![]() |
Betvagn MLJ 308
1 bifogad(e) fil(er)
Mitt första försök att bygga något till trainz blir en enkel vagn. Med hjälp av Korvtigers Blenderguide och exportfiler för Blender 2.5 från Spyfrog har jag fått till början på en vagn. Vagnen står på Kristianstads järnvägsmuseum så jag kan åka dit och titta på detaljer.
Jag försöker nu lära mig texturer och UV-mappning. Frågorna hopar sig. Vagnen är uppbyggd av flera olika objekt (buffertbalk, hjul, vagnsidor mm). Kan varje objekt ha en egen UV-mapp ? Väggar och golv är byggda av ett antal bräder. Är det bättre att göra dem av en enda "skiva" ? Hur gör jag med tex skyltar och övrig märkning? Jag använder Blender 2.59 och Photoshop Elements. |
Ser mycket lovande ut, fortsätt i denna riktningen!
Att bygga upp vagnen med flera objekt är smart, det burkar vara lättare att ändra och kolla då. Varje objekt få ju en egen UV-map, men de kan ju självklart mappas på samma texture! Så du behöver ju bara en texture även om du har flera objekt. Lägg på samma material på alla objekt och mappa dem. Dock så skall ju hjulen ha en egen liten texture då de är en egen asset. Jag rekommenderar att du har en platt yta som träsidorna och golvet och sköter brädandet med en texture, det sparar man polygoner på, som ändå skulle vara i stort bortkastade då det inte gör någon egentlig visuell skillnad. Märkningen målar du bara på texturen (i ett eget lager i elements, så spara alltid i en PSD-fil så att du har alla lager kvar! Texturen sparar du ju självklart sedan som .tga) |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej Lenfas
Det ser jättebra ut sofar.:tumme_upp: Jag antar att det är denna söta lilla sak som är förebilden. MVH / BjornL |
Det där är en bild som gjord att fila till texturer ur, nästan vinkelrät mot kameran, synd bara att den är 640x480, alldeles för grumligt, men någon besitter väl en mer högupplöst bild?
Ser ut att bli en prima J-vagn!!! |
Betvagn MLJ 308
1 bifogad(e) fil(er)
Dagens försök med UV-mappning och texture blev till en sidolucka.
|
Ser bra ut!:)
|
Ser mycket bra ut! :tumupp: :)
|
Mlj 308
1 bifogad(e) fil(er)
Fortsätter så sakta med texturer. Det är inte klokt så många fel man kan göra!!
Färgen på gavlarna är exakt samma som den på sidorna i Blender. I Trainz har färgen blivit mera brunaktig. Någon som vet varför?? |
Mlj 308
Hittade själv felet. Material-inställningarna var inte samma för gaveln som för sidoväggen.
|
Ser väldigt bra ut, lenfas. Du kommer att få leva med frågetecken runt öronen, men ge inte upp! Jag tycker du bygger riktigt snyggt redan!
|
Du kan (bör och ska, om du frågar mig) ha samma material till alla delar som har samma texture, vilket i ditt fall är i princip hela vagnen. Undantag från hjulen som skall ha en egen texture och därmed lämpligen ett eget material.
Annars ser det bra ut! :D |
Citat:
|
Mlj 308
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för alla goda råd och glada tillrop.
Jag har knåpat ihop stjärnekerhjul till vagnen. Blenderfilerna blir stora (se bild). Skall försöka minska på antalet vertices. |
Mlj 308
1 bifogad(e) fil(er)
Det går sakta framåt med vagnen. När jag exporterar till Trainz får jag flera hundra rader med samma text: BuildStrip......
Någon som vet vad detta beror på och hur man fixar till det?. |
Det felet har jag aldrig fått förut, men då det bara är en varning så bör det fungera ändå. Testa dock att markera hela objektet som felar och kör en remove double vertecies på den och se om det hjälper. Jag tror också att du kan dra ned väldigt mycket på polygontalen på hjulet, ett hjul på 1024 polys är väldigt för mycket. Många rings kan du ta bort utan att få någon som helst försämring av kvalitén. Men detta är du säkert redan medveten om. Som ledning kan jag tala om att mina stjärnekeraxlar till Gs(fd. G3) och N3/NN3 ligger på 676 polys, per hel hjulaxel.
|
Mlj 308
1 bifogad(e) fil(er)
Har fixat till hjulen. Antalet vertices är nu nere i 600 för en hel hjulaxel!!
|
Hej Lennart
Det ser mycket bra ut. Du är noggrannare än vad jag är, det är helt klart. MVH / BjörnL |
Mlj 308
2 bifogad(e) fil(er)
Hjulen snurrar!! Hurra!! Har delat vagnen i två blendfiler. En med enbart hjulen och en med själva vagnen.
Nu skall jag försöka få in vagnen i Trainz som ett rörligt objekt. Någon som har beskrivning hur man bär sig åt? |
Strålande!!!
Ser otroligt bra ut, Lennart!!! Korvtiger hjälper säkert till med "Trainzifieringen"!?
|
Ojoj! Någon har gjort ett kanonjobb! Det är perfekta hjulaxlar. Du skulle dock kunna dra ned ytterligare en 10-15 polys, för du har en verteciesring i mitten av axeln som inte behövs.
Men jag är osäker på ditt sätt att attacha hjul, själv så har jag en hjulaxel som jag sätter på två stycken a.bogx, istäälet för som du en som du sätter på en a.bog. Det funkar säkert det med, men vagnen kan gå annorlunda i spåret. Lan har kanske bättre koll på det där. Vad det gäller animationen så hoppas jag att du har gjort animeringen linjär i IPO-curve editorn. (bör nämnas i min guide, läs annars Paul Hobbs) Nu är det ju bara att exportera och skriva en configfil. Använd CCG och kolla i andra vagnars configar.(min N3 kan rekommenderas) Det känns som om du har riktig koll på läget, så om du vill så skulle jag och Lan kunna hjälpa dig att skapa en animerad last, så att man kan fylla vagnen med bulklaster, som kol, betor eller grus, eller något annat trevligt, samt att luckorna på sidan kan öppnas när man tömmer. Det är inget svårt alls! |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej lenfas
Jag kan bara hålla med. Detta blir finfint. Så här gör jag för vad det är värt, men det fungerar i alla fall. Jag gör boggie och vagn i samma modell. För två axlar använder jag bara en hjulaxel/boggie men i configfilen ser jag till att den dyker upp två gånger. helpers a.bog0 och a.bog1 talar om var denna hjulaxel skall placeras på vagnen så smånigom. Jag gör axel och dess helpers i y=0 för att det blir enklare att exportera då. Det betyder alltså ingenting att den inte är placerad där den skall vara i modellen när jag bygger den. Jag exporterar vagnen exl. boggien. Här följer ju alla helpers med som skall finnas som a.bog0 och 1 samt a.limfront och a.limback osv. Sedan exporterar jag boggien inkl. animation. Meschen bogie är länkad dill helpern b.r.boggie som ju är den som är animerad. Denna är i sin tur länkad till b.r.main boggie som talar om var boggiens centrum är. Dess centrum kommer ju om allt funkar rätt sedan att överesnstämma med a.bog0 och a.bog1 i vagn meshen. Men man kan absolut säker göra på flera andra och antagligen smartare sätt. Lycka till. MVH / BjörnL |
Mlj 308
Tack för råden Björn och korvtiger. Jag skall försöka följa dem. Animeringen är linjär. Har tittat lite på STL-koppel. Vi får se om jag lyckas få till dem.
|
Mlj 308
1 bifogad(e) fil(er)
Med hjälp av Korvtigers configfil har jag lyckats få vagnen på spåret!!
Däremot har jag inte lyckats få med mina hjul utan det är korvtigers hjul som sitter mitt under vagnen. STL-koppel utan luftslang kom också dit efter lite korrigeringar av vagn/bufferthöjd och buffertavstånd. Det är mycket att tänka på. En last med sockerbetor skulle vara bra. Jag vill dock först få till vagnen så att jag är nöjd med alla detaljer innan jag ger mig på betlasten. |
Du måste sätta ut två attachments, en under varje axel. och dessa skall sedan döpas till a.bog0 för den där fram och a.bog1 för den där bak.
|
Citat:
|
Betvagn MLJ 308
1 bifogad(e) fil(er)
Det går sakta framåt. Jag har nu använt Björns config-fil som utgångspunkt och ändrat en rad i taget. Vagnen har nu två!! hjulaxlar. Det är nu Björns hjul.
När jag exporterar mina hjul från Blender 2.5 skapas ingen animations-fil (.kin). Jag antar att någon inställning i Blender saknas eller är fel. I Blender snurrar hjulen. Någon aning om vad jag gör för fel??? |
När du exporterar så kommer det upp en ruta där man måste kryssa i "animation" för att även animationen skall exporteras. Rutan skall komma upp direkt efter att du tryckt på Export>Trainz Export XML (.im, .kin)... Den kommer ju då heta samma som meshen, men då byter du bara namn på den till anim.kin. Jämför med hur jag gjort mina hjul.
|
Betvagn MLJ 308
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för tipset korvtiger men någon sådan ruta dyker inte upp. Jag har öppnat user preferences i Blender och där finns en varning. Jag letar efter en lösning på problemet.
|
Det verkar som om du saknar TrainzMeshImporter. Har du den liggande på rätt plats? Testa att ladda ned exportern på nytt och se om problemet försvinner. Själv har jag bara testat att exportera med Blender 2.49b, så jag vet ej hur det fungerar med 2.5x, det får du ta med någon som använder det, och har det fungerande (spyfrog kanske?)
|
Det fungerar bra att exportera i Blender 2.5 Jag kör den nu på nya datorn men har iofs inte exportrat några animeringar ännu.
Textconsolen får man numera på i help menyn. Och där kan man se om den saknar meshinporter och var den i så fall vill ha den. Min har fått för sig att varna likadant men exporterar i alla fall hur fint som helst. För övrigt en riktigt läcker vagn som man ser fram emot. |
Så nu har jag kommit hem till datorn så jag kan testa. Det fungerar bra att få ut en kin fil ifrån ett animerat object. Rutan man skall kryssa i för att exportera animeringen finns fortfarande men har gömt sig i vänsterspalten i samma dialogruta där man väljer filnamn.
|
Betvagn MLJ 308
Tack bear!! Det första man blir blind på är ögonen.
|
Mlj 308
1 bifogad(e) fil(er)
Så är då betvagnen på spåret med rätt hjul eller, som min pappa skulle sagt;"äntligen sket kalven efter fjorton dagars svår förstoppning".
Nu skall jag ägna mig åt detaljer på vagnen, skuggor mm. |
Citat:
|
Betvagn MLJ 308
1 bifogad(e) fil(er)
Det går framåt.
Vagnen har fått lite mer detaljer. Jag har lagt till skuggor med PEVSoft QuickShadows. Skuggorna får "konstiga linjer" från vagnen till marken och skuggan av hjulen hamnar alldeles fel. Jag försöker med olika varianter av skuggor så får vi se om det blir bra till slut. Finns det någon som vill kolla vagnen innan jag lägger ut den. Finns säkert en hel del som bör åtgärdas innan allt är OK. |
Jag rekommenderar nästan att du gör skuggor för hand, ta bara din modell, ta bort överflödiga smådetaljer (som reglar mycket av småpinnalerna runt hjulen, som ändå inte syns.) Du behöver inte ha vagnen "urgröpt" utan det räcker med en klots med bågformad översida. Och när du gör skuggor till hjulen, använd helfyllda skuggor då, annars kommer du att få skuggan av ekerhjul, vilket ju är snyggt, men då skuggan inte snurrar så kommer det att se väldigt fult ut när man kör med vagnen och skuggans ekrar är stilla.
|
Hej Lenfas
Jag provkör den gärna. MVH / BJörnL |
Betvagn MLJ308
1 bifogad(e) fil(er)
Efter mycket god hjälp av BjörnL börjar betvagnen se presentabel ut. Vagnen finns på downloads. Tips på förbättringar mottages tacksamt.
|
Åh, jag trodde att det här projektet var nerlagt och så kommer du och slår till med en vagn av högsta kvalitet! :applad:
|
Bra jobbat! Du lyckades ro hem'et tillslut!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:41. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009