, att fånga gnistor. I bakkanten på skostenen sitter en liten plåtpryttel, en skopformad sak sk. rökskärm som tar fartvinden och pressar den uppåt, och med den rökgaserna. Alla dessa specialsaker var väldigt vanliga under världskrigen, särskilt då det andra, då man vid den tiden hade svårt att få fram kol och fick elda med ved eller torv. Båda dessa var mycket energifattigare och gav mycket kraftigare gnistbildningar jämfört med kol och därav fick man ha massor av extrasaker runt skorstenen. Detta stödjs också av det faktum att tendern har en påbyggnad av trä, för att få plats med mera ved, eller kanske torv. Dock så är jag ganska säker på att just detta loket var vedeldat, vilket var vanligast på privatbanorna.

Tack så mkt Korvtiger, det låter lovande att få lite hjälp om det finns behov.

Angående det historiska - jag har för mig att den här ritningen skall vara hur loket såg ut runt 60-talet.
Jag har hittat cirka 4 foton på den här loktypen och inte ett enda ser faktiskt lika ut - de tycks ha ändrat utseende från tid till tid...

Vad jag planerar att göra är att ta bort den övre tratten på skorstenen, gnistsläckaren, eftersom den iaf skulle behöva göras transparant med alfa maskning vilket är onödigt komplicerat.
När det gäller om lok 10 var vedeldat så har det varit både och enligt bilderna jag såg. Den här påbyggnaden är nog dock för kol tror jag - enligt en bild jag såg av ett vedeldat lok så var den utbyggnaden bredare, ända ut till kanten - den här träpåbyggnaden är bara i mitten av tendern. Tillbyggnaden för ved verkade också gå lite längre bak men det hela är svårt att avgöra....

Det tycks ha ändrats en hel del genom åren. T.ex. så har jag inte hittat någon bild där de har tre pucklar som ritningen har - så jag tänker ta bort den som är närmast hytten då denna måste kommit till senare av någon anledning. Lustigt nog så tycks denna tredje puckel tillkommit EFTER att man bytte till ellyktor i fram - så min plan är att ha kvar ellyktorna (det sitter ju en elgenerator mellan hytten och tredje puckeln).

För övrigt - finns det någon Trainz standard på hur många mm över spåret som ett smalspårskoppel skall vara? Vilken koppelhöjd håller t.ex. de fåtal 891mm vagnar som finns?

korvtiger 2011-03-30 20:53

I Trainz vet jag inte, det är väl bara Lokkalle som byggt 891mm material till Trainz. Men standarden var 780mm Räls Över Kant- center av hålet för stöt/draginrättningen. Längden mellan spets och buffertplåt varierade, beroende på vilken typ av buffert man använde, enkammar, tvåkammar, hästskobuffert och liknande. På bilden tycker jag mig kunna se en enkammarbuffert.

Sedan vad det gäller "pucklarna" eller domerna (kan bli lite fel om man pratar göteborska, dômerna, fast det är ju inte helt fel det heller egentligen... :D ) som det heter på fackspråk, så är den mellersta ångdom, det vill säga den man samlar alla ånga och tar till allt som det skall vara till. Den främre är en sanddom, där man har sand som leds i ett rör till framför det främsta drivhjulet, vilket användes för att få ökat grepp. Den bakre domen är den som kommit till sist, det också en sanddom, men den sanden läggs bakom drivhjulet, den används alltså till backgång. Detta var väldigt ovanligt på tenderlok, då dessa i regel alltid gick framlänges för att inte riskera att spåra ur den lätta tendern. På tanklok som kördes lika mycket i båda riktningarna hade man en sanddom, men med två rör till framför resp. bakom drivhjulen. Antagligen ansågs det av vikt att kunna dra tunga lass i backgång, troligtvis i slutet av lokets karriär då man inte hade tid/orkade vända henne och man bara drog tunga godståg.

spyfrog 2011-03-30 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 233811)
I Trainz vet jag inte, det är väl bara Lokkalle som byggt 891mm material till Trainz. Men standarden var 780mm Räls Över Kant- center av hålet för stöt/draginrättningen. Längden mellan spets och buffertplåt varierade, beroende på vilken typ av buffert man använde, enkammar, tvåkammar, hästskobuffert och liknande. På bilden tycker jag mig kunna se en enkammarbuffert.

Sedan vad det gäller "pucklarna" eller domerna (kan bli lite fel om man pratar göteborska, dômerna, fast det är ju inte helt fel det heller egentligen... :D ) som det heter på fackspråk, så är den mellersta ångdom, det vill säga den man samlar alla ånga och tar till allt som det skall vara till. Den främre är en sanddom, där man har sand som leds i ett rör till framför det främsta drivhjulet, vilket användes för att få ökat grepp. Den bakre domen är den som kommit till sist, det också en sanddom, men den sanden läggs bakom drivhjulet, den används alltså till backgång. Detta var väldigt ovanligt på tenderlok, då dessa i regel alltid gick framlänges för att inte riskera att spåra ur den lätta tendern. På tanklok som kördes lika mycket i båda riktningarna hade man en sanddom, men med två rör till framför resp. bakom drivhjulen. Antagligen ansågs det av vikt att kunna dra tunga lass i backgång, troligtvis i slutet av lokets karriär då man inte hade tid/orkade vända henne och man bara drog tunga godståg.

Aha. Intressant information. Jag tror att hon gick en hel del i backgång på slutet för hon lyckades ramma en buss eller om det var en lastbil på gamla E4 på 1950 talet vilket ramponerade tendern totalt eftersom den gick först....
Det blev visst utbyte med en avställd kollegas tender efter det.

spyfrog 2011-03-30 21:13

1 bifogad(e) fil(er)
Har jobbat mest med tendern..... tänkte försöka få den klar först.

Bifogad fil 41983

spyfrog 2011-04-01 23:50

1 bifogad(e) fil(er)
Tendern och kopplet har fått mer jobb. Kopplet är klart, tendern är jag lite osäker på hur detaljerad jag kan göra den.... Lite mera behövs iaf - ännu saknas t.ex. broms och lyktor vilket kan vara jobbigt.

Bifogad fil 42044

vovven47 2011-04-02 04:07

Lycka till!
Det ser fint ut.
Jättekul att flera stycken bygger svenska ånglok.

spyfrog 2011-04-04 22:54

1 bifogad(e) fil(er)
Mindre projektuppdatering för det fåtal som bryr sig:
Bifogad fil 42154

Jag har fixat mera detaljer på tendern. Nu är det bara bromsarna kvar samt att spegla den halva tendern så jag får en hel. Frågan är om jag har gått för högt i polygonerna - vi får se när jag är klar....

Det är också helt klart att det här tar en himla lång tid.... med den här takten så skall jag vara glad om jag är klar med en testversion innan semestern.

Bengan 2011-04-05 10:06

Snyggt, Spyfrog.

Kul att du även visar, genomskinliga bilder på bygget.
För en annan, som är så trög. Så är det mycket lättare, att förstå själva uppbyggandet. Då man ser alla streck och punktmöten (eller vad det egentligen heter). Så här, ser man rätt tydligt. Att det inte behövs, så mycket streck hit och dit. För att få till en jämn svängd form, där säkert en annan hade vräkt på.

spyfrog 2011-04-05 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 234240)
Snyggt, Spyfrog.

Kul att du även visar, genomskinliga bilder på bygget.
För en annan, som är så trög. Så är det mycket lättare, att förstå själva uppbyggandet. Då man ser alla streck och punktmöten (eller vad det egentligen heter). Så här, ser man rätt tydligt. Att det inte behövs, så mycket streck hit och dit. För att få till en jämn svängd form, där säkert en annan hade vräkt på.

Ändå kan jag avslöja att det finns ett antal onödiga streck här iaf. Ska försöka få bort dessa eftersom varje onödigt streck är onödigt använda resurser.

Ibland är det dock svårt tycker jag att veta hur långt man skall gå. Jag har t.ex. gjort lyktorna med enbart 5 sidor - det kanske var snålt? Jag funderar på att ösa på lite mera där och sätta dit 10 sidor....

korvtiger 2011-04-05 15:32

Snyggt!

Glad om den finns i testversion innan semestern, Ha! Det tog mig ett år att bygga min första modell, en låda på fyra hjul (Läs: G3/Gs vagn) så med den här takten så är du definitivt inte långsam på att bygga! :D

Får man fråga vad det är för 3D-program du kör? Antar att du skall köra den genom Blender till Trainz och animera den på vägen.

Balansen mellan jämna former och lågt polygontal är alltid klurigt, men man skall inte fega alltid. Datorerna blir ju bara kraftfullare och det brukar inte vara något problem att köra lok med 70 000 polys. Sålänge de inte förekommer i samma utsträckning som gräs och träd på ekans banor så gör det nog inget med en 15 000 polys för ett ånglok. På min TGOJ Y3a så siktar jag mot 10 000, ligger på 7500 nu, utan att ha speglat kolv- och slidstyrningen. Kan upplysa om att pannan och hjulen har 24 segment, domarna och skorstenen, 16 och lyktorna har 12 segment på densamma.
Personligen tycket jag att du kan kosta på dig 10 segment på dina lyktor, för mig är de nämligen en väldigt stor del av ett (svenskt) loks utseende.

spyfrog 2011-04-05 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 234247)
Snyggt!

Glad om den finns i testversion innan semestern, Ha! Det tog mig ett år att bygga min första modell, en låda på fyra hjul (Läs: G3/Gs vagn) så med den här takten så är du definitivt inte långsam på att bygga! :D

Får man fråga vad det är för 3D-program du kör? Antar att du skall köra den genom Blender till Trainz och animera den på vägen.

Balansen mellan jämna former och lågt polygontal är alltid klurigt, men man skall inte fega alltid. Datorerna blir ju bara kraftfullare och det brukar inte vara något problem att köra lok med 70 000 polys. Sålänge de inte förekommer i samma utsträckning som gräs och träd på ekans banor så gör det nog inget med en 15 000 polys för ett ånglok. På min TGOJ Y3a så siktar jag mot 10 000, ligger på 7500 nu, utan att ha speglat kolv- och slidstyrningen. Kan upplysa om att pannan och hjulen har 24 segment, domarna och skorstenen, 16 och lyktorna har 12 segment på densamma.
Personligen tycket jag att du kan kosta på dig 10 segment på dina lyktor, för mig är de nämligen en väldigt stor del av ett (svenskt) loks utseende.

Tack för berömmet Korvtiger.
Jag kör Truespace, ett numera nerlagt 3D program. Microsoft köpte upp det och dödade det - man skulle ha en konkurrent till Sketchup men när konjunkturen dog 2008 så högg man ju av allt, därmed Truespace och t.ex. Train Simulator 2....

Tanken är att exportera via antingen 3DS eller Collada till Blender och sen dra in det i Trainz den vägen - det har funkat med mina lador så jag antar det går igen. Själva animeringen av hjul och slidstyrning räknar jag med att få göra i Blender.

När det gäller polygoner så räknar tyvärr Truespace inte polygoner. Det närmaste är väl faces och där ligger jag på cirka 3700 stycken för både loket och tendern nu, men då är tendern ospeglad och loket inte klar dealjerat så jag kan väl räkna med runt 10 000 kanske totalt. Jag skall dock försöka banta den lite innan också.

lan 2011-04-05 15:56

Ack ja !
 
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 234226)
Mindre projektuppdatering för det fåtal som bryr sig:
Bifogad fil 42154

Jag har fixat mera detaljer på tendern. Nu är det bara bromsarna kvar samt att spegla den halva tendern så jag får en hel. Frågan är om jag har gått för högt i polygonerna - vi får se när jag är klar....

Det är också helt klart att det här tar en himla lång tid.... med den här takten så skall jag vara glad om jag är klar med en testversion innan semestern.

Låt det ta den tid det tar!!! Det skall vara kul att bygga! Jag tycker ditt lok artar sig suveränt!!!

Ja, Spyfrog det verkar vara en handfull som bryr sig våra byggen. Men så är det väl i "byggbranchen": Många vill ha en färdig produkt men få bryr sig om själva bygget!

Du får väl köra med min "devis": "Om jag vill bygga nåt så gör jag det för det är kul och skiter i vad andra tycker, utom det fåtal som tillför nåt vettigt till mitt projekt!"

Lycka Till:

spyfrog 2011-04-06 23:13

nu med fönster
 
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har vi fönster för lokföraren - antalet olyckor antas minska med närmare 90%...
Tyvärr försvann alla mina linjer på den sidan också när jag boolean subtractade ut fönstret - något av ett "no no" enligt uppgift men jag ville ha mina snygga runda hörn.... jag får sätta dit linjerna igen.

Bifogad fil 42210

Den rundare lyktan för tendern skymtar i bakgrunden - tyvärr med "fel" sida emot oss så vi ser bara baksidan. Har även bytt ut pannan till en med dubbelt så många faces - bättre att spara in dem på annat håll än på största delen av loket....

rely 2011-04-06 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 234226)
Mindre projektuppdatering för det fåtal som bryr sig:
Jag har fixat mera detaljer på tendern. Nu är det bara bromsarna kvar samt att spegla den halva tendern så jag får en hel. Frågan är om jag har gått för högt i polygonerna - vi får se när jag är klar....

Det är också helt klart att det här tar en himla lång tid.... med den här takten så skall jag vara glad om jag är klar med en testversion innan semestern.

Det ser mycket bra ut! Ta all den tid du behöver.

spyfrog 2011-04-07 08:33

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 234403)
Det ser mycket bra ut! Ta all den tid du behöver.

Tack så mkt. Tyvärr skall boken som jag har bilder och ritningar ur tillbaka snart dock så då blir det lite svårare... jag har redan lånat om den så många gånger man får. ;)
Så lite stressigt är det iaf. :D

spyfrog 2011-04-07 23:55

Problem
 
Problem - jag kan inte få till mina linjer till fönstren utan att 3D programmet kraschar. Dessutom så har jag problem med att det kommer faces framför hålet när jag försöker..... morgondagen innebär nog mycket läsande på forum och manualer känner jag...

leoj 2011-04-08 01:57

"linjer till fönster"??

Kan du ta en skärmdump, sen ladda upp den och en som du kladdat lite på i paint, så jag får se hur du menar?
Dvs att du i paint ritar dit de linjer du åsyftar

spyfrog 2011-04-08 08:33

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 234475)
"linjer till fönster"??

Kan du ta en skärmdump, sen ladda upp den och en som du kladdat lite på i paint, så jag får se hur du menar?
Dvs att du i paint ritar dit de linjer du åsyftar

Jag har inte några direkt bra bilder framför mig, är på jobbet, så det blir verkligen ett Paint hack här....

Enligt vad jag hört så får inte ett fönster liksom "flyta" fritt på sidan av ett objekt så där som fönstret gör i min bild. Dessutom så försvann linjerna som gick från botten av objektet upp till taket.
På den här bilden har jag ritat in en förenklad linje uppsättning - egentligen så är det flera linjer som skulle behövas, bland annat för att det är tre vertices i varje hörn (för att få det rundat).
Bifogad fil 42230

Men som sagt, de här linjerna, som skall till på båda sidorna av väggen dessutom, gick inte att lägga till - 3D programmet kraschade. Det är också ett till fönster som jag jobbade med som inte fanns med på den här bilden - ett runt fönster med 16 vertices som skulle "kopplas ihop" så det inte flöt fritt.

spyfrog 2011-07-26 21:31

1 bifogad(e) fil(er)
Hej allihopa

Jag har tagit upp bygget av DONJs Falu lok i förhoppningen att jag skall få till något som man törs visa upp bredvid björns skapelser.
Genom ett annat forum har jag fått hjälp med mina trilskande fönster så den frågan är nu löst.

Istället så har jag fått ett annat lite lustigt problem - den övre delen av tendern skall liksom luta utåt några grader på DONJs tendrar. Det ser bra ut från vissa håll när jag gör det men helt fel frammifrån! Begriper inte varför fullt ut men gissar att det måste bero på att någon vertex saknas..

Bifogad fil 45152

Jag ser gärna att ni kommenterar kring detta bygge då jag känner mig lite ensam i min kamp emot polygonerna och UV mappingen.... :ber:

rely 2011-07-27 12:50

Jag kan inget alls om att bygga till trainz.. Men jag vet att 891mm är det rätta spåret att åka med. ;)

Önskar dig all lycka med detta lok.
Du fick mig precis att vilja ta upp mitt smalspårs bygge.. Även fast att jag har lite brist på content just nu.

Egonrow 2011-07-27 14:30

Jag är inte vidare insatt (= har inte en blekaste aning) i de här med 3D-modellering och hur det funkar men jag måste bara kommentera ;)

Jag älskar tanken av att det är fler som bygger svenska ånglok till våra simulatorer för det behövs verkligen!! Jag är en i mängden som kanske inte kommenterar mycket men som dreglar desto mer ;)

Kanonbra kämpat hittills!! Keep on working!! :tumme_upp::ber:

spyfrog 2011-07-27 21:04

1 bifogad(e) fil(er)
Tendern tar sig - kvar är lite på bottendelen samt naturligtvis textur..

Bifogad fil 45204

bjornl 2011-07-27 22:11

Hej spyfrog

Det ser jättebra ut, hoppas texturera kommer väl till pass.

Hmm, snart får jag lov att damma av Norrsundet igen.

MVH / BjlrnL

spyfrog 2011-07-28 22:26

1 bifogad(e) fil(er)
Det går sakta frammåt. Detaljer på tenderns undersida är dagens jobb. Detta inkluderar bland annat bromsen - man vill ju kunna stanna....
Bifogad fil 45224

spyfrog 2011-09-19 21:32

Jag sitter och försöker klona bort en gubbe från tendern till ULJs "Thor" som är en nära kusin till nr 10.....
Varför finns det inte ett Photoshop filter för att ta bort gubbar som klänger på tåg? ;)

korvtiger 2011-09-20 08:59

Det finns massor av verktyg som man kan göra det med. I den senaste varianten (CS5, kanske redan i CS4) så finns det ett otroligt smart verktyg där man markerar det man vill ha bort, och vips så är det borta och igenfyllt på ett mycket realistiskt och övertygande sätt! Dock så för man klara sig utan det om man som jag kör med CS2. Hojta till om du behöver hjälp!

spyfrog 2011-09-20 23:11

1 bifogad(e) fil(er)
Tack för tipset Korvtiger - jag tror att verktyget du tänker på heter lagningspensel och finns från CS3 eller Photoshop elements 5-6?
Jag vet dock inte om den är så bra i detta fall, skall testa.

Idag har jag iaf jobbat mera med själva modellen av loket (hytten för att vara exakt). Det är mycket kvar, jag skulle vilja komma frammåt lite snabbare. Jag var dock tvungen att jäklas med datorn ett bra tag innan jag kom fram till att jag måste stänga av vissa 3D accelerationer i Nvidia drivaren för att mitt gamla 3D program skall funka i Win7 (det är gjort för Win2k generationen).

Bifogad fil 46668

spyfrog 2011-09-22 20:14

1 bifogad(e) fil(er)
Gårddagen såg en hel del framsteg på bland annat hytt (exteriört) samt pannan. Tyvärr fick jag inte upp bilden pga fel på datorn men här kommer den nu istället....

Bifogad fil 46721

bjornl 2011-09-22 20:44

Hej spyfrog

Snyggt jobbat :grin: nu börjar det hända grejer.

MVH / BjörnL

lan 2011-09-22 21:44

Dom nitraderna är riktiga läckerheter, utan BUMP förmodar jag?

spyfrog 2011-09-22 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 245781)
Dom nitraderna är riktiga läckerheter, utan BUMP förmodar jag?

Nitraderna är från ett foto av sidan på ULJs "Thor" tender - mkt riktigt ingen bump.

Efterson Björn hade koll på vad Uppland hade för dragkraft så var jag tvungen att kolla upp vad ett Falulok hade - 4508 kp. Muhaha. Mer än dubbelt så starkt som Uppland!

korvtiger 2011-09-22 23:09

Loket är dessutom fyrkopplat, väger mer (=större adhessionsvikt) och har överhettare vilket jag är tveksam till att Uppland hade, det gör en del det också! ;)

Ser fram emot att få se denna maskin på spåren, är det någonting jag gillar så är det tenderlok för smalspår, VGJ 24, BLJ Thor, och DONJ 10. Mmm! :rolleyes:

Sedan så måste man ju skryta lite, TGOJ Y3a 125, 7740kg (kp) dragkraft...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009