![]() |
Nedlagt, Välkommen att rota i kvarlåtenskapen!
Hallåj alla glada tågbyggare!
Jag har börjat inse att man har en flera år lång "backlog" av nästan klara projekt som man aldrig nått hela vägen fram. Själv är jag inte längre särskilt aktiv i communityn och har varken tid eller lust att fortsätta på dessa projekt som jag knappt minns något om. Därför känner jag att det inte finns någon egentlig mening med att sitta på grejorna något mer och undrar nu om det kan finnas någon som är intresserad att adoptera ett gammalt nedlagt projekt? :) Tänker göra på följande sätt:
Observera! Många av de här gamla projekten är inte "städade" och innehåller referensbilder och dokument som jag inte är upphovsman till. Inget arbete får därför vara direkt baserat på någon av dessa och de får likaledes inte följa med i någon slutgiltig release! Självklart gäller "credit where credit is due"-principen och jag ser helst att mitt namn står med någonstans (om än långt ner i nån readme), men är egentligen inte så brydd. Vill nu helst bara att communityn får del av grejerna :) Projektbeskrivningar Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Lite modernare...
Citat:
|
Hej seal!
Jag skulle vara intresserad av 30-tals vagnen AB4 och Sb loket. Jag pillar med blender och numera ett nytt 3D prog, som jag behöver till min nya 3D printer, som heter DesignSpark och som är gratis. Det är lillebror till SpaceClaim och har väldigt bra måttsättningsvertyg. Vilket blender knappats kan stoltsera med. Mvh // McDOZ |
Väldigt bra tänkt sealpower, att låta andra få chansen att fortsätta på det du inte har tid och/eller lust att bygga vidare på..
Hoppas nån har lust att ge sig på ångloket och vagnarna till RW. Det vore helt underbart! |
@McDOZ - Låter intressant det där, men det rör sig om ett 30-tal filer i .max format med en del max-specifika egenskaper. Det blir en hel del jobb och en del överföringsförluster om man ska försöka gå över till Blender.
@Pierre - Håller inte tufftuff på och bygger ett Litt Sb? |
Tack för ditt svar seal!
Jag är fullt införstådd med problemet. Tänkte kanske mest på att försöka exportera till .stl och se vad min nya 3DPrinter går för. Jag är nämliggen modelbyggare eller försöker iaf, att bygga i nollan, även H0. Jag har boken Svenska personvagnar, 1930-tals modell av Runberger och Helmstein och där finns fina ritningar på en del vagnar i skala 1:45. Men från en fin ritning i en bok till en färdig-modellerad vagn i 3d är ett lång steg, därför skulle det vara kul att testa med en någerlunda färdigritad vagn. Att bygga ånglok för RW skulle jag inte våga mig på, när det finns några duktiga modellerare här på forumet som beskriver svårigheterna med att bygga ånglok, eller snarare att få in dom i RW. Mvh // McDOZ En Sb maskin på mina oelektrifierade RW sträckor hadde inte gjort ont alls. |
LKAB M1 och S1
har jag tagit på mig att slutföra (till Trainz) om någon vill konvertera till andra sim så hör av er när den är klar.
|
Citat:
Kan vara på någon av dom andra Kirunavagnarna. Kollar upp detta, när jag kommer hem om några dagar. |
Citat:
|
Det är densamma, det byggdes bara 2 spårvagnar av den här typen: nummer 1 och 2. Mig vetande är M1 den enda "överlevande".
|
Citat:
|
Citat:
Hemma igen, någon gång mellan fredag/lördag. Försöker att skanna in, det jag hittar i boken då. Börjar få lite abstinensbesvär, inte ett tåg i sikte. Bara öl, GT, Sangrias m.m. |
Citat:
Jämför: https://www.sparvagssallskapet.se/va...hp?vagn_id=185 https://www.sparvagssallskapet.se/va...php?vagn_id=30 |
Avdelningen "fådda" byggen ...
5 bifogad(e) fil(er)
... utvecklar sig bra just nu. Arlöf-vagnarna hade tydligen större sidofönster men i övrigt ingen större skillnad ? Jag tror att vagnarna från början hade träpanel och troligen målad i samma färger (ritningen tyder på det ?). Plåtklädsel kom väl först senare när träet började murkna :vetej:
Gjorde en första utsättning i Trainz idag och det ser lovande ut men mycket återstår att fila på. Släpvagnarna är på G men de "släpar" lite efter. Kopplen är gjorda som boggier så dom följer med i skarpa kurvor. Panton är leveransutförande, som man vevade ned och släppte upp via en ett (ickeledande) rep (hampa ?) från hytten, som är enkel men fungerar hyfsat att köra i. Lite bilder: |
Snyggt, Lennart! Säg till om du behöver bilder på något.
Observera dock, att man inte ska köra med släpbygeln så den är riktad i samma riktning som man kör (som på din bild, så ska man inte köra, dvs, så toppstycket är ovanför föraren). Man "snurrar" runt den vid änd-byte. Dock ska den (så har vi åtminstone i Malmköping) vara riktad som på dina bilder vid inkörning i vagnhall). |
Oj vilken vacker spårvagn! Det är kul med lite äldre spårvagnar till trainz.
|
Släpvagnen på spåret...
2 bifogad(e) fil(er)
... och en begynnande texgroup till motorvagnen. Dessutom 1000 mm Gaturäler (ombyggt av Korvtigers 1067 mm dito). Det "lufsar" på, sakta men säkert:
|
Hmm, verkar vara en konstig lösning med strömavtagaren! Den verkar komplicerad att vända (då den ska in i något hål i taket ser det ut som?!). Hade spårvägen i Kiruna vändslingor överallt? Vore kul att se lite bilder närmare på den detaljen :)
Snyggt är'e iaf! Spårvagnar ligger mig nära hjärtat så :) |
Citat:
Enda anmärkningen som jag har hittat såhär långt. Är att M1 och S1 saknas i det högra hörnet på sidan. Så att det står precis som på dina bilder, men även M1 och S1 i höger hörn. M.1 L.K.A.B. M.1 Samma sak med S.1 Ser att du även har pillat på Korvens spår till 1000 mm. Har du några funderingar på att göra samma sak med dina egna spår. Ser inte så många bilder i boken, där gaturäler är med, men många med klossar på utsidan som du har gjort till 1435. Över till ritningarna som var med i boken. Det är bara sido och frontvy. 1000 mm. Bergbanevagn (topvy på inredning). M1/M2 samma ritning. S1 - S4 samma ritning. M3/M4 S5/S6 M5 S7 M8 S8 S9 Sen finns det några ritningar på en massa andra spårvagnar 1435 mm som byggdes om till 1000 mm. Stockholmsvagn 1 Sommarvagn C7 F.d. SS A1b F.d. SS A8 Göteborgsvagn M10 Sundsvallsvagn M17 Sundsvallsvagn 18 Gävlevagn M19 Gävlevagn 21 Sen en ritning på ett lok som dom kallar för Lump-Lena. Om det är någon ritning som känns aktuell och intressant, så kan jag skanna in den direkt. Annars skannar jag in boken, vart efter som på ca: 180 sidor. |
Enklaste sättet ...
1 bifogad(e) fil(er)
... att lösa ströavtagarproblematiken är, att som i verkligheten, byta ut lyr(eller bygel)-avtagaren mot en sax-avtagare.
Hade man börjat bygga vändslingor först hade kanske lyravtagarna varit kvar länge :confused: Citat:
|
Passande kontaktledning ...
1 bifogad(e) fil(er)
... gick inte att hitta så det blev till att göra en med 5m örök.
|
Citat:
|
Tack Bengan ...
Citat:
|
Kontakt och kraft från ovan ...
4 bifogad(e) fil(er)
... har spårvagnen fått. Tre splines att experimentera med.
En spline med trafo och matarledning till huvudkablarna och nedledning till kontaktledningen. En spline med två stolpar med nedledning till kontaktledning. En spline med enbart kontaktledning. Max stolpavstånd just nu är 20 m. Jag vet inte vad det skall vara? Här finns ju ingen spänningsanordning! På sista bild kan ni se hur väl kopplet anpassas i kurvor: |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Kanske du hittar någon bild där, som ger ett hum om avståndet mellan stolparna på ett ungefär. Plus att du ser att själva spåren, har klossar precis som dina 1435 spår, på några utav bilderna i boken. Under tiden, som boken laddas upp. Så kommer jag med påpekandet om M.1 & S.1 även i högerhörnet igen. . |
Mycket snyggt Lennart! Men om det är möjligt, tänk på att tråden inte svänger när spåret svänger!
|
Sådär, nu är boken uppladdad och hittas i inlägg nr. 30 i länken nedan.
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34427 |
Jag flyttar ...
|
Snyggt jobbat Lan och lycka till med "flytten"! :D
Åter till ämnet så finns det fortfarande gott om gammalt skrot kvar om nån är intresserad ;) |
Jag pillar med blender och numera ett nytt 3D prog, som jag behöver till min nya 3D printer, som heter DesignSpark och som är gratis.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009