![]() |
Oljade Olle
2 bifogad(e) fil(er)
När man blir trött på ånglok kan man ge sig på nåt enklare, t.ex. BJs litt O, senare SJ Bk.
En mycket bra ritning av Pogo gör arbetet enklare, t.ex, när man gör texturer. Olle var ju det första riktigt lyckade boggiloket i Sverige och kom att bli dödsstöten för koppelstångseran hos SJ. O låg till grund för boggiexperimenten för Ra och Rc. |
Fin-fint! :tumme_upp:
|
Snyggt, LAn!
|
Inte visste jag att jag var så bra på reklam.
Så här är det: I manualen till ”Svensk cab-bana…” passade jag på att lägga in bild och historik på ex-O. Anledningen är helt enkelt den att loket drog godstägen på BJ och som cab-banan bygger på. Jag minns väl det kraftladdade loket– bl a drog det tyska permitteringstågen under andra världskriget. Tågen stannade ofta utanför hemmet eftersom semaforen visade stopp. En gång kastade en tysk soldat en chockladkaka till mig. I manualen kan ni läsa mer om loket. Jag är glad, Lan! Nisse |
Citat:
Inte en skugga av att hinna med texturering, i den takt du bygger, haha ;):D:D. |
110618 e.m.
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Konturmallarna.
1 bifogad(e) fil(er)
Någon kanske undrar hur jag gör konturmallarna? Om man har en hyfsad ritning så förstärker man kontrasten till 100 % och mörkar sen ned så att alla linjer och nitar blir så skarpa som möjligt. Sen maskar man bort det enfärgade (det gula på bilden) med en color-mask. Det andra kopierar man och tar in den som "New from Clipboard", då är endast det svarta kvar utan bakgrund (dvs. allt det gula på bilden är borta). Denna konturmall använder jag som mall ovanpå texturen när jag lägger dit linjer och nitrader. När jag är nöjd kan jag ta bort konturmallen.
Undrar om nån begriper nåt? Nåja, jag har så kort minne så se det som dokumentation, så kan jag gå in här och kolla hur jag gjorde när jag glömt det! |
Det är alltid kul att se dina framsteg på dina projekt!
Speciellt här när man känner igen loket från Nynäshamns Järnvägsmuseum! :) |
En lokskylt i aluminium gjuts!
1 bifogad(e) fil(er)
Ett fibblande i ritprogrammet med att flytta och vrida bosktäver och siffror gav en lokskylt, säkert mycket enklare än i verkligheten!?
|
110618 kväll. En loksida under arbete.
1 bifogad(e) fil(er)
Vänster sida med lokskylt för att testa texturernas kvalitet. OK enl. mitt menande?
Att Ekan har avvikande uppfattning är fullt normalt, han kommer att göra texturerna mycket bättre sen, det vet vi nu! |
Finns intresse för lite byggtips i gmax?
Om ni är intresserade kan jag visa hur man bygger en loksida och litteraskylt lätt i gmax med lite bilder och tips i en ny tråd som vi kan kalla Byggtips under 3D-design, där kan säkert Korvtiger och andra komplettera med hur man gör i Blender!?
Om detta intresse finns kan jag försöka repetera varje steg jag gör på O-loket och dokumentera det där. Ännu en ny befängd idé av: |
Citat:
|
Håller med föregående talare. Gärna en sådan tråd!:)
|
Låter bra. Som nybörjare behöver jag all hjälp jag kan få.
|
Efterlysning
1 bifogad(e) fil(er)
Är det nån som har en bra färgbild, med god upplösning, på GDGs vinghjul??? Den jag har är så erbarmerligt dålig! Skulle nån ha BJs vinghjul i samma skick blev jag väldigt glad!!!!
|
110620 BJ-vinghjul
1 bifogad(e) fil(er)
Med Nils Bilds hjälp har vi fått till, ett i mitt tycke, presentabelt BJ-vinghjul!? Inte en enda polygon extra, bara rent texturarbete som jag är ganska stolt över.
|
Hej LAn
Delikat, visste jag inte bättre skulle jag tro att man skulle kunan skriva loss den med en skruvmejsel och ta den under rarmen. MVH / BjörnL |
1 bifogad(e) fil(er)
Har själv bara denna GDG-vinge, som jag har gjort för X5:an.
Känner mig inte alls, nöjd med den. Om den är intressant, så kan jag skicka den som tga, var tvungen att göra om den till jpg här. EDIT: Kan det här, vara något att göra om. http://i256.photobucket.com/albums/h...g?t=1245156269 |
Citat:
skicka den till mig, den jag har är bedrövlig, så får vi se vad jag kan göra! |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
O-boggin
1 bifogad(e) fil(er)
O-loken hade vid leveransen en ovanlig boggi,del var den en nykonstruktion, dels var boggisidorna målande i en gråvit nyans, detta måste ha varit unikt för ett godslok som skulle gå i tung tjänst. Men det estetiska stod alltid högt i kurs på BJ, dessutom hade man en mycket bra underhållsavdelning och detta var kanske ett sätt att hålla lokputsarpojkarna sysselsatta? Men var lugna, efter releasen kommer säkert Ekan med SJ-variant, brunmålad, nedskitad och med oljig, svartbrun boggi - var så säkra!
|
110621 e.m. Kontroll
1 bifogad(e) fil(er)
För att kontrollera att allt stämmer geometrisk brukar jag Merga in boggierna i lokmeshen, då ser man ev. fel och slipper massa jobb senare, rekomenderas! Dessutom kan man placera ut a.bog0 och a.bog1 med Align-verktyget. Texturerna är långt från färdiga, inte heller mappningen men det kommer på slutet, det viktiga är att få allt på rätt plats först.
|
Olle på spåret
2 bifogad(e) fil(er)
Att försöka sätta sin modell tidigt på spåret i Trainz är viktigt, tycker jag, av flera skäl:
* Man upptäcker tidigt felaktigheter! * Funktionaliteten blir testad tidigt! * Att göra boggierna tidigt sparar in massa onödigt merjobb senare! * Texturerna sätts på prov endast i Trainz som renderar olika mot byggprogrammet! Tag lärdom! Vid första utsättningen var Loket helt vitt, det blev till att klia hårbotten ett bra tag men svaret var enkelt när jag väl kom på det! Jag hade döpt materialet till o.m.reflect eftersom jag skall ha lite refelection och glossiness, men inte lagt in nån reflection textur ännu eftersom det slöar ner mappningen. Det varnar inte Trainz för, men det var bara att döpa om materialet till o.m.onetex så fungerade det. Hoppas det hjälper nån som får samma problem. Jag är ju lyckligt lottad som hade Od-loket att klona och sen gick det snabbt att "spårsätta" Olle. ( alla fönster, dörrar, pantografer m.m. ni ev. ser kommer från Od-loket och skall bort när jag snickrat till de riktiga ) Gissa vilka som gjort den Underbara T-semaforen ??? Första pris: En T-riss-lott! |
Snyggt Lan! Som många har sagt tidigare: Du är otroligt snabb på att bygga lan! Lycka till i fortsättningen!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
(ni märker att jag bara bygger en sidostrålkastare. När den är texturerad och mappad, då först sätter jag pivot till 0.0.? och speglar till de andra tre hörnen. Man skall aldrig göra massa jobb fler gånger än EN, eller hur? |
110622 e.m. Det mesta på plats!
8 bifogad(e) fil(er)
Ni känner ju till "effektiviten " hos min "Recycling"-metod vi det här laget. Nu fattas bara lite inredning i motorrum och förarhytt. Skickar med lite bilder så kan ni komma med synpunkter om ni ser nåt som inte är bra!
Annars trevlig midsommar alla!!! |
:ber: :tumme_upp:
Vet inte vad jag ska säga längre. |
Citat:
Tycker dock att lacken ser eloxerad ut (om du vet vad jag menar med det ;)). Ser inte ut som en vanlig, målad yta. Ser konstigt halvmatt ut (blekt på nått' vis) på mörkerbilderna tycker jag. Kan det bero på att du har labborerat med reflection, etc, eller är det en synvilla? |
Citat:
Jag skall reflektera över detta - häpp! I övrigt har jag använt det mesta från Malmloket Od, som ju är ganska likt till mått och form. T.ex. Hytt, engine, panto m.m. men det funkar väldigt bra tycker jag (hemmablind). |
110622 kväll
7 bifogad(e) fil(er)
När vår egen TrainzRembrant kommer med nåt så måste man anstränga sig, det har jag gjort nu. Den urgamla reflect.tga som finns överallt på alla lok är nu ett minne blott. Jag har gjorte en ny reflect_brass av en julgranskula i format 256x256 med mörkare färg men bättre kontrast. Den visade sig ge ungefär dom effekter jag önskade. Det blänker till ibland på modellen men hela sidan blir inte längre "eloxerad", dessutom förvinner den gråblaskiga tonen. Kulan och lite bilder så får ni döma!
|
Nu ser det normalt ut, kanonbra :).
Har sett att det används många olika varianter på reflect, när man har målat om saker, allt från typ din kula i olika nyanser, till så konstiga saker som landskap å vattenfall!!! mm. |
110623 Skön Midsommar önskar Olle!
4 bifogad(e) fil(er)
Det mesta börjar bli klart, här någrabilder på Olle i BJ-mundering.
|
Snyggt Lan!:tumme_upp:
|
Ser MYCKET bra ut :).
Snygg toning på fönstren, och snyggt trä på insidan oxå :). Nu kan jag bara hoppas, att mitt Trainz behagar starta å fungera igen, så att man ska kunna ta del av skönheten så småning om. |
Midsommarens gissningslek!
1 bifogad(e) fil(er)
Om ni tröttnar på "små grodorna" kan ni försöka lura ut var slutljusen satt på BJ O. Jag har monterat dom i vänster reflektor, men om nån vet så svara gärna! Måste ha suttit i någon av de tre reflektorerna, frågan är i vilken? Alltså 3 möjligheter! Om jag slänger ut denna fråga på "Järnvägshysteriskt forum" så får jag väl 13 olika svar kantänka.
|
Mycket imponerande, har följt utvecklingen i tysthet.
Slutlyktan sitter till vänster om toppstrålkastaren likt den sitter på D-lok. Dock sitter den endast i B-änden och du har väl enbart sett foton framifrån. (lok går ju först i tåget så varför hålla på med slutlyktor?) Hittar ingen bild på nätet vid en snabb sökning. GBJ boggielok hade slutlykta på samma sätt: http://www.hnjverkstad.eu/lok_mv/749bg.htm Jag rekommenderar att du försöker låna ett exemplar av SJK skrift #17 "GDG ellok litt O" av Börje Lundvall som innehåller en hel del matnyttigt om loket. SJK #67 "Svenska Ellok" har också en del om loket med bilder på rätt ände. En annan detalj som du kan vilja korrigera är lokskylten, ta bort punkten på den. Ett exempel på en BJ lokskylt även om det är till ett tidigare ånglok: http://dl.dropbox.com/u/14456840/BJ%20lokskylt.JPG /anders |
Tack för dom upplysningarna, KMW! Bilden på Lokskylten blir användbar och infon om slutljuset likaså!
|
110624 Strax innan "små grodorna" kommer hoppande.
3 bifogad(e) fil(er)
Se så snygga lokskyltar och slutljus man kan åstadkomma med rätt underlag!
Tusen Tack KMV!!!! |
Snyggt Lan! Det är alltid kul när du bygger gamla tåg som man själv aldrig har sett!;) Lycka till i fortsättningen med tåget!:)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:49. |