![]() |
Stångådalsbanan
Som ruttbyggare måste man utvecklas, och för att göra det krävs en utmaning.
Både Ingelforsbanan (fiktiv) och ÄVJ (fiktiv) har blivit något som jag inte tänkte mig från början, och min fantasi är inte den starkaste just i dessa tider. Men vad säger han nu, den där Granders? Jo. Här är utmaningen. Jag själv reser på sträckan i stort sett varje vecka och jag kommer fokusera väldigt mycket på en rutt som passar utmärkt till min Itino och min Y2'a. Stångådalsbanan. Jag kommer bygga unika objekt till just denna rutt, tanken är att i slutändan av projektet blir det ca 85-90 procent äkta vara och resterande procent är sånt som helt enkelt måste skapas utifrån fri hand. Vart någonstans befinner vi oss tro? http://i1125.photobucket.com/albums/...ps03c46636.png http://i1125.photobucket.com/albums/...psbf9ecde6.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps5c58cc23.png That's right, Google Maps ska bidra mycket till att spår kommer ligga rätt och så vidare! |
Härligt! Verkliga rutter är alltid roligast! Använder du DEM-data? Blir mycket mer realistisk terräng då!
Kommer Ingelforsbanan fortfarande att släppas?:) |
Härligt med ännu en svensk rutt! :)
|
Hej! Såklart kommer Ingelforsbanan att bli släppt även den! :)
Sakta men säkert så börjar Vimmerby med omnäjd ta form. http://i1125.photobucket.com/albums/...ps12cb1824.png http://i1125.photobucket.com/albums/...psc01349d0.png EDIT Någon som känner igen sig? :) http://i1125.photobucket.com/albums/...ps7dbabf90.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps634008f4.png |
Ojoj, mycket har hänt idag. Hela min dag har spenderats till det här, i princip.
Vimmerbys fd. lokstall finns nu placerat tillsammans med en stor del av vegetationen. Börjar det likna något nu, tro? http://i1125.photobucket.com/albums/...ps8dbded4a.png http://i1125.photobucket.com/albums/...pse07cdf91.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps63f5f6ef.png |
Spåret har inte blivit så mycket längre sedan igår, dock har miljön börjat få sina detaljer här och där.
Banan är just nu från Vimmerby station till sågverket strax utanför. Anledningen till ett slött tempo är mängden detaljer som finns innan skogen väl börjar. Tänkt är väl att jag inte kommer låta er vänta på att köra tills hela banan är klar. Jag tänker mig att en beta skulle kunna fungera efter att banan blivit lite längre än Hultsfred. Så håll ut :) OBS att banan kommer kräva lite av era maskiner :) Open Rails är rekommenderat. http://i1125.photobucket.com/albums/...ps524ed827.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps316a6890.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps5c961d7b.png http://i1125.photobucket.com/albums/...psd8ef3d0c.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps4615c641.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps3b082ee7.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps7a6d61dd.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps9455c24f.png http://i1125.photobucket.com/albums/...psfc1e827b.png http://i1125.photobucket.com/albums/...psb6028e4a.png |
Finns det en chanse vi kanske kommer förbi Västervik och Gamleby i framtiden på Tjustbanan? :)
|
Det kan bli verklighet efter slutförandet av Stångådalsbanan, men jag tror det kommer dröja ett tag tills dess! :)
|
Nu tar jag långhelg här och kommer inte arbeta särskilt mycket under kommande dagar! Det som blivit gjort sedan igårkväll är lite detaljer för Setra.
Setra har även fått sin växel. Jag har kommit fram till skogen strax innan Hästmosshult (och gjort lite på den) så snart kommer det flyta på i bra tempo till Storebro, efter Storebro blir det lite fler detaljer eftersom spåret går bredvid vägen och sedan slutligen förbi flygplatsen och in i Hultsfred. Kisa Mor påväg mot Hultsfred, förbi Setra http://i1125.photobucket.com/albums/...psc3112ba9.png Skogen vid Hästmosshult http://i1125.photobucket.com/albums/...ps7363becb.png Strax innan Setra mot Vimmerby http://i1125.photobucket.com/albums/...pse6df7fcb.png Setras växel http://i1125.photobucket.com/albums/...ps40117930.png |
Snyggt! Med tanke på bilderna så ser det ut som om du har en hel del hemgjorda objekt. Vore kul att få använda i rutten!:grin:
Blir så avundsjuk på dig som kan med 3D-design, tänk om jag kunde få alla stationshusen i rutten... Krylbo blir svårt att hitta en ersättare för! :o |
Citat:
Har du bilder till diverse stationshus du vill ha (i flera vinklar) så kan jag absolut försöka göra några åt dig. Det tar inte så långt tid så det kan jag klämma in mellan projekten åt dig :) |
Endast smådetaljer idag.
Vimmerby Vandrarhem Busskurer/Stationskurer Buss och tågskyltar http://i1125.photobucket.com/albums/...pse2c499d4.png http://i1125.photobucket.com/albums/...psb028b5a4.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps87c6cc45.png |
Jag vill bara upplysa om att projektet fortfarande lever, dock är jag på jakt efter hyttfilm från Setra mot Hultsfred. Det finns nämligen bara en från Setra till Vimmerby. Det blir förmodligen så att jag måste införskaffa mig en hyttfilm själv, det lär dock inte bli alltför svårt.
Så så ser det ut. Bilder har jag iallfall inte svårt att bjuda på! 1380 Kisa Mor påväg från Vimmerby mot Hultsfred Berga Kalmar som första tåget på dygnet, här vid Setra Sågverk. http://i1125.photobucket.com/albums/...psf8757aec.png |
1 tredjedel av spåret mellan Vimmerby och Hultsfred är nu lagt (det vill säga halvvägs till Storebro), planerat är att hela spåret till och med strax efter Storebro ska vara lagt (med banvall och markhöjder) till mitten av helgen. Under helgen ska jag även försöka införskaffa hyttfilmer eftersom hela projektets realism (och deadline) egentligen beror på just dem :)
|
Nu är helgen kommen och troligtvis tar jag tåget till Kalmar imorgon för att sedan försöka filma hela vägen t.o.m Vimmerby.
En liten update är tallarna, dock kommer jag inte bygga längre vad gäller natur och detaljer förens jag har hyttfilmerna. Vi vill ju inte hamna i en sits där jag måste ta bort och göra om stora delar bara för att jag improviserat :) Kom gärna med synpunkter på förbättringar här och där! :) http://i1125.photobucket.com/albums/...psc7634e8d.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps63e015d3.png |
Spår lagt till och med Storebro. Det är ungefär en mil.
I eftermiddag ska jag försöka lägga iallfall till precis innan Hultsfred, som då är två mil. Då är 2/12 gjort av Vimmerby - Kalmar. |
Hej!
Jag tycker du bygger bra!:tumme_upp: Banvallarna tycker jag de är för breda. Hur lägger du banvallarna? Har byggt Thn-rutten i 11 år utan att veta om det. Jag la vallarna i styckvis. |
Man tackar, man tackar!
De ligger som separata objekt som jag hämtat hem, kommer dock inte ihåg vartifrån. Banvallarna är breda eftersom han/hon/hen som byggt dessa valt att ha dem så, förmodligen för att de ska gå att ha två spår i bredd/växlar. :) Det fiffiga med dessa är att de kommer i nästan alla former som spåren har :D |
Du har väl Thn-rutten installerad? Det finns bra vallar där som heter PV Berms.
|
Det finns även bra banvallar, broar mm på DB-trackshemsidan som är perfekt matchade till alla Xtracks spårbitar! :)
http://dbtracks.de/, klicka på "NR_Bahntrasse 1 ". |
Citat:
Nu hittade jag. |
Spår lagt till Hultsfred. Notera att allt spår från Storebro till Hultsfred är lagt idag. Jag har hittat en metod som fungerar bättre för mig. Jag använder Google Earth för delar som inte kräver samma precision som t.ex städer, och i städer använder jag satelitbilder monterade som terräng så att allt blir så detaljerat som MSTS tillåter! :)
Då var det Hultsfred nästa. |
Av det jag hittills sett, så längtar man till man får se fler fina bilder av bygget! :)
|
Citat:
Det var faktiskt bönans arbete med Stockholmsrutten som fick mig att åter bli motiverad, så man kan i princip tacka han för att rutten fortsätter! Som tidigare nämnt är spår lagt till Hultsfred Skogen mellan Setra och Hästmosshult är helt omgjord. Nils Dacke avgår från Vimmerby http://i1125.photobucket.com/albums/...psb1dfeac5.png Dacke på ingång vid en obevakad plankorsning. http://i1125.photobucket.com/albums/...ps75c32fa3.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps2ed5d007.png http://i1125.photobucket.com/albums/...psea2eda99.png Här syns lite av den helt omgjorda skogen. http://i1125.photobucket.com/albums/...ps5750965f.png |
Tycker helt klart Linköping - Västervik ska med :D
|
Citat:
|
Kära vänner! Sakta men detaljerat närmar nu sig miljön till Storebro och infartssignalen! Idag har jag byggt en halv mil med detaljer. Ikväll och imorgon är tänkt att Storebro med omnejd ska börja ta form och någon gång i helgen ska jag försöka få miljön ända till Hultsfred. Då har banan två mils detaljerad körning.
På den övre bilden synes en kurva strax innan Storebro. På de nedre synes olika vyer på en plankorsning precis vid Hästmosshult. http://i1125.photobucket.com/albums/...ps351742d4.png http://i1125.photobucket.com/albums/...psda7ba51d.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps771edd3d.png |
Mycket snyggt, gillar din vegetation!:tumupp: Hiskeligt vad fort du bygger... ;)
|
Håller med Bönan! Väldigt snygg växtlighet längs banan, man kan knappt tro det är en tio år gammal simulator :) (om nu inte MSTS är ännu äldre!)
|
12 år snarare! :Yeah: Med dagens objekt är det helt otroligt hur snyggt det går att få till det... :tumme_upp:
|
Vimmerby stationshus samt perrong har blivit fräschare. (Modelltekniskt :) )
Jag har varit tvungen att lägga om allt p.g.a diverse olyckligheter med förra operativsystemet. Jag jobbar raskt dock, och har lagt spår med dosering och ny kurvteknik fram t.o.m Storebro växel. Alltså från Vib (km 101+026) till Sro (km 110+415) Som ni ser arbetar jag med satellitbilder/flygbilder och högsta precision vilket tar lite tid. Det får man dock räkna med om man är så petig som jag är. http://i1125.photobucket.com/albums/...ps914f0809.png |
Doserat spår i MSTS? Jag undrar fortfarande hur du gör det! Kan du förklara? Eller använder du dig av ORTS's funktion för doserat spår?
|
Citat:
|
Citat:
Sth bestäms av den minsta radien i en kurva. :) |
Jaha, ja då är jag med. Det är nog inte en helt okänd teknik, jag har också gjort så av och till. Men jag håller med dig, det blir betydligt "mjukare" spår! :)
|
Även jag gjorde med min Trollhättanrutten.;)
|
Kul att fler har använt tekniken innan! Den gör så mycket för realismen och känslan. Jag har byggt lite mindre detaljer i Vimmerby idag, och kommer fortsätta med det även imorgon. Tänkt är väl att i övermorgon ska jag börja med Hamra och eventuellt lite egen vegetation (igen..) :)
EDIT! Småländskt nog? Gjorde en egen banvall och laddade ned lh_vegetation. Borde göra susen för skogen efter Hamra :) http://i1125.photobucket.com/albums/...psf41d2c7b.png |
Jag gick emot min arbetsorder idag och började detaljera södra infarten till Vimmerby.
Det blev mycket tid i photoshop för att få till rätt nyans och detalj på gräset. (Terrtex) Passade även på att göra en vägtextur för obevakade plankorsningar. För att dra in på tid så hämtade jag hem ett till färdigt vegetationspack. Det gjorde nog susen :) http://i1125.photobucket.com/albums/...ps0c766e3f.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps7adcf21f.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps4772e34e.png http://i1125.photobucket.com/albums/...ps276f7cf9.png |
Amen det så fint så fint :tumme_upp:
Weiter so! |
Marktexturer är svårt att få till bra, jag skulle inte klaga om du delade med dig av denna... ;)
Mycket snyggt byggt! :tumme_upp: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009