![]() |
Södra Inlandsbanan 1935.
Året är 1935, året innan andra världskriget bryter ut. Vår vän (för så var det vid denna tid) Adolf Hitler rustar för fullt för framtida angrepp på andra länder. Inte många insåg denna fara eftersom de fortfarande återhämtade sig efter det första världskriget. Sverige som klarat sig bra under kriget har under ett antal år sett vikande konjunktur. Nu verkade det dock som om en vändning var på gång. Tyskland var väldigt intresserade av att köpa tackjärn från Sverige och hade sina ögon på Persbergsgruvan ovanför Filipstad. Järnväg har funnits mellan Persberg – Kristinehamn sedan 1875. Så långt verkligheten.
Vår bana i Trainz skiljer sig lite från Verkligheten då vissa bansträckningar är modernare än vad som fanns 1935. Stationernas bangårdar är byggda efter kartor från 20-talet och målet är att kunna färdas hela sträckan från Persberg till Kristinehamn på en bana som lämpar sig för multiplayer. Till min hjälp har jag använt Bengolles DEM kartor som finns på Download Station (DS). Kartor på stationerna har jag hittat på Stig Lundins historiska hemsida ( http://www.stiglundin.se/ ) Signaler, fordon och annat letas upp på DS eftersom jag vill kunna ha multiplayer. Det innebär att ni inte kommer att få se fina bilder på svenskt material som vi annars är så bortskämda med på detta forum. Jag får improvisera och ’köpa in’ utländskt material för att kunna sköta persontrafik och godstrafik. Här har vi fått god hjälp av vår diplomat i Tyskland Curt Juhlin-Dannfelt som förmedlat europeiskt material men även material från andra sidan havet har kommit eller kommer att komma hit. Mer kommer... |
Härligt att höra! Bor Ju i Filipstad och 8 kilometer från Persberg. Precis som du skriver har här alltid funnits järnväg, både för lok och häst. Inte att förglömma "abborrbergsbacken", det stora "lutande planet" som var unikt i världen. En brant konstgjord backe där malmvagnar drogs nerför/uppför med hjälp av vagnarnas egen tyngd.
|
Intressant Pursche...
Ska följa ditt bygge med intresse.. du tar ju upp ett ämne som är ytterst aktuellt.. och detta i "Trainz-form"!.. berättandet till en bana är viktigt.. särkilt den du bygger.. fortsätt Pursche..! Låter givande..!
|
Vår Historia är alltså följande:
Tyskland återhämtar sig efter första världskriget och bygger upp landet. De vill köpa tackjärn från Sverige och i Persbergs Gruva har man bedrivit gruvbrytning sedan medeltiden. Det skall fraktas med tåg till Nykroppa järnverk för att sedan fraktas ned till Kristinehamn för vidare färd med tåg eller båt mot Tyskland. I Storfors finns ett rörverk dit vi skall frakta tackjärn för att göra rör som sedan skickas vidare till Tyskland. Till detta kommer en ökande persontrafik mellan Kristinehamn – Persberg då det behövs arbetskraft. Som om inte det var nog så finns järnvägen mellan Kil – Daglösen – Hällefors som bedriver sin trafik och Värmlandabanan från Laxå – kristinehamn – Karlstad – Kil med mycket genomgående trafik. Samtidigt finns det intresse att frakta timmer från Morabanan som alltså anknyter till vår bana i Persberg och skall ta sig hela vägen ned till Hamnen i Kristinehamn. Som ni förstår blir det full fart på Inlandsbanans södra sträckning och då banstandarden inte är i bästa skick så måste även spåren underhållas så hur skall vi klara av detta? Första Etappen som jag bygger på är DEM-kartan Filipstad som går från Persberg till Storfors. Då jag är nybörjare och har både jobb och familj så kommer detta inte att gå på en vecka utan det är långsiktligt arbete när jag sitter på hotellrummen mellan jobben som jag kan jobba med detta. För att få igång trafiken så har det inköpts 2 st lok, 20 godsvagnar och 6 tyska personvagnar. Mer är pågång. Vi behöver lämpligt lok och vagnar som lossar och lassar Iron och coal från nämda tid och från DS. Har ni några bra förslag? |
Citat:
Vi bakom DONJ projektet sammarbetar gärna med er kring hus mm - det är ungefär samma tidsperiod som vi arbetar emot så vi ser gärna ett sammarbete på den fronten. :) |
Problemet är att om jag skall kunna köra multiplayer måste det finnas på download station....
|
Kul att en gammal räv, som du Pursche, har återkommit till Trainzvärden ! Att ladda upp de saker ni behöver till DLS är ett litet problem, bara hör av dig om vad!
|
Citat:
|
Det låter riktigt bra. jag har gjort Persbergs station och Gruvan och skall nu börja med Filipstad som är nästa station på vägen mot Kristinehamn. Jag är dålig på att göra omgivningar och annat så jag satsar på spår och körbarhet, player och AI, i första hand. Det är ändå inte så illa som det låter eftersom jag använder DEM-kartan och har 'viss' grundtexture liggande.
På önskelistan finns semafor för 'kör 40' in på station, S-tavlor som visar var tågvägen tar slut samt svenska växelklot. Sedan försöker jag lära mig hur animated junctions fungerar. I manualen står det som följer: "These junctions differ from normal junctions in that they are predefined fixed track pieces and have animated components. As an animated junction is a pre-defined fixed track piece, extra detail like guide rails can also be present in an animated junction. Animated junctions are added and manipulated on the Surveyor baseboard in the same way fixed track pieces are. Note: You will find the animated junctions in the “Fixed Track” category. The names of all animated junctions included with TS12 are prefixed with “Turnout”. "¨ Grejen är bara det att jag inte kan 'snappa' ihop dessa med vanlig räls. Två av tre fungerar men inte 'rakspåret'. Jag jobbar dock på saken för dessa skall användas på banan så man ser hur spåren ligger....... |
http://www.historiskt.nu/diverse/kal...nder_2011.html
Det finns en riktigt rolig baggrundsbildskalender på historiskt.nu som ger mig lite nostalgiska tankar om vår bana och hur den skall se ut. Internet är som vanligt en guldgruva när det gäller att hitta bakgrundsfakta. Om jag förstått saken rätt så var de flesta stationer vid denna tid utrustade med en semafor ( nymodighet från 20-talet ) vid infarten och sedan S-tavlor vid slutet av spåren. I trainz kan man tänka sig att ha en 'stop and go' vid S-tavlan och innan tåget får fortsätta så skall det ha avgångstillstånd. I tidtabellen bör det stå om det ör ev tågmöten. Letar information om det var så på den tiden eller om allt ansvar låg hos tågklareraren. Bilder på gamla lok och annat från Bengt Dalbergs hemsida. http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ |
Ett tåg måste ha fått avgångssignal från tågklarerare, eller utfartssemafor för att få köra ut från en station, såvida inte lokföraren har ett skriftligt godkännande på att fara igenom stationen, (antingen enligt tidtabellboken eller från trafikansvarig). Dock så måste ju självklart, signaler fortfarande visa på kör för att detta skall få ske.
För att få ge en avgångssignal så måste dock inte tåget stå still, utan får röra sig, men skall då hålla en hastighet varifrån tåget med tanke på tågvikt kan stanna utan att passera S-tavla, eller första hinderpinne i utfartstågvägen( vilken gällde som slutpunkt i infartsstågväg om ej S-tavla fanns uppsatt) utifall att tågklarerare ej ger klarsignal med sin signalstav. Om tåget har ett fast uppehåll i tidtabellen så hålls ju hastigheten nere, för att kunna stanna, där tågklareraren ger stoppsignal med signalspaden, eller vid S- eller U-tavla. En film som starkt rekommenderas: http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=85 Dessutom kommer detta och mycket mer att beskrivas i min signalsäkerhetsguide som kommer med semaforer och U- tavlor m.m, m.m. |
Tack för den länken Körven, den klargjorde en hel del som man funderat över. Mycket bra film tycker jag även om den var gammal.
Stickanw |
Det är snart dags för några bilder, en fråga bara..... Bör jag använda LARS och PRoLARS för industrierna?
|
http://www.stiglundin.se/jarnvag/181.../persberg2.htm
Ungefär så här ser Persberg ut. Gamla sträckningen är för mig okänd varför jag får dra banan efter 'nya' sträckningen som finns på DEM-kartan. |
Det är ju förbenat också! Jag försöker få några bilder från min mobiltelefon i datorn, då jag har lite bilder från Filipstads järnvägsstation och bangård. Men den jäkla telefonen funkar dåligt ihop med windows 7. Tänkte du kanske behövde bilder därifrån.:mad:
|
Bilder är alltid bra. Detta är vad jag jobbar med just nu i Kristinehamn som det såg ut ungefär kring 1935:
http://www.stiglundin.se/jarnvag/181...inehamn2sp.htm Det är lite jobb innan det där blir klart. |
1 bifogad(e) fil(er)
En liten ingamebild vid 'infarten' från Storfprshållet till Kristinehamn. Det är alltså myyycket jobb kvar.
|
Sådär. En förmiddag senare och jag har något som kan kallas för en bansträckning. Den ser ut som följer:
Km 00, Kristinehamn. 56Möh. Km 10, Sjöändan. 135Möh. Gångtid 12Min/15Min Km 16, Nässundet. 120Möh. Gångtid 5Min/10Min Km 28, Storfors. 126Möh. Gångtid 10Min/15/Min Km 39, Nykroppa. 148Möh. Gångtid 10min/15Min km 48 Daglösen. 136Möh. Gångtid 10Min/15Min Km 56 Filipstad. 145Möh Gångtid 7Min/12Min Km 65 Persberg. 214Möh Gångtid 7Min/15min Km 68 Tunnel mot Mora. 254Möh 5Min/10/min Möh betyder Meter över havet Gångtideerna är för Persontåg sth 80/Godståg sth 60. Nu kan jag börja leka lite med tåglägen och annat roligt. Excel är till bra hjälp men det fungerar inte med en 'graf' utseendemässigt utan jag gör på ett annat sätt som förklaras på annat ställe. Det gäller att veta vilka tider under dygnet som de olika spåren är upptagna av tåg. Det gäller alla sidospår på alla stationer och all linje mellan stationerna En bild med förklaring kommer om några dagar. |
Jag är numera ägare till Persbergs Gruva och jag 'snodde' järnvägen från Persberg ned till Kristinehamn (ÖWJ) framför ögonen på Statens järnägar och det till ett bra pris. :)
Nackdelen blev att jag fick med allt rullande material som ingick i ÖWJ och det visade sig att det endast var gamla godsvagnar som är minst 30 år gamla, alltså byggda kring år 1900. Det innebär 120 st små tvåaxliga öppna eller täckta vagnar som kan lasta max 11 ton ungefär. Att få loss lok och vagnar av SJ kan jag glömma då de är puttiga på mig nu. Som tur är så har jag ett fint kontrakt med en industri i Tyskland som vill köpa av mig. Därifrån kommer jag även att få tag i lok och vagnar. Vi kalkylerar med att dublera antalet som arbetar i Gruvorna och det finns idag inte husrum för dessa i Persberg varför jag kommer att köra lokaltåg från Kristinehamn till Persberg för att få tag i daglönare. Förutom att de får 'bra' betalt så får de också åka gratis i dessa lokaltåg. Något som jag hoppas kommer att dra till sig folk från när och fjärran. Jag räknar med att höja tonnaget från gruvorna från 25 tusen ton till 100 tusen ton per år. Om jag räknat rätt pratar vi då på 2250 ton i veckan om det rullar i 45 veckor. Jag har inte siffrorna i huvudet men med de gamla vagnarna jag har just nu så väger de kanske 4 ton och lastar 11 ton så vi pratar 202 vagnar i veckan. 40 vagnar per dag blir ungefär 600 ton på kroken med ett tåg per dag. Det fungerar naturligtvis inte på den bansträckningen jag fått i min hand. Den skall upprustas men just nu så får det blir följande: - Tre tåg med lok + 20 vagnar. Två tåg per dag förmiddag och eftermiddag, det tredje på service. Vikt ca 350 - 400 ton beroende på vilken loktyp jag får tag på. - 20 vagnar som reserv att sättas in om de andra går sönder. Detta är det kontrakt som jag har med Tyskland. Det finns intresse av att köra även till fabrikerna i Nykroppa och Storfors och sedan vidare till hamnen men jag återkommer till detta. Persontåg lokaltåget för våra daglönare kommer förslagsvis att gå: Khn avg 04:00 - Pbg Ank 05:15 Jobb 6 - 18 för daglönarna Pbg avg 07:00 - Khn Ank 08:15 Khn avg 16:00 - Pbg Ank 17:15 Jobb 18 - 06 för daglönarna, 1 timmes rast vid midnatt, vi bjuder på mat. Pbg avg 19:00 - Khn Ank 20:15 De som bor kring Persberg och har fast jobb jobbar 08:00 - 20:00 eller 20:00 - 06.00. |
De där Tyskarna är bra roliga. Jag var på väg att få tag i en prototyp av ett framtida ånglok som de bygger i Polen. Den är ett under av moderniteter som jag inte tänker gå in på och finns i ett fungerande exemplar när deras hispiga ledare satte stopp för all vidare utveckling så jag nu får leta andra lok att dra vagnarna med.
(Hade alltså hittat ett bra polskt tanklok för banan som jag tänkte dra med men som vid efterforskning visade sig vara byggd på 50-talet....... ) Har dock fått tag i ett gäng tyska BR 95or som ev kan användas men de är alla trasiga just nu och måste in på rep. Dessa är byggda ca 1920. (Scriptet som används är helt fel, de ser ut som ånglok men fungerar som diesellok. Ev för att dessa fanns som en oljeeldad version). När jag fått tag i lok och fungerande signaler så tänkte jag göra en multiplayer session, en startup, på banan där alla lok finns uppradade och påeldade vid hamnen i Kristinehamn och där jag sedan delar ut tidtabeller och annat som behövs för att få ut alla lok och vagnar på rätt stationer efter banan. Vi pratar 7 linjelok, 10 växellok, 130 godsvagnar och kanske 15 personvagnar som skall ut till 8 olika stationer och dessa är då 'mitt' Material. Till detta kommer då alla reguljära tåg som går på SJ-linjerna. Dessa ´är dock alla 'genomfartståg' och bara med för att krångla till allt på enkelspåren. :) jag kan tänka mig att jag som Trafikchef har jobb 7 timmar under en dag och de som vill vara förare får turer som är mellan 30 minuter till 2 timmar långa. Det är dock ett tag kvar innan jag kommit så långt. En månad kanske......... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009