![]() |
Svenska Signaler och Klarerare
En ny tråd för de svenska signalerna med tillbehör. Den gamla tråden är historia nu.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Nu är det dags att öppna den här tråden, som kommer att handla om svenska signaler (scripts), tågklarerare (stins), autopilot och sessions (scenarios).
Om några veckor eller så, så kommer signalsystemet att laddas upp på forumet. Jag hoppas att det blir en av höstens och vinterns stora inspirationskällor för alla banbyggare som vill bygga svenskt. Snygga landskap med realistisk och fungerande trafik med svenska lok och vagnar i olika tidsepoker. Jag måste också nämna både JohanV och korvtiger som står bakom allt ni ser och rör sig. LAn har också bidragit med detaljer här och där. Det som jag har gjort är mera osynligt/abstrakt, det är bara funktionen som ni ser. Och beta testarna naturligtvis. Utan dom blir det aldrig något resultat. Dom har fått vila ett bra tag nu, men nya uppgifter väntar på dom. Joel, Robin och bear, jag hoppas ni är utvilade. Jag kan inte heller låta bli att nämna alla fordon som LAn har bombarderat mig med, den senaste tiden. Dom kommer också efterhand med skript och ny funktionalitet. Men den diskussionen tar vi inte i denna tråd. Till alla banbyggare. Ladda hem bifogade dokument redan nu, och skriv ut det på papper. Ta det med till hängmattan eller använd det som nattlektyr. Ni kan redan nu förbereda och planera er favoritbana för trafik, så ni inte blir helt överrumplad när signaler och tillbehör kommer. Alla frågor och synpunkter som rör detta ämne är ni välkomna med att skriva om i denna tråd. - |
Svenska Signaler release 1
I kväll/natt så kommer grundbulten till de svenska signalerna att laddas upp.
Det är mest osynliga saker, men utan dessa objekt så är signalsystemet ingenting. Det som är synligt för er är Trafikplats regeln i Surveyor och klareraren (en mini variant) i Driver, samt de osynliga signalerna i Surveyor. Modellerna för de osynliga signalerna har korvtiger gjort, och en del grafiska symboler i klareraren har LAn gjort. Så det är m.a.o. ett samarbete över gränserna igen (läs STL). Men när korvtiger och JohanV har laddat upp sina objekt då händer det magiska saker med följande objekt.
|
Jag är bara stum av beundran för det du, Svenolov, åstadkommer. Jag har ju följt detta jätteprojekt som en något avslagen betatestare och jag kan bara säga en sak: Med sådana virtuoser igång på vårt forum så kommer vi att överleva länge. Fantastiskt är det!
|
Citat:
|
Grattis till ett bra gjort jobb alla som ligger bakom :tumupp: :applad:
|
Hej
Ett fantaskiskt jobb! Det skall bli mycket spännande att få prova det så smångingom.:tumme_upp: :tumme_upp: MVH / BjörnL |
Härligt, detta har varit efterlängtat länge nu.
Innan jag installerar dom fyra nya cdp-filerna. Ska jag radera allt ditt gamla material först, så att ingenting ligger och stör. EDIT: Sammanställt en lista, som jag har haft installerat sen tidigare från dig. Är det någonting, som jag bör spara och som inte finns med i dom fyra nya cdp-filerna. AutoPilot Setup Coronor till DEmosignaler Debug Library 2.42 Demosignaler MSL Autopilot Schedule Command 3.11.b6 MSL AutoPilot 2009 MSL AutoPilot/Dispatcher 2009 Command MSL Auto Library 3.11.b6 MSL Change Cabin Command MSL Common Source 3.11.b6 MSL Control Library 2.49 MSL Debug Library MSL Dispatcher 2009 MSL Door Control 2.49 MSL HUD Library MSL HUD 2009 Setup MSL Library MSL PowerMarker 3.11 MSL Signal Library MSL Signal Manager 2009 MSL Sound Library MSL Station Library MSL Trackmark Signal Library 3.11 Signal Marker 3.11 Signal Source 3.11 Sound Library 2.44 Source 2009 (2004 assets) STL Common Source 3.12.3 STL Sound Library 3.11.1 STL Trainz Monitor 3.12.3 |
I manualen ”Beteckningar för signaltekniska…”, sidan 1 nertill, ”Namn för objekt…” skriver du att mellanslag inte får förekomma medan de efterföljande exemplen visar på mellanslag. Här hänger huvudet inte med.
Nisse |
Citat:
Ex: "Lu 31" och "Lu xv3"är korrekt "Lu U 81" och "Lu vx 3" är exempel på felaktiga namn. |
Citat:
AutoPilot Setup. RADERA Coronor till DEmosignaler. RADERA Debug Library 2.42. Används till Door Control och HUD (TRS2004) Demosignaler. RADERA MSL Autopilot Schedule Command 3.11.b6. Kan behållas. Ny version kommer. MSL AutoPilot 2009. RADERA MSL AutoPilot/Dispatcher 2009 Command. RADERA MSL Auto Library 3.11.b6. Skrivs över MSL Change Cabin Command. Kan behållas. MSL Common Source 3.11.b6. Skrivs över. MSL Control Library 2.49. Används till Door Control (TRS2004) MSL Debug Library. RADERA MSL Dispatcher 2009. RADERA MSL Door Control 2.49. version TRS2004 som är anpassad för TS2009. MSL HUD Library. Kan behållas (TRS2004) MSL HUD 2009 Setup. Kan behållas (TRS2004) MSL Library. Kan behållas (TRS2004) MSL PowerMarker 3.11. RADERA MSL Signal Library. RADERA MSL Signal Manager 2009. RADERA MSL Sound Library. Kan behållas (TRS2004) MSL Station Library. Kan behållas (TRS2004) MSL Trackmark. RADERA Signal Library 3.11. Skrivs över. Signal Marker 3.11. Skrivs över. Signal Source 3.11. Skrivs över. Sound Library 2.44. Kan behållas (TRS2004) Source 2009 (2004 assets). Kan behållas. STL Common Source 3.12.3. BEHÅLL! STL Sound Library 3.11.1. BEHÅLL! STL Trainz Monitor 3.12.3. BEHÅLL! |
[quote=svenolov;243155]Bra att du frågar Bengan. Det här kan också bli till nytta för andra.
quote] Tack. |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
- |
Hej! fungera det i 2010 trainz ?
|
Citat:
|
Jag får upp några fel i content manager.
Det är: MSL Trafikplatser: Error: Could not read file scripts msautoutil.gs. Error: Could not read file scripts swesignalstub.gs. Osynlig Klarerare: Error: sweinvisibledispatcher.gs(30) : function InitSweSignal not declared, line 30. Signal Library: Error: Could not read file scripts msautoutil.gs. Några av felen visar sig även i felmeddelanderutan i Driver och Surveyor. Jag har plockat bort allt som skulle bort, så det borde inte vara något som ligger och stör. |
Citat:
2. Vilken Trainz version (build) har du? |
Dom fel som visas i content manager är:
MSL Trafikplatser: Error: Could not read file scripts msautoutil.gs. Error: Could not read file scripts swesignalstub.gs. Osynlig Klarerare: Error: sweinvisibledispatcher.gs(30) : function InitSweSignal not declared, line 30. Signal Library: Error: Could not read file scripts msautoutil.gs. Jag har TS 2010 Build 44088 |
Citat:
Symbolernas betydelse i CM har följande betydelse.
EDIT: Ett förtydligande. Att sakna något betyder inte alltid att objektet inte är installerat. Ett saknat objekt kan bero på att objektet är öppet för redigering (kom alltid ihåg "commit"). Det kan också bero på att inte allt är inläst i databasen (installationerna har inte skett i rätt ordning). Åtgärd: gör en quick database repair. |
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Det verkar inte som att något ligger öppet för redigering. Jag har testat att göra en quick database repair, men det verkar inte ha löst problemet. Jag har tagit några screenshots på felen i conten manager. |
Citat:
Jag har inget bra svar längre, kan bara ställa frågan igen som jag gjort så många gånger i andra sammanhang. Är du säker på att du har installerat Svenskt Signalsystem? |
Citat:
Då ser det ut som om jag har gjort bort mig igen. Jag hade missuppfattat det du hade skrivit tidigare i tråden, jag raderade inte allt som skulle bort. Nu verkar allt vara som det ska igen. Något pinsamt. :) Men tack för hjälpen Svenolov. |
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag ställt till det, för mig själv och raderat fel kuid bland Svenolovs grejer.
Det är kuid:177292:2004010 och som får Tomas envingade semaforer att skrika högt. Har installerat allt på nytt, både Tomas och Svenolovs grejer. Men kan ändå inte hitta den. Har även letat och installerat gammalt material från Svenolov, men utan framgång. Var kan jag tänkas hitta den på nytt??? EDIT: Hittade till slut, den saknade kuiden i ett paket från Svenolov som heter/hetat Swedish_Signal_Stub_V2_91 och som jag har laddat ner härifrån och sparat den 10-10-2009. Men jag hittar den inte i Korvtigers eller Svenolovs senaste släpp. EDIT IGEN: Fråga. Är MSL Signal Library och Signal Library 3.11 samma, bara att Signal Library 3.11 är den senaste versionen och att Korvtigers envingade Semafor fortfarande har den gamla varianten i sig??? . Citat:
EDIT: Om du har korvtiger's "gamla" envingade semafor som är gjord för TRS2006 så ska du också radera den. - Citat:
En sista check, nu bara. Har nu bantat ner, alla dina objekt till 21 st. Finner du något mer, som kan tas bort på bilden. Är bara intresserad av grejer till TS2009/10, så allt för äldre versioner, vill jag ha bort. EDIT: Nu läste jag helt uppåt väggarna. Tog bort dom, som du skrev att jag inte skulle ta bort. Som tur var, så sparade jag dom som enskilda cdp-filer, innan jag tog bort dom. Bara det, att dom som jag sparade var STL Common Source 3.12.3 och STL Trainz Monitor 3.12.3. Men dina på bild, heter 4c och 4 på slutet. Blir till att leta igen, efter uppdateringen från 3 till 4 som jag har missat. . De versioner som Svenolov visar på 3.12.4/4c är betaversioner som inte är släppta. Version 3.11 är den som är aktuell just nu, vilken du verkar ha installerad. Citat:
Då spar jag tid och slipper att sitta och leta i onödan. Har precis suttit och studerat Semaforerna och dom nya moderna signalerna. Dom ser helt underbara ut, så ni ska ha ett stort TACK.:tumme_upp::applad: Svenolov, Korvtiger, JohanV och ni som har hjälp till med andra saker. Nu återstår bara, att få allt att fungera och det bör nog gå bra, om man läser på i guiderna ordentligt. |
2 bifogad(e) fil(er)
Bengan, och alla andra också, som har gamla saker gjorda av mig installerade.
Första bilden visar allt nytt för TS2009/10 som ni ska behålla. Andra bilden visar gamla objekt för TRS2004 men som är anpassade till TS2009. Dessa kan ni också behålla. Allt annat SKA NI AVINSTALLERA. M.a.o. Dom objekt som jag har gjort och som ni inte hittar i listorna, ska ni radera. OBS! Ni kan ha andra namn på objekten, det är kuid-numren som gäller. EDIT: En del kommandon som ni kan tänkas ha och tycker att dom är användbara är förmodligen bara beta/demo versioner eller tidigare versioner som var anpassade till den äldre biblioteksstrukturen. Var inte oroliga, det kommer nya versioner av dessa som är anpassade till det nya systemet. - |
Tack Sven.
Nu ska jag nog inte ha någonting kvar, som eventuellt skulle kunna krocka med det nya. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Kolla på bilden! |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
1. Välj fliken Installed i CM. 2. Gör en sökning på mina objekt. I sökrutan, välj Author. I fältet till höger, skriv svenolle. Se bild. 3. Ta en screenshot och bifoga den i ditt svar. - |
2 bifogad(e) fil(er)
Ok, här kommer bilderna.
OBS! Att övre bilden är längst ner i CM. Nedre bilden börjar vid Osynlig Master. Fick inte med allt i en skärmdump. |
Ser att du inte följde mitt råd från tidigare länk, att rensa ut en massa gammalt material från Svenolov.
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....2&postcount=14 http://www.e-buzz.se/forum/showpost....2&postcount=34 Har ställt flertal frågor till Sven här om detta, från inlägg 9 och fått ett flertal svar från honom, på dom övriga sidorna. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29888 |
2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Bengan, såg inte ditt inlägg. Har nu raderat lite saker. Ändå så får jag samma felmeddelande. Ser detta bättre/bra ut? Om det hjälper så har jag tagit en screenshot i (?). |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Några tips. Om du inte bifogar jättebilder som man måste scrolla i höjd och sidled så blir det mera överskådligt. När det gäller CM. Välj File/Settings... och fliken Miscellaneous. I den andra dropdown listan (Icon size in Main View) kan du välja Small. I listan ska du också ha med Asset KUID också, om den ska vara till någon hjälp för mig (View/Columns/Asset KUID). I statuskolumnen ska alla statussymboler visas. Se bifogad bild nedan. - |
Jag hade samma problem tidigare och kunde inte begripa vad som var fel... Jag hade installerat och ominstallerat, tagit bort osv.
Felet var pga "osynlig master 3.10". Av någon anledning skrivs den inte över automatiskt och ställer då till med problem. Prova att ta bort den och sen installera alla Svenolovs grejer igen.. |
Kompabilitet till STW vägskydd?
Om någon/några av er har ett fungerande STW vägskydd och ett fungerande signalsystem och är intresserade av att testa nästa version av signalsystemet, så sänd ett PM till mig.
Det ni ska testa är följande scenario. Hur uppför sig en huvudsignal mot nästa huvudsignal när det finns ett vägskydd mellan dessa huvudsignaler? |
Citat:
Trainz fixar inte versionshanteringen som det är tänkt. Den enda funktion som den har idag är att CM kan upplysa om att det finns en nyare version att ladda hem från DLS. Men när man startar sin bana/session så använder inte trainz automatiskt den senaste versionen. Åtgärd. Radera alla äldre versioner med samma grund kuid ([kuid2:]######.######[.#]). |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Ledsen för stora bilderna. Här kommer den lilla bilden ;) Anys: Menar du att man ska ta bort alla svenolofs saker? |
Citat:
Åtgärd. Välj fliken Open for Edit. Tryck Ctrl+A för att välja alla objekt. Tryck Ctrl+M för att bekräfta (commit). EDIT: Gör dessutom som följer. 1. Radera Osynlig Master 3.10. 2. Installera om grundskripten Svenskt Signalsystem. 3. Upprepa ovanstående Åtgärd. |
En fråga om vägskydd.
Citat:
Det kommer att finnas vägskydd i det nya signalsystemet, men jag tänker på er som tycker att STW vägskydd fungerar bra, för era behov. |
Citat:
För mig, så fungerar STW:s vägskydd rätt hyfsat och i nuläget har jag inte sett något som är bättre och som är anpassat för oss. Men om du har ett fungerande vägskydd i det nya systemet som är verklighets liknande, så duger det lika gott för mig, om det fungerar på likvärdigt sett som STW:s med fristående bommar, signaler m.m. som det är i nuläget. |
Tycker oxå att STW:s vägskydd funkar bra, med vettiga objekt (utseendemässigt), och lätt att "ställa in".
Så jag svarar ja, på frågan om en anpassning av det nya signalsystemet. Om det nu inte innebär ett hiskeligt hästjobb att få till förstås. |
Citat:
Funktionen kommer att ligga i själva V-signalen, så kopplingen till övriga objekt via bestämda namn och en logikenhet är inte nödvändig. Grundprincipen är enkel. Man placerar ut en v-signal i vardera riktningen (och namnger den efter signalsystemets praxis), före vägövergången. Sen ställer man in några egenskaper för v-signalerna, och vägskyddets grundfunktion är färdigt. Sen kan man lägga till fristående objekt såsom signaler för biltrafik, bommar etc. efter behov. Men det hindrar inte att STW's vägskydd fortfarande kan användas, om det finns en sådan önskan från er. Jag kommer inte att modifiera STW vägskydd på något vis, utan det jag gör är en anpassning i mitt signalsystem till STW vägskydd. Detta blir helt osynligt för er. Obs dock, att det inte går att kombinera de olika vägskydden i ett och samma vägskydd. Dom är helt separerade från varandra. Om inte denna anpassning görs, så kommer STW's vägskydd att dela linje/block sträckor, vilket kommer att få konsekvenser för all AI-trafik. Så frågan kvarstår. STW vägskydd, eller inte? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:57. |