Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Crocodile Dundee ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33634)

lan 2012-12-10 17:46

Crocodile Dundee ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
... eller Auran Krokodil som konstruktören Detlev Kreth kallat den är en stel sak på 20 m som inte kan ta kurvor och dessutom har väldigt enkelt byggda boggier. Jag har mejlat Detlev och berättat vad jag gjort:

Nybyggda boggier.
Gjort två assets av loket, mittdel + änddel som gör att loket kan klara kurvor, precis som orginalet. Filat till texturerna och gjort en texturegroup.
Hytt finns men är nog inte riktigt färdig? Jag får avvakta om och när Detlev svarar. Vi skulle nog kunna samarbeta om detta :confused:.

Lite bilder så länge för alla gamla Märklinister från mitten av förra seklet, som vill få lite fart på "drägel"-körtlarna (eller "Trainspot"-körtlarna kanske?) :grin:

Bengan 2012-12-10 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 271243)
... eller Auran Krokodil som konstruktören Detlev Kreth kallat den är en stel sak på 20 m som inte kan ta kurvor och dessutom har väldigt enkelt byggda boggier. Jag har mejlat Detlev och berättat vad jag gjort:

Nybyggda boggier.
Gjort två assets av loket, mittdel + änddel som gör att loket kan klara kurvor, precis som orginalet. Filat till texturerna och gjort en texturegroup.
Hytt finns men är nog inte riktigt färdig? Jag får avvakta om och när Detlev svarar. Vi skulle nog kunna samarbeta om detta :confused:.

Lite bilder så länge för alla gamla Märklinister från mitten av förra seklet, som vill få lite fart på "drägel"-körtlarna (eller "Trainspot"-körtlarna kanske?) :grin:

Sedär, nu blir nog min storebror glad. Näst efter ånglok, så är Krokodilen hans favorit-lok. Han som ni, gamla Märklinister (se Stinas tråd) drömde om Krokodilen, men tomten kom jämnt med fel paket, till varje jul.

Håller tummarna, att Detlev svarar och är pigg på ett samarbete.

rely 2012-12-10 19:22

Kul med krokodilen! Ser fram emot fler uppdateringar! Och jag hoppas att Detlev svarar på din fråga om samarbete! :)

bjornl 2012-12-10 19:25

Hej LAn

Deb ser verkligen supersnygg ut! :tumme_upp: :tumme_upp:

Som vanligt skall jag väl tillägga.

Jag hoppas du får svar från Detlev så vi kan få lägga händerna på detta lok så småningom.

Det kan till och med få mig att köra normalspår.

lan 2012-12-10 20:57

Vad fattas ...
 
7 bifogad(e) fil(er)
... på krokodilen?

Jo inredningen är "genomskinlig" när man tittar utifrån.
Hytten, som är mycket snyggt gjord av Detlev, saknar tyvärr mätarevisare och reglage! Dom finns men är inte implementerade. Detta är saker jag kan hjälpa till med om bara Detlev hör av sig, men han är kanske också gammal avsomnad Trainzare :confused:

Lite bilder att fundera över:

lan 2012-12-11 18:24

Auran Pty ...
 
6 bifogad(e) fil(er)
... som antagligen står för Auran Party men hellre borde kallas "Auran Pity", och står som konstruktör till hytten, för hytten fungerade inte alls.
I senare versioner av Trainz måste varenda liten mesh i hytten ha en "auto-create 1" - tag, detta har Auran Pty "glömt"!? Sen har jag tagit bort huvarna som ju finns ändå eftersom hytten finns i mittdelen och ändarna är egna "vagnar" som syns ändå och dessutom får rätt textur och följer spåret automatiskt. Har sparat några 1000 polys på detta och nu fungerar hytten mycket bra! Inget hört från Detlev, han kanske har tröttnat på Aurans(N3Vs) dåliga omhändertagande av hans utsökta modeller.

Det är "skit" att gräva i gamla ofullständiga saker men jag känner att jag är en av de få som kan det, och dessutom vill jag ha Krokodilen, av nostalgiska skäl :Yeah:. Om jag inte får några tillstånd får jag väl "smussla" ut den som "Secret ShareWare" via mejl till dom som så önskar.

Att sitta uppbunden av massa "Licencenys" på undermåliga men förbättringsbara saker retar "Gallfeber" på mig :mad:.

Lite bilder på en fungerande Krokodilhytt:

stina 2012-12-11 19:13

Jisses Lan...
 
snyggt.....!.. Det blir till att bygga en liten Märklinbana framåt.. med schweziska inslag.. ser ut att kunna bli en fin julklapp!

Erafjel 2012-12-11 20:02

Superbt jobbat Lan! :tumme_upp::drool::tumupp:

legotrainzman 2012-12-11 22:34

Lika snyggt som vanligt:tumme_upp: Du borde kontakta auran och fråga om dom vill ha med din uppdaterade version istället för den gamla:visslar:

andreas_92 2012-12-11 23:09

Snyggt som vanligt! Hoppas du får svar från Detlev! :)

lan 2012-12-14 13:26

Ingen Detlev20 ingen Krokodil ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... inte ett knyst, kontaktat Auran men de vill inte hjälpa till med kontakten, så ingen ny krokodil till menigheten !!!

Men jag jobbar på den för eget bruk. Loken började byggas 1922 och var avsedda för godstrafiken över St. Gotthardpasset,
men fick ibland dra persontåg där också och då försågs loken med övergångsbryggor.
Loken toppade på 90 kph och med 2-3 lok kunde man hålla god fart uppför även med långa snälltåg.

lan 2012-12-14 19:13

Auran myskositeter!!!!
 
Jag har kollat lite om Auran Krokodil:

Den första som laddades upp till DLS var en brun Be6/8 II till PreTrainz 3 år 2002 som kallades Auran Krokodil.
Som contact website står "Virtualtrainz", som inte finns, och som contact email "Auran Helpdesk". Konstruktör var någon "VaughanK" som inte längre finns.
Året efter kom detlev20 med sin Auran Krokodil som är nästan identisk med den första, vad gäller mesher och texturer.
Hade detlev20 tillstånd av VaughanK? Nämns ingenstans!

Båda dessa är gamla ruckliga saker som inte fungerar till 100%. Texturerna är utvecklingsbara men nåt tillstånd lär jag aldrig få så jag kommer nog att ge upp kampen mot Aurans (N3Vs) "idiocrasy".

Att göra en ny krokodil helt från scratch och göra nya texturer är ett helt
onödigt jobb när underlag finns.
Men vill nu Auran ha det så, så får dom inga nya modeller av mig i framtiden!!!!

En förbannad och besviken:

rely 2012-12-14 19:58

Dålig stil av auran att ge dig så dålig response. Hoppas att det löser sig!

svenolov 2012-12-15 03:58

I det här fallet så tycker jag att du ska ge ut den utan att behöva känna dig som en skurk. Gör som N3V gör, dvs skit i vem upphovsmannen är.

Men om du vill vara lite ödmjuk och vill ge kredit till upphovsmannen, så ska du ange detta tydligt i både config och i din text när du presenterar ditt objekt. I ditt/vårt fall så skulle jag vilja kalla det "No Nonsense License", den licens som vi inom STLEB står för.

EDIT: Men ladda inte upp den till DLS! Hemska tanke...

OT: Vi kan väl göra som ekankal har gjort. Göra reklam för vårt forum och presentera nyheter under rubriken "Trainz - Swedish" i Aurans forum. Detta har visat sig gett resultat. Jag har i alla fall fått många frågor (privat) om hur mina objekt fungerar, den senaste tiden.

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 271339)
Jag har kollat lite om Auran Krokodil:

Den första som laddades upp till DLS var en brun Be6/8 II till PreTrainz 3 år 2002 som kallades Auran Krokodil.
Som contact website står "Virtualtrainz", som inte finns, och som contact email "Auran Helpdesk". Konstruktör var någon "VaughanK" som inte längre finns.
Året efter kom detlev20 med sin Auran Krokodil som är nästan identisk med den första, vad gäller mesher och texturer.
Hade detlev20 tillstånd av VaughanK? Nämns ingenstans!

Båda dessa är gamla ruckliga saker som inte fungerar till 100%. Texturerna är utvecklingsbara men nåt tillstånd lär jag aldrig få så jag kommer nog att ge upp kampen mot Aurans (N3Vs) "idiocrasy".

Att göra en ny krokodil helt från scratch och göra nya texturer är ett helt
onödigt jobb när underlag finns.
Men vill nu Auran ha det så, så får dom inga nya modeller av mig i framtiden!!!!

En förbannad och besviken:


lan 2012-12-15 18:42

Ev. Uppladdning ...
 
... blir i vår Downloadtråd, om det nu alls blir av. Jag får fundera ett tag och skriva ett "försvarstal" till config så får vi se. Loket förtjänar ett bättre öde än att ligga enbart på min dator.

Nu har jag gjort "slag i saken" och skrivit ett "försvarstal", se nedan. Loket kommer i VÅR Download strax:


description "
This loco is a big update and refinement och the existin Auran Krokodil
by either 1. VaughanK or 2. Detlev20. They are simply the same loco (?)
The first one was build for Pre Trainz 3 and the second one for TRS 2004 and not fully working and with a faulty interior.
It has been impossible to contact theese guys, and Auran Helpdesk will not help me !?
What I have done is:
1. Build a completely new bogey, with real wheels.
2. Separated the loco into three parts (eg. only two) - bonnet with the bogey and the middle part with the cabin.
This makes the loco behave like the original Ce6/8 Krokodil which was able to
take very narrow curves.
3. Working wipers and high and low beam lights.
4. Fully operatable cabin in CAB-mode.
5. Improved the textures and separated them in a more logical fashion.
6. A texturegroup has been made which works both from outside and in cabin.
I could easily have built this locko from scratch but it would have taken ten tims so long.
AND IT IRRITATES ME ENORMOUSLY THAT WE CAN'T SKIP ALL LICENSE BULLSHIT AND INSTEAD WORK TOGETHER FOR A BETTER SIMULATOR WORLD!
P.S.
Forgive me VaughanK and Detlev20, for I have sinned!
D.S. "

lan 2012-12-16 08:53

Mitt intresse för Gotthard-banan ...
 
grundar sig i att jag åkt den ett antal gånger. Under arbetet med de schweiziska loken och vagnarna har jag samlat lite bilder från nätet som jag lagt i min dropbox här:

https://dl.dropbox.com/u/15059045/Krokodil.rar

Gotthardbanan byggdes 1872-1882 ledd av schweiziska ingenjörer och med 15000 fattiga italienska "gästarbetare" som rallare. Banan har 5 s.k. spiraler för att övervinna höjdskillnaderna och en 15 km lång tunnel. Totala höjdskillnaden är över 1000 m. Tunneln börjar i Göttchen i Schweiz och slutar i Airolo i Italien. Banan förbinder Zürich med Milano.

177 arbetare dog vid bygget av tunneln och 113 vid bygget av linjen.

Banan har på senare tid blivit en stoppkloss för den alltmer hektiska trafiken (precis som Båstadbanan över Hallansåsen) så nu byggs en 57 km lång tunnel och en bana djupt under alperna (den s.k. "Base Tunnel"). Spikrak och med sth 250 kph, och utan stigningar. Den beräknas vara klar 2018 ?

lan 2012-12-16 09:05

Om att rida på en krokodil
 
När man sätter ut krokodilen i Surveyor sätter man ut en main unit och 2 drive units i vardera änden, sedan får man rotera den ena drive uniten.

1. de reglage i hytten som heter switch# och lever# har ingen funktion (ännu).

2. Skriptfelet (HandleLamps) är inte kritiskt men beror på att jag använt Xoa7s hyttskript som bas, och jag är inte skriptkunnig nog att fixa det.

3. Avbländningen innifrån hytten fungerar ej pga att hytten sitter i mittdelen som inga lampor har men om man hoppar ur hytten, väljer främre drivenheten och trycker Shift_L kan man blända av.

Dessa tre saker kanske Svenolov och jag hinner fixa till öppnandet av Base Tunnel 2018 :Fnissa:

Erafjel 2012-12-16 20:19

En kurvig sak
 
1 bifogad(e) fil(er)
Ja, kurvtagningsförmågan är radikalt bättre för Lans Krokodil än för Aurans gamla stela pinne... Se bifogade bild! :) Fast den här 15 m-radiekurvan var lite väl tajt t.o.m. för den smidiga Krokodil du gjort, Lan... :grin:

:applad: Tack för ett fint tillskott till Trainz lokflora, denna klassiker har sin givna plats i varje märklinists virtuella lokstall! (Ska köra den på min tyska bana när ingen ser... :Fnissa:)

Ett par noteringar:
- Det ska väl egentligen vara smalare strömavtagare à la schweziskt stuk? Som på din fina Re 4/4.
- Löphjulen och plogarna går i varandra, är lite störande på ett i övrigt fint lok.

lan 2012-12-16 20:45

Tack Erafjel
 
skall kolla upp plogar och montera Re-panton istället. Sedan ser man ju rätt in i hytten vid dessa små orealistiska kurvradier, skall maska av detta med en svart yta på hyttdelen.

Jag gör sådant efterhand och väntar på fler anmärkningar innan jag laddar upp en uppdatering.

Erafjel 2012-12-17 00:42

Glipor...
 
1 bifogad(e) fil(er)
Kurvglipan stör mig inte eftersom den bara uppträder vid alltför snäva kurvor som inte finns i verkligheten. Jag har provat med 150 m radie (som kanske är den snävaste radie en Krokodil kan tänkas klara i verkligheten?) och det går bra.

Däremot har jag råkat på ett annat problem med kopplingen mellan enheterna - se bild. Rätt vad det är när jag startar Trainz, så har jag glipor som på bilden, även på en raksträcka. Om jag installerar om loket försvinner de, men dyker upp igen efter några körningar. Hoppas det går att åtgärda - om det nu är loket det beror på, eller om det är någon konstig inställning jag har... :vetej: Ska nämna att det är TS12 jag kör.

rely 2012-12-17 01:11

Citat:

Ursprungligen postat av Erafjel (Inlägg 271399)
Kurvglipan stör mig inte eftersom den bara uppträder vid alltför snäva kurvor som inte finns i verkligheten. Jag har provat med 150 m radie (som kanske är den snävaste radie en Krokodil kan tänkas klara i verkligheten?) och det går bra.

Däremot har jag råkat på ett annat problem med kopplingen mellan enheterna - se bild. Rätt vad det är när jag startar Trainz, så har jag glipor som på bilden, även på en raksträcka. Om jag installerar om loket försvinner de, men dyker upp igen efter några körningar. Hoppas det går att åtgärda - om det nu är loket det beror på, eller om det är någon konstig inställning jag har... :vetej: Ska nämna att det är TS12 jag kör.

Jag tänkte precis beskriva samma problem. ;) fast jag kör med TS10

lan 2012-12-17 08:28

Det var skumt? Det händer ibland med STL-koppel men det finns ju inget mellan delarna, bara i framändarna på drivenheten. Har inte råkat ut för detta själv, men skall kolla upp det!

lan 2012-12-17 09:49

Public Beta version 2
 
3 bifogad(e) fil(er)
Public Beta betyder att alla som vill får vara med och komma med synpunkter. Just nu tycks endast två bry sig, Erafjel och Rely.
Ju fler som deltar desto större är chansen att Krokodilen blir så bra det går! Som ensam byggare är jag beroende av ER :applad:

I Main Unit är nu taggar tillagda för max-coupler-gap (kolla om ni kan framkalla felet med koppelavståndet nu?).

Båda enheterna har nu svarta ytor fram resp. bak. Plogarna är framflyttade och nya "schweiziska" pantografer tillverkade. Motorhuvarna är bättre texturerade m.m.

Återkom gärna med vad ni tycker!!!

Edit: Flyttat om a.lim-punkterna. Testa om detta hjälper?

Erafjel 2012-12-17 16:35

Strömavtagare :tumupp:
Plogarna :tumupp:
Glipan mellan enheterna :tumner:

Glipan mellan driv- och huvudenheterna dyker envist upp när jag öppnar Driver i Trainz 2:a gången (d.v.s. 1:a körningen finns den inte där, men när jag avslutar en körsession och öppnar en ny, så är den där...). Samma beteende som förut, alltså. Lika stor glipa också. (Annars ser det bra ut med den svarta ytan i hyttdelen när det blir en lite mindre glipa i tvära kurvor.)

Har annars provat alla reglage i hytten, funkar som väntat (förutom halvljus då, som du ju påpekat). Alla knappar utom de två nedersta utan funktion eller har jag missat något? Handbromsveven ser jag inte heller någon effekt av.

lan 2012-12-17 17:17

Jag får inte detta fel hur många gånger jag än hoppar in/ut i Driver?

Har ni Compability Mode ikryssat ? kan möjligen vara det????

Erafjel 2012-12-17 18:01

Nej, finns ingen compatibility mode i TS12...

lan 2012-12-17 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av Erafjel (Inlägg 271416)
Nej, finns ingen compatibility mode i TS12...

Har flyttat a.lim-punkterna. Ladda ned båda enheterna i post #23 igen och testa. Förmodligen hjälper inte det men man vet aldrig!?

Sen vore det ju bra om fler hör av sig och talar om om dom har detta problem eller ej och vilken version av Trainz de kör!!!!!!!!!!!

rely 2012-12-17 19:14

Nu har jag inga problem. Jag har TS10. :)

lan 2012-12-17 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 271421)
Nu har jag inga problem. Jag har TS10. :)

Tack Rely,
detta kan vara ett TS2012-problem. Vore bra att höra fler "rapporter" !

Bengan 2012-12-17 19:54

Första versionen, som du la upp den femtonde i Downloads. Den har jag inte kollat efter glappet som uppstår.

Den du lade upp för nedladdning vid 9:49 har jag testat.

Gått ut och in, ca:10 gånger och har inte sett något glapp på 8 utsatta krokodiler.

Den senaste versionen från 18:35 har jag inte laddat hem än.

Testat i TS2010 uppdaterat till 44088 med Compability Mode ikryssat.

lan 2012-12-17 21:32

TacK Bengan!

Mystiken tätnar, är detta månne N3Vs sätt att hålla oss sysselsatta?
Kan möjligen ha att göra med att a.limback på Drivenheten satt långt bakom den(?) eller att a.limfront och a.limback på Mittenheten satt väldigt tätt(?) men borde inte ha det?

Vi får se om någon råkar ut för detta igen!

Erafjel 2012-12-17 22:35

Glipan fixad!
 
Jahapp, det ser ut som att de flyttade a.lim-punkterna ordnade saken, glipan har inte synts till trots ett antal omstarter! :grin::tumme_upp:

(:visslar: Egentligen tror jag glipan finns där, men har blivit så liten att den inte syns annat än som ett smalt svart streck i snäva kurvor - fullt ok för mig!)

Erafjel 2012-12-18 00:18

Nu har jag också testat i TS2010 och där fungerar den omoddade versionen (från 9:49) fint, inga glipor där inte. Ett rent TS12-problem alltså, verkar det som. Fast som nu är löst! :)

:godnatt:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009