![]() |
Kanske ett vattendrivet sågverk...
5 bifogad(e) fil(er)
... kan bli av om jag orkar?
Målet är en realistiskt fungerande "Industry" med vattenhjul, ramsåg, kvarn, animeringar, ljud och rökeffekter. Har med benäget tillstånd av bjornl och Bear börjat vidareutveckla Lingheds sågverk (bjornl) och Bears Baklastare som experimentbas. Målet är att gestalta Melltorps sågverk och kvarn i Hyssna men det är långt dit. Några bilder från experimentverkstan: |
Låter som en mycket god idé :) bara det faktum att baklastaren får en puts värmer hjärtat och fler industrier där till ännu bättre :)
|
Mycket kul att se detta bygge Lennart! :applad:
|
Ramsåg ...
2 bifogad(e) fil(er)
som sågade timmer till plankor av vald dimension genom att flytta sågbladen. Sedan kapades plankorna och finsågades i stora cirkelsågar.
Detta var väl grunden till svensk träindustri ? Bilderna visar ung. hur det såg ut i sågen i Hyssna. Trallorna som bar stockarna gick på räls i golvet och hade gripklor som fixerade stockarna som sen styrdes in i ramsågen av valsar. Allt animerat med ljud och rök. Stockarna lyftes väl på plats av t.ex. en LM218 ? |
Vackert :)
|
Hej
"Long time no se" Sågen kommer att bli jättefin det är jag övertygad om. Om min gamla lingheds såg kan vara lite inspiration så är det roligt. Men jag misstänker att slutresultatet blir 100% LAn :-) /Björn |
Tack,
jag har tre förebilder som jag analyserar och försöker lära mig av: Lingheds Ångsåg för utseendets skull och ljudkulissen Aurans Lumbermill för sin eventsyrda animerings skull Slugsmashers skogsmaskiner för vissa lösningar i övrigt blir väl det mesta nybyggen eller ombyggen (t.ex. Bears Baklastare) |
Ser bra ut. Är alltså tanken att man skall se hela processen, dvs den blir utomhus under t.ex. ett tak?
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
1:a bilden visar öppningen för timmerintaget, där det för tillfället ligger färdigsågat virke. Byggnaden t.h. är kvarnen. Observera skulpturen som heter "Tumstock". 2:a bilden visar öppningarna för uttag av halvfärdigt och färdigt sågat virke. T.h. syns spånsilon och t.v. baklastaren. Mängden drickabackar förklaras av att bilden togs dagarna innan en stor fest i sågverket. En stor halvöppen lagerbyggnad för färdigsågat virke finns utanför bilden t.v. tvärställd mot sågverket. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Muskelkraft användes i stor omfattning in i 60-talet innan dieselkraften slog igenom. Går det bra att få lite sågspån under ramsågen? Nisse |
Brädlagret i Melltorp ...
5 bifogad(e) fil(er)
... av tre halvdassiga bilder kan man faktiskt få till en hyfsad, texturerad 3D-modell. Polygontal 300 st.
|
Väldigt snyggt texturarbete Lennart!!! Ser verkligen realistiskt ut! :applad::applad:
|
Tack Jockes !...
1 bifogad(e) fil(er)
... en s.k. situationsplan kanske är på sin plats nu.
Norr är uppåt i Googles "underbara värld". Jag har satt namn på de olika byggnationer som skall ingå. Det blir ju en ganska stor modell för jag tänker modellera även dammen, försrännan och bondgården (och kanske några utegångsfår?) |
Citat:
Jäkligt snyggt dock! :tumme_upp: |
Tidsepok ja,
jag vet inte? Sågen är fortfarande i drift. Såg och kvarn byggdes 1850 och var då utrustade med två vattenhjul (period I). 1921 ersattes vattenhjulen av turbiner som fungerade fram till 1970-talet (Period II). Sedan förföll kvarn och såg och produktionen var minimal, turbinerna fylldes med jord och slam och byggnaderna förföll (Period III). I slutet på 1990-talet köptes kvarn och såg av nuvarande ägare och det hela upprustades och är nu K-märkt Teknikmuseum. Sågverksamheten är nu el-driven men fortfarande i drift. Kvarnen är numera kafé. (Period IV). Jag bygger lite av varje men mitt bildmaterial är från 2013. Tidsperioden kanske kan bli valbar via Propertyrutan, vi får se :confused: |
Kan inte annat än hålla med Jocke grymt fint jobb det här är något jag letat efter länge ... Jag menar vad e järnvägen utan industrier? Om det e något svenskt jag saknat så e det mer industrier :)
|
Med huvet fullt av sågspån ...
7 bifogad(e) fil(er)
... är spånsilon och spåntransportören gjorda. Som vanligt halvdassiga bilder men eftersom jag numera använder Gimp går det att göra texturer av dom också. Laddar upp lite bilder och en provmodell som ni kan kolla (bara en bråkdel klart ännu, men ljud och animeringar funkar hyfsat).
|
Nu undrar väl någon ...
... i den yngre generationen varför jag lägger sån möda på "sågspån" och varför Nisse ständigt påminner om det.
Innan vi fick plaster, glasull, stenull och frigolit var sågspån och papper de allenarådande förpacknings- och isolermaterialen. Det var alltså en värdefull "biprodukt" för sågverken, och faktiskt "miljövänligt" ! |
Och idag gör man pellets av de som är ungefär 20 ggr effektivare att elda i värmeverk än vanligt trä :)
|
Och sågverk passar riktigt bra in på min rutt, särskilt inte allt för stora sågverk! Ska bli kul att se detta helt färdigt sen! Det får självklart en plats (någonstans) i min rutt! :applad:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Snyggt jobbat, men du har råkat "plasta in" en stötta oxå såg jag (se bild). |
Du vet ju hur plast flyger omkring, nån bit har väl fastnat på stolpen ?
|
Dagens experiment ledde till ...
5 bifogad(e) fil(er)
... att själva såghuset blivit klart med fungerande vattenhjul. Sen har jag animerat så att den sågade timmerstocken lyfts av trallan och läggs på golvet där den "magiskt" blir till brädor.
Dessa skall sen kapas i kapsågen och slutligen parallellsågas till plankor i den ännu inte gjorda "parallelldubbelcirkelsågen". |
Härligt med något från min hembygd! Har bara 15 min med bil till Kvaren i Hyssna och det är ett underbart ställe! Sen finns det ju även ett fruktansvärt bra café där också. Tack Lennart! Dessa byggnader (speciellt kvarnen) kommer få plats på min 891mm bana!:tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:
|
Snyggt :-) har redan sparat en plats på min bana för denna vackra skapelse
|
Tack för alla vänliga "tillrop" ...
1 bifogad(e) fil(er)
... kul att det uppskattas !
Har snickrat till kvarnbyggnaden idag och diverse fundament. I verkligheten fanns ingen direkt järnvägsförbindelse utan varorna transporterades nog till Kinna för vidare transport på Viskadalsbanan (Varberg-Borås-Järnväg). Men i Trainz "är ju allt möjligt!" enl. Nisse. Bild på dagens eskapader: |
Citat:
|
Väldigt snyggt, och som spyfrog säger, industrier är väldigt bra å ha, speciellt Svenska, dem är vi inte direkt "bortskämda" med! Men får man komma med ett förslag? I så fall texturen på träplankorna som golv, dem skulle nog behöva en större textur, ser oäkta och tyvärr rätt overkligt ut just nu :( Men annars ser det kanon ut än så länge!!! :applad::tumme_upp::drool:
|
Äventyret med Melltorp fortsätter ...
6 bifogad(e) fil(er)
... idag har jag skalat om hela skiten och justerat animeringarna och eventfilen så att ljud och animeringar synkar hyfsat.
Allt ligger hitills inom första halvan av animeringscykeln. En timmerstock lyfts in, körs genom ramsågen och blir till bräder som ligger och väntar på finsågning i cirkelsågarna. Några gubbar rullar in nästa timmerstock osv. Vattenhjul med vatteneffekter och ljud löper hela tiden, sågspånet yr och samlas i ett spånskyl för att då och då köras på transportören och tömmas i spånsilon. Andra halvan av animeringen blir väl lite finsågning och transport av färdigt virke m.m. Nattmesh naturligtvis. Bilderna gör väl inte modellen rättvisa men visar en del: |
Det blir riktigt fint :) .. Vet inte om du redan tänkt på det kanske men några lösa brädhögar både inplastade och utan han hade ju inte vart fel att pynta närområdet med och även kanske som last till tågen ... Ett litet förslag bara ;)
|
8 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Alltså inget produktstöd, inga "attached Track", men den som vill kan ju lägga en "Multiple Industry" i närheten. Detta sågverk är ett experiment i hur man kan gestalta ett "verkligt" sågverk med "liv och rörelse" i och utanför. Det som återstår är lite korn- och mjölsäckar in och ut från kvarnen. Lite bilder på dagens bygg: Kapsåg och parallellsåg arbetar nu och en brädhög växer i utlastningsförrådet och omsluts till sist med spännband. Obeservera "tumstocken" vid hörnet mellan kvarn och såg. |
Dags att skriva lite och inte bara sitta och dregla över bygget.:rolleyes::grin:
Tycker att det ser kanonfint ut och ser framemot det hela. Även en bra idé att du inte låser upp dig för lastning och lossning utav produkter. Blir större valfrihet genom att använda Multiple Industry, så att man inte blir upplåst utav några spår inom området och istället planera det hela lite själv. Sen tar vi lite OT i tråden ifall du skulle ha missat det hela genom ditt bygge på sågen och kvarnen. Du var väl intresserad utav Säröbanan tidigare om jag inte minns fel. Jag har skannat in en bok om Säröbanan och du finner den i denna tråd, om du inte redan har funnit den. http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...325#post280325 . |
Dags för en uppladdning !
Det sista är nog på plats, mjölsäckarna som dimper ner från kvarnen.
Ni får själva bedöma om det är värt att lägga så mycket "byggarmöda" på sånt här !? Jag har i alla fall stor behållning av det ! Finns snart i dowmload som en länk: |
Ett mästerverk
Härligt! Tack för det! Har redan börja använda din skapelse. Har själv i min ungdom jobbat på ett sågverk i Bergslagen. Kom ihåg hur farliga vissa arbrtsmoment var på den tiden. Tunga stockar att rulla. Tror de tyngsta vägde uppemot 600 kg.
|
Förslag och idéer
Som ni märker är inte "inlyftningen" av timmerstocken till ramsågen särskilt "naturlig". Funderar på att låta "arbetslaget" lyfta in den, men om den väger 600 kg behövs väl 8-12 man och då blir väl "ekonomichefen" rasande och börjar fundera på att införskaffa en baklastare ????
|
Hej Lan!
Har räknat på dina stockar! Om man antar (jag har mätt dem med STW:s verktyg), blir längden ca. 5 m och diametern på stocken ca 60 cm. Det gör en volym på 1, 413 m3. Om man antar en specifik vikt på 0.9 blir vikten på stocken ca 1,2 ton. Detta är inte en orealistisk vikt men mycket ovanlig. Det behövs många gubbar för att rulla. Vänligen från kuriosa-kammaren |
Citat:
|
Hej!
Som jag skrev, mina beräkningar kommer från "kuriosa-kammaren". Inget att bry sig särskilt mycket om. Jag tycker att du ska ha kvar de tjocka stockarna. De syns mycket bättre på skärmen. För övrigt är Trainz fyllt med "felaktiga" mått. Ta bara de runda kloten på de svenska växelomläggarna som ett exempel. De är så stora och tunga att normalt starka människor aldrig skulle orka lägga om dessa växlar. Jag antar att kreatörerna ibland har överdrivit olika mått för att de framtagna objekten ska synas tydligare. Vänligen |
Mer storlekskuriosa ...
Stockarna i "Aurans Lumbermill" är 6 m långa med diametern 1,2 m (6 ton !) och för att hantera dom har man anställt "jättar" med en kroppslängd på 3 m !!??
emges växelklot har diametern 0,3 m och tjockleken 0,15 m som ger en vikt på 150 kg men med tanke på att de rör sig i en kvartscirkel behövs väl bara 75 kg kraft att lägga om dom (det räcker nog för att krossa is mellan tunga och räl = inga fler nedisade växlar för Banverket :grin:) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:47. |