![]() |
En fackverksbro...
4 bifogad(e) fil(er)
är under utveckling. Det är en dubbelspårig stambanebro som lämpar sig till att låta 40-tals-tåg mötas på. Jag tror det går att pilla dit luftledning om man vet hur ! Har i alla fall fått stödräler och fackverk att följa spåret ganska bra om man vill kröka bron (så var det väl aldrig så i verkligheten, men vi simulerar ju :visslar: ). Den har en maxhöjd på 20 m.
Härnäst skall jag jaga ett lämpligt tracksound :confused: |
Wow lan, roligt att du gör en svensk bro:)
|
snygg :) kommer den som enkel spår med ? :)
|
Tjusigt!!
Christer |
Snyggt, mycket snyggt - men en enkelspårig bro ännu snyggare. Platser redan reserverade.
Nisse |
Snyggt! :)
|
Citat:
|
Hej LAn
Det ser verkligen jättefin ut. :grin: |
"Utsikt från en bro" ....
4 bifogad(e) fil(er)
... Tack för alla värmande ord!!!
Nu är bron klar och kommer strax i Download: Jag har "stulit" korvtigers 60kg rail only därför den var snyggast (=fjäsk) men jag har lagt på ett "stålbroljud" på den och den har min kuid men korvtiger står som "author" i configgen. Instruktion: 1. Sätt ut bron som man lägger spår 2. Anslut önskat spår 3. justera alla vertex till önskad höjd 4. justera vertexen så att spannen blir lika långa (om ni nu vill det?) 5. justera marken och skapa vatten (platåverktygen är utmärkt) Några shots: |
Tjusigt! Jag tycker att stöden som jag antar är av betong skall ha en mer slätstruken textur, dock i samma färg som nu. Kör bara på en grå grundfärg med en liten lätt en monochrome noise på. Eventuell kan du först köra noise, gaussian blur med ett par pixlars radie för att göra grudfärgen skiftande och sedan ett noise filter igen.
Fackverksbroar hade dock oftast inte stöttor i kryss, utan enbart enkla stående på tvären, lutande bort från mitten vad det verkar, ungefär: /|\|\|/|/|\ Men det kanske är svårt att skapa med splines? Skulle också mycket gärna vilja ha den i enkelspårig variant. Skulle också vilja se en enkelspårig variant som inte är anpassad för elektrifierade linjer, så att höjden är precis anpassad efter normalsektionen från 1893 som används på alla oelektrifierade linjer. Det är samma som jag har som tracksideobject och är bifogat med mitt semaforpaket. Höjden är enda skillnaden, så det skulle inte ta mer än 5 minuter extra att pilla till en sådan. Sedan kanske du skulle fundera på att göra betongklumparna som lösa scenery-object istället så att man skulle kunna ha andra stöd, som sådana av granitblock som man hade under första halvan av 1900-talet. Dessutom så kommer inte betongklumparna att följa med brons krökning om man bygger en sådan bro som svänger (vilket bör ha varit väldigt ovanligt). |
Järlebron...
3 bifogad(e) fil(er)
... som fanns en byggbeskrivning och ritning till i AoH från 70-talet(?). Hittar inte den, men när Bengan överöser mig med bilder så menar han antagligen att jag bör bygga det på bilderna ? Idag har varit så varmt att jag suttit och byggt under ett parasoll vid broräcket och kunnat dyka i från räcket, då och då, och svalka mig :grin:
Kommer strax i Download: |
Hej LAn
Mycket snyggt, om möjligt snyggare än de första bron tycker jag. |
Tack bjornl,
du lider nog av "donjs syndrom" som tycker enkelspåriga (och helst smalspåriga broar) är snyggast :visslar: |
Citat:
|
Helt rätt LAn
normalspår är en styggelse enl. mig.... |
Citat:
Detta är en verkligt snygg bro!! :tumme_upp::tumme_upp: Efter att ha provat hur den ser ut, bestämde jag mig omgående för att den ska in i mitt sydtyska fantasilandskap under uppbyggnad. Alla broar är på plats där, men det blir ett jättelyft att ersätta någon eller några av de unkna stålpelarbroarna jag fått hålla till godo med, med detta smäckra smycke! :D |
Tack erafjel...
för att du postar i RÄTT tråd! :tumme_upp:
|
Citat:
Kommer möjligen det fler broar i serien? En som är vänd åt andra hållet än Järlebron (dvs den runda delen över bron) skulle vi behöva över Testeboån... Järlebron har du verkligen fått till snyggt för övrigt! :applad: |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
det pågår ett visst arbete med att vända valvet åt "rätt" håll så att vi får en riktig fackverksvalvbro. Om ni donjare vill kan jag nog få till en 891-variant vad det lider, utan plats för luftledning och dubbelspår. Jag har väl tillfredställt "dubbelspårs-luftlednings-fanatikerna" så att vi kan ägna oss åt väsentligheter nu ??? :confused: Över hallands åar fanns det på den gamla linjesträckningen sådana valvbroar! |
Citat:
|
URSÄKTA, att jag råkade skriva i fel tråd......
Även om jag varit medlem sedan 2005, så har jag just börjat att bygga igen och vara aktiv här i forumet. Det är solklart vart man skriver eller frågar saker för dig som "bor här" men som sagt jag är "ny"... Sorry Christer |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Kan man komma så mycket närmare, än så här?:applad: |
Hallandbro ...
3 bifogad(e) fil(er)
... Bengan, kul att du lade upp en verklig bild!
Broarna över Hallands åar som jag kommer ihåg dom på den enkelspåriga tiden kommer strax i Download: (sista bilden visar att man kan ta sig över Mississippi om man vill :grin: ) |
Kul att någon tar sig an an av Svenska Trainz största brister, broar. Liten kort redogörelse om brobyggnad:
Du skall inte ha någon ballast på de spår som går över bron, rälerna ligger på sliprarna, som är kvadratiska med mått om 225x225mm och 2700mm breda. Dessa ligger rakt på brobalkarna och är fastbultade i dessa, så man kan se rakt ned både mellan och bredvid rambalkarna om man kikar ned mellan sliprarna. Broar med gångbana som på Järlebron så skall gångbanan anbringas på sliprarna, då var tredje sliper är av längre typ, så att den sticker ut (max 2700mm från spårmitt) utanför resterande sliprar och på den läggs gångbanan. Har bron gångbana på båda sidor så blir en sliper vanlig, en utskjutande åt vänster, en åt höger, vanlig, vänster, höger, osv. Sedan så verkar det som om du fullständigt missuppfattat fackverksprylen. Just nu gör du "korsverksbroar", utan mellanstöttor. Ta Järle-bron. Se denna bild: http://www.flickr.com/photos/15523721@N02/2157242549/ Där ser man att öppningen är uppdelad i 8 lika långa öppningar, delade med lodräta stöttor med T-profil. För att vinna stabilitet så har de dessutom tvärstöttor som går in mot mitten på bron, också dessa med T-profil. Notera också att balkplåtarna inte är särskilt tjocka, utan de har en platt ovansida som sliprarna är fastsatta i, samt en platt undersida för att fästa saker i. Alla balkbroar är i princip av denna I-profil, fast utan bågen. Sedan mellan varje fack så går det tunnare stöttor mellan balkplåtarna, men av rätt tunn profil. Notera dessutom hur det är brospannen som har två utskjutande balkar, som den vilar på mot dels brostödet på rullar för att kunna röra sig i längdriktningen pga värmeutvidgningen och hur den vilar på samma sätt på en urtagning i stenfundamentet på landfästet. Bron ligger egentligen helt löst på dessa om man bortser rälerna som sitter ihop. Sedan har vi brostödet som är av fackverkskonstruktion med kors, men som du ser så har den en mellanliggande vågrät plåt mellan varje kors, så den delas fortfarande upp i fack. Bild på annan fackverksbro, med stående valv: http://www.smj.org/wp/wp-content/upl...er_2011_02.jpg Zick-Zack-varianten: http://www.hansbroman.se/bilder/H030704.jpg http://www.hansbroman.se/bilder/H030706.jpg I banläran finns flera ritningar, sektioner m.m, på broar, både fasta och öppningsbara, hojta till om du vill ha något avfotograferat, så slipper du att bygga fel och ändra hela tiden! :rolleyes: |
Egentligen var min målsättning inte att bygga exakt efter ritningar utan att snabbt få fram ett antal svenskliknande broar, men nån gång kanske jag tar tag i dom igen och gör om dom efter ritning.
|
Citat:
(Nej, jag menade inte att banläran var skit, jag menade att man isf kunde skanna hela klabbet...) |
Nitmaskinen igång ...
1 bifogad(e) fil(er)
och gjort 2 varianter med mer svensk fackkonstruktion, ingen plankgång (=livsfarligt!) samt förlängda slipers. Med detta får sig korvtiger nöja tills vidare ! Kommer i Download:
|
Så skall det se ut!
Hojta till när du vill bygga flera broar, jag har lite idéer för att kunna snabba upp processen och göra broarna mer flexibla, som genom att man bygger spannen för sig och landfästena för sig. Då kan man byta mellan granitblock eller betong och välja vilket, eller tillochmed vilka olika, spann man vill ha. |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Start- och end-kistorna ligger ju i egna mappar och där kan man ändra texturerna oberoende av mitt-meshen. De bilder på en bro med väldigt vackra start- och end-kistor som du länkade till gillar jag, så det kanske blir nåt? Skulle väl passa till 6-facksbro?. (utskuren från bild av Hans Broberg): Under tiden har jag byggt om hela "jvla" Järlebron enligt "superkargören" korvtigers önskemål. É han inte nöjd nu får han anlita "Järlen" själv som byggare :Yeah: |
Hej LAn
Broarna är Jättesnygga och att antal av dom kommer nog att pryda de konstiga normalspåriga banor som är i vägen för DONJ:s framfart på flera ställen. :tumme_upp: :tumme_upp: |
Citat:
Blir nog bäst, att göra en klon innan installationen av den sista. Så att man har två olika varianter utav bron. Gillade den första texturen mer, än den sista. |
Järlebron ser mycket bättre ut, men som Bengan säger, texturen på stendelen var snyggare på förra versionen.
Min tanke var att splinen bara skulle vara själva bron, landfästena skulle vara sceneryobjekt. För om du vill byta textur på landfästena nu så måste du ändra hela bron och då får antingen alla broar samma nya landfäste, eller så måste du göra en kopia med en ny kuid. Om du har ett par broar som skall genomgå samma sak så blir det en fasligt massa broar i listorna, då hade det varit lättare om man bara kunde byta till det landfästet man ville ha och sedan sätta ihop spannen efter eget tycke. Om man dessutom gjorde bropelarna som egna sceneryobjekt så kunde man dessutom kombinera olika spann efter varandra, som ett stenvalv, en fackverksbro av stål och sedan ett till stenvalv, precis som på bilden ovan, men samtidigt bara kunna använda stenvalvet eller fackverksdelen utan att behöva ha en helt ny kuid på den. Dock så blir det lite mera jobb, både att bygga och se till att utforma någon standard för att delarna skall passa ihop samt för den som sätter ut broarna, men det blir ett väldigt mycket större användningsområde för dem. Men detta är ju bara om du vill, har lust och om du hade planerat att bygga en del broar, annars så är ju splines enligt stitched track-metoden rätt smidiga också. |
först och främst mycket snygga broar ...sen får jag nog säga angående sten grejerna i ändarna så tycker jag nog lite sletnare murknare typ av stenar gör säg bäst till broarna men det är ju bara min mening förstår om det inte är lätt att vara alla till lags när alla tycker olika ;) du gör ett jätte bra jobb lite på din egen instinkt
|
På den förra bron använde jag bjornls textur som är väldigt snygg men med dessa höga stenkistor så bör man ha en textur med enbart sten så att man kan utnyttja "tiling" vid mappningen om man behöver. Men jag skall se om jag kan göra den nya mer lik bjornls.
Att göra stenkistorna som sceneryobjekt ger jag mig inte in på just nu men en idé som möjligen kan fungera vore att ha flera "start_kista"- och "end_kista"-kataloger och skriptmässigt växla men det kanske Svenolov i en avlägsen framtid kan titta på ? Sen har det smugit sig in en transparency på den nya murtexturen som måste bort (Corel PP gör detta självsvåldigt och ibland märker jag det inte förrän för sent.) Skall kolla upp detta idag och återkommer med nya varianter av Järle och Hallandsbroarna! |
Årets höstkollektion för stenkistor....
4 bifogad(e) fil(er)
... presenteras här av Carl Lagerfeld :visslar: Vilken tycker ni bäst om ?
Alla fyra "mannekängerna" är från Järle: |
Ja, de är ju snygga allihop, men nr 2, 4, 3 i den ordningen skulle jag föredra. Nr 1 ser så välputsad ut, de andra ser mer naturligt medfarna ut.
|
Citat:
hur sjutton väljer man då? överviktig som jag är har jag alltid haft svårt för de valen så jag säger "allihop"... ;) :drool: |
Citat:
|
Noch eine Brücke ...
2 bifogad(e) fil(er)
... som har en av de presenterade texturerna. Bron är efter den lilla bilden i en tidigare post. Kommer strax i Download:
|
1 och 4 är för blåa i färgen, annars gör det ingen större skillnad. Kolla bara mappningen på sidopolygonerna och polygonerna som vetter mot bron, så att de är lika. Nu så går inte skarvarna mellan stenarna ihop riktigt, de är bra i botten, men ju högre upp man kommer på stenfundamentet, ju mer springer den sidan mot bron ifrån sidosidorna, om du fattar vad jag svamlar om.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009