![]() |
En motorvagn. ja ...
1 bifogad(e) fil(er)
... men vilken ???
|
Gissar på en Motalabuss, men vilken???????????
EDIT: Näe, nu går jag bet på det här. Började inbilla mig, att det även kunde vara en rälsbuss från ASJ. Men då får jag inte ihop det med frontrutorna och sidorutorna vid fronten. Så jag får nog stå fast vid en gammal Motalabuss ändå. |
Är den smalspårig, det kan finnas en liten chans att det är en hillding carlsson buss:visslar:
|
No, no, no ....
1 bifogad(e) fil(er)
... hab, hab, hab.
|
Kan det vara den s.k. silverpilen - NOHAB-byggd rälsbuss till Falkenbergs järnväg. Men å andra sidan känns strålkastararrangemanget mera danskt. Oavsett - jag älskar alla former av udda motorvagnar/rälsbussar och gärna smalspåriga. Kan erkänna att jag först trodde det var en av de ursprungliga HC-bussarna byggd för linjen Orrskog - Söderfors, men ser snart att det inte var den - men lite lik väl?
"Torpet" |
|
Citat:
(saxat ur Leif Elghs bok om Falkenbergs Järnväg - Pyttebanan) |
Citat:
NOHAB hade sju beställningar av "rälsbussar" 1935 men bara BJs var tvåaxlig, tre avbeställdes och de övriga tre boggivagnarna blev lustigt nog FJs (891 mm), en till MHJ (Mjölby Hästholmens Järnväg, 1435 mm) och en till KVBJ (Karlshamn Vislanda Bolmens Järnväg. 1067 mm). |
Ett litet test...
1 bifogad(e) fil(er)
... för att veta vad man gör! Yo 429 på spåret ! Men mängder kvar att göra!!!
|
Citat:
Jag måste nämligen först göra hela grejen färdig, med UV mapping och allt, i mitt 3D program som är Truespace. Därefter måste jag exportera det till antingen 3DS eller Collada. Om jag får för mig att exportera till Collada måste jag först dessutom öppna filen i en nyare version av Truespace än den jag normalt använder för att sedan importera den i en äldre (2.4) version av Blender. Om jag kör 3DS kan jag importera den direkt i Blender 2.6x... därefter måste jag kolla att texturfilerna ligger rätt. Sen kan jag exportera det hela till Trainz... Vad jag säger är att det måste vara ganska praktiskt att bara kunna göra en snabb export till Trainz för att kolla att allt ser bra ut som du har gjort här. Bra jobbat för övrigt! :tumme_upp: |
Citat:
|
Jag tycker ...
2 bifogad(e) fil(er)
... det är kul att bygga dessa udda fordon. De får långsamt växa fram och ta form så får man se vad det blir. FJ (Pyttebanan) ligger mig varmt om hjärtat just för att den alltid fick kämpa för att överleva. Betänk att den skulle trafikera hela Ätrandalen ända upp till Limmared.
Ni undrar säkert vad ekipaget gör i Järle och det undrar jag med :Fnissa: |
Otroligt läckert. Kan bara beklaga att jag sjabblade till det med "silverpilen". Borde veta bättre - och bakgrunden med räven. Har boken om Pyttebanan och har säkert läst hundra gånger om FJ's motorvagnar.
Vill bara än en gång uttrycka min djupaste beundran för det du presterar. Och denna gång särskilt läckert - en sådan gammal udda, smalspårig pärla. Varmt tack! "Torpet" |
Citat:
Du bygger ju i expressfart och med fantastiskt resultat! :Yeah: |
Lite kuiosa ...
1 bifogad(e) fil(er)
om FJ Motorvagn nr 2 (en del saxat ur Leif Elghs bok):
I samband med SJs övertagande i juli 1939 littererades motorvagn 2, felaktigt, som tung motorvagn och fick litt Xomd 1 nr 18, Misstaget kanske är blir förståligt om man betänker att SJs tjänstemän satt (på arschlet) i Stockholm och på bild ser ju "tvåan" rätt tung ut och med 105 hkr motor och "taskiga" bromsar så kanske den uppförde sig som en tung sådan. Vid revisionen 1941 upptäcktes väl misstaget då nån tjänsteman "lyfte ändan in i vagnen" och konstaterade misstaget. Nu fick gamla tvåan litt Yo 429 och målades samtidigt om enligt SJs "Motorvagnspalett" på den tiden. Kanske så här? : |
Ser riktigt tjusigt ut Lennart! :)
|
Wow
Du är fantastisk lAn!!! På bara två dagar har du gjort en klass ett motorvagn:applad::ber:
|
Aha, den är alltså smalspårig ser jag på kopplet?
891mm eller kapspår? |
Klara (?) ...
... tror jag. Motorvagnen finns i två varianter - före revisiom (1936-41) och efter (1941-54). Hytten vet jag inte hur den såg ut så det är en hybrid plockad huvudsakligen från YBo6 vad gäller funktionen. Den duger gott att köra med i CAB-mode. Har "tweekat" lite i enginespecen som Korvtiger gjorde till Y6-generationen så att vagnen rör sig "värdigt". Ett antal "views" finns i hytten (Å´). Fungerande vindrutetorkare, ljus, slutljus, avgasrök m.m. Kommer strax i Download.
I Propertyrutan i Surveyor kan ni välja hur ni vill ha med baggagehyllorna fram och bak. Om ni väljer lastade hyllor kommer kopplen att "gömmas" inuti baggaget. Det är alltid välkommet med kommentarer, om nån orkar bry sig längre ???? Med den dåliga respons som är just nu funderar jag starkt på att lägga av. Ce la vie ! :vinka: |
En ånyo helt fantastisk skapelse. Otroligt läcker - valet av motorvagn är enligt min uppfattning mycket lyckad, och modellen är dessutom - liksom allt du åstadkommer - väldigt välarbetad. Det gladde mig mycket när jag såg att här fanns en interiör som var mycket realistisk och en hytt - förarmiljö - som trots vad du sade kändes helt unik. Och vindrutetorkare mm - kan det vara bättre. Igen - varmt tack för denna motorvagn. Är redan en av mina absoluta favoriter. Säger en som inte kan bygga sånt här, men väl köra och njuta.
"Torpet" |
Citat:
Apropå dålig respons - det är väl ungefär lika dåligt nu som alltid? Inte många som kommenterar mina trådar heller tyvärr. :( |
Citat:
|
Citat:
Jag har inte varit så länge på forumet, men jag är djupt imponerad av det som hunnit komma från er under den tiden! :ber: Varje ny stuga, lok, vagn, bro, m.m. m.m. är en fröjd att titta på, och jag är övertygad om att jag delar detta nöje med ett stort antal andra "tysta" beundrare på forumet. Något annat vore märkligt med tanke på kvaliteten på det ni åstadkommer. Det vittnar om en noggrannhet och en passion som är beundransvärd. :applad: Själv bygger jag nu tyska landskap, så där passar inte riktigt skånska hus och NOHAB-motorvagnar in. Därför blir det heller inte så många av kreationerna som jag laddar ner och granskar närmare. Men era byggen har fått mig att besluta att nästa bana, ja, den måste ju bara bli svensk... Och en och annan Järle brücke ska nog smusslas in bland de tyska dalgångarna...! Så tro inte att ert idoga arbete inte uppskattas, bara för att vi är tröga med att kommentera!!! Vi finns här och beundrar er!! :tumme_upp: |
Citat:
Fram till 1941 hade motorvagn 2 inga koppel utan gick alltid ensam men möjligen monterades koppel vid revisionen 1941. Punkterna a.koppela/b ligger 15 cm under markplanet (z = -0,15). |
Citat:
Men uppskattar allt nytt material som tillförs Trainz utav er alla. Tror att en av anledningarna till dålig respons. Är att vi har blivit bortskämda dom sista åren, med allt nytt material som ni spottar ut. Förr vart man jätteglad, när något nytt dök upp och det var inte så ofta. Nu ramlar det in, det ena objektet efter det andra. Så att man inte uppskattar materialet på samma sätt som förr, fast man ändå uppskattar det väldigt mycket. Ni har helt enkelt skämt bort oss. |
Så är det nog ...
1 bifogad(e) fil(er)
... som Bengan säger. Jag har ju spottat ur mig mängder med saker de senaste 3 åren och folk har väl svårt att svälja och välja, men det är ju svalg- och valfritt !
Jag har fastnat på Pyttebanan för tillfället och då "de sista ljuva åren" med rälsbusstrafik. Från 1940 fram till nedläggningen 1954 hade SJ på banan 8 rälsbussar, 4 släp av typ UBFo, 2 släp av typ UBDo och 3 tvåaxliga finkor av typ UF2. Post och resgodstrafiken på Pyttebanan var alltid intensiv med mycket lastning i Älvsered och omlastning i Falkenberg, Ullared och Limmared. Med Svenolovs skript kan man få vagnar med utsökta egenskaper och jag har kontaktat bear och KMV, som gjort de utsökta vagnar vi har idag, med en förfrågan om jag får konvertera vissa till 891 mm och utrusta dem up-to-date. Får se om jag får klartecken ? Pulat lite med UF2 för att se vad man kan göra och det kan man: |
Klartecken ...
... från bear och KMW idag, så nu börjar det "leva upp" igen på gamla "Pyttebanan" ! Stora tack till Leif Elgh, bear och KMW, hösten är räddad:applad:
Har lite planer för vissa byggnader efter att rälsbussarna blir klara. Detta är, i mitt tycke, ruggigt roligt:tumme_upp: |
Kul att höra att du ser fram emot hösten! Fortsatt lycka till med dina byggen! :)
|
Verkligt roligt att höra att intresset - och orken - finns kvar och att det nu tar sig denna inriktning. Är nog lite av en smalspårsfreak, med HC-vinkling dessutom, så detta låter på alla sätt härligt. - Håller också med tidigare inlägg om att det blir så många fantastiska produkter så man kanske bara går här och väntar på att nästa ska komma utan att ge den uppskattning som egentligen borde vara självklar. Men om du - Lennart - såg hur i alla fall jag utnyttjar och uppskattar det du gör i mina banor skulle du förstå än mer hur uppskattat det är.
|
Det flyter väl på i alla fall ...
2 bifogad(e) fil(er)
men bjornls Mallet kom ju och tog en del uppmärksamhet :tumme_upp:
Har snickrat på Yo1p idag, vi får se vad som månne bliva :confused: |
Härligt och se, att även HC blir smalspår.
Öppnar upp, för ännu mer smalspårsbanor. Man blir nog tvungen och damma av några mappar, med dina texturegrupper från godsvagnarna och färdigställa dom. |
Hej
Hilding Carlsson rälsbussarna har jag alltid gillat, eg mer än de modernare typerna. Att uppdatera de modelller som funnits (för det är väl det du gör just nu LAn?) tycker jag är en jättebra!! ide. |
6 bifogad(e) fil(er)
Citat:
jag gör de som fanns på Falkenbergs Järnväg mot slutet på dess levnad, d.v.s. Yo1p, UBFo1p, UBDo1p och UF2p. Yo1p och UF2p är i princip klara liksom hytten till Yo1p (kvasihybridtyp). UBFo1p och UBDo1p finns inga ritningar till men man får klippa och klistra med de som finns. Lite shots som underhållning: |
Det ser väldigt bra ut! :applad:
Jag la märke till att kopplet är inte rätt. Hoppas du inte blir lessen. |
Citat:
|
Citat:
Bild 125 och 126_2 från min inskanning av boken. Har du boken kvar eller ska jag slänga in den, på min dropbox åt dig? |
Citat:
|
Ser riktigt bra ut och öppningsbara dörrar är en välkommen utveckling.
Fast rödlysande buffertar tycker vi inte om (det är inte lampor). Det är normalspårsbussen som du smalat av väl? Smalspårsbussarna saknar dessa buffertar om jag minns rätt. Reglagen i hytten ser också lite konstiga ut men det sa du ju att de är kvasihybrid. Jag har en del inskannade originalritningar från Hilding Carlsson om det är något av intresse. De kommer från Svenska Motorvagnsklubben som gav ut en CD med valda alster från HCs arkiv vilket de fick ta över. Här är listan, det är tiff-filer så de har bra detaljer men är rätt stora; Ritn Datum Skala Motiv Spårvidd 59 1934-09-12 1:5 Sidvy större motordressin 60 1934-09-27 1:5 Ändvyer större motordressin 62 1934-11-03 1:5 Plan större motordressin 91 1937-07-11 1:20 Boggirälsbuss med 6-cylindrig motor 1435 92 1938-02-04 1:10 Boggi till rälsbuss med 6-cylindrig motor 1435 94 1938-02-11 1:20 Boggirälsbuss med 6-cylindrig motor 1067 95 1938-02-03 1:10 Boggi till rälsbuss med 6-cylindrig motor 1067 97 1938-03-21 1:20 Boggirälsbuss med 6-cylindrig motor 891 98 1938-04-05 1:10 Boggi till rälsbuss med 6-cylindrig motor 891 99 1938-03-14 1:20 Ramverk till rälsbuss med 6-cylindrig motor 891 103 1935-08-26 1:20 Släpvagn (UF) 1435 103A 1935 1:10 Släpvagnskoppling typ HC 105 1938-01-17 1:20 Släpvagn (UDF) – förslag HBJ 1067 106A 1936-11-01 1:20 Släpvagn (UF) – SJ UF2p 891 145 1934-03-28 1:20 Motordressin av lasttyp 154 1939-02-04 1:10 Boggi till släpvagn 1435 158 1939-02-22 1:20 Planskiss boggisläpvagn (UDFo) 1435 213 1939-01-07 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – SWB TGOJ 1435 229 1939-06-26 1:20 Boggisläpvagn (UDFo) – HNJ 1435 239 1939-07-21 1:10 A-boggi till rälsbuss med 8-cylindrig motor 1435 254 1935-01-09 1:20 Rälsbuss med 6-cylindrig motor 1435 277 1939-11-18 1:20 Boggisläpvagn (UDFo) – SOEJ 1435 298 1940-02-15 1:20 Boggisläpvagn (UDFo) – förslag 891 321 1939-12-02 1:10 A-boggi till rälsbuss med 8-cylindrig motor 891 322 1939-05-03 1:20 Ramverk boggirälsbuss med 8-cylindrig motor 891 325 1940-04-02 1:20 Boggisläpvagn (UDFo) – NVHJ, VJ, LJ, HSJ, TÖJ, ÖJ, GJ 891 327 1940-04-22 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – SWB WAJ TGOJ 1435 347 1940-07-08 1:10 Boggi till släpvagn 891 354 1940-08-20 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) 1435 363 1940-09-19 1:10 Släpvagnskoppling typ Albert 1435 371 1940-07-17 1:20 Släpvagn (UF) – BJ MSJ 1435 382 1940-12-16 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – HSJ 891 383 1:10 A-boggi till rälsbuss med 8-cylindrig motor 802 390 1941-01-30 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – HNJ 1435 392 1941-02-08 1:20 Imbert vedgasaggregat för boggirälsbuss 891 412 1941-04-18 1:10 Ramverk A-boggi 891 413 1941-04-22 1:10 Ramverk B-boggi 891 421 1941-05-08 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – NVHJ 891 443 1941-06-20 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – ÖJ GJ KlRJ 891 463 1941-07-31 1:20 Boggisläpvagn (UDFo) – förslag HNJ special 1435 480 1941-09-06 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – LJ 891 487 1941-09-04 1:20 Hesselman vedgasaggregat för boggirälsbuss 891 508 1942-08-31 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – SJ UCFo3p/UCFo4p 891 509 1942-09-03 1:10 Bagagehållare för boggisläpvagn 891 511 1942-09-21 1:20 Släpvagn (UF) – förslag LJ 891 513 1942-09-30 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – SJ UCFo2 1435 516 1942-10-14 1:20 Boggisläpvagn (UCDo) – SJ UCDo1p 891 526 1942-11-10 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – CHJ SJ 1435 528 1942-11-20 1:20 Släpvagn (UF) – LJ 891 539 1:5 Kylarmaskering till boggirälsbuss 573 1943-05-11 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – BJ SDJ 1435 576 1943-05-20 1:20 Boggisläpvagn (UCo) – VGJ ÖJ 891 578 1:10 Boggi till släpvagn 1067 580 1943-04-15 1:10 A-boggi till rälsbuss med 8-cylindrig motor 1067 582 1943-07-02 1:20 Boggisläpvagn (UCDFo) – ÖJ 891 586 1943-08-02 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – förslag ÖJ 891 615 1944-03-06 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – VGJ TÖJ 891 708 1945-02-22 1:20 Boggisläpvagn (UDFo) – SJ UDFo1 1435 782 1945 1:20 Boggisläpvagn (UCo) – SJ 1435 783 1946-02-08 1:20 Boggisläpvagn (UCo) – GJ 891 785 1945-12-05 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – HBJ 1067 808 1946-05-02 1:20 Boggisläpvagn (UDFo) – BJ GDJ 1435 828 1946-08-29 Drivanordning boggirälsbuss 876 1947-03 1:20 Ramverk – MÖJ elrälsbuss 891 880 1947-03 1:10 Sektion – MÖJ elrälsbuss 891 889 1947-04 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – TGOJ BJ GDJ 1435 938 1947-10 1:20 Boggisläpvagn (UCo) – SJ UCo1s 1435 949 1947-11 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – NVHJ NKlJ 891 967 1948-03 1:10 Boggi – MÖJ elrälsbuss 891 987 1948-06 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – GJ 891 1065 1949 1:20 Boggisläpvagn (UDo) – NVHJ NKlJ 891 1153 1950-06 1:10 Boggi till stålrälsbuss – TGOJ SJ 1435 1184 1951-05 1:40 Rälsbuss (YCo stål) – förslag SJ YCo5p 891 1184’ 1951-05 1:40 Rälsbuss (YCFo stål) – förslag 891 1185 1950-11 1:40 Manövervagn (UCFo stål) – förslag SJ UCFo3yp 891 1186 1950-11 1:40 Rälsbuss (YCo stål) – förslag SJ YCo4p 891 1187 1950-11 1:40 Manövervagn (UCFo stål) – förslag SJ UCFo5yp 891 1188 1950-11 1:40 Boggisläpvagn (UCFo stål) – TGOJ 1435 1288 1951-05 1:40 Manövervagn (UCFo stål) – SJ UCFo3yp 891 1313 1951-08 1:10 A-boggi till rälsbuss YCo5p 891 1317 1951-08 1:10 B-boggi till rälsbuss YCo5p 891 1473 1952-09-18 1:40 Släpvagn (UFo stål) – SJ UFo1p 891 1617 1953-08 1:40 Släpvagn (UDFo stål) – SJ UDFo13p 891 1805 1955-02-25 1:20 Mellanvagn – NKlJ Yoap 891 1806 1955-02-25 1:20 Ändvagn – NKlJ Yoap 891 1827 1955-04-16 1:10 Motortralla 891 1842 1955-05-27 1:20 Ändvagn – NKlJ Yoap 891 1851 1955-06-16 1:20 Ändvagn 1 och 2 – TGOJ Yoa104 1435 1853 1955-06-21 1:20 Transformatorvagn – TGOJ Yoa104 1435 1855 1955-06-28 1:20 Mellanvagn – TGOJ Yoa104 1435 1996 1956-05-23 1:10 Löpboggi – NKlJ Yoap 891 1997 1956-05-23 1:10 Drivboggi – NKlJ Yoap 891 2023 1956-06-29 1:10 Motortralla 1435 2239 1958-02 1:10 Släpvagnsboggi med länkstyrning – SJ stålrälsbuss 891 2271 1958-07 1:10 Motortralla – SJ MTR31p 891 /æ |
Citat:
Skickar länken, när den är uppladdad. |
Tack KMW att du är med här ...
... dessa är jag intresserad av:
97 1938-03-21 1:20 Boggirälsbuss med 6-cylindrig motor 891 98 1938-04-05 1:10 Boggi till rälsbuss med 6-cylindrig motor 891 99 1938-03-14 1:20 Ramverk till rälsbuss med 6-cylindrig motor 891 106A 1936-11-01 1:20 Släpvagn (UF) – SJ UF2p 891 298 1940-02-15 1:20 Boggisläpvagn (UDFo) – förslag 891 382 1940-12-16 1:20 Boggisläpvagn (UCFo) – HSJ 891 Var satt slutljusen då? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009