![]() |
Hamnkranar - en dröm för nostalgiker
3 bifogad(e) fil(er)
Mitt nästa projekt "kanske" blir att bygga en "riktig" hamnkran av den typ som fanns i mängder i Göteborgs hamn på 1950-60-talen. Som yngling på 60-talet vikarierade jag som kranförare i Sannegårdshamnen under en månad på sommaren. Skrot på pråm från varven lastades på O-vagnar för vidare transport till återvinning i Bergslagen. Jag hade en fyrkloig gripskopa monterad och det gällde att gräva ur en pråm och lasta i O-vagnar utan att spilla för mycket på spåret.
Min dröm är att bygga en sådan kran med eget spår som ett lok med hytt där man kan manövrera kranen (om jag nu kommer ihåg alla spakar och reglage ?) Vi får se, som sagt en dröm. Bifogar 3 bilder från: http://maritimbild.com/HAMNVYER.htm som jag kommenterat: 1. Frihamnen, där man lossat bananer som ung extrastuvare och där farsgubben jobbade i Fiskets hus. 2. Sannegårdshamnen där jag lastade skrot. 3. Hamnen för "fartygsdemontering" som den väl skulle hetat idag. Här ser man dessa väldiga kranar som man satt minst 15 m upp och manövrerade. Som sagt en dröm, men kanske ? |
Trevlig sammanfattning.
|
Det där är ju riktiga "kulturminnen" ;).
Var själv med och hämtade gods i hamnen, som kom bl.a från Tyskland med båt till Sundsvall, och som lossades med sådana där kranar. Det var tider de, då båtar med "styckegods" lade till här, och lastade och lossade, på sin väg upp och ner för norrlandskusten Kranarna var i bruk sent in på 70-talet här, eller om det till och med var en bit in på 80-talet, innan dom skrotades. Vore verkligen kul att få ha nått liknande i Trainz oxå :). |
Spännande! Kranar är något som behövs, det gör liksom själva hamnen.
|
Kul att intresse finns...
1 bifogad(e) fil(er)
... för detta var minsann inga småsaker. Lite saxat från denna länk:
http://www.ornskoldsvik.se/Kultur-fr...amnkranar.html "I Örnsköldsviks Allehanda den 19 april 1963 framgår att monteringsarbetet har påbörjats, kranen skulle bli en kopia av den andra och beräknades vara färdigmonterad den 30 augusti. De tekniska specifikationerna angavs vara: Största lyftförmåga 6 ton, största svängradien 21 meter, total lyfthöjd 32 meter och totalvikt 122 ton. " 6 ton (4 stadiga personbilar) 30 meter upp i luften och förflyttade 40m i sidled. Det var väl grejer det !? |
Låter riktigt spännande! Följer denna utveckling med stor noggrannhet! :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Skulle vara ett förbaskat trevligt inslag i Trainz och väldigt användbart, om man nu bara fick arslet ur vagnen och påbörjade ett bygge av Värtan/Frihamnen. När man nu sitter inne med hyfsade ritningar därifrån, med både spår och kranar.
|
Intressant bild !
Misstänker att svängradier och annat finns på bilden men tyvärr oläsligt. Ditt orginal kanske är bättre upplöst? Det vore intressant för mig.
|
Det finns en sådan gammal kran sparad nästan där stena scanrail ligger fast lite närmre ramberget inne i det hamn facket :-) om du vill kolla live ;-)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
I Lundbyhamnen tror jag? Är det denna kanske? |
Citat:
Ihop klippt orginal skickat över hela Värta/Frihamnen. Några kranar ser ut att ha radien utsatt. |
Citat:
Tack Bengan! |
Bra bilder från Göteborgs Stadsmuseum
4 bifogad(e) fil(er)
Lundbyhamnen med kranar:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Det var den gröna som IAN hade bild på :-) sen finns det en liknande ålder om du ställer dig vid Gullbergsstrand och tittar över mellan Gothenius varv och Götaälv bron där finns en hel uppsjö av kranar både nya och gamla men såg en Äldre lite större där idag används för båt upptagning/ i sättning idag tror jag :-) tog fram bilder på två av dem iaf :-)
|
En god bas att jobba med...
1 bifogad(e) fil(er)
blir väl "arraial"s Us -Logging Crane, som visserligenen är ett animerat industry asset men har ungefär samma stuk som en svensk hamnkran. Den skulle vara en utmärkt bas att jobba vidare med så jag försöker få kontakt med "arraial" för lite samarbete så får vi se om det lyckas. En bild på "arraials" kran som varmt rekomenderas !
|
Citat:
|
Glädjande....
3 bifogad(e) fil(er)
... har fått arrails tillstånd att använda hans kranar som bas i uppbyggnadsarbetet av en svensk hamnkran, arrail är t.o.m. beredd att hjälpa till på alla sätt! Det är roligt med sådana konstruktörer !!
Det jag planerar är en vipparmskran på en 3_spårs portal men det är massor att bygga och sen få att fungera. Lite bilder på en testhybrid brevid arrials Us -Logging Crane: |
A propå Hamnkranar kan jag............
1 bifogad(e) fil(er)
.... rekomendera arraials över 700 modeller som han gjort, alla är i mästarklass!!!! Titta t.ex på denna "Hamnkran" av "animaliska" dimensioner!!! Rekomenderas varmt!
|
Hamnspår
4 bifogad(e) fil(er)
En portalkran går ju på egna spår och under portlalen går det kajspår. Dessa var i början av bohuslänsk gatsten men asfalterades senare. Jag har gjort kranspår med spårvidden 25,4 m, normalspårigt kajspår och en gatstensspline. Dessa kan kombineras som man vill som framgår av bilderna. Att asfaltera är sedan en lätt match !
|
Ser kanon ut det här Lennart :applad:.
|
Tack Ekan, poitiv förstärkning kan behövas
5 bifogad(e) fil(er)
Fortsatt arbete i experimentsyfte. Bilderna får tala för sig själva:
|
Känner mig liten - vilket jag är.
Kan man ha en sån här kran i Dalslands kanal. Då känns kanalen i så fall väldigt liten. J-gt snyggt LAn.. Nisse |
Hamnmiljö 1950-tal
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
En bild på kollastning i en liten hamn: |
alltså....LAn...detta blir übersnöggt!! :D har nu fått klä in mitt tangentbord i gla´pack ;)
|
Jo men visst
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Dagens jobb har varit att sätta kranen på spåret, skicka ett grundkoncept till Svenolov (i utbyte mot en repetersignal) och dragit upp grundlinjerna för animerningen. Bilderna visar att kranen blir körbar (inget fejk) ! Får väl citera Gallileis försvarstal: "Ock ändå rör hon sig (jorden alltså), men min kran roterar ännu inte, men det kommer !? Skuggan är gamla V3-lokets som blev klonat till hamnkran, om ni undrar vad som är under kranen. :godnatt: |
Hej Lan
Den är fantastisk, jag kan knapt bärga mig att få prova den. Och vad som är mer. Som vanligt har du löst alla tekniska problem som jag sedan kan försöka apa efter för detta är ju i mångt och mycket samma funktioner som behövs i Norrsunderts stora kran :tumme_upp::tumme_upp: |
8 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Lite bilder på "vidundret" i olika lägen av animationscykeln. Hytten har just nu ett eget liv och uppför sig inte alls som jag vill. :mad: Men problem uppstår bara för att man skall lösa dom ! :kora: |
...Men en "mardröm" för byggare....
3 bifogad(e) fil(er)
Det verkar omöjligt att få camerapositionen att följa camera-punktena i hytten och outsideview-punkterna som uppenbarligen följer hyttens rörelser, men den verkar Trainz ignorera utan sätter kameran i nån fixpunkt som jag inte begriper varför den ligger där den ligger ??????????????
Bilder visar hur det ter sig "inifrån?" cabben. |
Tänk om folk hade en LIIIITEN BRÅKDEL av din energi att lägga ner på lite glada tillrop & ge lite uppmuntrande kommentarer, och rent utav visa LIIIITE uppskattning för allt jobb du lägger ner på allt du gör ;).
Men som vanligt på det här "positiva" forumet, så är det klent med sånt, TRÅKIGT!!!!!!!!! Du Lennart, är i alla fall värd alla eloger i hela världen :). Och att kranen blir kanon, när du väl får ordning på allt, behöver man inte tvivla på :tumme_upp:. |
Tack Ekan...
...det muntrar upp denna tragedi med sådana tillrop!!! Det är utmaningen som gör att jag håller på, forumets intresse har väl åkt ner till femte plats i motivationlistan vid det här laget.
|
Svårt att veta vad man ska skriva... Det ser ju jättefint ut (det gör det ALLTID från dig Lennart, tro inget annat!!!), men jag kan ju själv inget om hur man scriptar, hur saker ser ut, och funkar, men kan bara säga såhär; det blir bra, du (med hjälp av andra) har ju lyckats lösa det mesta, så detta ska nog gå det med!! :)
|
lan...
känner mig något träffad faktiskt då jag vet med mig om att jag personligen kan bättra mig när det gäller positiva kommentarer.....så här är ett steg i rätt riktning för mig...
detta blir grymt häftigt....kommer ju faktiskt att behöva bygga in en hamn bara för att få användning av kranen på ett värdigt sätt!! tack förengagemanget och hoppas du får löst problemet med "kameran" :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp: |
Problem
Fått det mesta att fungera men jag får inte a.cabfront att rotera med kranhuset, men den rör sig i rätt bana, men hytten sitter inte där utan långt nedanför. Har skickat hela drösen till Svenolov så får vi se om han kan tipsa mig var felet ligger när han får tid. Under tiden bygger jag kolångaren Hervor Bratt som väl gick till Newcastle (eller Cardiff) och hämtade stenkol till Göteborg. Min lilla dröm är att allt detta skall bli ett kollastningssystem från båt till kolvagnar om, och när, det blir klart :confused:
|
Vilken vision!!
Citat:
|
Citat:
Hoppas att problem löser sej bara :). |
Vi får väl se....
3 bifogad(e) fil(er)
kopplat in Svenolov på problematiken, så vi får väl se om det löser sig ?
a.nightmesh fungerar som den skall men a.cabfront är det problem med. Så är det just nu och jag ägnar mig åt annat ett tag så får vi se om detta löser sig ? Några bilder på nightmeshen som uppför sig "väldiciplinerat" vilket inte hytten gör. |
Three Island Ship, vad är det ???....
4 bifogad(e) fil(er)
... jo det var en ångartyp som var väldigt vanlig på 1920-50-talet. När dom dök upp vid horisonten såg det ut som tre öar p.g.a den höga bryggan, aktern och fören. Adolf Bratts båtar fraktade stenkol från England till Göteborg. Det egna bränslet togs ur kolboxarna som var "stora som hus - Evert Taubes Eldarevalsen". Animerade lastluckor, däckskranar, flagga och gös under arbete.
|
Imponerande jobb - som alltid.
|
Lite bilder på Hervor Bratt....
5 bifogad(e) fil(er)
.... som börjar likna nåt nu, nightmesh fixad t.ex. Animerade lastlämmar som plockas av och lutas mot relingen med egna kranar som när det är klart ställs 90 grader ut åt styrbord, en animation över 320 frames. Kollasten är animerad över 60 frames. Meningen är ju att lasten skall lossas av min hamnkran och lastas på kolvagnar. Men det krävs en hel del skriptning och Svenolov är rätt busy just nu, så jag skriver lite här för att komma ihåg det när det blir dags.
|
Hyttproblemen igen....
4 bifogad(e) fil(er)
Genom att sätta taggen "outside-visible-from-cabin" så hamnar "hytten", som bara består av de två reglagepanelerna på var sida om föraren och dom ligger där dom skall men tyvärr så vrider sig inte cameran eller a.outsideview med animationen men dom följer med a.cabfront i animationen. a.cabfront roterar alltså som den skall men hur man skall få de andra attachments att göra det kan jag inte lista ut??? Det kanske inte går alls och det vore ju synd!
Det var inte som jag hoppades!? "hytten" är det inringade på de två sista bilderna. Den roterar rätt men ligger helt fel, kan vara sjabbel av mig, skall undersökas! Men a.cabfront ligger tydligen rätt men roterar inte ??????????????????? Nu kräks jag snart i kranhytten eller klättrar ner till reglagen :mad::vetej::confused: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009