![]() |
Förvånande upptäckter...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan man göra när man börjar titta på de svetsade 40-talsvagnarna som, t.ex. SJ A3. Modell byggd för MSTS av Robert Österman. Texturer av Christian Dalin. Konverterad till Trainz av Mats Hemming.
Jag lade en alphamask på texturen för utsidan och undrade vad den andra färgglade texturen med mask var till för. Nu vet vi att alla dessa vagnar har inredning, visserligen rudimentär men ändå. Någon av dessa pionjärer hade nog ytterligare planer för dessa praktstycken (inalles 18 st) ??? |
Jaha, det är fler som har upptäckt det, hehe.
Jag har nog kollat dåligt på mina vagnar, för dom jag har "öppnat", har sovvagnsinredning (men å andra sidan har jag bara kollat den/dom som jag har klonat, och målat om till 30-talare [nitade]. Vagnarna är väl ursprungligen gjorda för MSTS, och där syns väl inredningen (tror jag). |
Det går säkert att ...
1 bifogad(e) fil(er)
... få dessa fina vagnar att se bättre ut men det är oerhört mycket arbete . Jag har gjort lite fixar på A3, som ju dock var en vagn jag åkt med under min tid som s.k. "Statstjänsteman", numera gäller väl närmast, möjligen färdtjänsten. Nå, försett den med fönster, "köttstämpel" och lite si och så. Får se om jag har lust att fortsätta och om orginalpionjärerna möjligen kan ge mig tillstånd? Annars begraver jag väl detta projekt ????
|
Det finns att göra med dessa 40-talare ...
4 bifogad(e) fil(er)
... om man orkar, men det blir en utmaning med 18 vagnar att försöka uppdatera. Jag har ju börjat med A3 för att vänja mig vid tekniken, men det går sakta och lungt framåt. Idag passagerarstöd, i morgon, dörrar, gavlar, bryggor, koppel, slutsignaler m.m. Kanske blir nåt av detta om jag får tillstånd av vissa pionjärer?
Några bilder på ett typiskt 50-60-tals snälltåg som jag kommer ihåg dom: |
Wow, hur orkar du lan (inget illa menar). Om du fortsätter i den här takten kommer alla STW lok och vagnar vara mordeniserade innan året är slut! Bra gjort:tumme_upp::ber:
|
Yesss, vad härligt att fler passagerarvagnar kommer. Tack, för allt jobb ni gör :)
|
Lite feedback: Dörrarna på 40-talarna öppnas tvärt om mot vad du har gjort på bilden, alltså dörrhandtaget skall sitta mot boggins håll och gångjärnen mot bälgen till. Annars ett super jobb du lägger ner. :)
|
Få se nu, inga koppelstänger, ingen träram eller nyfernissad teakpanel, ingen ångvärme, ingen gasbelysning, inga dragspelsbälgar, inga -07 boggier, inte ens ett par hederliga glidlager!? Hur kan du kalla det där för tåg!? :D;)
Snyggt jobbat med vad det nu är i varje fall! :rolleyes: |
Citat:
|
Citat:
|
Jo, det skall vara implementerat, kolla dokumentationen! Vi testade det dock aldrig, så det är inte säkert att det verkligen fungerar.
Man byggde om vagnarna med gummiblåsa från och med 1967 har jag lyckats gräva fram. Du kan använda mitt bälgbibliotek om du inte får animationen att fungera. |
Äntligen sommar...
3 bifogad(e) fil(er)
...och man kan bygga utomhus, skönt! Brottats vidare med A3 idag, det mesta fungerar som tänkt nu. Några bilder:
|
Citat:
Har gjort en temporär on-off-bälg och brygga som fungerar nu. |
Vilken skillnad det blev med fönster :drool: snyggt jobbat!
|
Om märkning av personvagnar...
2 bifogad(e) fil(er)
...har jag fått lida mycket kritik, speciellt av målarbröderna Bengan och Ekan. Om man inte lägger märkningen på vagnsidetexturen utan som separata fält så vinner man två fördelar, om vagnarna är lika på båda sidor:
Man behöver bara en vagnsida på texturen. Man sparar utrymme till annat, som t.ex. en märkning som man ser om man råkar hamna nästan under vagnen :Fnissa: Enda nackdelen är att det kostar 4 polygoner extra. Döm själva! |
Citat:
På orginalen är/var ju ytan så liten, att man nätt och jämt kunde tyda själva vagnslittrat ens en gång, resten av märkningen är ju nått grummligt vitt bara. Och dom 4 extra polygonenerna tror jag till och med att vår käre kamrat spyfrog står ut med, hehe ;). |
1 bifogad(e) fil(er)
Ser betydligt mycket bättre ut, med denna märkning.
Tog en titt på texturen och det blir nog inga problem att få bort den väldigt tydliga färgskillnaden mellan märkningen och själva ramen, för mig och ekan. Så det fixar vi nog, så att det smälter bättre in i varandra. Angående taket. Ser naket ut, kommer du att lägga på lite detaljer där tro? Sen skickar jag över en boll till korvtiger, för utredning här i tråden. Så att folk kanske mer förstår, vad det är som hela tiden bromsas upp av oss och sinkar dina byggen och ombyggnader. Bollen till korven nu, angående märkningen. Går dessa två olika SJ-loggor ihop? Kan märkningen på ramen, ha sett annorlunda ut när vagnen hade köttstämpeln, så att köttstämpeln även satt vid märkningen eller att loggan helt saknades här då. |
1 bifogad(e) fil(er)
Utmärkt Bengan, texturförlagan är gjord som massa objekt och är lätt att ändra. Jag är inte ens säker på att det skall vara ett SJ-"frimärke" på balken. DFo33, som är den enda ritning jag har, har det inte och på orginaltexturen kan man möjligen gissa vad där står. Hittar inga närbilder på märkningen på webben, så vi behöver HJÄLP !
Detta är vad jag lyckats göra för DFo33, övre halvan från ritningen, undre alla de objekt jag tillverkat. |
Jag har 0 koll på detta då det är lååångt utom min intressesfär, men jag har gjort lite research och kommit fram till detta:
40-talsvagnarna levererades fram till 1952 och samtliga dessa fick SJ märke i emalj (futura-snittet) och bara i få undantagsfall som när de byggdes om väldigt kraftigt fick de ny märkning. Dock togs emaljmärkningen bort efter 1954 verkar det som och dessa vagnar gick omärkta. Vagnar levererade från 1954 fick den gula runda märkningen och 40-talarna som byggdes om kraftigt som jag nämnde fick samma märkning, men de var väldigt ovanliga. 1966 införde man köttstämpeln, frimärket, eller vad ni nu vill kalla den vita märkningen i en kvadrat. Den fick alla nybyggda vagnar och de äldre vagnarna fick oftast behålla sin gamla märkning. Dock verkar det som om det förekom att vagnar som målades om som hade haft gul målad märkning märktes om. Runt 1980 bestämde sig i alla fall SJ för att alla vagnar skulle få köttstämpeln/frimärket och då fick de 40-talare som inte hade haft någon märkning alls sedan 1954 en märkning igen. Mer detaljer i denna tråd: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=23699 Så gulmärket på 40-talare är egentligen helt fel, förutsatt att vagnstypen inte byggdes om (så kraftigt att den litterades om) under 1954-1965. |
Tack, Korvtiger, för detta uttömmande svar. Köttstämpeln är det gula runda och frimärket det fyrkantiga vita. Om du hjälper till med skriptningen av propertyrutan sedan så skall jag fixa texturer för alla tre märkningarna, även emaljvarianten, så kommer vi ju i alla fall i yttre kanten av din intressehorisont !?
|
Äventyret går vidare...
1 bifogad(e) fil(er)
... med möjlighet att välja "Epok" och vulst- eller dragspelsbälgar. Stackars Korvtiger får väl ta hästjobbet att försöka koda detta (själv är jag värdelös på skript).
Bild på tre epoker på samma textur: |
Hej lan, ska man kunna ändra nummer på vagnarna eller kommer alla vagnarna ha samma nummer?
|
Citat:
|
Nu blir jag orolig.
Har du tänkt dig, en egen texture för märkningen. Hur kommer det att fungera tillsammans med en texture-grupp? |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
t.ex. Da 790-800 + fler senare på G. Ds 101-110 + fler senare på G. En av korvens vagnar, som har blivit nerskitade i flera olika varianter (där nya nummer måste sättas in). m.m. finns ett flertal påbörjade texture-grupper som är långt ifrån klart, för att man inte hinner med. |
Citat:
|
Bra idéer...
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Under tiden som info droppar in har jag karvat ut ännu en vagn, nämligen DFo33, med lite extra excesser som ni väl blir varse när den släpps ! |
Citat:
|
Riktigt fint lan! :applad:
|
Stor eloge till dig Ian och alla andra som jobbar med att få fram material till vårat forum. Jag vet hur tids krävande det kan vara och som sagt stor eloge. Hatten av till alla er :)
|
Oj, vad vackert det blir! Lycka till med detta, det blir nog helt klart lika snyggt som dina övriga lok/vagnar och andra skapelser!
|
Tack alla "påhejare", ni behövs...
2 bifogad(e) fil(er)
...om jag skall orka ro alla 18 vagnarna i hamn! Stomme och standard för hur jag skall jobba är klar och fungerar bra så här långt. Tyvärr har väl mina betatestare "sommar-time-out" så jag får väl försöka utveckla tekniken på egen hand.
Alla vagnar har samma body från början och det som skiljer dom åt är egentligen bara vagnsidorna och inredningen med sina olika fönsterarrangemang, kupéindelning m.m., men det mesta är förberett. Två exempel på vad som går att åstadkomma utgående frå A3 är B3 (som är tämligen identisk med A3 och A5 som har ett helt annat fönsterarrangemang: |
Citat:
|
Hej LAn
Jag håller med, det är förbannat snyggt, vilken skillnad mot utgågsmaterialet. :tumme_upp: Synd bara att aldrig vi kommer att kunna dra nytta av det på DONJ |
WWW levererar till STL EB...
7 bifogad(e) fil(er)
... som underleverantör av personvagnar har WWW (Wästsvenska WagnWerkstäderna) i en strid ström nu börjat leverera vagnar till STL EB (Svenska TågLaboratorierna Enskilt Bolag) som utför testning och förhoppningsvis "feedback". Vagnarna är ombyggnader från BB (BanByggarna) vars "överläkare", MatsH, givit ett visst tillstånd till detta tilltag :applad:.
Det "WederWärdiga Wädret", åter "WWW", har gett möjlighet att höja produktionstakten! :grin: Det senaste ur produktionen presenteras som bilder här: |
Oj, det är så otroligt tjusigt lan! :drool:
|
Dom vagnarna och Ds-loket - aj, aj, aj.
Nisse |
Mycket fint gjort! :)
|
Nedlagt !!!!
Plötsligt har jag tröttnat på att lägga massor av jobb på andras gamla kreationer så detta projekt har härmed gått i graven. När lust och inspiration faller bort är det bäst att lägga av ! Har beslutat hålla fingrarna borta från byggande tills inspiration infinner sig, om det nu gör det ?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009