Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ekans uppladdningar av allt möjligt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32544)

ekankal 2012-05-10 02:10

Ekans uppladdningar av allt möjligt

Efter att ha slickat såren efter datorkraschen, så tog jag och kollade lite på vad jag har liggandes på hårddisken som jag inte har delat med mej av än.
Och det var en hel del tydligen.
Bl.a rullande material (= lok & vagnar), som innehöll 934 objekt med mitt kuidnummer.
Så jag kommer att göra så här med allt tågmaterial till att börja med (för att inte översvämma den redan kaotiska downlads-avdelningen):
Jag kommer att starta nya trådar för resp. kategori: lok, passagerarvagnar, 2-axliga. resp 4-axliga godsvagnar, osv. osv, och fylla på dom eftersom med mestadels nytt material, men även med sånt som jag har uppdaterat.

(Ett objekt om dan!!??, så det kan ta ett par år innan jag är klar med uppladdningen ;):):D:D)

Så är/blir det några frågor eller kommentarer om någonting, posta dom HÄR, och inte i downloadstrådarna.

EDIT: Jag kommer inte att visa några bilder här, utan dom som är intresserad får hålla kollen på downloadstrådarna istället.

McDOZ 2012-05-10 02:15

Hej Ekankal!

Jag brukar rädda data på crachade hårddiskar!
Bara motorn spinner brukar det gå bra att plocka ut data!

Mvh // Gert@Malmö

RobertE 2012-05-10 15:06

Hej, tack för dom finna vagnarna. Jag ska laddaner dom när jag kommer hem.
Det är ska bli roligt med nya vagnar. Du gör ett FANTASTISK jobb.

Egonrow 2012-05-10 20:32

Alltså Ekan, vad är det du har som vi andra inte har? :rolleyes:
Detta är ju helt enkelt superbt!! Tack så hjärtligt och må vi "Trainzare" aldrig få slippa dina "kladdiga" verk!

mvh// Egon

bjornl 2012-05-11 14:51

:)Hej Ekan

Vilken jättebra ide. Tack!

lan 2012-05-12 18:24

Ekans bekymmer....

...är väl samma som mina. Man vet aldrig när datorn krachar och har man då åratal av arbete som går upp i rök känns det rätt surt, minst sagt!

Jag försöker ladda upp det som är hyfsat halvklart just av denna anledning! Jag tror Ekan har samma tankar, men hans grejer är ju klara.

"Backup" på er alla och TACK till Ekan!

harrgustav 2012-05-12 21:01

har du någon rutt du har som du vill dela med dig av

trainz_cj 2012-05-14 11:44

Grymt bra Ekan och stort tack att du ska dela med dej dina målningar!

:tumme_upp:

rock 2012-05-14 21:12

Tack...

ekan för dom fina alster du lägger upp. Är alltid imponerad av de arbete som läggs ner i modeller m.m :)

Utan er är ju inte trainz något och ha för svenskt ska de va :)

svenolov 2012-05-16 16:37

The greatest hits.

Ett stort tack till dig Ekan, att du ger ut dina samlade "hits" under en och samma rubrik.:tumupp:

lan 2012-05-16 21:40

Påpekaren LAn igång igen...

...men borde inte dessa vidunderligt vackra vagnar förtjäna en build högre än 2.4 ? De går utmärkt att uppdatera till 3.1 !

ekankal 2012-05-16 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 261534)
...men borde inte dessa vidunderligt vackra vagnar förtjäna en build högre än 2.4 ? De går utmärkt att uppdatera till 3.1 !

Jag har inte brytt mej om att göra det p.g.a den enkla anledningen att "farkosterna" som har ver. 2.6 och NERÅT inte har några funktioner som kräver högre versionsnummer.
Sammtidigt som dom fungerar för det fåtal användare som fortfarande har gammla versioner av Trainz (någon måste ju tänka på dom oxå ;)), så har jag uppdaterat allt som behövs, så att det ska/bör funka felfritt även i 2010 (2012??).

EDIT: Kan ju tillägga att jag hade vilda planer på att slänga dit STL-koppel mm på det mesta, men det gav jag upp på en gång.
Bara att sitta och ta bilder till thumbnails, rätta varningar (alla faultys har jag redan fixat), konvertera PM-filer och skriva om configfiler tar egentligen alldeles för mycket tid i anspråk (det rör sej ju om hundratals objekt), och är ett urtråkigt ökengöra.

svenolov 2012-05-17 13:05

Helt riktigt, Ekan. Man behöver inte uppgradera versionen (taggen trainz-build i config) om inte objektet kräver det. Men om man vill fixa alla varningar, som gör objekten mera "lättdrivna", så bör man uppgradera versionen också.

lan 2012-05-18 18:18

Ack denna röda Bistrovagn...

... som jag, hungrig och törstig, hade oturen att hamna i för många år sedan. Beställde en skinksmörgås och en starköl för massa pengar och kastade mig lystet över dessa delikatesser. Döm om min besvikelse när jag fick en fickljummen Pripps Blå ledsagad av en soggig tekaka beströdd med en tunn skiva skinka och något som en gång varit sallad, allt noggrannt inlindat i 13 varv Gladpack, som visserligen hade samma smak som salladen (dom bitar av plasten som inte gick att avlägsna alltså) och dessutom klart under fryspunkten.

Har ni åkt tåg i Schweiz, där kan man detta så gör inte det om ni skall åka SJ, ni blir bara besvikna!

Men en ruskigt snygg vagn som Ekan gjort men håll er på utsidan :Fnissa:

RobertE 2012-05-20 12:11

Hej, jag saknar bara en grej <kuid:255314:1201> förarhytten. jag hitta den inte.

ekankal 2012-05-20 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261678)
Hej, jag saknar bara en grej <kuid:255314:1201> förarhytten. jag hitta den inte.

Den borde följa med om du laddar ner "Szynobus SA 132" från http://www.ptram.eu/en/about_trainz.php om jag inte minns fel.

RobertE 2012-05-20 13:55

Det är något knas. Jag lyckas inte Registrera mig på den hemsidan.

korvtiger 2012-05-22 17:36

Antog att du inte vill ha kommentarer i vägtråden heller, så;
Man tackar och bockar för vägarna, dessa må finnas i mängder, men av någon skum anledning aldrig av den typen man söker... :D

Jockes 2012-05-23 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 261746)
Antog att du inte vill ha kommentarer i vägtråden heller, så;
Man tackar och bockar för vägarna, dessa må finnas i mängder, men av någon skum anledning aldrig av den typen man söker... :D

Ja, det är så sjukt! :grin: Men dessa (och allt ekan har lagt upp på sistone!!!!) är ju riktigt fina grejjor! :)

trainz_cj 2012-06-08 15:42

Sggmrss containervagnar

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 262637)
Sggmrss containervagnar med s.k Jakobs-boggie i mitten.

Hej Ekan,

Dessa var mycket efterlängtad!
Har haft tillfälle förra veckan att fota de vid Malmös bangård. Det var oxå Green Cargos vagnar.

Tack för det, man kan aldrig få nog av containervagnar. :grin:

Jockes 2012-06-11 01:04

Hej ekan! Dina Sggmrss-vagnar överskrev din SJ Z65 BVR, tyvärr... (tror det var Sggmrss-vagnarna, vart lite mycket där på slutet :rolleyes:)

ekankal 2012-06-11 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 262761)
Hej ekan! Dina Sggmrss-vagnar överskrev din SJ Z65 BVR, tyvärr... (tror det var Sggmrss-vagnarna, vart lite mycket där på slutet :rolleyes:)

Tack för upplysningen, det finns ett nytt lok att hämta här http://www.e-buzz.se/forum/showpost....67&postcount=5.
Risken finns att det kan bli fler gammla objekt som kommer att skrivas över, i så fall får ni hojjta till.
Anledningen till det beror på två saker:
- dels att jag har skrotat många av mina gammla grejjor.
- dels på min datorkrash, vilket gjorde att mitt TRS2006 (som jag använde som "reservdelslager") gick upp i rök, med den påföljden att jag inte kunnat göra som jag gjorde tidigar, att allt nytt som jag lägger upp hade jag clonat med nytt kuidnummer i 2006, där även allt som jag har laddat upp tidigare fanns sparat, och alltså eliminerade jag då risken för kuidkrockar/överskrivningar i och med det.

Localdisken till mitt 2006 finns väl i.o.f sparad på min krashade hårddisk, men jag varken orkar, eller har tid, att återskapa den, inte nu i alla fall.

RobertE 2012-08-13 19:49

2 bifogad(e) fil(er)
Hej, har upptäckt ett litet fel som kan lätt ändras. Det handlar om BFS9.
vagns sidorna är åt fel håll. (måste spegelvändas) se bild.

Dom två nedersta bilderna är spegelvända och åt rätt håll som det ska vara.
:)

spyfrog 2012-08-13 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 265678)
Hej, har upptäckt ett litet fel som kan lätt ändras. Det handlar om BFS9.
vagns sidorna är åt fel håll. (måste spegelvändas) se bild.

Dom två nedersta bilderna är spegelvända och åt rätt håll som det ska vara.
:)

Ursäkta ett blindstyre men de två nedersta har ju texten spegelvänd. Tvåorna är ju t.ex. fel. På vilket sätt är de två översta fel när de iaf har texten rätt?

RobertE 2012-08-13 21:32

jag har bara spegelvänt bilden, det är därför texten är spegelvänd.

MatsH 2012-08-13 21:34

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 265686)
Ursäkta ett blindstyre men de två nedersta har ju texten spegelvänd. Tvåorna är ju t.ex. fel. På vilket sätt är de två översta fel när de iaf har texten rätt?

Jag förstår vad Robert menar.
På den sida där det saknas ett fönster mitt på vagnen så ska godsdörren sitta till höger, och på den andra sidan till vänster på vagnen.

mvh .... Mats

Bengan 2014-05-16 16:38

Gillar rälsen från din senaste uppladdning. OK, kanske lite väl tätt mellan alla slipers, men gillar dom träslipers i.a.f. Är det som vanligt, en egen ommålning av någon annans räls, om inte. Vart kan man då hitta dessa?

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....0&postcount=16

ekankal 2014-05-16 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 287608)
Gillar rälsen från din senaste uppladdning. OK, kanske lite väl tätt mellan alla slipers, men gillar dom träslipers i.a.f. Är det som vanligt, en egen ommålning av någon annans räls, om inte. Vart kan man då hitta dessa?

Bengan, som vanligt är det eget kladd.
Originalen finns här http://jointedrail.com/index.php/fre...ide-items.html, amerikanska alltså, och därför som det är tätare mellan slipersarna än på våra svenska spår :).

Jockes 2014-05-18 15:40

Måste ju bara säga, stort tack för dem fina sakerna du delat med dig av! Svenska lowpolyhus som man kan sätta ut i mängder (ok, inte för många kanske, då ser det inte jättesnyggt ut...) har vi inte jättemånga av. Stort tack! :ber:

Bengan 2014-05-29 12:09

Uppdaterade Laaeilprs Autolink motortransport vagnar från denna tråd.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....42&postcount=9

Har bara tankat ner och inte installerat än.

Är vagnarna utrustade med vårat koppel + slutljus?

Använde inte du, samma vagnar till dom övriga motorvagnarna?
Blir det en uppdatering på dom också isåfall, om nu dessa uppdaterade vagnar (Laaeilprs Autolink) är utrustade med vårat koppel + slutljus eller ska man få lite småpill med att byta ut lite olika filer på dina gamla motorvagnar mot dom filerna som är med i dessa vagnar?

Bengan 2014-05-29 12:19

2 bifogad(e) fil(er)
Precis installerat men ej tittat än.

Din Veolia WL6 sovvagn blev överskriven vid installationen.

EDIT: Svaret på min fråga i föregående tråd besvarad angående STL koppel. Det var din klonade variant av kopplet som skrev över Veolia WL6 sovvagn.

ekankal 2014-05-29 19:46

Bengan, och ni andra som har råkat ut för överskrivning av Veolia vagnen:

Tyvärr så har jag skrotat den vagnen (och alla andra gamla 80-tals passagerarvagnar som jag laddade upp för flera år sen, texturerna var ju rena katastrofen, hehe)), men eftersom att mitt TRS2006 strök med i datorkraschen som jag råkade ut för för några år sen, så har jag tyvärr inte längre någon koll på alla gamla kuidnummer på saker som jag har laddat upp för länge sen, varav mycket är kasserat nu.
Jag använde nämligen 2006 som "reservdelslager", och klonade och donade i det enbart för att slippa kuidkrockar som denna.

En liten tröst är att jag har SSRT vagnar (samma färgsättning som Veolia hade) med fräscha texturer som jag har tänkt att ladda upp framöver, så jag får väl försöka rappa på med det då ;).

Och när det gäller Autolink-vagnarna så är det samma vagn som tidigare, fast jag har modifierat dom en hel del, och satt dit riktiga boggier bland annat.
STL-kopplet är (blev) bara dithängt som kosmetika, jag skulle egentligen satt dit ett osynligt koppel i änden på vagnarna där dom är kortkopplade (saknar buffertar) också, och sen "slå ihop" scripten (Autolinkvagnen har redan skriptade slutsignaler), men av någon anledning så blev det aldrig gjort, bara bortglömt :Fnissa:.

RobertE 2014-05-31 10:10

Hej!

Angående Ud 859 loket, verkar det som strålkastarna i ena änden lyser åt fel håll. Alltså inåt i loket och inte framåt.

ekankal 2014-06-02 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 287905)
Hej!

Angående Ud 859 loket, verkar det som strålkastarna i ena änden lyser åt fel håll. Alltså inåt i loket och inte framåt.

Ser man på, det tog drygt 10 år innan någon (inkl. mej själv) upptäckte det ;):D.
Det är en grej som STW missade när man släppte sitt lok "Ue Orange", och eftersom mitt Ud 859 (och även Uf 860) är clonade varianter av det loket, så har felet följt med dom också.

Ska fixa felet snarast möjligt :).

RobertE 2015-04-29 09:47

Tack för dom fina godsvagnarna, och även det underbara Tb loket! :)
Hoppas man får se några personvagnar senare. ;)

ekankal 2015-04-29 12:15

Tack Robert, alltid kul att få höra att det finns nån som uppskattar det man gör :).
Och mer passagerarvagnar är på gång, + diverse annat oxå ;).

lan 2015-04-29 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 287977)
Ser man på, det tog drygt 10 år innan någon (inkl. mej själv) upptäckte det ;):D.
Det är en grej som STW missade när man släppte sitt lok "Ue Orange", och eftersom mitt Ud 859 (och även Uf 860) är clonade varianter av det loket, så har felet följt med dom också.

Ska fixa felet snarast möjligt :).

I begynnelsen (på UTC-tiden) var väl regeln att alla a.light# skulle vara vända utåt från fordonet. I senare versioner skulle alla vara oroterade men namngivningen var att ljus framåt skulle ha jämna nr (a.light0,2,4...)
och de udda bakåt. Så må ingen skugga falla över STW !

Skall bli intressant att se hur Ekan fixar detta ?

ekankal 2015-04-29 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 295198)
I begynnelsen (på UTC-tiden) var väl regeln att alla a.light# skulle vara vända utåt från fordonet. I senare versioner skulle alla vara oroterade men namngivningen var att ljus framåt skulle ha jämna nr (a.light0,2,4...)
och de udda bakåt. Så må ingen skugga falla över STW !

Skall bli intressant att se hur Ekan fixar detta ?

Lennart, har redan fixat det, ladda ner loken och kolla själv (PEVSofts Attachmentmaker kan lösa det mesta, hehe).

lan 2015-04-29 13:45

Imponerande !!!!

lan 2015-04-29 14:03

Ud 859 hittar jag men inte Uf 860
Edit: Det ordnade sig ändå, jag kopierade in lok.im från Ud och ändrade i config.

Tack Ekan !

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:53.