Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Rapidloket... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32749)

lan 2012-06-16 17:03

Rapidloket...

3 bifogad(e) fil(er)
...tillhör väl de vackrare svenska el-loken? STW-modellen från sekelskiftet var en veritabel lågpolygonare, som var nödvändigt med den tidens datorstandard. Annat är det idag, nu kan man kosta på sig lite excesser såsom:

Fullt STL-utrustat, semitransparenta fönster, nightmesh, hytt, animerad lokförare m.m.

rac_hammer 2012-06-16 17:09

Oj snyggt :) keep up the good work!

korvtiger 2012-06-16 18:08

Snyggt!
Vill du ha en enginespec eller finns det redan en som är vettig?

ekankal 2012-06-16 18:12

Wow, vilken skillnad :tumme_upp:.
Tänk om "någon" hade gjort en riktigt snygg boggie till det där loket oxå, då...... ;):).

lan 2012-06-16 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 263012)
Snyggt!
Vill du ha en enginespec eller finns det redan en som är vettig?

Nä, det är nåt inbyggt. Men jag är tacksam att du vill ställa upp, så "nya" Ra kommer till dig när tiden är mogen:

Vikt 65 ton, sth 150 kph!

lan 2012-06-16 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 263013)
Wow, vilken skillnad :tumme_upp:.
Tänk om "någon" hade gjort en riktigt snygg boggie till det där loket oxå, då...... ;):).

"Någon" är väl då undertecknad? Och en snyggare panto vore heller inte fel! Men då behöver jag hjälp med bilder som vanligt???!!!

"In the summertime":

korvtiger 2012-06-16 19:12

Kan du inte utgå ifrån min strömavtagarmodell som du använde på X16/X17? De ser i princip likadana ut på Ra som på X16/X17.

En Ra-motor är på väg till dig.

Bengan 2012-06-16 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 263016)
"Någon" är väl då undertecknad? Och en snyggare panto vore heller inte fel! Men då behöver jag hjälp med bilder som vanligt???!!!

"In the summertime":

:inbox:En sämre ritning/bild utan mått på boggin skickad.

lan 2012-06-16 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 263022)
:inbox:En sämre ritning/bild utan mått på boggin skickad.

Tack Bengan, du förtjänar namnet "Hjälpsamhetsfotograf", utan dig hade jag stått utan underlag!!!

lan 2012-06-16 19:52

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 263020)
Kan du inte utgå ifrån min strömavtagarmodell som du använde på X16/X17? De ser i princip likadana ut på Ra som på X16/X17.

En Ra-motor är på väg till dig.

ASEA-panton till Ra är lite speciell men jag kan nog stuka till den med!

En bild på en fullständigt TOM hytt får avsluta dagens arbete:

Marcus Gustavsson 2012-06-16 19:57

Ser bra ut!
Ra loket är ett lok som verkligen förtjänar sig en värdig återgivning i simulatorn.
Ett par saker jag ser som skulle höja intrycket är om man skulle bygga om tyfonen och lyktorna.
Det känns som att det saknas en hel del detaljer kring lyktorna, lite extra polygoner där kring skulle höja intrycket en hel del.

lan 2012-06-17 07:51

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 263026)
Ser bra ut!
Ra loket är ett lok som verkligen förtjänar sig en värdig återgivning i simulatorn.
Ett par saker jag ser som skulle höja intrycket är om man skulle bygga om tyfonen och lyktorna.
Det känns som att det saknas en hel del detaljer kring lyktorna, lite extra polygoner där kring skulle höja intrycket en hel del.

Jo, det finns en hel del som bör förbättras. Just nu har jag koncentrerat mig på lokkroppen men detaljerna kommer efterhand!

andreas_92 2012-06-17 18:17

Vilken skillnad det blir! Snyggt! :tumme_upp:

lan 2012-06-17 18:27

"Cinemascoop"-bilder !

3 bifogad(e) fil(er)
Nu orkar jag inte sitta och resampla längre, ni får scrolla istället :visslar:
Äkta liiteraskylt, snyggare lyktor och boggier blev det idag.
forts. följer.

bjornl 2012-06-17 18:31

Hej LAn

Supersnyggt! Rapidloket förtjänar verkligen en uppdatering :grin:

lan 2012-06-19 11:36

som STW-loken...

2 bifogad(e) fil(er)
...kommer dessa i 2 varianter, Ra 847 och Ra 994. Två "scroll"-bilder:

Bengan 2012-06-19 12:05

Snyggt.

En liten detalj angående hornet. Systern till 847, bilderna som jag skickade till dig på 846. Där sitter hornet till vänster på taket, men det kanske bara blev så, efter renoveringen av henne.

Men jag har även hittat en bild på 847, med den senare målningen och där har hon två horn. En mellan rutorna och en på taket.

http://www.railpictures.net/images/d...1303087839.jpg

Letar bilder, samtidigt som jag skriver här. Hittade en bild till på Ra och detta på 837, med gamla målningen, hornet på taket. Var tydligen lite blandat på den punkten.

http://www.railpictures.net/images/d...1303087661.jpg

Ra 987 med annan frontlogga

http://www.railpictures.net/images/d...1116944700.jpg

http://www.railpictures.net/images/d...1097505300.jpg

ekankal 2012-06-19 13:11

Och en sak som jag tycker ser "platt" ut, loken ska väl ha "dubbla plogar" !!?? (både "gallret" och vanliga plogar, se Bengans bilder).
Den senare modellen (900) som finns på banbyggarna har ju en tragisk svävande plog faktiskt (ursäkta Robban, om du ser det här, men det ser verkligen inge bra ut ;))

lan 2012-06-19 17:40

Tack Bengan och Ekan att ni kommer med upplysningar!!! :applad:

Håller på med plogarna just nu. Den fast monterade spårrensaren var nog för smäcker för sitt syfte och det ledde kanske till nån malör med en älg eller bil inblandad då väl spårrensaren skrynklades ihop och hamnade under hjulen, vilket kunde leda till utspårning (vild gissning???). Därför monterades normalplogar utanpå spårrensaren. Har även sett gallerplogar på 900-serien så det blir valbara plogar så småningom! Skall titta på signalhornen också och se hur man kan göra.

Nils Blid 2012-06-19 19:43

Riktigt snyggt LAn - och riktigt njutbart. Påminner i utseende (inte färg) om Nynäsbanans Blåslampa, som ställde till ett eländer för oss pendlarna. Vi tvingades springa till stationen.

Såg f ö Rapidloket för några dagar sedan på Malmö bangård.

Nisse

gp3119 2012-06-19 22:09

Helt snyggt Lan. Men jag tycker att den nya målningen skulle jo ha
den nya plogen på. Men det fanns också en blå färgsättning på Ra loken.

lan 2012-06-20 15:23

Det går framåt...

2 bifogad(e) fil(er)
... med både gamla 847 och nya 994. Båda har gått på remiss till mina betatestare och Ekan har redan upptäckt en del missar som jag rättat till?
Valbara plogar och animerade vindrutetorkare finns liksom ny animerad boggi och strömavtagare. Hytten får vänta tills loken är OK!

Bengan 2012-06-20 15:35

Tänk att man alltid lär sig något nytt varje dag.

Först idag, som jag upptäckte att strömavtagaren har suttit på två olika sätt på Ra-loket. Började fundera, vad Lennart höll på med, när jag såg bilderna här ovan. Sen kollade jag på mina egna bilder och såg att det stämde. Så ska man försöka vara till hjälp och vara Beta-testare, så vet man inte hur hon såg ut:visslar::visslar::visslar:

spyfrog 2012-06-20 16:42

Sjutton vad du jobbat på i min frånvaro! Ra loket är enligt min mening Sveriges vackraste ellok. :tumme_upp:

lan 2012-06-20 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 263157)
Tänk att man alltid lär sig något nytt varje dag.

Först idag, som jag upptäckte att strömavtagaren har suttit på två olika sätt på Ra-loket. Började fundera, vad Lennart höll på med, när jag såg bilderna här ovan. Sen kollade jag på mina egna bilder och såg att det stämde. Så ska man försöka vara till hjälp och vara Beta-testare, så vet man inte hur hon såg ut:visslar::visslar::visslar:

Det är väl tjusningen med att bygga? Med hjälp av Bengans bilder får man dra slutsatser och försöka få till nåt som stämmer något så när med verkligheten.

lan 2012-06-22 16:22

Glad midsommar till alla...

1 bifogad(e) fil(er)
... nu innan barnen börjar leka små grodor, brännvinet flöda och sillen går åt.

Det blir en tredje variant av Ra, den med flyttad förardörr, mörkgrå panto och antihalktejp på huvarna, eftersom Ekan har texturer till den. Dessutom är signalhornet flyttat till sidan av taket eftersom Bengan "tutat" om detta :grin:

Marcus Gustavsson 2012-06-22 16:35

På dom moderna versionerna så ska nog rutan på förarsidan vara något mindre, ser för stor ut som den är nu.

Jockes 2012-06-22 21:15

Riktigt snyggt byggt/ombyggt! Men ser ut som om lyktorna sticker ut lite för mycket, jämfört med bilder. På 847 ser det dock ut att stämma. Näe, nu ska jag lägga mig å krya på mig, förkylning är inte kul!

lan 2012-06-23 07:22

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 263229)
På dom moderna versionerna så ska nog rutan på förarsidan vara något mindre, ser för stor ut som den är nu.

Jag har försökt måtta den efter dessa bilder och tycker det stämmer hyfsat???

lan 2012-06-23 07:30

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 263238)
Riktigt snyggt byggt/ombyggt! Men ser ut som om lyktorna sticker ut lite för mycket, jämfört med bilder. På 847 ser det dock ut att stämma. Näe, nu ska jag lägga mig å krya på mig, förkylning är inte kul!

Samma med dom, har försökt måtta efter bild???

Nils Blid 2012-06-23 09:55

LAn: Går det att på något sätt använda O-Ds-lokens hytt till rapiden - dess fina bromsteknik? Och gärna engine spec samt nytt signalljud. Det är väl inget fel att det stjäler från dig själv?

Tvingas mot min vilja erkänna att Rapid-loket är utseendemässigt ett strå vassare än BJ O.

Tittar gärna på loket när de tekniska detaljerna börjar klarna.

Nisse

RobertE 2012-06-23 11:17

Mycket bra gjort!

Bengan 2012-06-23 11:47

Måste bara säga, att Ra-loket har Lennart lyft upp flera pinnhåll från Robbans gamla modell, som MatsH konventerade om från MSTS till Trainz. Inget ont om den gamla varianten, som kom till under dåtidens möjligheter, men nu har tiden sprungit ifrån henne och Lennart har gjort ett kanonjobb med henne.

Marcus Gustavsson 2012-06-23 12:45

Jo, det ser ut att stämma någorlunda, dock tror jag att den nedre fönsterkanten ska upp några centimeter om du jämför med denna bilden.

http://www.stencoll.se/pics/pv/20090625_Ra_991.jpg

Tror att den ligger några centimeter längre ner på modellen, och att det är det som känns fel.

I övrigt en väldigt fin modell!

lan 2012-06-23 12:47

3 bifogad(e) fil(er)
Roligt att detta uppskattas, är själv lite förtjust i Ra. Har snickrat till en möjligen trolig hytt av X9-hytten och förfinat inredningen sedd utifrån:

Marcus Gustavsson 2012-06-23 12:54

Ett par olika källor med översiktsbilder både på den gamla och den "nya" hytten.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=100107

http://postvagnen.com/forum/index.ph...read&id=539467

Ska se vad mer jag kan rota fram, möjligt att jag har något i mina gömmor från nr 847.

ekankal 2012-06-23 13:50

Ang rutan på Ra, så verkar väl "hålet" i karossen vara ungefär lika stora på alla??, men rutan (själva glaset) på dom "nya" loken är väl aningen mindre, eftersom det går en silverfärgad aluminium??-list runt den oxå, vilket bidrar till att, som Marcus påpekar, det ser ut som den sitter lite högre oxå.

lan 2012-06-23 13:53

1 bifogad(e) fil(er)
Tack Marcus, men dom har jag redan. Vad jag behöver är närbilder på reglage, mätare och intrument för att kunna göra bra texturförlagor.

Kan glädja dig med att jag justerat lyktorna på de två 900-loken:

MatsH 2012-06-24 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 263015)
Nä, det är nåt inbyggt. Men jag är tacksam att du vill ställa upp, så "nya" Ra kommer till dig när tiden är mogen:

Vikt 65 ton, sth 150 kph!

Tack för det. :(
Det är möjligt att den inte är särskilt bra men jag vill minnas att jag jobbade ganska hårt
med den när det begav sig. :(

.... Mats

Bengan 2012-06-24 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH (Inlägg 263331)
Tack för det. :(
Det är möjligt att den inte är särskilt bra men jag vill minnas att jag jobbade ganska hårt
med den när det begav sig. :(

.... Mats

Vad hänger du läpp för, Mats.;)
Den var ju kanon på sin tid, när den kom ut och det är väl 7-8 år sedan nu.:tumme_upp:
Sen att tiden har sprungit ifrån henne, är ju inte så mycket som du kan göra åt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.