Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   STL-koppel för TS12 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34333)

DJNykyrka 2013-06-24 23:40

STL-koppel för TS12
 
Har försök att få det svenska materialet jag har på Trainz 2009 att fungera i TS12.
Men allt blir rödlistat på grund av att STL kopplen inte fungerar, jag få bara fram att felet är:

Error: Required container 'mesh-table' is missing.

Någon som vet vart man kan få tag på fungerande koppel så att man kan få igång alla fina tåg ni har byggt ihop igen?

Nils Blid 2013-06-25 10:37

Har gjort en snabbtest med STL-koppel och TRS 2012. Till min förvåning fungerade kopplet trots varningen. Du har ju TRS 09 - det fungerar mycket bättre än det usla TRS 2012.

Nisse

DJNykyrka 2013-06-25 18:30

För mig kommer tågen upp med ett rött utropstecken i content-listan och går inte att placera ut i spelet, får bara upp en liten ruta som talar om att:
"You can't place consist at that location"...

ekankal 2013-06-25 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av DJNykyrka (Inlägg 278689)
För mig kommer tågen upp med ett rött utropstecken i content-listan och går inte att placera ut i spelet, får bara upp en liten ruta som talar om att:
"You can't place consist at that location"...

Antar att du har installerat något av SP1/2/3 inkl. tillhörande hotfixar till TS2012, som vart och ett sätter ny standard på spelet, och "kvaddar" såväl inbyggda objekt som tredje parts.

MEN, jag skulle tro att Lennart kan fixa en uppdatering på STL-kopplet (kuid 2:a) och lägga upp, som funkar i ALLA versioner (åtminstånne till N3V's nästa korkade uppdateringar, hehe).
Det är bara att lägga till ett mesh table i config filen som behövs, så det är inget avancerat jobb som krävs ;).

svenolov 2013-06-26 10:52

Ingen uppdatering ännu
 
Nej, det blir ingen generell uppdatering för TS12 i nuläget. Det är mycket som har hänt sen den ursprungliga utgåvan av kopplen. Jag vill själv gå igenom alla problem som ni har med TS12 och alla tillägg för kopplen som har skett under åren. Men det kommer inte att ske förrän till hösten/vintern.

Tillsvidare får ni göra som ekan säger, på egen risk och endast för privat bruk.

Jockes 2013-11-20 23:06

Nu drar jag upp en gammal tråd, men hoppas det inte gör för mycket. Jag försöker själv få STL-kopplet att funka i Trainz 12 (ja, jag har uppdaterat... känns inte jättestabilt, men det går, splines beter sig konstigt som f*n, går endast att göra i en riktning, men det förtjänar en egen tråd). Får såklart samma fel, och undrar hur jag gör för att lägga till en "mesh-table" av containertyp...??? :confused: Förstår inget alls av det jag hittar nämligen, och utan STL-kopplet är ju tolvan helt meningslöst, tyvärr.

STORT!! tack på förhand om någon kan hjälpa mig! :)

svenolov 2013-11-21 17:23

Jockes, jag installerar just nu TS12 på en helt ny/ren dator (på en partition med operativsystem Windows 8.1 - 32bit). Det första jag gör sen är att installera HELA STL-paketet, inkl koppel, från vårt forum. Sen kan jag analysera alla ev. fel och komma med förslag till åtgärder - alternativt att jag laddar upp en "fix" för TS12.

Jag återkommer senare, under kvällen/natten/morgonen med ett besked.

Jockes 2013-11-21 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 282686)
Jockes, jag installerar just nu TS12 på en helt ny/ren dator (på en partition med operativsystem Windows 8.1 - 32bit). Det första jag gör sen är att installera HELA STL-paketet, inkl koppel, från vårt forum. Sen kan jag analysera alla ev. fel och komma med förslag till åtgärder - alternativt att jag laddar upp en "fix" för TS12.

Jag återkommer senare, under kvällen/natten/morgonen med ett besked.

Kanon! Toppen ni i STL-gänget är! Ska bli kul att höra resultatet, vi behöver ju faktiskt uppgradera oss om vi ska klara nya Trainz :)

svenolov 2013-11-22 16:28

Att vi ska klara nya Trainz (T2) är en självklarhet. :Yeah: Men för den skull så behöver det inte betyda att T2 kommer att bygga på just TS12, med alla problem som TS12 har.

Åter till STL-koppel. Ja, jag har nu konstaterat att STL-koppel inte fungerar som det ska i TS12, som det ser ut idag. Inga problem med installationen, bara en del varningar (gula utropstecken, där det mesta beror på saknade thumbnails).

Problemet ligger nog i "Trainz Monitor", då inga funktioner i denna modul verkar fungera. Jag ska kompilera om alla STL-skript i TS12-miljö, för att kunna utforska detta vidare.

Är det bara du Jockes, och jag, som har problem med STL-koppel i TS12? Jag ställer frågan bara för att få veta om det fungerar hos någon över huvud taget?

Jockes 2013-11-22 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 282703)
Att vi ska klara nya Trainz (T2) är en självklarhet. :Yeah: Men för den skull så behöver det inte betyda att T2 kommer att bygga på just TS12, med alla problem som TS12 har.

Åter till STL-koppel. Ja, jag har nu konstaterat att STL-koppel inte fungerar som det ska i TS12, som det ser ut idag. Inga problem med installationen, bara en del varningar (gula utropstecken, där det mesta beror på saknade thumbnails).

Problemet ligger nog i "Trainz Monitor", då inga funktioner i denna modul verkar fungera. Jag ska kompilera om alla STL-skript i TS12-miljö, för att kunna utforska detta vidare.

Är det bara du Jockes, och jag, som har problem med STL-koppel i TS12? Jag ställer frågan bara för att få veta om det fungerar hos någon över huvud taget?

Måste fråga, om du får kopplet att fungera överhuvudtaget, att ens se det i spelet? För mig har jag ett rött utropstecken på STL Koppel 3.11 med felet jag sa och det dyker inte upp alls i Trainz (eller något det är fäst på).

Självklart kanske inte nya "T2" bygger på TRS12, och det får man väl hoppas, om det ska bli något helt nytt, men samtidigt att äldre saker fungerar :)

svenolov 2013-11-22 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 282704)
Måste fråga, om du får kopplet att fungera överhuvudtaget, att ens se det i spelet? För mig har jag ett rött utropstecken på STL Koppel 3.11 med felet jag sa och det dyker inte upp alls i Trainz (eller något det är fäst på).

Självklart kanske inte nya "T2" bygger på TRS12, och det får man väl hoppas, om det ska bli något helt nytt, men samtidigt att äldre saker fungerar :)

Jodå, jag ser kopplet i spelet. Och jag har inga röda utropstecken. Men själva koppel funktionen i driver fungerar inte.

Jag bifogar en länk till komplett installation av STL source som jag har installerat för TS12 på min dator. I denna cdp så finns också den senaste Xoa7 som jag har använt som testobjekt.

Allt komplett. STL-koppel TS12 kpl

Jockes 2013-11-22 17:32

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 282707)
Jodå, jag ser kopplet i spelet. Och jag har inga röda utropstecken. Men själva koppel funktionen i driver fungerar inte.

Jag bifogar en länk till komplett installation av STL source som jag har installerat för TS12 på min dator. I denna cdp så finns också den senaste Xoa7 som jag har använt som testobjekt.

Allt komplett. STL-koppel TS12 kpl

Konstigt. Jag får både rött utropstecken och felmeddelandet "Error: Required container 'mesh-table' is missing.", och det gör så jag inte ser kopplet i spelet. Har någon build på 613888 (senaste)

svenolov 2013-11-22 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 282709)
Konstigt. Jag får både rött utropstecken och felmeddelandet "Error: Required container 'mesh-table' is missing.", och det gör så jag inte ser kopplet i spelet. Har någon build på 613888 (senaste)

Jag har inte den senaste patchen (build) installerad, men jag ska installera den.

På vilka objekt har du röda utropstecken?

Jockes 2013-11-22 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 282710)
Jag har inte den senaste patchen (build) installerad, men jag ska installera den.

På vilka objekt har du röda utropstecken?

Enbart på STL-koppel för smal- och normalspår, men jag har även på en hytt, men det är tydligen bara någon screenshot som buggar. Det kan jag fixa själv. Resten har gula utropstecken bara.

svenolov 2013-11-23 16:41

2 bifogad(e) fil(er)
Jag har kommit till samma slutsats som Ekan (se citat nedan). När jag uppdaterade till build 61388 så uppstod ett antal röda utropstecken. Ekan har ju påpekat detta tidigare, men jag gjorde en research från grunden och kan bara konstatera att grundproblemet är precis som Ekan säger.

Lösningen är att Lennart (LAn), om vi ber honom snällt, lägger in en mesh-table i config för STL Koppel och STL NGKoppel.

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 278696)
Antar att du har installerat något av SP1/2/3 inkl. tillhörande hotfixar till TS2012, som vart och ett sätter ny standard på spelet, och "kvaddar" såväl inbyggda objekt som tredje parts.

MEN, jag skulle tro att Lennart kan fixa en uppdatering på STL-kopplet (kuid 2:a) och lägga upp, som funkar i ALLA versioner (åtminstånne till N3V's nästa korkade uppdateringar, hehe).
Det är bara att lägga till ett mesh table i config filen som behövs, så det är inget avancerat jobb som krävs ;).

EDIT: Jockes, Xoa7 hytten hade också ett fel som du påpekar. Jag har själv åtgärdat detta. Uppdatering kommer ...
-

lan 2013-11-23 20:32

Nej, lösningen är inte ...
 
... att LAn gör det!!!! Vem som helst klarar av det i CM, och mitt medgivande har ni! Jag tänker inte lägga jobb på TS2012, det intresserar mig inte :mad:

svenolov 2013-11-23 21:22

LAn har talat, och har sagt sitt. :ber: LAn är inte intresserad av att STL (och Trainz) ska fungera i framtiden. STL avslutar i och med detta allt som berör versioner senare än TS2010 (ver. 3.3), inkl. kommande T2. Jag kommer att fortsätta, men jag tänker inte göra något åt ovanstående problem då jag ser TS12 som ett "mellanspel" inför kommande versioner. Vi får skapa en ny konstellation för framtiden.

Jag kan bara hoppas på ett vidare samarbete med STL ändå ? :vinka:

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 282771)
... att LAn gör det!!!! Vem som helst klarar av det i CM, och mitt medgivande har ni! Jag tänker inte lägga jobb på TS2012, det intresserar mig inte :mad:


Jockes 2013-11-23 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 282772)
LAn har talat, och har sagt sitt. :ber: LAn är inte intresserad av att STL (och Trainz) ska fungera i framtiden. STL avslutar i och med detta allt som berör versioner senare än TS2010 (ver. 3.3), inkl. kommande T2. Jag kommer att fortsätta, men jag tänker inte göra något åt ovanstående problem då jag ser TS12 som ett "mellanspel" inför kommande versioner. Vi får skapa en ny konstellation för framtiden.

Jag kan bara hoppas på ett vidare samarbete med STL ändå ? :vinka:

Finns det någon beskrivning på hur man bara gör, så gör jag det, nemas problemas. Förstår att Lennart är ointresserad av TS12, det börjar jag också bli. Har inte stött på något annat än problem än så länge. Dessutom är splines gjort på något väldigt mysko sett som gör dem svenska kontaktledningsystem man byggt i olika banor helt meningslösa och förstörda, tyvärr...

Hoppas nu bara inte någon av er i STL tröttnar... Kändes tyvärr inte så positivt att öppna tråden :/

svenolov 2013-11-23 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 282773)
Finns det någon beskrivning på hur man bara gör, så gör jag det, nemas problemas. Förstår att Lennart är ointresserad av TS12, det börjar jag också bli. Har inte stött på något annat än problem än så länge. Dessutom är splines gjort på något väldigt mysko sett som gör dem svenska kontaktledningsystem man byggt i olika banor helt meningslösa och förstörda, tyvärr...

Hoppas nu bara inte någon av er i STL tröttnar... Kändes tyvärr inte så positivt att öppna tråden :/

Nej, någon beskrivning finns inte. Om man har lite kunskap hur config.txt fungerar så kan många fixa det själv. Inte "vem som helst" som LAn säger!

Om ni ändrar dessa objekt så är det på ert ansvar, och ni får INTE distribuera objekten vidare.

Dessa objekt tillhör en del av grundbulten i STL Common Source, och om dom skulle spridas vidare i modifierad form så kommer det att skapa total kaos. LAn's medgivande gäller inte i detta fall, även fast han normalt har en öppen policy.

svenolov 2013-11-24 03:26

Du ska vara positiv Jockes ! även om vi gamla uvar har våra svackor ibland. Om jag får tala för mig själv så ger jag inte upp och tröttnar.
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 282773)
...
Hoppas nu bara inte någon av er i STL tröttnar... Kändes tyvärr inte så positivt att öppna tråden :/


lan 2013-11-24 08:12

En förklaring till varför ...
 
... jag inte vill åta mig att göra dessa ändringar är följande:

Jag har vid det här laget byggt tusentals object till trainz och om jag skall ägna tid åt att sitta och uppdatera dessa till TS12-14 får jag väl aldrig byggt något nytt. Jag kan tänka mig att göra ett undantag för just STL-kopplen eftersom jag själv använder dom på det mesta rullande jag bygger! Men jag vill att Svenolov kontaktar mig för spec. av containernamn m.m. (det kanske räcker med en "Dummy-default-container" för att det skall funka. Jag har inte TS12 så jag kan inte testa själv.

Jockes 2013-11-24 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 282793)
... jag inte vill åta mig att göra dessa ändringar är följande:

Jag har vid det här laget byggt tusentals object till trainz och om jag skall ägna tid åt att sitta och uppdatera dessa till TS12-14 får jag väl aldrig byggt något nytt. Jag kan tänka mig att göra ett undantag för just STL-kopplen eftersom jag själv använder dom på det mesta rullande jag bygger! Men jag vill att Svenolov kontaktar mig för spec. av containernamn m.m. (det kanske räcker med en "Dummy-default-container" för att det skall funka. Jag har inte TS12 så jag kan inte testa själv.

Lennart, av det jag hittills kollat upp, så funkar ALLT du gjort, inge fel på lok, vagnar byggnader mm, det är bara STL-kopplet som inte fungerar som det skall, så det är knappast så att du behöver ändra på allt du gjort, det förstår jag att du aldrig skulle orka, det skulle nog inte jag heller..! Är det småfel (som screenshot saknas) kan man lätt göra det själv :)

svenolov 2013-11-24 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 282802)
Lennart, av det jag hittills kollat upp, så funkar ALLT du gjort, inge fel på lok, vagnar byggnader mm, det är bara STL-kopplet som inte fungerar som det skall, så det är knappast så att du behöver ändra på allt du gjort, det förstår jag att du aldrig skulle orka, det skulle nog inte jag heller..! Är det småfel (som screenshot saknas) kan man lätt göra det själv :)

Jag och Lennart har en dialog just nu och vi ska försöka utreda problemet. Om inte annat, så för vår egen skull. Jag återkommer och jag ska försöka ge ett så bra svar som möjligt varför TS12 (SP1...SPx) kräver en helt onödig container (mesh-table). För övrigt så har vi båda lagt TS12 på hyllan och kommer aldrig att återvända till den versionen.

svenolov 2013-11-25 23:31

Tack vare LAn så har vi fått en fungerande version av STL (NG) Koppel v. 3.3 (beta) som också fungerar för TS12.

Bengan 2013-11-26 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 282883)
Tack vare LAn så har vi fått en fungerande version av STL (NG) Koppel v. 3.3 (beta) som också fungerar för TS12.

Bör man hålla sig uppdatera med denna version fast man kör med TS2010???

svenolov 2013-11-26 11:06

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 282888)
Bör man hålla sig uppdatera med denna version fast man kör med TS2010???

Om du har TS2010 build-version 3.3 så kan du installera den. Det ska inte vara någon nackdel, då framtida versioner kommer att bygga på den här versionen. Jag kör själv med denna version i TS2010.

Bengan 2013-11-26 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 282891)
Om du har TS2010 build-version 3.3 så kan du installera den. Det ska inte vara någon nackdel, då framtida versioner kommer att bygga på den här versionen. Jag kör själv med denna version i TS2010.

Tack för infot.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:57.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009