![]() |
Signalönskemål m.m.
Nu när aktiviteten kring RW börjar öka tänkte jag att jag skulle skriva en liten önskelista på ämnet signaler (m.m...). Vi har ju finfina signaler från KMW och newS men jag hoppas att vi framöver kan få signaler som är ännu bättre och mer användarvänliga (för oss ruttbyggare).
Självklart väntar jag mig inte att något ska bli byggt bara för att jag begär det men förhoppningsvis kan önskelistan bidra till lite inspiration hos signalbyggarna. :) "Färdigmonterade" signaler Det är rätt mycket pill idag med att sätta upp signaler antingen på egen stolpe eller på en kontaktledningsstolpe, och sedan dessutom sätta upp tavlor med signalens ID. En variant av alla signaler "färdigmonterad" på stolpe och med skylt vore utmärkt att ha. Det är ju numera möjligt att skriva in signalens ID direkt i signalens egenskaper så att få denna info direkt skriven på en skylt vore förstås också bra. Tyvärr tror jag att det automatiskt blir versaler och jag tror inte å, ä, ö fungerar men det vore iaf bättre än ingenting för oss som inte klarar att göra egna skyltar med trafikplatssignaturer. Dvärgar Här kan jag se flera förbättringsmöjligheter. Ett problem jag har stött på är att jag ibland vill att en dvärgsignal ska reglera fler vägar än två, särskilt på bangårdar med mycket växlar (de nuvarande signalerna tillåter ju bara två olika vägar). Fler länkar vore alltså till hjälp! Dvärgarna håller dessutom inte samma klass rent visuellt som de nyare H- och V-signalerna. A-signaler Jag har dålig koll på hur dessa fungerar eller om det ens är möjligt att skapa till RW, men det är en typ av signal som saknas idag. Huvudsignaler Är rätt nöjd med hur dessa funkar, men det vore bra att ha en H3-signal med fler länkar. Samma problematik som för dvärgarna. Det vore också häftigt om man kunde bygga in mer avancerad logik i signalerna, t.ex. vägskydd som regleras i huvudsignaler. Informationstavlor Ingen aning om detta är möjligt, men går det att skapa dynamiska informationstavlor med avgångstid, destination etc? Informationen finns ju om man gör ett scenario, men går det att få in det på en informationstavla? ATC Är det möjligt? :) |
Jag tänker på vägskydden. De har ju också ljussignaler, så varför inte.
Jag önskar att som tyskt vägskydd "den lilla gråa platta" skulle innehålla alla svenska enheter till enkelspår och flerspår vägskydd. Är det möjligt att bygga sådan? |
När det gäller vägskydden är jag personligen rätt nöjd med hur det fungerar nu, att man måste sätta ut varje signal individuellt, helt enkelt eftersom varje plankorsning är unik och har olika kombinationer av signaler, bommar osv. Det är ju redan nu lätt att få biltrafiken att stanna genom att placera ut t.ex. en engelsk korsning och "gömma" den.
|
Citat:
Jag tar tillbaka mina önskemål och de fungerar bra utom blåvita bommar. |
Känner mig manad att svara på denna tråd.
Citat:
Citat:
Om det går borde det väl även gå att få in åäö, om det inte går i befintliga signaler kan det bero på att engelsmännen inte har åäö i sitt alfabet och därför inte brytt sig om dessa bokstäver. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
/æ |
Det finns på ett fåtal platser där väggskydd kontrollbekräftas i en huvudljussignal men det hör inte till det normala och inget jag tycker vi ska sträva efter att få in i RW med extra objekt, men estetiskt bör det väl gå att lösa ändå? Bara ha en huvudljussignal och plocka bort orienteringstavlan för vägen. I RW "ska" ju inte vägskydden gå sönder så signalen behöver inte kunna gå till stopp ifall v-signalen inte visar passera.
A-signal används väl inte allt för ofta heller utan jag skulle då hellre se en Repetersignal eller bara en Tavla fortsatt körtillstånd för att göra det ännu enklare. |
Jag önskar fortfarande om blåvita bommarna fälls direkt så fort loket får kontakt med länken. Tycker att de dröjer alltför länge. Går det att fixa?
|
Tack för svaren KMW och Basse.
Angående signaler med "inbyggd" funktion för ID-skylt så har jag sett detta på vissa engelska signaler. Tror att det var till WCML North eller GARL. Precis som på alla signaler går det att skriva in signalens ID i rutan för signalens egenskaper. Det speciella med den här varianten är att själva ID-skylten också placeras ut tillsammans med signalen. Skylten behöver dock inte vara "fast" monterad utan kan flyttas individuellt. Samma design kan man tänka sig för stolpar etc. (Jämför UK/DE level crossings, där alla objekt som hör till korsningen placeras ut tillsammans, sedan kan man justera de olika objektens placering individuellt.) Å, ä, ö och små bokstäver är jag osäker på. Försöker jag skriva in Jö för en signal i Jönköping så verkar det automatiskt ändras till JO. När det gäller hopbyggda objekt så tänkte jag snarast på t.ex. stolpe hopbyggd med dvärgsignal, så man inte behöver passa in stolpar till varenda signal. Det blir i så fall olika versioner beroende på hur signalen är monterad (fristående eller på kontaktledningsstolpe). Det är förstås ingen jätteviktig grej om det innebär mycket extra jobb. Men dom allra flesta dvärgar står ju på marken så ett färdig objekt för den modellen vore praktiskt. Citat:
Citat:
|
Citat:
Så länge sedan detta scriptande att jag inte kommer ihåg detaljer men om det ligger med en fördröjning innan de går ned så visst går den att ta bort. Kan vara ett arv från bommarna i vägkorsningen att det ska vara en fördröjning inna de går ned. Citat:
Vad heter signalen och vilken utvecklare ligger den under? Kan du skicka en kopia på signalen så kan jag kolla hur det är gjort? ID-skylten måste nog vara fast monterad för att det ska fungera. Korsningarna är uppbyggda på ett helt annat sätt med flera objekt som samverkar så jämför inte med dessa. Citat:
Det kan fortfarande vara möjligt för en svensk byggare att göra svenska signaler som tillåter ÅÄÖ och åäö. Citat:
Om man nu någon gång kommer så långt som till att uppdatera dvärgarna. Citat:
Behöver jag påminna er om vad ni tidigare sagt rörande buggar i signalsystemet? Citat:
Repetersignalen som Basse nämner är väl ungefär samma sak också? I princip en försignal som visar vad huvudsignalen längre bort har för signalbild. Båda kräver nya 3D-modeller men scriptmässigt är det minimala variationer på försignalen. /æ |
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogar en bild på en engelsk signal komplett med ID-skylt. Om man ändrar signalens ID-nummer i egenskapsrutan så ändras texten direkt på skylten.
Allt är mycket riktigt fast monterat men jag har för mig att jag har sett signaler där dom olika delarna kan flyttas individuellt. |
Intressant, det var ett önskemål som jag faktiskt skickade in tidigt när jag höll på med signaler.
Tyvärr hittar jag ingen dokumentation hur det fungerar vilket gör det svårare att använda på egna signaler. Numreringen antar jag följer samma mönster som hastighetstavlor och kilometerstolpar. Att åäö inte fungerar på den signalen ser jag inget konstigt med alls, engelsmännen har ju inte åäö. Utvecklaren av signalen bygger upp en font med bilder för varje bokstav och de har knappast lagt upp åäö. Hur den undre delen i konfigureringen fungerar däremot är omöjligt avgöra enbart från bilden? Ser ut som att den skulle visa olika bokstäver beroende på något, är det hastighet samt dag/natt man kan kryssa för? /æ |
Citat:
Så vitt jag förstår visas i det här fallet olika bokstäver beroende på vilken tågväg som är lagd. Vet inte om det finns något liknande i Sverige men det verkar ju iaf finnas stöd för liknande signaler i RW. Kolumn två från vänster är mycket riktigt hastighet för de olika vägarna. Det går utmärkt att använda detta även på de signaler som vi har. T.ex. om en signal visar "kör 40" för en viss tågväg så kan man skriva in 40 i rutan. Programmet sätter då hastighetsgränsen till 40 för den tågvägen, även om själva spåret är lagt med en annan hastighet. De två kolumnerna till höger har jag inte riktigt förstått mig på, men har för mig att det handlar om huruvida signalen visar "limited aspect". Tror inte det är relevant för svenska signaler men det kanske går att använda för att styra någon funktion. |
Gällande ATC-Systemet!
Som vi vet så har railworks både ett tyskt som en Engelsk ATC-System. och jag la märke till att RC-loken har ett ATC-System förinstallerad, men den funkar inte på någon av ATC-Systemen. Likaså fungerar inte engelska tåg på Tyskt ATC och vice versa. Är RC-Loket förberedd för ett visst ATC-System? finns det? Annars är det nog en god idé att konstruera vårt svenska ATC-System och installera det på våra svenska lok. Såg f.ö. att Y1 & T44 hade ATC-Paneler i hyttvyn, men de var inte ATC-försedda i verkligheten. EDIT: Är det någon som har en exakt mått för hur stora ATC-Baliserna ska vara, så de blir lika stora i spelen som i på verkligheten? |
Citat:
Och sedan är ni välkomna att spendera om hundratals timmarna det skulle ta att få ett korrekt svenskt ATC system i rw.. |
Y1 har ATC på alla kvarvarande vagnar förutom 1290 som utrustades med ERTMS (ETCS) för testkörning på västerdalsbanan för något år sedan. jag vet dock inte status på den idag.
Mig veterligen finns det bara en linjemaskin idag som inte har ATC/ETCS och det är Tågabs TMY 106 Great Northen som rullar endast mellan Kristinehamn och Hällefors eller används som växlingslok på sidospår utan ström. |
Citat:
Du är naturligtvis välkommen att göra jobbet och det är säkert flera som kommer att uppskatta det. Men du kommer att få spendera massor av timmar med både signalscript och enginescript för att få det att fungera. Sedan krävs det dessutom uppdateringar av modellernas förarhytter för att få in ATC-stöd i dom. /æ |
Tanken är väl främst att göra själva balisen och få in den i Railworks. Själva scriptandet har jag inte tid med att göra i dagsläget utan det får någon annan frivillig att göra, eller så får alla vänta till sommaren innan jag kan tänka mig att ge mig in i det själv. Men den lilla 1% kan passa fint att göra en bana verklighetsbaserad så gott det går utseendemässigt, men ändå vara ATC-Löst.
Men tack för måtten, de har ett bra underlag till en början! |
Med massor av timmar tänker jag att man får nog börja nu om det ska finnas någon chans att få ut en första version till sommaren.
Så komplicerat och så mycket jobb är det garanterat för att försöka åstadkomma ATC. En balis å andra sidan är bland det enklaste 3D-objekt man kan tänka sig. /æ |
Citat:
|
Jag har en lite fråga angående dagens suveräna signaler som jag just börjat lära mig att använda. Om vi åker ut från en station som har två spår mot enkelspår (huvudspår bortöver) så har jag en blocksignal efter växlarna.
Signalen som finns före växeln, oavsett om jag står på rakspår eller sidan har också signaler. Dessa signaler vill jag inte skall bli gröna innan blocksignalen blivit grön. Fungerar det så idag på något sätt och hur i sådana fall? I MSTS så kallade vi dessa signaler för mellansignaler för er som har hållt på med dom. |
Jag skulle vilja ha en VF-Signal utan någon stolpe. Den skulle sitta fint på t.ex. Kontaktledningsbryggor.
|
Gräver upp en gammal tråd. Mycket av detta är fortfarande relevant, särskilt om man ger sig på större byggen, exempelvis Stockholm C som har några hundra signaler...
Fler länkar har jag lyckats fixa själv, så att dvärgsignaler kan användas på större bangårdar. Man behöver bara ändra en siffra i RW_Tools så har man önskat antal länkar! Så vitt jag kan se fungerar det (utom i kryssväxlar som jag skrivit om i en annan tråd, och tyvärr finns det många kryssväxlar... :(). |
Hej!
Jag har läst hela tråden här. Vissa inlägg blev aldrig besvarade. T.ex. VF utan stolpe. Experter är KMW och newS och de visas i forumet mycket sällan.:mad: Göteborg har också massor av kryssväxlar och det kan bli knepigt att bygga. |
När man ändå håller på frågar, skulle någon ordna en hastighetsskylt (Både för Sverige & Norge) som visar den sekundära hastigheten?
|
Citat:
|
Hej!
När jag närmar en station så brukar genomfartsspåret vara hög hastighet, men på sidospåret är begränsat till 40km/t, så placerar jag hastighetsskylt vid växeln och placerar länken där och sänker ner h-skylten under marken. Då syns 40 på ATC (X2000) och F3/F4. Smart va!;) |
Citat:
Nu är ju inte skyltens fel, dock om man kunde hitta felet och fixa buggen för de svenska kontaktledningarna så hade det sparat mig en enormt massa tid! Just hur en hastighetsskylt fungerar är lite dåligt gjort i simulatorn. Vad som säger om skylten ska visa primär- eller sekundärhastighet bestäms av .GeoPcDX-Filerna (3D-Filerna), och då har ju bara upphovsmannen tillgång att ändra algoritmen. Så är det ju inte med länkarna på huvudsignaler tydligen... |
På dom Svenska rutter jag sett tycker jag att signaler och tex hastighetstavlor sitter för lågt om man jämför med den höjd dom sitter på i verkligheten.
|
Rogge, angående höjden på skyltar och signaler så får de en förutbestämd höjd relativt marken när man placerar ut objekten. Sedan kan man justera höjden, men tanken är att de redan ska sitta på rätt höjd (om marken är plan och i nivå med spåret). När det gäller signalerna är de också oftast beroende av att stå på en stolpe, som tyvärr är rätt kort så det kan vara en anledning till att de inte sitter högre. Nu är det i och för sig lätt att skala om objekt, så om man vill göra stolpen längre är det inga problem. Då är frågan bara, vilken höjd är korrekt? :)
Håller helt med dig ADDE om att det vore bra med såna detaljer som underlättar för oss ruttbyggare. Att pilla in en stolpe och märktavla på några hundra dvärgsignaler tar en stund, för att inte tala om allt jobb med kontakledningsbryggor och stolpar. Mycket bottnar ju tyvärr i att editorn är så dålig. Man kan tänka sig objekt där man har olika fästpunkter, t.ex. stolpen fäster på signalen i den här punkten och den vinkeln - "klick" så sitter stolpen rätt. Istället får man jobba med att vrida och vända på allt hela tiden, vilket tar oerhört mycket tid. Citat:
|
Citat:
Vissa rutter saknar just nergrävda hastighetstavla, körde jag för fort och välte tåget p.g.a. detta. |
Jag vet inte hur ATC funkar, men hastighetsförändringar (De gula siffrorna på den vita linjen) syns bara där en länk finns från en hastighetsskylt. och i mina rutter så försöker jag använda HUDen som en "Placeholder" i väntan på vår ATC, och därmed gömmer jag (Norge) eller täcker över (Mälardalen) skylten med rätt hastighet enligt verkligheten, medan banans STH blir högre enligt banboken.
|
Citat:
|
Citat:
|
Kör man Y7 tittar man upp och T44 tittar man ner. Hehe:grin:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Tavlan ska alltså sitta en halvmeter högre om den sitter på en kontaktledningsstolpe istället för på egen stolpe? Är det för att kontaktledningsstolpen sitter längre från spåret?
Jag testade att sätta ut en hastighetsskylt i simulatorn och det verkar som att den sätts ut 2,5 m över marken. Rälen ligger nästan 0,5 m över marken så skylten sätts alltså ut ca 0,5 m för lågt. |
Hej!
Kan inte motstå att svara, även fast jag inte kör eran simulator, hoppas det inte gör något! Alla mått som står på bilden mäts från räls överkant (r.ö.k.) och inte från marknivå, gäller väldigt många mått med avseende på objekt runt banan. Och varför det är olika mått vid montage i kontaktledningsstople och på egen stolpe framgår inte i dokumenten, men en gissning skulle kunna vara att tavlans fäste hamnar mitt på en mitt-konsoll i kontaktledningsstoplen och under den blir för lågt. Detta gäller även signaler kan jag tillägga. För signaler på mast eller i kontaktledningsstople gäller min 3,0 m från r.ö.k till centrum på signalen. mvh Håkan |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009