![]() |
Lindfors Bosjöns Järnväg
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Lagt in LBJ bansträckning i GE och kan se banprofilen och följa den längs banan, som ni ser anges km från km 0, höjd och stigning. Mycket värdefullt vid dragning av spåren! |
110821 Lägesrapport
1 bifogad(e) fil(er)
Bengan och jag har varit i intensiv mejlkontakt för att försöka utröna hur man bygger rutter med HOG, STRM och Google Earth, och de flesta problem har vi väl löst?
Senaste version av Radiomobile (11.0.09) stöder Google Earth vars flygbilder är utmärkta att göra marktexturen av för man ser var det skall vara skog, fält, bebyggelse och vatten. Vi tror oss delvist ha löst problemet med vallar och gravar som finns i TS2009/2010. Bengan kommer nog så småningom att berätta mer om detta!? Visar ett "flygfoto" från Lindfors som det ter sig just nu. Närmast går BJs spår. Vad färgerna ger för information kan ni säkert gissa? |
110821 Medaljens baksida!
3 bifogad(e) fil(er)
Problemet är programmet HOG som är gjort för Trainz 1.3 men konstigt nog, med lite pyssel, fungerar hyfsat i Trainz 2.9 f.f.
Ett stort problem är att t.ex. utbredningen av vattenytor är väldigt "fyrkantiga". Där skulle jag vilja kunna växla in Google Roadmap för att snygga till strandlinjer m.m. Bilderna visar hur det ser ut nu med sjön Alstern i Trainz och hur strandlinjen ser ut i verkligheten. Går detta att åtgärda? |
Lindfors Bosjöns Järnväg
4 bifogad(e) fil(er)
Jag öppnar en tråd för själva landskapsbygget här. Här dragit spåret hela vägen (30 km) och hottat upp ett diesellok så det gör 200 knyck, med superax och superbroms. Den är väldigt bra att ha när man provkör och inspekterar banan (sth på Bosjöbanan var 10 km/h). Nu vidtar omfattande spår och markjusteringar.
Bilderna visar: 1. Mot Alstern på väg till Bosjön (skyskraperna är mina landmärken), i bakgrunden Forshedens Kolbrygga i kolossalformat) 2. Strax innan Forshyttan är en av de få återstående vallarna efter HOG. 3. Närmar oss Bosjön. Tornen markerar ung. var broarna över Svartån och Hafssjöälven skall ligga. I bakgrunden Åsen. 4. Banans ändpunkt med "vacker" utsikt över Bosjön och snickerifabriken. |
Citat:
Men vem sjutton har tid att åka fram i 40km/h? Nej, man får ju fuska! Jag tror f-n jag skall trimma Ypn till iaf 160km/h med dig som förebild. :grin: Med 10km/h så tar det ju dig 3h att köra 3mil... det lär bli bra möjligheter att se landskapet iaf. En fråga slutligen angående spåret - hade de verkligen så fin spårstandard som du har här? Jag tänker på en fin banvall mm - la inte 600mm järnvägarna ofta ut spåret nästan direkt på marken? Känns som att 10km/h vore löjligt dålig hastighet på så fina spår |
Hehe, på tal om lokets hastighet. Bra att ha den till testa landskapet med. Själv har jag Rc6 som trimmats upp till 324 km/h.
|
Själv kör man CT JetTrain, den gör sådär 3500 knyck...;):D
|
Citat:
|
I väntan på landskapet
1 bifogad(e) fil(er)
Tomtåget i Lindfors i väntan på klarsignal för färd mot Bosjön, med det lär dröja med tanke på att hela linjen är en byggarbetsplats med shaktningsarbeten och spårjusteringar. Dessutom är linjen nedlusad med nyutbildade landskapsarkitekter som inte vet hur dom skall göra, för fåren i Västerud har inget att beta m.m.
|
Har just fått reda på att BBV (Bosjöbanans vänner) har ett antal ex av boken Skogsbana så om ni hör av er till BBV kan ni kanske köpa ett ex.
Länk: http://www.arstuga.se/bbv/index.htm |
Järnvägskarta
Här finns en intressant järnvägskarta över det järnvägstäta centrala Värmland:
http://www.historiskt.nu/smalsp/nklj/nkljkarta.html |
Otroligt imponerande vad mycket saker du släpper idag i Download tråden!
Hur hinner du med egentligen? :tumme_upp: |
Citat:
Hur hinner karln med allt, ska varva ner lite säger han. Sen bara razzlar det till, med en massa saker och mitt i allt detta, hinner han med en massa jobb på Z43an också. |
Ja det är bara och hålla med spyfrog och Bengan! Ett stort tack för dessa underbara lok och vagnar du har lagt upp i downloads! :)
|
Jag investerade i ett exemplar av Allt om modelltåg 10 och hittade en mkt intressant artikel kring denna bana, lan.
Kom du någonstans med själva banan eller tog inspirationen slut? Objekten är ju väldigt fina så det finns bra möjligheter för någon att bygga den, vilket vore spännande.... det vore kul med en svensk skogsbana. Ja, DONJ blir ju en men jag börjar känna att jag liksom "kan" den sträckningen.... ;) |
Det är ofta så med mig, inspirationen är på topp när jag bygger lok och vagnar men tar abrubt slut när det kommer till ruttbyggande. Jag är osäker på om jag någonsin kommer att bygga LBB?
Men det vore ju kul om någon plockar upp den kastade hansken! |
Frustration...
Ursäkta LAn att jag gör mitt inlägg här i din tråd, men det har generellt med ämnet att göra. Jag kan flytta mitt inlägg och eventuella svar till en ny tråd senare.
Du LAn, med berättigande, har från och till delat med dig av din frustration över att ingen är intresserad av, eller ställer upp på, eller värdesätter det du skapar. Nu är det min tur att göra samma sak. Det finns några få medlemmar som delar med sig av sin skaparglädje, medan dom flesta bara tar åt sig och tackar. Men vad får vi som delar med oss, tillbaka? Jag menar, det finns ingen av oss som behärskar/kan eller ens har tid med alla moment för en så pass avancerad tågsimulator som Trainz. Det måste vara ”dela med sig” som gäller. Jag kommer inte längre i mitt skapande utan hjälp, så jag har dragit mig tillbaka till min egen lilla bubbla där jag har alla signaler, nya hytter, autopilot och klarerare. Allt fungerar väldigt bra, men det är bara jag som vet om det – för intresse finns tydligen inte längre att köra tåg på en ”riktig” bana. Men det måste väl finnas många som bara vill spela (använda simulatorn) utan att behöva bygga en massa saker? Jag sitter fortfarande med BHJ original och BHJ Elektrifierad som fortfarande är dom enda svenska fullständigt byggda banorna till Trainz (säg emot mig om ni har något belägg för motsatsen). Mina versioner av BHJ är signalerade med dom senaste signalerna, och det är en fröjd att köra en Y6 med en riktig dieselhytt (som också är den senaste). Men det är bara jag som vet det, för jag har inte delat med mig av detta. LAn, Korvtiger, DONJ-teamet (ja hela STL-teamet inkl. bengan, ekankal, bear ...) är mycket produktiva, men vad hjälper det om vi inte har några banor?? Jag vet att DONJ är på väg och jag hoppas att den är komplett, när den kommer – om den kommer. Personligen så kommer jag att ligga lågt framöver, tills jag ser någon förändring i utbytet av kreationer och gensvar gentemot tester av nya objekt. Då menar jag inte LAn, som ger allt. Jag menar inte heller stackars Korvtiger, som får ta en stor tung börda från både mig och LAn. Jag har aldrig sett/hört Korvtiger klaga, men det är kanske bara en tidsfråga innan han också skriver ner sin frustration. mvh |
Smiter också in med ett inlägg här i tråden, som mer berör Svenolovs inlägg än själva tråd-ämnet.
Har något på G, som kanske sätter igång byggande av en riktig bana eller snarare mer ett modul-bygge, där man får bygga på frihand mellan olika stationer. Håller på och provar, att få in riktiga bangårdsritningar i Trainz. Där jag just nu, håller på med en test med Spånga station. Har gjort en kub på 2000x500 meter och mappat på en bangårdsritning från Spånga station. Tänkte lägga in denna på en DEM-karta över Spånga och i bästa fall, så kanske någon blir sugen att dra spår efter ritningen och bygga en modul över Spånga station. Sen tänkte jag göra likadant, med fler bangårdsritningar. Blir ju inte direkt, en verklig bana. Men med lite frihandsbyggen mellan dom olika stationerna. Så kan det ju bli lite mer verklighetstroget bygge, om flera skulle bygga olika stationer efter ritningarna. Så att man kan passa ihop dom andras byggen, med lite egna bord emellan. Kanske det dyker upp en test idag redan, då jag börjar närma mig slutfasen av mitt test. |
Här och nu!
Denna tråd går utmärkt att använda till denna diskussion! LBB är ett utmärkt exempel på skaparglädje kontra fullföljande. Jag hade hoppats att det fanns ruttbyggare i våran krets som kunde anamma allt det nya och bygga rutter i långa banor. Verktyg, assets och annat finns i en uppsjö!
Jag förstår din frustration, Svenolov, det du, och Korvtiger, producerat vad gäller signal- och säkerhetssystem är väl det bästa som tillförts Trainz sen TR2004, men jag börjar misstänka att det är så komplicerat att "folk" drar sig för att sätta sig in i allt detta nya? Tidsbrist? När det gäller lok och vagnar tas de ju alltid emot men frågan är om "folk" hinner med i galoppen? Jag är ju pensionär och har tid i massor till att bygga, som är mitt intresse, utmaningar och nya idéer. Hoppas vi får en nytändning snart, när vårsolen börjar värma, annars lägger nog jag också av snart. "Ce la vie!" |
Bengan, du är en bra byggare, det vet jag. Men poängen med mitt inlägg var att vi ska ha en färdig bana att utgå ifrån. Vem vill fortsätta på något ofärdigt? Jag har sett så många banor som har haft den potentialen, men slutresultatet har ändat i att ingen vill fortsätta att lägga till dom sista detaljerna.
Det är ok om flera går tillsammans och bygger en svensk bana och ger ut den fungerade! Om vi har en sån bana, så kan alla samlas kring den. Och flera medlemmar som inte kan/vill får också glädje av den.Och dom är många! |
Svenolov: Jag är i full fart - tre banor på gång. Viktigast är en helrenovering och utbyggnad av Svensk cab-bana. DEM-banan Åmål Ö - Svanskog byggs i två separerade banor varav den långa banan tar lång tid Självfallet använder jag ditt och Korvtigers signalpaket fullt ut. Därtill är realsmen mycket viktigt.
För närvarande försöker jag återskapa en märklig station i 1800-talsskick men som måste integreras i 1940-talsskick. Knepigt värre. Stationen redovisas inom kort. Problemet med export av banorna är att ett stort antal cdp-filer måste bifogas - för Svensk cab-bana handlar det om 100-150-tal filer. Slutligen; jaså, det finns mer godis att vänta. Jag väntar. Nisse |
Låter lovande !
Citat:
Denna superviktiga diskussion kan vi fortsätta att utveckla här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31968 Jag när en "svag" förhoppning om att vi gemensamt kan bygga en SVENSK bana med alla faciliteter som idag står oss tillbuds, normalspår, smalspår, bibanor, vägar, korsningar, båtrafik, slussar, broar, signalsäkerhet m.m. Välkomna att diskutera HÄR: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31968 |
Jodå LAn, det går - men då bör man vara över de 65.
Problemet: Man gapar ibland efter väldigt mycket och då kan man mista hela stycket. En DEM-bana på, låt oss säga tre mil, tar lång tid att bygga förutsatt att man inte så att säga fuskar en aning. Antalet nödvändiga cdp-filer kan bli stort, bl a beroende på dina och DONJ:s eskapader. Om ni - LAn, Björn, Spyfrog och många andra - visste vilken nytta ni gör skulle ni häpna. Jag har inte nämnt Svenolov och Korvtiger därför att dras insatser ligger i en högre division; nämligen verktygens. Vad som har hänt sedan ett drygt halvt års tid tillbaka är att villkoren för svenskt banbyggande drastiskt förändrats. Banbygge då och nu är inte samma sak. Nisse |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:25. |