![]() |
Rapidloket...
3 bifogad(e) fil(er)
...tillhör väl de vackrare svenska el-loken? STW-modellen från sekelskiftet var en veritabel lågpolygonare, som var nödvändigt med den tidens datorstandard. Annat är det idag, nu kan man kosta på sig lite excesser såsom:
Fullt STL-utrustat, semitransparenta fönster, nightmesh, hytt, animerad lokförare m.m. |
Oj snyggt :) keep up the good work!
|
Snyggt!
Vill du ha en enginespec eller finns det redan en som är vettig? |
Wow, vilken skillnad :tumme_upp:.
Tänk om "någon" hade gjort en riktigt snygg boggie till det där loket oxå, då...... ;):). |
Citat:
Vikt 65 ton, sth 150 kph! |
Citat:
"In the summertime": |
Kan du inte utgå ifrån min strömavtagarmodell som du använde på X16/X17? De ser i princip likadana ut på Ra som på X16/X17.
En Ra-motor är på väg till dig. |
Citat:
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
En bild på en fullständigt TOM hytt får avsluta dagens arbete: |
Ser bra ut!
Ra loket är ett lok som verkligen förtjänar sig en värdig återgivning i simulatorn. Ett par saker jag ser som skulle höja intrycket är om man skulle bygga om tyfonen och lyktorna. Det känns som att det saknas en hel del detaljer kring lyktorna, lite extra polygoner där kring skulle höja intrycket en hel del. |
Citat:
|
Vilken skillnad det blir! Snyggt! :tumme_upp:
|
"Cinemascoop"-bilder !
3 bifogad(e) fil(er)
Nu orkar jag inte sitta och resampla längre, ni får scrolla istället :visslar:
Äkta liiteraskylt, snyggare lyktor och boggier blev det idag. forts. följer. |
Hej LAn
Supersnyggt! Rapidloket förtjänar verkligen en uppdatering :grin: |
som STW-loken...
2 bifogad(e) fil(er)
...kommer dessa i 2 varianter, Ra 847 och Ra 994. Två "scroll"-bilder:
|
Snyggt.
En liten detalj angående hornet. Systern till 847, bilderna som jag skickade till dig på 846. Där sitter hornet till vänster på taket, men det kanske bara blev så, efter renoveringen av henne. Men jag har även hittat en bild på 847, med den senare målningen och där har hon två horn. En mellan rutorna och en på taket. http://www.railpictures.net/images/d...1303087839.jpg Letar bilder, samtidigt som jag skriver här. Hittade en bild till på Ra och detta på 837, med gamla målningen, hornet på taket. Var tydligen lite blandat på den punkten. http://www.railpictures.net/images/d...1303087661.jpg Ra 987 med annan frontlogga http://www.railpictures.net/images/d...1116944700.jpg http://www.railpictures.net/images/d...1097505300.jpg |
Och en sak som jag tycker ser "platt" ut, loken ska väl ha "dubbla plogar" !!?? (både "gallret" och vanliga plogar, se Bengans bilder).
Den senare modellen (900) som finns på banbyggarna har ju en tragisk svävande plog faktiskt (ursäkta Robban, om du ser det här, men det ser verkligen inge bra ut ;)) |
Tack Bengan och Ekan att ni kommer med upplysningar!!! :applad:
Håller på med plogarna just nu. Den fast monterade spårrensaren var nog för smäcker för sitt syfte och det ledde kanske till nån malör med en älg eller bil inblandad då väl spårrensaren skrynklades ihop och hamnade under hjulen, vilket kunde leda till utspårning (vild gissning???). Därför monterades normalplogar utanpå spårrensaren. Har även sett gallerplogar på 900-serien så det blir valbara plogar så småningom! Skall titta på signalhornen också och se hur man kan göra. |
Riktigt snyggt LAn - och riktigt njutbart. Påminner i utseende (inte färg) om Nynäsbanans Blåslampa, som ställde till ett eländer för oss pendlarna. Vi tvingades springa till stationen.
Såg f ö Rapidloket för några dagar sedan på Malmö bangård. Nisse |
Helt snyggt Lan. Men jag tycker att den nya målningen skulle jo ha
den nya plogen på. Men det fanns också en blå färgsättning på Ra loken. |
Det går framåt...
2 bifogad(e) fil(er)
... med både gamla 847 och nya 994. Båda har gått på remiss till mina betatestare och Ekan har redan upptäckt en del missar som jag rättat till?
Valbara plogar och animerade vindrutetorkare finns liksom ny animerad boggi och strömavtagare. Hytten får vänta tills loken är OK! |
Tänk att man alltid lär sig något nytt varje dag.
Först idag, som jag upptäckte att strömavtagaren har suttit på två olika sätt på Ra-loket. Började fundera, vad Lennart höll på med, när jag såg bilderna här ovan. Sen kollade jag på mina egna bilder och såg att det stämde. Så ska man försöka vara till hjälp och vara Beta-testare, så vet man inte hur hon såg ut:visslar::visslar::visslar: |
Sjutton vad du jobbat på i min frånvaro! Ra loket är enligt min mening Sveriges vackraste ellok. :tumme_upp:
|
Citat:
|
Glad midsommar till alla...
1 bifogad(e) fil(er)
... nu innan barnen börjar leka små grodor, brännvinet flöda och sillen går åt.
Det blir en tredje variant av Ra, den med flyttad förardörr, mörkgrå panto och antihalktejp på huvarna, eftersom Ekan har texturer till den. Dessutom är signalhornet flyttat till sidan av taket eftersom Bengan "tutat" om detta :grin: |
På dom moderna versionerna så ska nog rutan på förarsidan vara något mindre, ser för stor ut som den är nu.
|
Riktigt snyggt byggt/ombyggt! Men ser ut som om lyktorna sticker ut lite för mycket, jämfört med bilder. På 847 ser det dock ut att stämma. Näe, nu ska jag lägga mig å krya på mig, förkylning är inte kul!
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
LAn: Går det att på något sätt använda O-Ds-lokens hytt till rapiden - dess fina bromsteknik? Och gärna engine spec samt nytt signalljud. Det är väl inget fel att det stjäler från dig själv?
Tvingas mot min vilja erkänna att Rapid-loket är utseendemässigt ett strå vassare än BJ O. Tittar gärna på loket när de tekniska detaljerna börjar klarna. Nisse |
Mycket bra gjort!
|
Måste bara säga, att Ra-loket har Lennart lyft upp flera pinnhåll från Robbans gamla modell, som MatsH konventerade om från MSTS till Trainz. Inget ont om den gamla varianten, som kom till under dåtidens möjligheter, men nu har tiden sprungit ifrån henne och Lennart har gjort ett kanonjobb med henne.
|
Jo, det ser ut att stämma någorlunda, dock tror jag att den nedre fönsterkanten ska upp några centimeter om du jämför med denna bilden.
http://www.stencoll.se/pics/pv/20090625_Ra_991.jpg Tror att den ligger några centimeter längre ner på modellen, och att det är det som känns fel. I övrigt en väldigt fin modell! |
3 bifogad(e) fil(er)
Roligt att detta uppskattas, är själv lite förtjust i Ra. Har snickrat till en möjligen trolig hytt av X9-hytten och förfinat inredningen sedd utifrån:
|
Ett par olika källor med översiktsbilder både på den gamla och den "nya" hytten.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=100107 http://postvagnen.com/forum/index.ph...read&id=539467 Ska se vad mer jag kan rota fram, möjligt att jag har något i mina gömmor från nr 847. |
Ang rutan på Ra, så verkar väl "hålet" i karossen vara ungefär lika stora på alla??, men rutan (själva glaset) på dom "nya" loken är väl aningen mindre, eftersom det går en silverfärgad aluminium??-list runt den oxå, vilket bidrar till att, som Marcus påpekar, det ser ut som den sitter lite högre oxå.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tack Marcus, men dom har jag redan. Vad jag behöver är närbilder på reglage, mätare och intrument för att kunna göra bra texturförlagor.
Kan glädja dig med att jag justerat lyktorna på de två 900-loken: |
Citat:
Det är möjligt att den inte är särskilt bra men jag vill minnas att jag jobbade ganska hårt med den när det begav sig. :( .... Mats |
Citat:
Den var ju kanon på sin tid, när den kom ut och det är väl 7-8 år sedan nu.:tumme_upp: Sen att tiden har sprungit ifrån henne, är ju inte så mycket som du kan göra åt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009