Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Simulatorn på JVM i Gävle (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30949)

avslutat_konto 2011-09-23 13:06

Simulatorn på JVM i Gävle

Fick mig att fundera lite, har inte varit där på en evighet och kommer förmodligen inte ha tid att åka dit heller.
Jag kan bara le åt dom sena nätter och långa dagar som jag HP,och Mazz med flera ägnade åt att få det hela att funka.
Vi körde även tågsimulator dagen uppe i Gävle som vart en dag som man sällan glömmer:D

Hur är det idag ??, är den gamla x2 simulatorn kvar och vad kör man på den ??, tidigare körde man VHJ på denna men kör man annan rutt idag ??

avslutat_konto 2011-09-23 13:31

Vi lägger till lite mer

Vi har kommit ett par år framåt sen MSTS och en tågsimdag !!!
Vad sägs om att vi kanske borde köra en ny tågsim dag ???
Det är mycket jobb i att ordna en sådan tillställning, men det är värt varenda minut du lägger ner på det hela :D
I dagens läge har vi fler simulatorer att välja på, vi har otroligt duktiga människor som jobbar med att förgylla användarens tillvaro oavsett vilken sim vi väljer.
Dessa människor förtjänar en dag i rampljuset :D

Som jag sa så är det otroligt mycket jobb att anordna ett event som detta, men jag lägger gärna ner den lilla fritid jag har på ett sådant event.
Är du intresserad så släng mig ett PM så får vi se vart det hela tar vägen :d

Mazz 2011-09-23 13:41

den gamla X2-simulatorn börjar nu smälta in fint i musei-miljön... Den börjar bli museal också... :)

jag har "lite vakande" hand över simulatorn och det är fortfarande VHJ som gäller. Endast spårtexturen är utbytt sedan starten... Även KMJ3-deluxe finns där, men kan bara köras när det är bemannat, då körtiden är för kort.

x2-simulatorn har fyllt en väldigt viktig funktion genom åren, de tre 5-orna har fungerat väl. Från 5 år, 5 minuters körning och 5 kronor...

Syftet har aldrig varit att visa "spjutspetsen" av tågsimulering, utan en möjlighet för de minsta att "köra X2".

En hel del funktioner som vi är vana vid är låsta just för att den måste fungera utan handledning. det har den också gjort genom åren. En ombyggnad genomfördes runt 2005 som bytte ut dator och all den gamla styrelektroniken.

Såvitt jag vet så rullar den fortfarande.

avslutat_konto 2011-09-23 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 245868)
den gamla X2-simulatorn börjar nu smälta in fint i musei-miljön... Den börjar bli museal också... :)

jag har "lite vakande" hand över simulatorn och det är fortfarande VHJ som gäller. Endast spårtexturen är utbytt sedan starten... Även KMJ3-deluxe finns där, men kan bara köras när det är bemannat, då körtiden är för kort.

x2-simulatorn har fyllt en väldigt viktig funktion genom åren, de tre 5-orna har fungerat väl. Från 5 år, 5 minuters körning och 5 kronor...

Syftet har aldrig varit att visa "spjutspetsen" av tågsimulering, utan en möjlighet för de minsta att "köra X2".

En hel del funktioner som vi är vana vid är låsta just för att den måste fungera utan handledning. det har den också gjort genom åren. En ombyggnad genomfördes runt 2005 som bytte ut dator och all den gamla styrelektroniken.

Såvitt jag vet så rullar den fortfarande.

Tack för informationen :D, kul att veta att den rullar än då :D
Du har ett pm från mig, läs gärna det och Hawk...hör av dig till mig :D

avslutat_konto 2011-09-23 19:04

Har pratat lite med Mazz m en sådan dag och har fått lite alternativ till JVM Gävle, har även pratat med Robert på JVM Gävle och dom är jätte intresserade av en sådan dag.
Är ett jättejobb att arrangera något dylikt och med den lilla fritid jag har känns det meningsfullt att jobba vidare med det hela.

Grabben och jag fortsätter att spåna på det hela och med tanke på dom simulatorer det finns ute idag så är utmaningen lockande, det finns så mycket att visa från alla simulatorer.
Men finns en liten note dock.

Intresset från detta forum för ett dylikt evenemang påverkar ju helt klart, om vi har lite eller inget intresse från e-buzz så väljer jag och grabben att fokusera det hela på andra forum.
Jag menar inget illa med det utan det handlar helt enkelt om att engagera folk omkring sig för ett intresse som många brinner för.

Totte 2011-09-23 20:17

Hej!
Jag hade velat åka dit för några år sen, men blev förhindrad av familjeskäl. Visst är jag intresserad av JVM.

lan 2011-09-23 20:18

Verkligen skönt att se en lugn, sansad och konstruktiv Repairman igen. Ditt utbrott kan vi väl lägga i papperskorgen nu? Kul idé med en ny simulator på JVM, kan säkert få några ungdomar att komma till vår hobby? Mycket har ju hänt sen er förra version, RW med bra landskapsgestaltning, Trainz med bra stöd för rullande materiel m.m. Jag kan kanske bidra på nått sätt?

Osökt kommer man att tänka på Milltons "Smålandsbana" på tekniska muséet i Stockholm, hur många smågrabbar har inte den fått att börja med modelljärnväg!?

bönan 2011-09-23 20:39

Dethär låter ju kul, skulle gärna delta!:)

avslutat_konto 2011-09-23 20:52

Tack :D

Tyvärr så jobbar man allt för mycket nu och det gör att jag inte har tid för våran svenska metod att vi ska fundera på saken en vecka eller flera :D
Jag bokar upp ett möte med Helena på JVM Gävle så fort som möjligt, sen jobbar jag utifrån vad vi nu kommer överens om på detta möte.

Hur man nu än vrider och vänder på det hela så ger det mig fler ideer :D
Totte med sin otroliga rutt, borde ju då liksom köras på x2! an istället för VHJ, ska se om jag får tag på Magnus som är skapare av VHJ, men känner jag honom rätt så är det klart att vi ska byta till Trollhättan på x2´an.

Ian du ger mig ännu mer idéer, jag vet att du med många gillar smalspår, och vad passar bättre än det pågående DONJ, helt underbart :D
Återkommer med vart det hela tar vägen..

avslutat_konto 2011-09-23 21:41

Så var man här igen då :D

Kör en liten edit på det jag sa tidigare och kom på att jag gärna vill ha mera info!!
Totte !!
Vore kanon om du kan skicka mig lite bakgrund till varför du har skapat din rutt i MSTS.
Ian och involverade i DONj
Att återskapa ett stycke järnvägs historia i simulator världen är inte lätt, precis som Totte så sliter man bort många hårstrån och får säkert lite grått på köpet .

Idag är det tyvärr inte lika lätt att sälja in en Tågsimdag då det som Robert (Robert Sjöö VD JVM gävle) sa, blivit lite mer tungjobbat.
Dom är väldigt intresserade av en sådan dag men samtidigt behövs det en dokumentation från min sida om varför vi simmare vill ha en sån dag.

Jag vet att förutom ovan nämnda personer finns ett antal otroligt duktiga kreatörer till alla våra sims, namn ..ekan ...bengan ..mfl ....
Alla dessa människor håller våra simulatorer vid liv och utöver det så har dom en enorm kunskap om historiken kring våra järnvägar.

Som jag sa så behöver jag idag en stark argumentation för att kunna genomföra en ny tågsim dag .
Med eran hjälp så är det inte omöjligt...

Bombardier Train 2011-09-23 21:48

Skulle ju vara jätteroligt med en sån dag! Har alltid villat uppleva den simulatorn... :);)

avslutat_konto 2011-09-23 22:22

Igen då ..
Vore jättebra om följande kan ta kontakt med mig :D

Ekan
Bengan
Hawk
mfl ,om du känner dig träffad :D
lite svårt att plocka ut bra modders från en lååååång...låååååååååååååååååååååång lista.

argumentation är mitt mål och med dessa personers kunskap...då är vi nästan i mål :D

Totte 2011-09-23 22:38

Hej Repairman!
Bakgrunden var ju att jag bor närheten i Trollhättan skapade jag rutten Oslo-Göteborg.
Min drömyrke var ju lokförare och fick inte bli för min grava hörselskada. Då hittade jag MSTS i affärcentrum i Trollhättan 2002. Jättelycklig var jag började jag köra tåg nästan som i verklighet.

avslutat_konto 2011-09-23 22:41

ska svara på ett PM direkt då

Nä är inte som du säger ego trippad, då har du missat en del.

Meningen med en TSM dag är inte att visa upp mig, utan e syfte med en sån dag är att visa vad alla våra medlemmar åstadkommer, dom förtjänar banne mig sin dag dom med ........

avslutat_konto 2011-09-23 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 245927)
Hej Repairman!
Bakgrunden var ju att jag bor närheten i Trollhättan skapade jag rutten Oslo-Göteborg.
Min drömyrke var ju lokförare och fick inte bli för min grava hörselskada. Då hittade jag MSTS i affärcentrum i Trollhättan 2002. Jättelycklig var jag började jag köra tåg nästan som i verklighet.

Och sånt kanonjobb du har gjort :D
förstår vad du menar..har lite av samma problem själv med C kort mm, men man lever vidare trots allt :D

avslutat_konto 2011-09-23 23:04

Ytterligare PM svar

Jag kan eller får inte uttala mig om vad andra modders har gjort,
Varför???, Nu hamnar vi i en värld av copyrights mm.
Utan personens godkännande använder jag inte detta mtrl heller.

avslutat_konto 2011-09-24 14:40

Om man nu ska köra en tågsimdag så är det inget man roddar ihop på en månad eller så.
Tidsmässigt kommer vi att hamna nånstans på vårkanten.
Eftersom jag jobbar som bärgare så börjar våran säsong på allvar från 1 Oktober och slutar den sista Mars och under den perioden är det äta,sova och jobba som gäller.

Den lediga tid jag får kommer jag då att ägna åt att eventuellt anordna en ny Tågsimdag, jag säger eventuellt för det är mycket som ska klaffa.
Förra gången hade vi lyckan av att ha pyttemjuk med i bakgrunden och vi fick bland annat datorer för det evenemanget sponsrat den vägen, den här gången måste det lösas på annat sätt.
Hur den frågan löses är något som jag får jobba på genom att ta kontakt med dom som i dagsläget har ansvar för respektive simulator. (pågår diskussioner)

Har även reflekterat lite över vart man ska hålla ett evenemang och en spontan tanke är att det blir i samarbete med en organisation som har dom medel som krävs för det är inte gratis att ordna ett sånt event.
JVM i Gävle jobbade vi med förra gången och med den support och det stöd vi hade från dom gör i dagsläget att jag gärna samarbetar med dom igen.

Vi har idag 3 tågsimulatorer och självklart ska dessa visas upp och hur detta ska göras bestäms i slutändan av er som använder dom.
Jag kommer ju inte att klara av att organisera detta helt själv och i första hand så tar jag jättegärna emot tips och förslag från alla er.
Så föreslå och brainstorma fritt för det är ändå ni som bestämmer vad som ska visas upp.

Om ni behöver kontakt med mig av någon anledning så skicka ett PM så ska ni få ett mobilnummer där jag nås.
Nu måste jag ut och jobba igen så ha en fortsatt trevlig helg :D

avslutat_konto 2011-09-24 14:48

Innan jag drar iväg kom jag på en sak till :D

Om det är ok med admin och moderatorer här så skulle jag gärna vilja sätta upp en egen topic om det hela ??
Blir lite lättare att hänvisa ev samarbetspartners till en sån, och om jag skulle få ok till en sån topic vart ska vi lägga den ??

Totte 2011-09-25 15:54

Vad hände med Repairman? Avslutade han sitt konto själv, eller?

Fredrik 2011-09-25 18:36

Ja på egen begäran.

Bombardier Train 2011-09-25 18:46

Otroligt konstigt. Då blir det nog ingen tågdag. :vetej:

Mazz 2011-09-25 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 246044)
Otroligt konstigt. Då blir det nog ingen tågdag. :vetej:

Aha. Han är den enda som kan arrangera en sådan då?

Mazz 2011-09-25 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av avslutat_konto (Inlägg 245914)
Tack :D

Tyvärr så jobbar man allt för mycket nu och det gör att jag inte har tid för våran svenska metod att vi ska fundera på saken en vecka eller flera :D
Jag bokar upp ett möte med Helena på JVM Gävle så fort som möjligt, sen jobbar jag utifrån vad vi nu kommer överens om på detta möte.

Hur man nu än vrider och vänder på det hela så ger det mig fler ideer :D
Totte med sin otroliga rutt, borde ju då liksom köras på x2! an istället för VHJ, ska se om jag får tag på Magnus som är skapare av VHJ, men känner jag honom rätt så är det klart att vi ska byta till Trollhättan på x2´an.

Ian du ger mig ännu mer idéer, jag vet att du med många gillar smalspår, och vad passar bättre än det pågående DONJ, helt underbart :D
Återkommer med vart det hela tar vägen..

Liten detalj i sammanhanget... Magnus har ingen "rätt" eller ens talan om vilken rutt som ska finnas i X2-simulatorn. :rolleyes: Simulatorn ägs och drivs av järnvägsmuseet.

Själv tycker jag den "svenska modellen" att driva projekt är "ganska bra". Det är inte så tokigt att tänka igenom saker innan man börjar rusa åt nått håll... brukar bli bättre i slutänden då. Brukar även bli lite lättare att attrahera eventuella samarbetspartnerns/inbjudningar om det finns lite struktur i ett sånt projekt.

Men det är ju bara vad jag tycker förståss.

lan 2011-09-25 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 246047)
Liten detalj i sammanhanget... Magnus har ingen "rätt" eller ens talan om vilken rutt som ska finnas i X2-simulatorn. :rolleyes: Simulatorn ägs och drivs av järnvägsmuseet.

Själv tycker jag den "svenska modellen" att driva projekt är "ganska bra". Det är inte så tokigt att tänka igenom saker innan man börjar rusa åt nått håll... brukar bli bättre i slutänden då. Brukar även bli lite lättare att attrahera eventuella samarbetspartnerns/inbjudningar om det finns lite struktur i ett sånt projekt.

Men det är ju bara vad jag tycker förståss.

Du tycker som vanligt, förmodligen helt rätt Mazz! Rusa åstad är nog vad f.d. "repairman", senare "Avslutat konto", som han tydligen själv begärt, gjort, i ett utbrott av otyglad ilska över någon bagatell!? Synd, men han dyker kanske upp under annat namn framöver, och då förhoppningsvis med en mer "dämpad" agressivitet än vad han visat de senaste dagarna.
Jag tror att hans idé om att uppdatera simulatorn på JVM är ganska vettig - hur kan vi annars attrahera en uppväxande cyberorienterad generation för tåg ?

En synpunkt i etern bara:

Mazz 2011-09-25 20:27

Jo, du har en poäng där, att uppgradera X2-simulatorn till Trollhättanrutten är ingen dum ide, att ha en verklig rutt som bas tillför faktiskt lite. Det förutsätter dock en del saker. Doh, nu är jag sådär tråkig igen...

• Totte måste ge sitt godkännande
  • Järnvägsmuseet måste se finessen med det
  • En aktivitet måste skapas, som är tillräckligt tålig för såväl "full-gas"-kunder, som stå still och beundra utsikten så att säga. Inga AI får komma i vägen i något fall.
Aktiviteten måste vara byggd så att det å ena sidan händer mycket med förbipasserande tåg av olika slag och å andra sidan inte påverkar "player" det minsta. Player path får inte ha några AI-tåg som korsar tågvägen, det riskerar rödljuskörning. Rödljuskörning ser museet rött på, för det innebär att någon från receptionen 6 hallar iväg, måste göra avbrott för att starta om simulatorn.

Men rött, då ska man ju stanna, är inte det bra då att det händer nått? Jo, för oss är det självklart, men inte för den typiske X2-simulator-föraren.

VHJ är väldigt lämplig för just det här ändamålet, då den är dubbelspårig hela sträckan. Det kan hända saker hela tiden, fast player path inte korsas. VHJ är 30 mil lång, vilket snabbt äts upp av fullgas-körare. Av den anledningen, så slår jag till bromsarna något när en kund har avslutat sin körning, det har gjort ganska mycket på att hushålla på ruttens sträcka. Det räcker med omstart en gång om dagen på en intensiv vanlig helg nu. Av den anledningen är även KMJ inte ett alternativ med sina 2 x 6 mil för den obemannade publikkörningen, men jag föredrar KMJ om man är på plats och kan starta om när det behövs.

Trollhättanrutten minns jag inte riktigt, men jag får för mig att den i majoritet är enkelspårig vilket då reducerar möjligheten till annat än uppställda consist. Längden är det ju dock inget fel på.

Som komplement-rutt kan den vara utmärkt, men som ersättare är jag tveksam.

bönan 2011-09-25 21:16

Trollhättanrutten är till stor del enkelspårig, och fungerar därför inte i sammanhanget. Dessutom är den krokig, och min erfarenhet av simulator är att de flesta gärna kör i 230+, vilket väl kanske inte är så lyckat då.

Jag skulle gärna ställa upp med min rutt användas i simulatorn. Dock är den ju i sitt nuvarande skick på tok för kort, men när jag har jobbat vidare upp mot Dalarna så borde den väl räcka till? 25+ mil...:)

Många vuxna jag har talat med när deras ungar har gått lös på simulatorn har haft funderingar om var i landet man kör, och de blir ofta lite "nedstämda" (i brist på bättre ord) när de får veta att det är en fantasilinje...:)

Totte 2011-09-25 21:46

Hej!
Det är en Järnvägsmuseum vi snackar om. Inte dagens tåg som går på höga hastigheter.
Jag släpper gärna min rutt till JVM när den är färdig. Ni har inte sett min rutt hur den funkar än, så snacka inte strunt om den. Rutten blir lärorikt att köra med livlig tågtrafik.

Mazz 2011-09-25 21:47

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 246063)
Trollhättanrutten är till stor del enkelspårig, och fungerar därför inte i sammanhanget. Dessutom är den krokig, och min erfarenhet av simulator är att de flesta gärna kör i 230+, vilket väl kanske inte är så lyckat då.

Jag skulle gärna ställa upp med min rutt användas i simulatorn. Dock är den ju i sitt nuvarande skick på tok för kort, men när jag har jobbat vidare upp mot Dalarna så borde den väl räcka till? 25+ mil...:)

Många vuxna jag har talat med när deras ungar har gått lös på simulatorn har haft funderingar om var i landet man kör, och de blir ofta lite "nedstämda" (i brist på bättre ord) när de får veta att det är en fantasilinje...:)

Nja.... (sätter på mig messerschmitt-hatten igen... :o )

Eftersom det finns en ganska eller väldigt bra story runt VHJ-rutten, så blir det mer av en "aha, va kul" från de vuxna som jag kommit i samspråk med runt simulatorn på flertalet Järnvägsmuseidagar. Idag kanske "wao-känslan" över simulatorn som sådan inte riktigt infinner sig bland de vuxna som det gjorde 2002 eftersom det hänt en del på vad folk upplever i sina datorer nuförtiden. Men för juniorer fungerar den fortfarande utmärkt.

De flesta vuxna är mest intresserade av att deras barn har roligt om man ska vara lite krass. Ska det ge mer påtagliga reaktioner från de vuxna skulle det nog behövas en lite nyare modern simulator, gärna med det visuella intryck vi idag ser från en fungerande RW3-installation.

Och ska man göra en plattform som är lite mer entusiast-betonad så får man nog skruva lite på konceptet faktiskt. Och det är inte riktigt vad museet har som behov just nu, såvitt jag vet. Men, visst finns det idéer. En del påtagliga faktiskt. Men kom ihåg att barnen har inte så stora krav på tekniken.

Mazz 2011-09-25 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 246065)
Hej!
Det är en Järnvägsmuseum vi snackar om. Inte dagens tåg som går på höga hastigheter.
Jag släpper gärna min rutt till JVM när den är färdig. Ni har inte sett min rutt hur den funkar än, så snacka inte strunt om den. Rutten blir lärorikt att köra med livlig tågtrafik.

Totte, skulle inte tänka tanken att prata strunt om din utsökta rutt. Det jag beskriver här är de lite speciella krav som gäller i X2-simulatorn och vilka typer av rutter och kriterier som är lämpliga för just den applikationen.

Man måste tänka på att X2-simulatorn är just en snabbtågssimulator och ska dessutom ses som en självgående automat och det är därifrån kraven kommer.

Så ta för allt i världen inte den här diskussionen som någon som helst kritik för din fantastiska rutt, för det är det verkligen inte!

spyfrog 2011-09-25 22:03

Om vi ändå talar framtid, borde man då kanske inte fundera på att utgå från Openrails när det gäller en ny simulator?
Då finns ju möjligheten att göra anpassningar i mjukvaran genom att man har tillgång till källkoden.

Själv undrar jag om man skulle kunna göra en ångloks simulator som komplement till X2 simulatorn? T.ex. ta en gammal hytt på ett lok som skall skrotas och sätta bildskärmar där fönstren borde suttit? Blir förstås inte en lätt jobb.

Fördelen är förstås att man kan ha en kortare sträcka pga låga hastigheter.

Mazz 2011-09-25 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 246070)
Om vi ändå talar framtid, borde man då kanske inte fundera på att utgå från Openrails när det gäller en ny simulator?
Då finns ju möjligheten att göra anpassningar i mjukvaran genom att man har tillgång till källkoden.

Själv undrar jag om man skulle kunna göra en ångloks simulator som komplement till X2 simulatorn? T.ex. ta en gammal hytt på ett lok som skall skrotas och sätta bildskärmar där fönstren borde suttit? Blir förstås inte en lätt jobb.

Fördelen är förstås att man kan ha en kortare sträcka pga låga hastigheter.

Instämmer till 100% på allt.

bönan 2011-09-25 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 246065)
Hej!

Menade absolut inte att förolämpa din fantastiska rutt, Totte! Problemet är ju att den är enkelspårig, och kör någon mot rött så måste ju personalen springa genom hela museet för att starta om aktiviteten. För små barn är det ju inte lätt att veta att man inte får köra mot rött.:)

Totte 2011-09-26 00:05

Jaha, så det är barn som vill gasa på för fullt och sen krascha. Det går att ordna en speciell aktivitet som passar för dem.

bönan 2011-09-26 14:59

Ja, man skulle ju kunna stänga av urspårningar i Options och sedan göra en aktivitet som bara har trafik på sträckorna med dubbelspår och sedan loose consists på mötesstationerna. Det skulle ju absolut fungera!:)

Mazz 2011-09-26 18:39

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 246089)
Ja, man skulle ju kunna stänga av urspårningar i Options och sedan göra en aktivitet som bara har trafik på sträckorna med dubbelspår och sedan loose consists på mötesstationerna. Det skulle ju absolut fungera!:)

jaa, det är klart att det fungerar! Urspårning är självklart bortbockad sedan många år tillbaka, men det är fortfarande så att det är mötande tåg i rörelse som är intressantast. Stillastående tåg drar inte alls lika mycket intresse.

Totte 2011-09-26 18:42

Hej!
Man kan göra aktiviteter i olika klasser. Småbarnklass, barnklass, ungdomklass och vuxnenklass.

Mazz 2011-09-26 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 246103)
Hej!
Man kan göra aktiviteter i olika klasser. Småbarnklass, barnklass, ungdomklass och vuxnenklass.

Alltså... :)

det är EN aktivitet, med ETT bestämt syfte. Det är en automat, man stoppar i en femkrona, så får man köra 5 minuter. Finns inga möjligheter till val och det finns inga möjligheter till bemanning.

Kort o gott.

Kanske i en framtida simulator, men inte i den här.

simonbertilsson 2011-11-13 00:26

Jag antar att några av er inte gillar det här. Själv har jag inte sett simulatorn, men spontant känns det som att det finns viktigare saker att exponera där...

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=93132

bönan 2011-11-13 00:36

Simulatorn är väl betydligt intressantare för den yngre kategorin av besökare än ännu ett gammalt ånglok...;)

ekankal 2011-11-13 00:44

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson (Inlägg 249087)
Jag antar att några av er inte gillar det här. Själv har jag inte sett simulatorn, men spontant känns det som att det finns viktigare saker att exponera där...

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=93132

Tar den så stor plats, att den är svår att gå förbi, eller är den rentav lika stor som ett lok, alltså att den borde bytas ut mot något "viktigare" i den storleken ;):D?

Och vem avgör vad som är viktigt?
Fråga 100 besökare, så får du nog lika många svar.

Och barnrumpan som hojtar om tändstickor å bensin i inlägget du länkar till, är väl inget att ta på allvar ;):D:D.

Konstigt att folk inte kan vara öppna för olika alternativ, när det finns, utan måste klanka ner på sånt dom själv inte gillar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.