![]() |
Bensland
Hej!
Vill bara berätta att President Ben är tillbaka efter att ha flygit lite Boeing 747 (Microsoft Flight Sim X) samt rattat lite buss (OMSI Bus Simulator) och är nu tillbaka på sitt arbete: Att se till att folket i hans republik Bensland ska få möjlighet att åka tåg. För detta har han inskaffat en Trainz 2012 som nu jobbar för fullt på datorn med att patcha upp från 46957 till patch 48249. Bilder från banan kommer att publiceras här när återbyggnaden sätter fart igen. För den som inte vet vad Bensland är kan man läsa lite i den här gamla tråden. Hälsningar |
Det är bra att ha båda fötterna på jorden.
Välkommen tillbaka. Nisse |
4 bifogad(e) fil(er)
Tack Nisse.
Oj, oj, oj. Omställningen från TS10 till TS12 bådar inte gott. Massor av material vill bli streckade linjer eller har försvunnit helt. Mest STW-material ser det ut som. Här är några jämförelser. STW-stolparna försvann, vägar försvann, textur på mark försvann..... Kanske en Repair Data base kan hjälpa. Men jag har på känn att det ändå återstår mycket arbete att återställa alltsammans. Hälsningar |
TS12 blev en besvikelse. 199 kronor till ingen nytta :mad:
Mitt projekt får avslutas i Trainz2010 därför att alla stolpar försvann. Ledningarna finns kvar och hänger i luften. Allt vägskydd försvann. Vägar blev till Räls (!!!), som för övrigt inte går att byta ut. Kort sagt tror jag inte man kan flytta över det man gjort i 2010 till TS12 utan att det blir en massa strul.:mad: Eller är det bara jag som fått problem? TS12 är annars väldigt bra, om man vill skapa något nytt vill säga. Förutsatt att man kan leva utan STW- material och annat svenskt från Forumet här. Hälsningar från en för stunden lite sur President Jag fortsätter regera över Trainz 2010 och mitt Bensland där. |
Citat:
|
Citat:
|
Okay boys - Jag är envis som en åsna. Så jag får väl göra en pudel och ta mig an TS12 i alla fall, nu när jag lagt ut lite stålar för inköpet.
Skall gå till botten med det här och ladda om allt jag har sparat på från forumet så får vi se om jag kan få igång spelet. Fast jag är medveten om att det blir mycket extraarbete för att återställa allt. Det blir väl sisådär runt en 10.000 stolpar att sätta ut på nytt Jag har trots alla motgångar bestämt mig för att skapa mitt stora projekt till sist. Pensionen närmar sig med stormsteg (städar ur klädskåpet den sista maj) så sedan får jag massor av tid att slösa på Trainz :tumme_upp: Fortsättning, med bilder, följer i den här tråden för den som är intresserad av att följa upp...:vinka: Hälsningar |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag tror jag löst problemet och fått tillbaka linjestolparna åtminstone. På så sätt slipper jag sätta ut de cirka 10.000 stolpar som försvann vid överföringen från 2010 till 2012. Vägskydden är däremot borta, men de går att återställa. GÖR SÅ HÄR: Ladda först in allt som du har sparat typ CDP-filer hämtade från forumet etc. Detta laddar du in med Content Managern INNAN du hämtar contents från 2010. Vid varningar så väljer du SKIP ALL eftersom du redan har laddat in det materialet redan (exvis STW linjestolpar, luftledningar och annat material). |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej !
En liten uppdatering och rapport om projektet med Bensland. Efter diverse "spök" och "troll" som uppstått så är jag på banan igen. Här är en detaljbild från infarten till Säfferum (Säffle). Gräs och blommor är JVC-saker. De levande buskarna och träden är hämtade från en rysk sida. Alla träd och buskar, såväl enstaka som i grupp, har en massa kodade namn såsom 3D1_Pg_SLD_B1_9-1241 för en björk till exempel. Väldigt frustrerande då man inte vet vad som döljer sig bakom siffrorna. Men vackert blir det. Inte så grova blad som de levande träden som Trainz levererade i spelet. Hälsningar |
Ser riktigt riktigt bra :tumme_upp:.
Kul att se fler som bemödar sej med att dra elen riktigt oxå, med zick-zack tråd t.ex. |
Nu har det hänt igen !!!
2 bifogad(e) fil(er)
Nu har det hänt igen. En upprepning av ett tidigare mönster. Börjar nu tröttna på eländet. :eek::(:mad::mad:
Av någon obegriplig anledning (om det nu överhuvudtaget finns någon...) så klipper programmet om all räls till och drar om det efter eget behag till något obegripligt streckmönster. Rälsen går kors och tvärs över hela landet. Drar med sig stolpar och annat elände. JÄTTEjobbigt att återställa. Jag vet för jag har råkat ut för detta flera gånger tidigare. Provade att se vad AUTOSAVE hade sparat - men det var likadant där. Provade att radera och ladda in en sparad CDP-fil. Men fick error om att banan(troligen grundkartan) saknades. Så det är lika bra att inse fakta. Jag får nog låta president Ben styra över en lite mindre republik. Bilderna visar en satellitbild över en del av landet. Som ni ser går rälsen kors och tvärs överallt. En annan bild visar lite mer i detalj där landskapet är genomskinligt. Benslands flagga är halad. Presidenten är avsatt. Han har gått i landsflykt och skall enligt vad jag hört prova på att bygga en ny bana - men en mycket liten sådan. Benslands-projektet gick över styr. Det var kanske för myckte för datorn eller för presidenten - vilket som. Många hälsningar och en tidig önskan om en God Jul och ett Gott Nytt År, där jag tar i med nya tag. |
uppdatering
4 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
President Ben har blivit återinsatt. Han var ändå vald för att sitta som president på livstid! Det första han gjorde var att sparka sin arkitekt. Orsaken var att han hela tiden ville arbeta med Trainz 2012. Det är strängeligen förbjudet. Trainz 2012 var (kanske är) ett elände. Programmet ritar om kartorna och drar räls som den vill. Förvandlar vägar till räls, plockar bort objekt och skapar en massa elände för skaparen av banan. Så nu gör vi ett nytt försök. Tillbaka till ritbordet. Mycket återstår att göra, men själva banan är kvar. Allt med stolpar och ledningar och så vidare. Nu skall landskapet fixas med hus och åkermark etcetera. Förresten, God Jul och Gott nytt år. Hälsningar |
Jag lägger en röst på dig, Ben!
Nisse |
Ytterligare en röst på sittande President. Får på förhand önska goda hjul och grått nytt hår.
Stickanw |
En eloge till dej, mr President ;), för att du inte ger upp, trots alla motgångar du har drabbats av.
Hade allt det där hänt med min rutt, så vete f*n om man inte hade kastat in hatten för gott ;):). Hoppas att det får flyta på utan manklemanger i fortsättningen med byggandet :). Å god jul, och gott nytt till dej oxå i förskott :). |
Citat:
Även jag lägger min röst på presidenten. |
3 bifogad(e) fil(er)
Tack för alla röster, uppmuntran och hejarop! Det värmer att ni håller på mig.
Men, men... Jag trodde att Trainz 2010 skulle vara säkrare och mer stabilt än 2012. Tydligen är inte så fallet. Jag råkar ändå till och från ut för att programmet spelar mig spratt. Lägger in räls av okänt märke där vägar har varit. För att inte säga att det läggs in vägar lite här och där såsom på bilden. Fasiken vad jag har varit tålmodig. Men nu börjar jag känna att tålamodet börjar sina. Kanske jag skall ta en time-out ett tag och göra något annat. Banan börjar annars få mer och mer av landskap vilket tar väldigt mycket tid att "måla". Lägga in träd och buskar och allt sådant.... Som sagt - GOD JUL och GOTT NYTT.... Jag skiter i det här för ett tag nu. Hälsningar |
Jag förstår dig fullständigt , Benkegbg. Har precis genomlidit samma trauma! Men vi får väl säga som "Röda Nejlikan" - "I'll always be back". Vi får väl käka möcke pepparkakor i jul, det lär man bli snäll och foglig av????
Merry X-mas, mr President!!! |
Ja, livet är hårt mot oss trainzare. Fråga LAn. Själv så består min enda tillvaro i studier av errors och warnings. Föga upplyftande.
Skulle vi inte ta och bilda en förening inom Forumets ram med enda syfte att beundra varandras elände. Säkert väldigt upplyftande. Vi kan också har en ej jurybedömd tävling: Vem har råkat ut för det jäkligaste? Observera mitt språk - till skillnad mot TV håller vi klass på svordomarna här i Forum. Fast visst är det svårt. Ha det gott i jul. Nisse |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
typ Robinson, sist utslagen vinner TS2013 - "Unuseable Edition, Build Zero" Gul Jod med en Ernie från dagens GP, tomten har det värre än vi!! |
Benke, bara en nyfiken fråga.
Vilken Build har du på ditt TS2010. Själv har jag stannat vid Build 44088 p.g.a. att många har haft problem med sitt Trainz, när dom har uppdaterat till en högre Build. |
Jag har Build 49933 i Trainz 2010 och 49922 i Trainz 2012.
Jag har läst om Lan's nedgradering tillbaka till 44088 och det är tydligen där man skall hålla sig. Kan inte minnas att jag hade några hoppande vägar i 44088:an. Detta fenomen uppstår tydligen i senare patchar samt i 2012. Har inte hört någon annan drabbas av samma spök-fenomen. Kanske man skall göra sig det stora besväret som lan - att radera allt vad Trainz heter och starta om från nytt och stanna vid 44088. Fast det blir förstås ett schjå (stavas det så?) att komma dit. Vad var förresten skillnaden mellan 44088 och 49933, om någon vet? Hälsn. |
Misstänker stark, att det är där problemet ligger hos dig.
Vet inte vilka förbättringar som skulle ha varit gjorda mella 44088 och 49933. Men tycker mig se bara försämringar, men kan inte uttala mig om vilka. Då jag inte har uppdaterat mitt 44088. Vet bara att Compability mode saknas efter 44088 och då är det inte intressant för mig att uppdatera. |
Citat:
Kan för övrigt meddela att DONJ byggs i 49933 hos mig och ännu har inga fel uppstått. |
Okej mina herrar (och damer?). Jag skall ta och göra ett sista försök.
Nu har jag lagt över Local-mappen på en extern hårddisk. Tog över en timme med 204.464 objekt (29,2 Gb). Nästa steg är att radera 2010:an och ladda in programmet på nytt. Köra över Local-mappen (ytterligare någon timme?) och uppgradera till 44088. Sedan får jag titta på alla eventuella röda utropstecken och annat otrevligt. Om jag har tur så finns banan tillbaka med det mesta kvar. Skiter det sig, om jag nu får uttrycka mig så, så har jag i alla fall banan kvar i 2012:an. Trots alla motgångar där så är det inte förvånande om en tjurig gammal gubbe som jag ändå tar nya tag också där. Sedan får vi se var och när tålamodet tryter igen. En sådan här tålmodig president skulle vårt lilla Sverige kanske må bra av. GOD JUL igen Hälsningar |
En liten uppdatering
3 bifogad(e) fil(er)
En liten uppdatering över mina strapatser med Bensland: Jag har nu tagit bort Trainz 2010 och åter installerat spelet på nytt. Local-mappen var tom, så den fyllde jag med det som var sparat sedan sist. Likaså var "Original"-mappen tom, så jag flyttade in sparat från tidigare Originalmapp där också.
Körde en "Extended database repair" och fick över 300 sidor med meddelanden såväl goda som dåliga (se bif för den som är intresserad). Bytet, eller rättare sagt nedgången, till build 44088 var ingen höjdare. DONJhusen Pennskrinet blev gråa. Nu byttes alla gator/vägar på flera ställen ut mot dessa mystiska vita streckade järnvägslinjer som inte går att klicka "get" på för att se vad de är för något. Rälsen är osynlig i listan såväl som på kartan. Bara vägkorsningarna fanns kvar. Helt obegripligt vad detta är för spökerier jag (endast?) råkat ut för. Nu återstår jobbet att återställa alltsammans igen. Synd att ge upp när så mycket jobb är gjort - och återstår att göra. Ska jag sammanfatta detta med att det spelar ingen roll vilken build jag använder. Att det uppstår en konvertering av vägar till räls uppstår ändå. Det tycks också som att de har någon koppling till vissa broar och viadukter. Där strålar nämligen "rälsen" ihop. Nu patchar jag tillbaka UPP till senaste 49933 igen. Där kunde jag i alla fall se vägar och färgen på Pennskrinets alla hus med mera. Men först skall jag radera hela Local-mappen igen och efter uppatchen lägga tillbaka den gamla sparade från tidigare spelet. Hoppas det fungerar. Hälsningar |
Citat:
Har du provat att öppna Pennskrinet för edit och göra recommit? Jag tror att texturen fått sig en smäll - eller prova att lägga in dem igen? |
3 bifogad(e) fil(er)
Jodå Pennskrinet fungerar på nytt. Jag har nu patchat tillbaka till 49933 och då syns de - men inte vägarna!!, Men inte alla! Man får aldrig vara riktigt glad och nöjd :mad:
I vanlig ordning så har Trainz förvandlat vissa vägar till typ räls av okänt ursprung och tagit bort vissa saker. Stumpen framför stationen till exempel. Där är det road med busstop på båda sidor. Borta. Likaså en fin T-banecentral som skulle finnas mitt i bilden på dessa Före och Efter-bilder. Borta. Bara spåren ligger kvar. Just nu så maler Content Managern på med en database repair så får vi se om något kommer tillbaka. :datastrul: Jag har dumt nog inte skrivit ned kuiden för den där maffiga "city central" eller vad den nu hette... Phuu. Ja, fasiken vet om jag skall fortsätta. :vetej: Hälsningar |
Jag tror att om man committat en asset i en version av Trainz och sen installerar en tidigare version så kommer vissa saker inte att funka med mindre än att man öppnar dom och committar dom i den version man har. Så var det för mig. ??????????
Mystiken tätnar och snart är det julafton (igen) ! |
Dundertabbe. Glömde en sak.
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Nu har jag äntligen kommit på vad som är felet med min saknade T-central. Jag har nämligen glömt att titta på "Options" och kontrollerat rutan "Enable compatibility mode for older content". Så enkelt var det. Lär av mig - checka att den är inkryssad och gamla objekt kan dyka upp på nytt. Hälsningar |
Citat:
Men det är lätt att glömma vilket jag alltför väl vet. Så sent som i går (torsdag) öppnade jag Starthjälpen för att friska upp minnet om vägskydd (som du och jag skrivit). I alla fall roligt att den saken ordnade sig. Jag är fylld av beundran för ditt tålamod med allsköns elände. Nisse |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51. |