Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Tavlor, stolpar och bryggor ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33856)

lan 2013-02-01 16:41

Tavlor, stolpar och bryggor ...

3 bifogad(e) fil(er)
... jag håller på att så sakta uppdatera de utsökta tavlor och luftledningsstolpar som ChakzOr gjort till Trainz. Tyvärr har väl tiden flugit förbi en del så vad jag gör är att anpassa tavlor att ansluta till luftledningsstolpar. Allt görs till att börja med till trackside -2.75 m (alltså 2.75m t.v. om spårmitt). Alla tavlor blir, med precision, flyttbara parallellt med spåret för att ansluta till luftledningsstolpar.
Några tavlor blir gjorda för att ansluta som tilläggstavlor till Svenolovs nya moderna signaler. Allt görs i version 3.1 till TS2010 men bör fungera till TS2012 ???

Tyvärr var inte luftledningsstolparna symetrisk centrerade så jag har fått göra om dom så att god anslutning till signaler och tavlor uppnås.

Det blir en del nya luftledningssaker också, de på bild 1 och 2 är under konstruktion och dee på bild 2 är på projketeringsstadiet.

Jockes 2013-02-01 16:52

Oj, detta blir riktigt intressant! Redan nu är det svenska kontaktledningsystemet snyggt, men det saknas mycket detaljer (som det du visar ifrån Trainz) Dock saknar jag stolpfästet som du visar på bild 3, undrar om det också ingår i projektet? :) Detta blir nog dock ett STORT lyft för oss banbyggare! :) Följer detta med ett stort intresse!!

rac_hammer 2013-02-01 17:02

Snyggt ! Alla små detaljer som ger realism till spårnätet är alltid mycket välkommet :)

RobertE 2013-02-01 17:15

Vill du ha måtten på olika tavlor så finns det här.

https://app.trafikverket.se/TRV_esa/...goryname=Tavla

ekankal 2013-02-01 20:48

TJUUUSIGT Lennart :applad:.
Då kan man kanske snart skrota det danska!! plagiatet till transformator som man har varit tvungen att använda nu ;).

EDIT: Vad är det för "stolpfäste" du menar, Jockes???
Det är väl inte wiren som "stöttar" stolpen, för den finns som tillval i inställningen "stolpstod-wire".

lan 2013-02-01 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 272894)
TJUUUSIGT Lennart :applad:.
Då kan man kanske snart skrota det danska!! plagiatet till transformator som man har varit tvungen att använda nu ;).

EDIT: Vad är det för "stolpfäste" du menar, Jockes???
Det är väl inte wiren som "stöttar" stolpen, för den finns som tillval i inställningen "stolpstod-wire".

Jag vet inte om wire-fästet finns till alla stolpar med jag skall kolla det, det är lätt att fixa (tror jag trallallalla !?)

lan 2013-02-01 22:13

Motvikter och trådspänning ...

5 bifogad(e) fil(er)
... är väl ett måste då och då, liksom en "sugtrafo" ?
Det gick att fixa och fungerar, precis som alla tavlor, genom att dra det på plats med den lilla röda "plutten" på marken som jag har kallat "MoveMarker", underlättar speciellt när sakerna "hänger i luften".

Det är befriande att slippa scenery-varianter som skall vridas och steglöst flyttas rätt (= "Sisyfos"-arbete om den gamle greken är bekannt?)

Skickar med bilder på motvikt-arrangemanget och lite U-tavlor. (Scroll-typ, orkar inte resampla)

Kul att så många uppskattar det man gör, det sporrar "arbetshästen" !

Återkommer:

lan 2013-02-01 22:27

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 272884)
Oj, detta blir riktigt intressant! Redan nu är det svenska kontaktledningsystemet snyggt, men det saknas mycket detaljer (som det du visar ifrån Trainz) Dock saknar jag stolpfästet som du visar på bild 3, undrar om det också ingår i projektet? :) Detta blir nog dock ett STORT lyft för oss banbyggare! :) Följer detta med ett stort intresse!!

Du kan sova lugnt under luftledningen i natt. Wirestaget finns på alla 6 stolparna!

lan 2013-02-01 22:59

Standardproblematiken är ...

... som Svenolov påpekat är viktig!!!
Jag är nu uppe i ett 60-tal assets enbart för vänstermontage på spårmittsavstånd 2.75 cm. Jag har försökt hålla en viss namngivningssystematik. Allt är Trackside och namnen börjar med "STL 3.1 ..." men sedan har jag försökt hålla ett visst systen!?

Det skall ju skapas högervarianter också (summa 120), sen finns ju även spårmittsavståndet 3.35 m (summa 240) och skall vi ha (gamla) 2.50 m också så blir det (summa 360) Eftersom Trainz sorterar alfabetiskt bör väl namnen vara ung. så här (för att hitta):

STL 3.1 x.xx S namn
där x.xx är spårmittsavstånd, S är sida R ellr V och namn så tydligt det går!

Bra om nån har synp. på detta!

ex. STL 3.1 3.35 R U sign blue numbered platroof skulle då vara en:

"numrerbar blå U-tavla monterad i platformstaket på avståndet 3.35 m från spårmitt på höger sida och 3.1-kompatibel"

Usch ja - vi får sova på saken!

Nils Blid 2013-02-01 23:41

Förbålt bra LAn!

Skådade inte mitt skumma högra öga (det vänstra out of day) stolpsignaler långt där bak. Mums för en banbyggare med fem banor på gång.

Du efterlyste en lista. Den tar vi senare och när lusten faller på. Till skillnad mot imponerande ovan inte så många.

Dock vill jag redan nu slå ett slag för kilometerstolpar - ett otyg att sätta upp eftersom varje kilometer skall mätas fram, men bra för alla slags banor; el som för ånga som för diesel och inte minst som för trampdressin.

Nisse

svenolov 2013-02-02 11:19

...S är sida R eller V...?

Nu ska vi vara konsekventa. Endera ska sidan vara R respektive L, eller H respektive V.

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 272899)
... som Svenolov påpekat är viktig!!!
Jag är nu uppe i ett 60-tal assets enbart för vänstermontage på spårmittsavstånd 2.75 cm. Jag har försökt hålla en viss namngivningssystematik. Allt är Trackside och namnen börjar med "STL 3.1 ..." men sedan har jag försökt hålla ett visst systen!?

Det skall ju skapas högervarianter också (summa 120), sen finns ju även spårmittsavståndet 3.35 m (summa 240) och skall vi ha (gamla) 2.50 m också så blir det (summa 360) Eftersom Trainz sorterar alfabetiskt bör väl namnen vara ung. så här (för att hitta):

STL 3.1 x.xx S namn
där x.xx är spårmittsavstånd, S är sida R ellr V och namn så tydligt det går!

Bra om nån har synp. på detta!

ex. STL 3.1 3.35 R U sign blue numbered platroof skulle då vara en:

"numrerbar blå U-tavla monterad i platformstaket på avståndet 3.35 m från spårmitt på höger sida och 3.1-kompatibel"

Usch ja - vi får sova på saken!

Jockes 2013-02-02 14:24

Hej Lennart! Näe, det var inte det jag menade. Jag menar hur själva stolpen sitter fast i marken, förr göt man väl fast stolpen direkt i backen med betong, men numera har man färdiggjutna fästen i marken, som man sedan skruvar fast i stolpen i, som du ser på din tredje bild i första inlägget :) Är riktigt dåligt på att förklara, men någon annan kanske kan förstå.. :rolleyes:

lan 2013-02-02 15:21

Stolpfot

1 bifogad(e) fil(er)
Du har nog rätt, STWs stolpar är byggda med fast stolpfot. Banverkets standard idag är väl justerbar stolpfot som på bilden. Jag kan ändra till nåt som liknar den på de moderna stolparna, de äldre får väl behålla fastgjuten befästning.

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 272922)
Hej Lennart! Näe, det var inte det jag menade. Jag menar hur själva stolpen sitter fast i marken, förr göt man väl fast stolpen direkt i backen med betong, men numera har man färdiggjutna fästen i marken, som man sedan skruvar fast i stolpen i, som du ser på din tredje bild i första inlägget :) Är riktigt dåligt på att förklara, men någon annan kanske kan förstå.. :rolleyes:

Jockes 2013-02-02 15:29

Hej (igen)! JAg tycker inte du ska ersätta dem med något modernt - utan snarare komplettera, för många stolpar som har äldre stolpfäste har ju även moderna utliggare :)

RobertE 2013-02-02 15:56

Hej! jo jag tänkte på att det behövs längre utliggare för växlar. dom är längre i växlar. Mer vet jag inte.

lan 2013-02-02 16:23

Ha klart för er en sak: Allt som finns på STWs stolpar kommer att finnas med i denna updatering, så kolla först vad som finns!!! Det finns lite olika utliggare men behövs någon ny vill jag ha mått så går det att fixa!

"att vi skall ha uteliggare är faktum" - urusel göteborgshumor igen!

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 272932)
Hej! jo jag tänkte på att det behövs längre utliggare för växlar. dom är längre i växlar. Mer vet jag inte.

RobertE 2013-02-02 16:56

Det finns på länken som jag visade förut.

lan 2013-02-02 17:10

1 bifogad(e) fil(er)
Den länken ger mig inga mått på utliggare!?

Till STW-stolparna finns eg. bara en typ i 3 versioner (enkel, dubbel, trippel) för vä och hö-montage. Bifogar en måttbild på dessa. Jag förstår vad du är ute efter, en utliggare som går ut till mitt emellan två spår??? Finns sådana???

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 272934)
Det finns på länken som jag visade förut.

lan 2013-02-03 09:55

Lägesrapport 130203

2 bifogad(e) fil(er)
Mycket pyssel med trackside-tavlorna! På första bilden kan ni se de fyra signaltilläggstavlor som finns. De röda pluttarna på marken är s.k. "movemarkers" (en idé jag fick vid arbetet med Johans och Svenolovs moderna signaler). För att med precision flytta en tavla klickar man först på tavlan och sen drar man i "movemarkern" så flyttas tavlan i små steg och när den sammanfaller med signalens "movemarker" hamnar tavlan rätt.

Andra bilden visar de tre typerna av kilometertavlor som fungerar på samma sätt. I bakgrunden ser ni, de av Ekan fixade lutningstavlorna som inte har nån "movemarker" eftersom dom har en stolpe som man kan dra i. Behovet av en kan uppstå om nån vet om en lutningstavla kunde placeras på luftledningsstolpe( eller signalstolpe) ???

lan 2013-02-03 15:22

Utliggare ???

3 bifogad(e) fil(er)
STWs utliggare till luftledningsstolparna är en texturegroup med 18 texturer. De tre grundtexturerna syns på bilden (OBS skillnaden i kontaktledningsavståndet!) För var och en av de tre grundtyperna finns ytterligare fem texturer som ger olika utseende på hur stagen är arrangerade.

Fråga till RobertE: Räcker inte detta? :confused:

PS. Ju mer jag gräver i STW-Tomas (= Tomas Nordenadler = ChakzOr) grejor desto mer imponerad blir jag av hur de är gjorda, fyndigt och inovativt! Tack för det! DS.

Bild2 visar 335-varianten av standardutliggaren och bild3 vilka varianter som finns av varje typ.

Det finns en lösning om ytterligare någon typ behövs, och det är att ersätta någon befintlig variant. Detta går att göra utan angripa de befintliga krypterade skripten.

RobertE 2013-02-03 16:43

Om man kunde ha alla typer av utliggare på alla stolpar. alltså både dom utliggare för 2.75m och 3.35 på samma när man väljer dubbla utliggare.
då är det bra.

rely 2013-02-03 16:54

Det är helt otroligt vilken framfart du har LAn! :applad: Jag ser verkligen fram emot fler uppdateringar om hur det går för dig! :)

Gunter 2 2013-02-03 17:49

mycket fint lan och lycka till!

steffe80 2013-02-03 19:24

Riktigt snyggt Lan.
Kvaliten på det du och alla snälla modellskapare gör är alltid lika imponerande. För att inte tala om alla duktiga scriptare här på forumet.

Skäms väldigt mycket över att vara en av dom som ständigt varit urusel på att ge feedback och uppskattning. Ska bli ändring på det.
Ni är alla värda all uppskattning och beröm som finns att ge.
Det är ni som gör det möjligt för oss att bygga svenska banor.

lan 2013-02-03 19:47

Tyvärr RobertE ...

... så kan jag inte klara det direkt men eftersom både 275 och 335 stolparna har båda texturgroupsen i sina kuid-tab så kanske det går att fylla på string-table(????) om skripten är förberedda för det, men detta är inte "mitt bord" och jag gissar bara.

Synd att inte ChakzOr är kontaktbar, han kanske har de okrypterade skripten kvar och då bleve detta en sak för "Svenolov"-divisionen i STL-organisationen" :visslar:

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 272986)
Om man kunde ha alla typer av utliggare på alla stolpar. alltså både dom utliggare för 2.75m och 3.35 på samma när man väljer dubbla utliggare.
då är det bra.

lan 2013-02-03 19:52

Tack Steffe ...

lite "smör" gör alltid gott för maskineriet! Uppmuntrande ord är lika värdefulla som tekniska frågor och svar och mottages alltid tacksamt.

Vi slickar i oss!

Citat:

Ursprungligen postat av steffe80 (Inlägg 273000)
Riktigt snyggt Lan.
Kvaliten på det du och alla snälla modellskapare gör är alltid lika imponerande. För att inte tala om alla duktiga scriptare här på forumet.

Skäms väldigt mycket över att vara en av dom som ständigt varit urusel på att ge feedback och uppskattning. Ska bli ändring på det.
Ni är alla värda all uppskattning och beröm som finns att ge.
Det är ni som gör det möjligt för oss att bygga svenska banor.

lan 2013-02-03 22:51

"Världens mått" ...

3 bifogad(e) fil(er)
... är inte alltid lättfunna, speciellt inte i Trainzvärlden! Både Svenolov och jag har funderat hur långt ett "flyttsteg" är för tracksideobjekt. Nu vet vi det, det är, hör och häpna, 25 cm ! Lägg måttet på minnet för att hitta det var en utmaning. Jag fick tillverka en "STL Precision Ruler" för att kunna mäta upp det hela i Surveyor. Ett äventyr som ger mig anledning att ändra på Nisses bevingade ord som Svenolov har som "Avatar":

" I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt, fast djvlgt besvärligt !"

Bifogar STL Precision Ruler som är ett sceneryobjekt. Försök mäta något på cm-nivå får ni se hur roligt det är ":mad: Ni får i alla fall bättre och mer stimulerande underhållning än Melodifestivalen :visslar:

lan 2013-02-06 20:23

"Kronan på verket" ...

1 bifogad(e) fil(er)
... kan detta väl bli? Högspänningsledningen infästning är på vissa stolpar dubbel, fråga mig inte varför men så är det ? Skall jag gissa är det väl vid gränsen mellan två tranformatormatade sträckor ? Nån som vet?

lan 2013-02-06 20:35

Spänningen måste hållas uppe ...

1 bifogad(e) fil(er)
... såväl elektriskt som mekaniskt. Konstruktion och injustering pågår:

Jockes 2013-02-06 21:16

Hej! Jag undrar om det är något nytt med dessa motvikter (eller vad dem nu kallas), för sådana finns ju redan nämligen. Och dem fungerar (än så länge) väldigt bra! (Kan säkert bli bättre - men det är rätt bra redan nu)

lan 2013-02-06 21:42

Tala om var dom finns!!!!!!!

Dessa nya kommer att ansluta till det "Tracksidesystem" som Svenolov och jag håller på med. Annars inget konstigt med dom.

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 273129)
Hej! Jag undrar om det är något nytt med dessa motvikter (eller vad dem nu kallas), för sådana finns ju redan nämligen. Och dem fungerar (än så länge) väldigt bra! (Kan säkert bli bättre - men det är rätt bra redan nu)

Bengan 2013-02-06 21:49

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 273133)
Tala om var dom finns!!!!!!!

Dessa nya kommer att ansluta till det "Tracksidesystem" som Svenolov och jag håller på med. Annars inget konstigt med dom.

Motvikterna (grön och röd) finns som splines bland Tomas luftledningarna, dock med annat utseende.

lan 2013-02-06 22:11

Tack Bengan

skall försöka hitta dom m.h.a. kuid på bilden.

NEJ, det var nån luftledning!

Kan nån ge mig RÄTT KUID eller var den finns!!!

lan 2013-02-06 22:27

Har hittat dom, med stor möda, dålig namngivning!!!!!!!!!!!

TS står väl för Tension String eller något och dom är scenery splines men tycks fungera väl så jag lägger ner projektet med motvikter!!!

:godnatt:

Bengan 2013-02-07 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 273138)
Har hittat dom, med stor möda, dålig namngivning!!!!!!!!!!!

TS står väl för Tension String eller något och dom är scenery splines men tycks fungera väl så jag lägger ner projektet med motvikter!!!

:godnatt:

Om jag inte minns fel. Så kan dessa splines med motvikter spegelvändas, om man kopplar ihop med annan luftledning och sedan kommer på, att det var fel ledning som man fortsatte med och tar bort denna. Då hamnar motvikten i andra änden av splinen och själva ledningen vid stolpen.

Så jag ser gärna, dessa också som trackside objekt.

lan 2013-02-07 11:00

Jag vet inte om det går att ha splines som tracksideobject? Tror inte det!
Men detta får ligga på is ett tag för det är möcke nu!

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 273147)
Om jag inte minns fel. Så kan dessa splines med motvikter spegelvändas, om man kopplar ihop med annan luftledning och sedan kommer på, att det var fel ledning som man fortsatte med och tar bort denna. Då hamnar motvikten i andra änden av splinen och själva ledningen vid stolpen.

svenolov 2013-02-07 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 273147)

Ja, jag ser också dessa nya motvikter som en uppgradering till det bättre. Både för vårt nya "STL 3.1" system och användarvänlighet.

EDIT: Jag missuppfattade nog Bengan. Förtydligande. Jag ser Lennarts nya motvikter som en uppgradering till det bättre.

Bengan 2013-02-07 11:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 273148)
Jag vet inte om det går att ha splines som tracksideobject? Tror inte det!
Men detta får ligga på is ett tag för det är möcke nu!

Kan inte komma på, att jag har sett någon splines som har fungerat som tracksideobjekt (kanske ingen har försökt).

Själv tänkte jag mer på själva motvikterna + spännhjulen som tracksideobjekt, utan luftledning.

Har för mig, att Tomas också har gjort diverse luftledningar som slutar utan motvikter, bara rakt ut i tomma intet.

Har varit inne i Trainz och kollat, fanns fyra stycken.
Dessa fyra luftledningar saknar motvikter och kanske går att använda mot dina som tracksideobjekt.

STW Luftledning 40 NN CS
STW Luftledning 40 NN US
STW Luftledning 60 NN CS
STW Luftledning 60 NN US

Bengan 2013-02-07 12:33

Kom på en annan sak, som kanske är ännu bättre.
Går det inte, att lägga till motvikterna som tillägg på stolparna direkt. Istället för att ha två tracksideobjekt (stolpe - motvikt).

lan 2013-02-07 16:56

Ja det är ju en variant, ungefär som med trafo-stolpen, några "motvikts-stolpar. Vi får spåna vidare!

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 273151)
Kom på en annan sak, som kanske är ännu bättre.
Går det inte, att lägga till motvikterna som tillägg på stolparna direkt. Istället för att ha två tracksideobjekt (stolpe - motvikt).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:34.