![]() |
Är min dator för dålig för TS2012?
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Som rubriken antyder så har jag en del problem med att få TS2012 att flyta på min dator. Railworks 2 fungerade utan problem med de högsta inställningarna, men nu så kämpar jag med låga fps även på låga inställningar. Inte ens i det sk Legacy-mode fungerar det särskilt bra längre. Där räcker det med 100m av SAD's spår för att kameran ska hacka vid förflyttning. Innan kunde jag bygga hela bangårdar utan att jag märkte någon minskning i fps. Mina största problem (förutom låg fps) är egentligen två:
Mina specifikationer är:
Det jag undrar är alltså: Är mitt system verkligen för svagt för att klara av TS2012 med någorlunda bra flyt och samtidigt behålla hyfsad grafik? Framförallt så skulle jag vilja bli av med de flimrande och hackiga spåren. Jag har sett den lilla filmen som rs.com gjort om grafikinställningar, men ärligt talat så blev jag inte särskilt mycket klokare av det. Är det verkligen sant att man i princip ska slå av alla inställningar i NVIDIA's kontrollpanel? Jag är tacksam för all hjälp och alla tips. Vill helst undvika att köpa en ny dator igen. mvh .... Mats |
Ingen direkt hjälp, men möjligtvis lite antydningar...
jag drog nyss igång en "ny" dator... Nja alltså, inte ny-ny utan ny för mig då... Är nog i din region prestandamässigt, men jag blev fascinerad över att den fungerade bättre än väntat i RW3 och drar då lite slutsatser... Gammelburken är en AMD64 x2 3800+, grafikkort GF6800U, XP och 2GB minne. Museala grejjer snart. :) Den burken klarade av att prestera stillbildsvisning med TSX på. Legacy fungerade men såg inte så fint ut längre tycker jag jämfört med RW2. Nya burken är Core2 E7300, grafik 8600GT, Win 7 och 4GB minne. Väl jämförbart med din eller till o med sämre med hänsyn till grafikkortet där ditt är vassare. Det här grafikkortet skulle jag nog dessutom säga är tröttare än mitt förra i gammelburken. Ändå har jag 5,8 i prestandaklassificering, för vad det nu är värt. Den nya fungerar således så att jag med nöje kan köra med TSX påslagen och "high" på grafikoptions, vilket var betydligt mer än vad jag väntat mig. Det säger mig att i det här segmentet har bättre cpu-kraft betydelse. Så, det här resonemanget gör då att min magkänsla lite pekar på att i just ditt fall, så är det cpu som är flaskhalsen. Finns möjlighet att inom ditt morsa-korts socket byta cpu till en vassare med rimliga pengar? Skulle det vara tvunget att uppgradera morsan, så skulle jag nog idag gå på SandyBridge-konceptet, dvs socket 1155. Går bra att köpa till bra pris och senare uppgraderingsbart till de vassa i7 om man så vill. |
Citat:
här är hemsidan http://www.boulevard.se/datorpaket/U...ingspaket/4846 MVh gubben50 ----------- John |
Hej!
Jag ser att du behöver höja processorprestandan med att aktivera till tvåkärnor och kan även höja upptill 3,0Ghz Hur man gör vet jag inte, för min dotterson kunde ändra på min dator. Ramminne, tror jag att det går inte höja mer än 3Gb. |
Jag har 5,5 och är inte helt nöjd med grafiken. Med alla inställningar på max i spelet så blir grafiken ganska långt ifrån klockren, fps fungerar dock skapligt. När jag drar slidern i spelmenyn (innan man startat) till max, så ser grafiken ganska bra ut men fps kryper på golvet och det hackar något fruktansvärt.
Så jag funderar på att uppdatera min dator eller köpa en ny. |
Citat:
Från railsim.de: Citat:
När det gäller de kantiga spåren så är det just ett resultat av RS.com's snålhet med grafikmotorn som gör att kantutjämningen sker i spelmotorn och inte i hårdvaran på grafikkortet och då spelar det ingen roll hur du ställer in det i tex nvidias panel. När dessutom grafikmotorn är riktigt uselt optimerad och man är tvingad att gå upp till SSAA 2x2 för att börja få bort kantigheterna så sitter man istället med en fps som är på tok för låg. Detta är ju upp till RS.com att fixa och optimera och förhoppningsvis fixar dom det i någon patch framöver. Det finns dock lite att testa för att minska kantigheten och i vilket fall bibehålla viss fps som t.ex. FXAA inject http://neogaf.net/forum/showthread.php?t=439293. Detta kör jag med själv i SSAA 1x2 och får betydligt mindre kantighet på spår och annat. Observera dock att detta bara fungerar i Anti-Alias lägena med SSAA eller ingen anti alias alls(för MLAA gör det ingen skillnad). Så det kan ju vara värt att dra Anti-Alias till läget "None" och sedan installera FXAA från länken ovan och se om du märker någon skillnad både med avseende på mindre kantighet och förhoppningsvis högre fps. När du väl har FXAA installerad och simulatorn igång så kan du slå av/slå på FXAA med pause/break knappen om allt fungerar så ska du se en brutal skillnad i kantighet när du pendlar mellan de olika lägena :) Mja det var väl vad jag hade att tillföra men jag skulle avvakta med datorköp tills SAD har fixat sina spår och RS.com fått mer tid till diverse optimeringar och sedan ta ställning om det verkligen behövs mer krut under datorchassit. |
Tänker ta och köpa ett nytt grafikkort vid jul.
|
Ja det verkar vara något skumt med grafiken i TS12. För jag kan spela andra, minst lika krävande spel på högsta grafik utan hack. T.ex Left4dead2, BCCS, Wos3.
Så min dator borde fixa även TS12 på max. Den klarade RW2 galant! |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för alla svar. :)
Jag har fått en hel del intressanta tips och synpunkter. Jag tittade lite närmare på klassificeringen och precis som Mazz påpekade så är nog processorn den svaga länken här. Jag har väldigt dålig koll på hur man mäter prestanda på dessa flerkärniga cpu's. Det var lättare när man visste att en cpu på t.ex. 3,2GHz var just så snabb. Idag vet jag inte hur man räknar. Jag funderar lite över det som Totte skrev om att jag: "...behöver höja processorprestandan med att aktivera till tvåkärnor..." Jag har tagit för givet att processorn redan använder båda kärnorna(?). Jag håller med Mawkish om att grafikmotorn är tveksamt optimerad. Jag är inte särskilt insatt i de tekniska detaljerna, men att grafikortsinställningarna inte har någon funktion i spelet känns lite märkligt. Tack för tipset om FXAA inject. Det gjorde en del skillnad i alla fall. Jag kommer att ligga lite lågt för tillfället och hoppas på att det kommer någon uppdatering som fixar mina problem. Har letat och läst en del på UKTS forum sista månaden, men inte sett något om just mina grafikproblem. Det mesta där verkar handla om fps. Fps och brittiska tåg.:p mvh ... Mats |
Kollade mina resultat noga. Det verkar vara mitt ram-minne som drar ned. Grafikkortet verkar ligga väldigt bra?
Processor AMD Athlon(tm) II X4 630 Processor 7,2 Minne (RAM) 2,00 GB 5,5 Grafik ATI Radeon HD 4800 Series 7,3 Spelgrafik 1791 MB tillgängligt grafikminne 7,3 Primär hårddisk 492GB ledigt (932GB totalt) 5,9 Kan RAM-minnet påverka fps/grafiken i spelet? |
1 bifogad(e) fil(er)
|
Ja Micke, ramminne kan påverka fps.
|
Citat:
|
Man kanske borde testa att öka på med 2gb RAM-minne då? blir väl billigare än nytt grafikkort?
|
Citat:
|
TS2012 verkar då kräva mycket av datorn, jag trodde jag hade en ganska bra dator, några rutter går rätt bra, 20-30fps, men t.ex. NEC, efter optimeringen, blir rena diabildvisningen.
Processor: AMD Phenom 9500 (fyrdubbla processorkärnor) Internminne: 3 GB Grafik: GeForce 8800 GT Grafikminne: 512 MB Nu har dock datorn kraschat, jag måste köpa en ny, men då inställer sig en fråga: jag var ju inloggad på Steam när den kraschade, kommer Steam att betrakta mig som inloggad och hindra att logga in på en ny dator? Någon som vet något om detta eller råkat ut för liknande? Mvh Torbjörn |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Mvh Torbjörn Tack Mawkish också, för ditt svar. Man blir ju lite orolig, jag har köpt en hel del DLC.. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen :o
RW känns inte lika roligt nu som innan uppdateringen till RW3, men jag vägrar att ge upp. :( Det faktum att det är tyst som i graven från rs.com samtidigt som de pumpar ut nya addons som vi förväntas lägga pengar på känns lite extra beklämmande. :( Nåväl, i alla fall. Ny dator blev det ändå tillslut. Inte enbart på grund av RW3, utan det finns fler spel som jag ville få bättre flyt i. Nu undrar jag om någon har några tips om hur jag ska bli av med den flimrande kontaktledningen och upphängningen av densamma? :vetej: Vilken/vilka inställningar kan tänkas påverka detta? Spontant så skulle jag gissa på Anti-Aliasing, men den går ju inte att skruva upp utan att fps sjunker som en sten. Och även med AA på högsta så finns dessa tendenser ändå kvar. Jag önskar verkligen att detta skulle gå att justera via grafikkortsinställningarna istället. :datastrul: Nåja ... som vanligt så är alla tips mer än välkomna. mvh .... Mats |
Mja håller mig borta från att kommentera RS.com annars riskerar hjärnan att explodera av ilska över mycket snack och inte ett spår av någon verkstad så länge det inte handlar om att kränga DLC förstås :mad:
En sak att testa kan ju vara att skruva upp inställningen för shadows till high om du har den på någon lägre inställning som tex medium för då får jag med rejält med flimmer pga av skuggorna. Annars ska det ju vara Anti-aliasing som ska eliminera detta(jag har själv SSAA 1x2 med fxaa inject som jag nämde förut). Det kan också vara ruttberoende(har inte koll på var bilden är tagen) eller egentligen objektberoende för det är en ny shader som ska användas för väldigt tunna loft som tex kontaktledning eller olika typer av stängsel som ska minska flimmret och det är ju inte säkert att det är uppdaterat för den rutten. |
Citat:
Bilden är från Hagen to Siegen. En gammal rutt, så om det är nya shaders som gäller så kan det mycket väl vara problemet. Själva kontaktledningen ser ju inte så hemsk ut, även om den blir hackig en bit bort. Det är upphängningen som är värst. Och den ska ju iofs inte användas i våra svenska rutter. AA har jag satt till SSAA 2x1, plus att jag använder fxaa inject. Jag skulle kanske kunna gå upp till 2x2, men då börjar fps att bli lite väl låg. Jag provade just att ställa upp Shader Quality och Shadow Quality från medium till highest, men det hjälpte tyvärr inte på luftledningen. När jag ändå är igång med mina frågor, har du någon aning om vad rutan Low Detail Shadows har för funktion? Om jag bockar för den, spelar det då någon roll vad jag väljer för Shadow Quality? mvh .... Mats |
Jag tror det inte ska ha någon betydelse vad low detail shadows står på det är nog mer om man vill visa en suddig cirkelskugga under objekten men är oberoende av den riktiga skuggan så att säga.
Det verkar finns lite rapporter om flimmer speciellt på den rutten, hur ser det ut på tex SAD's uppdaterade Altenburg hittar du något flimmrande på de bryggorna eller stängslen med eller ser allt bra ut på den? |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag trodde att det gjorde de vanliga skuggorna mindre detaljerade. :o Nu kör jag med Shader och Shadow på High. Det ser bättre ut på SAD's rutt, men nog är det en del flimmer på bryggorna där också. Jag får väl hoppas på att dom jobbar hårt i det tysta och att fler inställningar kommer att kunna göras via grafikkortet efter en eventuell uppdatering. :p mvh .... Mats |
2 bifogad(e) fil(er)
Gjorde en liten sammanställning över de inställningar jag kör med får se om du hittar några användbara skillnader. Min inställning av upplösningen mer av praktiskt betydelse när man sitter och exporterar,testar om och om igen så känns det smidigare att bara köra RW i ett fönster. Sedan vet jag inte om du har Nvidia eller Amds kort efter uppgraderingen men slängde med de inställningarna också :)
Tog ett referens screenshot så ser du hur det ser ut för mig. Jag har en del flimmer med som synes speciellt när man vinklar upp mot himlen(detta tror jag är en bugg för det är många saker som så att säga skär sig mot himlen och ser udda ut "glow" från mina bangårdslampor är ett exempel som nästan försvinner helt). Så jag vet inte om det går att få så mycket bättre för tillfället. |
Tackar :)
Jo, jag har också ett Amd-kort nu: Radeon HD 6850 1GB CPU: Intel i7-2600 @3,40GHz RAM: 12,0 GB Det ska väl i alla fall räcka lite längre än min gamla dator. Skönt att veta att det inte bara är jag som har flimmer. Som du säger så är det kanske så bra det går att få det för tillfället. :datastrul: Tusen tack för hjälpen. :) mvh .... Mats |
Citat:
|
Ett tips för den som tycker att grafiken inte riktigt flyter så bra är att dra ned skuggorna ett snäpp.
Just skuggorna i den nya grafikmotorn har stor betydelse på framerate då de kräver mycket kraft att räkna ut, särskilt om det finns många ljuskällor också. /æ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009