Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Vägskydd i Train Simulator 2013 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33734)

Hgv 2013-01-07 03:57

Vägskydd i Train Simulator 2013

Tyvärr verkar många vägskydd som fungerade i RW3 / Train Simulator 2012 inte längre fungera som avsett i Train Simulator 2013. På en del ställen har jag lyckats få det att fungera genom att flytta på länkar till bommar och signaler, men jag har svårt att hitta någon röd tråd som jag kan följa för att förstå varför det fungerar ibland och ibland inte.

Bl.a. är det problem med signaler som inte blinkar/låter trots att bommarna går ner. I andra fall fungerar allt korrekt utom att signalerna fortsätter blinka/låta och bommarna ligger nere även när ett tåg har passerat.

Anläggningar utan bommar verkar dock fungera, signalerna går igång när VF-signalen passeras, V-signalen slår om till vitt, och när tåget har passerat går V-signalen till rött och signaleringen mot vägen slutar.

Finns det planer på att uppdatera vägskydden? Tillsammans med andra signaler är dom en viktig del för att få till en realistisk känsla i en rutt och det är tråkigt när det inte går att få det att funka ordentligt.

Totte 2013-01-07 11:15

Hej och god fortsättning Hgv!
Verkligen trist med vägskydden och jag håller med dig. Hoppas på bara nå´n kunnig datanörd kan fixa buggen så snart som möjligt, annars dör intressen av RW.

KMW 2013-01-07 21:37

Vägskydden borde göras om så att de använder det nyare sättet som även stoppar vägtrafiken.
Viljan att uppdatera dem finns men varken tiden eller orken.
2012 blev ett förlorat år för min del när det gäller RailWorks.
Hoppas lite smått att det ska ändras 2013 men vägskydden ligger inte topp i listan på saker att titta på.

Hgv 2013-01-07 21:43

Skönt att höra att viljan finns!

Har du nån uppfattning om hur svårt detta är? Objekten är ju färdiga så det är väl "bara" scriptning det handlar om.

Hgv 2013-01-18 03:29

Nu har jag fått vissa vägskydd med bommar att fungera. Vad jag gjorde var att byta plats på länkarna till bommar och signaler. Enligt manualen ska ju bommarnas länkar vara längst in, närmast vägen, och signalernas länkar "längst ut". Byter man plats så att "bomlänkarna" är längst ut verkar vägskydden fungera, åtminstone på enkla korsningar med ett spår. Dubbelspår har jag fortfarande problem med.

Vid vissa korsningar ligger dessutom bommarna nere och signaleringen fortsätter när ett tåg har passerat, men bara i ena riktningen. I andra riktningen fungerar allt som det ska (bommarna går upp och signaleringen slutar).

Tyvärr har jag också åkt på ett nytt problem: RW kraschar utan varning (jag hamnar på skrivbordet) vid vissa vägkorsningar. Det verkar som att det har samband med att vägskyddet aktiveras.

Totte 2013-01-18 10:40

Hej!
Va jobbigt att läsa sån´t att vägskydden inte fungerar.
Jag tänkte om man skapar vägskydd i helt stycke som det finns tyskt vägskydd. Bommar, vägsignal, V-signal och VF-signal, alla i en enda klick till spåret. Sen kan man flytta dem till rätt önskad plats. Vad tror ni om det?
En annan sak om blåvita bommar, den har fördröjning att få ner bommarna, kan man ändra scripten så att bommen fälls ner direkt efter loket nått länken?

Hgv 2013-01-18 14:38

Det är klart att helt nya vägskydd vore det bästa. Tyvärr är det över min förmåga. Vi får väl vänta på att KMW har tid, ork och intresse till detta. :)

Mawkish 2013-01-18 18:53

Jag har kikat lite på scripten utan att förstå hälften men det verkar ha smugit sig in ett potentiellt fel i ett funktionsanrop i några av skripten som har med vägskyddet att göra. KMW får väl bekräfta eller dementera detta sedan vid tillfälle men när jag justerade dessa funktionsanrop så fick jag konsekvent vägskyddet att fungera för enkelspåret(flerspårsövergångar är inte testat ännu) om man följer beskrivningen till punkt och pricka i manualen som medföljer signalerna.

Vill någon testa på att göra ändringarna på egen hand(och på egen risk) så ta först en backup på nedanstående filer innan ni ändrar något. .lua filerna går bra att editera i notepad och efter editering innan Railworks startas upp igen så bör eventuell blueprints.pak fil i Assets\newS\sweden\ raderas annars finns möjligheten att inte ändringarna träder i kraft. Bäst nog dock att invänta besked från KMW om detta är orsaken och då eventuell patch till signalerna!

Alla filer finns under railworks\Assets\newS\sweden\RailNetwork\crossing\ scripts\
Kod:

Rad 70 i SE VF Signal.lua
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, linkIndex )
ändras till
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, 1, linkIndex )

Rad 51 i SE X Gate Left.lua
ändras till

Rad 51 i SE X Gate Right.lua
ändras till

Rad 51 i SE X Gate ShortL.lua
ändras till

Rad 51 i SE X Gate ShortR.lua
ändras till

Det är alltså en parameter(1) i funktionsanropet som saknas vilket troligtvis(om jag får gissa fritt) betyder att meddelanden som ska skickas vidare till nästa signal "äts upp" innan de når målet och därmed aldrig aktiveras?

Totte 2013-01-18 22:34

Jag väntar spänt på KMW:s svar.:Yeah:

KMW 2013-01-20 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 272438)
Det är alltså en parameter(1) i funktionsanropet som saknas vilket troligtvis(om jag får gissa fritt) betyder att meddelanden som ska skickas vidare till nästa signal "äts upp" innan de når målet och därmed aldrig aktiveras?

Jag kan bekräfta att parametern mycket riktigt saknas och att det ska vara en etta på dessa ställen.
Betydelsen av parametern är dock en annan än gissningen.
En etta betyder att meddelandet ska skickas till en länk riktad åt samma håll, -1 betyder att det ska skickas till en länk åt motsatt håll.
Sökte genom originalskripten och just detta felet fanns endast på dessa två ställen (alla X Gate kommer från samma originalfil och därför de har samma radnummer).
Lite svårt att tänka ut vilka konsekvenser detta kan få men meddelanden skulle kunna försvinna.
Tror inte det har någon stor betydelse för VF-signalen men X-signalerna skulle väl kunna ställa till en del.
Någon som haft problem med korsningarna får gärna testa och rapportera hur det gick.

Mawkish 2013-01-22 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 272492)
Någon som haft problem med korsningarna får gärna testa och rapportera hur det gick.

Man skulle ju kunna tänka sig att någon som haft problemen och tagit upp detta ämne gång efter annan skulle ha vänligheten att testa och ge feedback också så att en lösning skulle komma till stånd....men icke :tumner:

Enkelkorsning,dubbelkorsning och trippelkorsning testade från min sida och det verkar fungera så långt.

Totte 2013-01-23 00:12

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Ursäkta dröjsmålet med svaret.
Det är X-signalerna som ställer till, som KMW skriver. Se enl. bilden.
Den blinkar vit sken medan de andra visar riktigt.
De stora problem är vid bangårderna med huvudsignaler och växlar som har vägkorsning i närheten, fungerar inte alls.

Hgv 2013-01-23 00:15

Mawkish, har du möjlighet att lägga upp färdiga filer med dina ändringar? Jag gick in SE VF Signal.lua och där står redan "1" trots att jag inte har gjort någon ändring i den filen.

Totte 2013-01-23 00:18

Citat:

Ursprungligen postat av Hgv (Inlägg 272528)
Mawkish, har du möjlighet att lägga upp färdiga filer med dina ändringar? Jag gick in SE VF Signal.lua och där står redan "1" trots att jag inte har gjort någon ändring i den filen.

Samma här!
Jag tror det är annat fel i scripten, vet inte vad. Är inte expert på scripten.

Mawkish 2013-01-23 00:40

1 bifogad(e) fil(er)
Tackar för att ni vill testa(även om man måste gnälla och klaga lite först ;D)!

@Totte: På bilden ser det ungefär ut som om jag tar bort ändringarna ovan så kanske kan de lösa dina problem i vilket fall men det kan ju vara någonting annat också.

@Hqv: Har länkat med en rwp-fil med ändringarna glöm dock inte backupen innan!

Problemet för mina tester att jag inte har någon helhet att sätta in vägskydden i som ni har med era rutter utan det blir bara just vägskydden jag testar utan att veta hur de fungerar i symbios med andra signaler.

Tack igen!

Hgv 2013-01-23 00:51

Jag har inga problem med vägskydd tillsammans med huvudsignaler och växlar (dvs de påverkar inte varandra - vägskydden har fortfarande gott om egna problem dessvärre...).

Att vägskydden och andra signaler inte stör varandra beror nog på att jag laddade ner paketet från Micke L i den här tråden: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26367

Citerar mig själv från drygt ett år sedan:

Citat:

Jag laddade just ner detta paket och till min stora förvåning verkar det lösa flera av dom signalproblem jag har rapporterat om! Jag tog för givet att det nyare signalpaketet som jag redan hade skulle fungera bättre.

Jag har inte längre signaler som slår om till rött oförklarligt och vägkorsningarna verkar fungera bra ihop med de andra signalerna (märkte dock att bommarna inte ville gå upp i ett scenario).
Det gör att jag nu blir lite rädd för att byta ut scripten och på så sätt eventuellt skapa ett nytt (nygammalt...) problem.

Citat:

Problemet för mina tester att jag inte har någon helhet att sätta in vägskydden i som ni har med era rutter utan det blir bara just vägskydden jag testar utan att veta hur de fungerar i symbios med andra signaler.
Om det hjälper så har jag ett stycke Jönköpingsbana som du kan få testa på. :)

Mawkish 2013-01-23 01:13

Jag förstår oron helt och hållet att testa olika filer men tar du en backup på ovanstående filer och sedan installerar min rwp fil så kan du alltid bara gå tillbaka till originalet sedan om nu allt skulle gå snett. Det är ingenting permanent i rutten som ändras med nya scriptfiler(dvs länkar och annat som har med signaler att göra ändras inte) utan bara funktionen i sig så det är inte någon fara.

Visst testar jag gärna på Jönköpingsrutten(av många anledningar ;)) men samtidigt behövs att fler än jag testar detta så jag hoppas ändå att du vågar prova själv.

Hgv 2013-01-23 01:22

Det är bara det att nu är mina vägskydd i en enda röra. Jag fick ju som sagt byta plats på en del länkar för att det skulle fungera i TS 2013. Ska jag då byta plats på länkarna igen för att testa dina filer? Eller lämna det som det är? Tror att det är lättare att gå in i detta med fräscha ögon (och en förståelse för hur scripten fungerar ;))

Dessutom har jag som sagt en känsla av att de ändringar du har gjort redan finns i mina filer (som alltså är från Micke L:s paket).

Skickar ett PM angående testning av rutten. :tumupp:

newS 2013-01-23 01:31

Now it functions. Thank you very much. :ber:

Mawkish 2013-01-23 01:41

@ Hqv:Jo länkarna skulle du behöva ändra igen så de de stämmer med manualen och det skulle ju kunna testas på en klon av din nuvarande rutt så är ingen skada skedd i fall du behöver gå tillbaka till originalet.
Om VF-signalen redan har den ändringen i Mickes paket, hur är det då med de andra filerna? Värt att notera är att det finns många snarlika rader(där 1:an är med från början) i skripten så det är just de radnummer jag nämner som ska ändras.

@newS: This is really good news Swen! Thank you for testing.

Hgv 2013-01-23 01:44

Jag får pröva rwp-filen som du lade upp (blir lite sugen när newS säger att det funkar).

Totte 2013-01-23 13:30

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Nu provade jag nya scripten. X-signalen fungerar nu, äntligen.
Ett bekymmer kvarstår i Vänersborg, VF fungerar inte alls.
Kolla bilden.

Hgv 2013-01-23 14:23

Det funkar för mig också. Tack Mawkish! :)

Är det inga av dina VF-länkar som fungerar Totte? Vad händer om du tar bort huvudsignalerna?

Totte 2013-01-23 16:39

Jag tog bort 4 H-signaler och en VF. Då funkar de.
Jag återplacerade en VF igen och bommarna gick inte upp. Det två VF till vardera spåren tillsmmans tycks inte fungera.
H-signalerna är ännu inte placerade igen, vilket de ska vara där som förut.
Va hopplöst med RW!:mad:
Är det några fler som har samma situation, de två spåren ansluts till ett spår och sen vägskydd, enl. bild?

Hgv 2013-01-23 17:01

Jag tror att problemet ligger hos dina huvudsignaler. Har du testat huvudsignalerna från Micke L:s paket från den här tråden?

KMW 2013-01-23 18:13

Totte, signalerna är inte byggda för att fungera med en växel mellan VF-signalen och vägkorsningen.
Bara för testets skull, fungerar det om du tar bort de två bortom växeln och bara placerar en VF mellan växeln och vägkorsningen?

Hgv 2013-01-23 18:21

Konstigt, mina signaler fungerar utmärkt med växlar emellan VF-signal och korsning.

Totte 2013-01-23 19:02

Hej!
Nu fungerar vägkorsningen tack vare bara en VF till dubbelspåret mot enkelspår. Det verkar inte gå bra med två VF på dubbelspåret.
Ikväll försöker jag placera H-signaler, håller tummarna.:rolleyes:

Totte 2013-01-23 20:36

Jaapp! Nu funkar det! Med H-signaler återplacerade.
Dubbla VF på dubbelspåret bråkade! Har nu bara en VF i mellan dubbelspåret. Äntligen!:tumme_upp:
Återstår bara en sak, stoppa bilarna.

Jacmob01 2013-01-23 21:37

Att höra denna positiva feedbacken om de fixade övergångarna får mig att sätta igång genast med Västerbanan igen :grin: :Yeah:

Totte 2013-01-24 00:15

Hej igen!
Jag vill bara tacka Mawkish för Script-fixen och det var bra.
MickeL:s fix var också bra, men inte till dvärgarna för alla lampor lyser. Så jag uppdaterade bara till H-signalerna.
Tack alla som ställde upp i den här tråden. :tumme_upp:

Totte 2013-01-24 00:32

Jag kom på den vitblåa bommarna, de dröjer för länge innan fällningen sker.
Finns det möjlighet att få dem fälla ner direkt när loket nått länken?

Mawkish 2013-01-24 02:03

Vilka är egentligen de senaste filerna för signalerna i originalskick? Är det de man laddar hem på newS sida eller är det de filer Micke har lagt upp i download tråden? Jag utgick i vilket fall från de som fanns på newS sida men när jag nu testar de filer som Micke laddat upp och gör ovanstående ändringar så är det inte mycket som fungerar :vetej: Otroligt förvirrande är det i vilket fall :D

Hgv 2013-01-24 03:10

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 272557)
Återstår bara en sak, stoppa bilarna.

Det kan du göra genom att gömma en Level Crossing UK Historic vid korsningen.

Totte 2013-01-24 10:46

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 272562)
Vilka är egentligen de senaste filerna för signalerna i originalskick? Är det de man laddar hem på newS sida eller är det de filer Micke har lagt upp i download tråden? Jag utgick i vilket fall från de som fanns på newS sida men när jag nu testar de filer som Micke laddat upp och gör ovanstående ändringar så är det inte mycket som fungerar :vetej: Otroligt förvirrande är det i vilket fall :D

Ja precis jag håller med dig! Föreslår en ny uppladdning av rätt signalsystem till BanByggarna.
KMW:s och newS download tror jag inte på. Och MickeL:s bara dvärg är inte bra heller.
KMW:s har fel filkatalogsystem.
Din script var ju bra uppdatering.

Hgv 2013-01-24 20:50

Efter en hel del testkörning har jag kommit fram till att allt fungerar som det ska förutom i vissa situationer vid dubbelspår, eller snarare övergång mellan dubbelspår och enkelspår.

Exempel från Jönköpingsbanan:

I Bankeryd finns en plankorsning över dubbelspåret vid stationen. VF-signalernas länkar är placerade på linjen där det är enkelspår. Vägskyddet fortsätter signalera och bommarna ligger nere efter passage på spår 1 (sidospår). När man kör in på spår 1 blinkar också VF-signalen, fast den korrekt aktiverar vägskyddet. På spår 2 fungerar allt som det ska.

I Jönköping finns en plankorsning vid hamnen strax öster om stationen. Vid korsningen är det enkelspår men vid stationen finns fyra spår. Alla fyra spåren har VF-länkar. Allt fungerar som det ska vid passage österut (från något av stationens spår ut på den enkelspåriga linjen). Vid passage västerut (in på något av de fyra spåren vid stationen) går inte bommarna upp efter passage och signalerna fortsätter signalera.

Totte 2013-01-24 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av Hgv (Inlägg 272579)
Efter en hel del testkörning har jag kommit fram till att allt fungerar som det ska förutom i vissa situationer vid dubbelspår, eller snarare övergång mellan dubbelspår och enkelspår.

Exempel från Jönköpingsbanan:

I Bankeryd finns en plankorsning över dubbelspåret vid stationen. VF-signalernas länkar är placerade på linjen där det är enkelspår. Vägskyddet fortsätter signalera och bommarna ligger nere efter passage på spår 1 (sidospår). När man kör in på spår 1 blinkar också VF-signalen, fast den korrekt aktiverar vägskyddet. På spår 2 fungerar allt som det ska.

I Jönköping finns en plankorsning vid hamnen strax öster om stationen. Vid korsningen är det enkelspår men vid stationen finns fyra spår. Alla fyra spåren har VF-länkar. Allt fungerar som det ska vid passage österut (från något av stationens spår ut på den enkelspåriga linjen). Vid passage västerut (in på något av de fyra spåren vid stationen) går inte bommarna upp efter passage och signalerna fortsätter signalera.

Växlade du till önskad spår innan tåget passerade VF-länken? Om du växlade efter tåget passerat VF-länken så går inte bommarna upp.
Jag upptäckte att man ska växla till önskat spår innan tåget ha passerat VF-länken idag.

Hgv 2013-01-24 23:58

Det är möjligt att det är en del av problemet. Ska undersöka det!

KMW 2013-01-26 01:17

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 272569)
KMW:s har fel filkatalogsystem.

Du får gärna förklara vad du menar?

Totte 2013-01-26 01:43

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 272626)
Du får gärna förklara vad du menar?

Det var Hgv som upptäckte att signals-mappen som låg fel plats i våras. De låg troligen under Sweden-mappen istället för rätt plats i RailNetwork-mappen. Inte bara din utan även också newS. Det var så hos min dator. Det var kaos och de funkade inte.
Se sidan om detta. http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=32574&page=5

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:46.