![]() |
Fysiken i Railworks 2014 (Dålig)
Jag har tidigare diskuterat fysiken i Railsworks man jag hade då inget bevis på detta. Det blev en ganska stor diskussion både om det ena som det andra. Vi hade väl lite förhoppningar att det skulle lösas till railworks 2014.
Har nu hittat en bra youtube film som belyser det väldigt bra. Tåg rullar tungt ned mot Cutbank nerförsbacke 8 promille (Marias pass) Här ser man att passagerartåget med 15 vagnar får köra med motorn i nerförsbacken på 8 promille som är ganska lång mellan körläge 1 och 2 (12 till 25%). Normalt har ju varit att tåget hela tiden fått bromsa för att det inte ska rulla mer än 30 Mph. Gjorde själv ett test i backen ned mot Cutbank med ett 2500tons koltåg (varje vagn ca 140 ton) Det tåget rullar väldigt lätt i verkligheten genom att det är så tungt. I mitt test så var koltåget lite bättre än tåget på filmen. Tåget accelererade i backen men bara från 28 till 31 Mph (ingen broms). Jag gissar i verkligheten att man hade haft långt över 60 Mph om man inte hade bromsat. Testade i samma backe bara loken (ES44) och då rullade det lite bättre men fortfarande inte bra. Finns det någon lösning mot detta? Jag vet att man pratade i förra tråden om Blueprints på vagnar och lok. Kan man själv och gå in i Blueprinten och ändra värden på luftmotstånd friktion etc på vagnar och lok som man kan på MSTS (wag och eng filerna) Så att man får tågen i Railworks att bete sig som tåg och inte som bilars fysik. Här är en annan diskussion om psysiks på trainsim.com Där tycker en del att man ska köpa Justin Cornells GP38-2 lok. Där är fysiken bra hävdar de, men om vagnars fysik är dålig då lär det väl inte lösa problemet ändå (info har inte testat detta lok) Förstör hela känslan tycker jag när man får köra med motorn i nerförsbackar. Men jag vet även att många inte bryr sig om att fysiken är dålig. Men det kallas ju en simulator och inte ett spel så jag skulle vilja få till detta. |
Håller med, det som känns verkligast än så länge är Marcus&Co, s T44 och SECUs.
Dock verkar skaparna av simulatorn dra mer åt arkadhållet för varje uppdatering men jag tror att man kan ändra i blueprintsen, det var förvisso mycket lättare i msts. |
Om vi börjar med länken så skrevs den 2009........
I övrigt så kan jag till viss del hålla med men är inte säker på att det RS 2014 som är felet. Jag har de flesta engelska ånglok och 'Robinsson* O4 (tror jag den heter) rullar otroligt tungt jämfört med alla andra, det har hänt flera gånger att jag kontrollerat om parkeringsbromsen varit i. Detta borde dock vara ett Blueprint-fail.. Samma sak med vagnar som i mina ögon inte är lika bra byggda som lok. http://railworkswiki.com/tiki-index....gine+Blueprint Jag kollar om det inte var denna länk jag letat efter i 30 minuter som visar hur man jobbar med blueprints........ Det finns en bättre, jag skall leta reda på länken senare, strax har jag en Competition i Rail-Nation att vinna. återkommer. det vi pratar om borde vara den som heter Friction Elements. http://www.rail-nation.com/ Nu hittade jag på den. :) http://railworkswiki.com/tiki-index....2+Asset+Editor Här finns info om nästan allt. Det är bara en fråga om hur djupt man vill gräva ned sig. |
Citat:
Jag tror att många vet inte vet hur lätt ett tåg egentligen rullar (stål hjul på stål räls) . Jag har själv med handkraft dragit två tomvagnar i postterminalen i Ånge (gissningsvis 30 ton) Ståltåget behöver inte många promille nerför för hålla farten 90-100 km/h.... Men inlägget kunde ha varit igår för det har inte hänt någonting sedan 2009 (eller tidigare) och det är otroligt synd. Jag är inte helt nöjd med när det är plant eller uppför heller, men i nerförsbackarna sticker det ut mycket mera. Rent grafiskt är det en fantastiskt simulator ,det är den snyggaste simulatorn på marknaden så jag vill inte överge den och kommer nog inte att göra det heller. Nu när Stevens pass har kommit ut med rejäla lutningar där det är svårt att köra tåg åtminstone nerför, men jag vet att med railworks där lär det nog bara behövas lite dynamisk broms för att hålla hastigheten i de 2,2 procent nerförslöporna. Så jag tvekar att köpa den pga av detta. Det ska vara en utmaning att köra tåg (som det är i verkligheten) De som har testat Run8 vet jag talar om. Jag blir bara uttråkad i dagsläget med Railworks när det gäller godståg. Så frågan kvarstår går det att fixa eller är det kört... ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tack Pursche för länken har kollat på Wagon blueprint men jag hittar inget om friktion etc Creating the Wagon Blueprint Structure (4.44.4) Reference Manual > Section 9 Tutorials > Creating a Wagon > Creating the Wagon Blueprint To create the Wagon Blueprint, first open the Asset Editor from the shortcut you have created, ensuring the RailWorks? disc is in your disc drive. In the Blueprint Editor window, find your SimpleWagon? in the folder structure. Right click the folder name and select New Blueprint from the list. Select Wagon Blueprint from the menu that appears and then click OK. Right click on the Wagon blueprint000 file in the folder tree. Rename the file SimpleWagon?. In the top Name field type SimpleWagon?. In the Browse Information section type SimpleWagon? in the language fields. In the Mass field, type 10. This is the weight in Tons. For the front pivot X, input 4.2 and the back -4.2. For Collision Centre Y, we need the centre of the main body to be sitting on the wheels. This is calculated by taking the full height of the vehicle (3.75m), subtracting the value below the main body (1.25m), dividing the remainder by 2 (2.5m) and adding back the height below the main body = 2.5m. For the Collision width, type 2.5. For the Collision height, type 2.5. For the Collision length, type 8m. Note that this is less than the pivot points at either end. This is so the coupling points are not inside the hit box. Expand the Bogie section and click Insert First. This will be where the bogie details are referenced. Now you need to create wheels. Click the Save button at the top of the Wagon Blueprint. Create the Bogie Blueprints The following steps detail how to create and add wheels to the blueprint. First, it is necessary to create a new blueprint for the Bogies, and then add the newly created Bogie Blueprint to the Wagon Blueprint. All wheels on vehicles in RailWorks? are mounted on bogies. Even if a wagon doesn’t have bogies, it is set to act like one. The first task is to create the new Bogie Blueprint: On the Folder tree, right click the SimpleWagon? folder name. Select New Blueprint from the menu and scroll to Bogie Blueprint and click OK. For Wheel Radius, type 0.56. For the Wheel gauge, type 1.435. Insert three axles in the Axle section. Add the wheel radius as above. The Horizontal offset is how far from the middle of the bogie each axle is located. For the first axle, type 3.6 for the Horizontal Offset. Add the Node ID of wh01. For the second axle, the Horizontal offset is -3.6. Add the Node ID of wh02. Finally add a Pivot Offset and leave the fields as 0. Right Click on Bogie blueprint001 in the folder tree and rename this to Wheels. Click Save. The next task is to add the newly created blueprint to the Wagon Blueprint: Return to the Wagon Blueprint. Scroll down to the Bogie section and expand the entry. As the bogie is the effectively the entire wagon, both X and Y values can remain 0. Fill in the Provider and Product fields (RSadam & HowTo). Right Click on the Wheels blueprint in the folder tree. Select Copy Filename then paste this into the Blueprint ID field **(RailVehicles\Freight\SimpleWagon\Wheels.xml) Minimise the Bogie section of the Wagon Blueprint. Create the Wagon Brake Data To create the Wagon Brake Data you need to add the correct Brake Blueprints to the Wagon Blueprint: Expand the Train Brake Assembly section and click the Insert First button. Choose Air Brake Blueprint from the list. Expand the Brake Type section and click the Insert First button. Select Train Air Brake Data from the list. You can now minimise the Train Brake Assembly section. You can also minimise the Browser and Rail Vehicle Component sections. Return to the Wagon Blueprint. In the Render Component section, scroll down to the Geometry ID field. Right Click on the SimpleWagon?.igs file in the folder tree (this is the file with an icon that looks like a blue cube with an orange arrow in it). Select Copy File name, and then paste this into the Geometry and Collision ID fields (RailVehicles\Freight\SimpleWagon\SimpleWagon.IGS) . Set the Detail Level Generation Range to 10, replacing 1. The ControlContainerComponent? can be minimised. Note that this is where passenger views would be set up. For more information see Creating the Cab Camera Blueprint. Expand the Cargo Component and Cargo Def sections. Click the Insert First button. Create the Freight Cargo The last thing to add to the Wagon Blueprint is the Freight Cargo: Choose Bulk Cargo from the list and click OK. Expand the Bulk Cargo def section. Type 1 for the Width, Height and Depth of the Trigger Box. Type 32 for the Capacity. Select Bulk Freight from the Bulk Freight type list. Click the Save button at the top of the screen. Your Wagon Blueprint is now complete. |
Jag vet inte hur jämförbart det är men med ett traxx-lok och 1500 ton på kroken vid Granstanda där backen börjar ned mot Storvik och som är ca 22 promille (2,2%) så kör jag bara med elbromsen på loket. om jag har 80km/tim vid utfartsblocken så har jag fortfarande under 100km/tim när jag rullar in i Storvik.
På hemvägen när jag har 600 ton tomma vagnar och kommer till Ryggenbacken och rullar nedför (den är som mest 18 promille) så behöver jag inte bromsa och det beror på våra timmervagnar där de stora gavlarna håller emot genom luftmotståndet. Noteras kan också att loket drar 30% mer ström med tomtåget jämfört med det fullastade tåget. Nu har jag inte kört så jättemycket med Run8 men visst är det väl så att du inte skall behöva bromsa i backarna med annat än dynamiska bromsen för att hålla farten? Meningen är väl att loken skall hålla emot i nedförsbackarna och orka dra i uppförsbackarna? |
http://railworkswiki.com/tiki-index....rence%20Manual
Tror den är för rutten och används av all rullande material? Jag hittade detta på wikipedia: Tabell med exempel på rullmotståndskoefficienter angivna av olika källor:[13] Cr b Beskrivning 0.0002 till 0.0010[14][15] 0.5 mm[1] Järnvägshjul mot stålräls 0.1 mm[1] Härdade stålkulor mot stål 0.0022 till 0.005 [16] Cykeldäck (normala) vid 50 km/tim, uppmätt på rullprovare 0.0025[17] Speciella Michelin eco-marathon däck 0.005 Spårvagnshjul mot smutsig räls 0.0055 [17] BMX cykeldäck använda på soldrivna bilar 0.0062 till 0.015 [18] Bildäck 0.010 till 0.015[19] Bildäck på betongväg 0.055 till 0.065 Bildäck på gräs eller mjukt lerigt underlag 0.3[19] Bildäck på sand http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotst%C3%A5nd Railworks använder alltså en FC på 0,0082 vilket bör vara samma sak som Cr i Sverige. De använder alltså ett värde som ligger inom det svenska exemplet men nära max. Man kanske skulle kunna ta ned det lite genom att minska värdena i listan till heltal? |
Citat:
Tror att du skrev själv att du hade problem i Tehachapi lutningen där du fick använda luftbromsarna. Dessa måste man använda med säkerhet om det är stopp i signalerna för de dynamiska bromsarna går bara till ca 5 mph. Jo jag vet att tomma timmertåg går väldigt tungt (tyngre än lastade) pga gavlarna på vagnarna (rena stormen när dessa tåg passerar en) Det var därför jag sa Ståltåget som är litet luftmotstånd på. Följde med min pappa (före detta lokförare) på ett sådant tåg på 80 talet (vi rullade i 4 mil då) Men i låga hastigheter så spelar inte luftmotståndet så stor roll. I filmen går det 30mph (48 km/h) och det är passagerare tåg ändå får man använda loket för att inte tappa hastigheten. Men i mitt eget test med tungt fullastat koltåg i 40 km/h så skulle det ha rullat på som bara den men det gjorde det inte, så det är är stora problem med fys motorn här. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ I purshes uppgifter om rullmotstånd så om jag räknat rätt mellan bil och tåg så rullar tåget 15 gånger lättare än bilen ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ När jag tittade igenom pursche uppgifter om blueprint så verkar det finnas friktions uppgifter på engine men jag hittar inget i wagon om sådana uppgifter. Är det därför att vagnarna går tyngre än loken? Man har använt något generellt värde för vagnarna som är för tungt (bilars friktions värden typ) Då lär det nog vara svårt att få till det om man inte kan ändra vagnars friktion. Man får köra bara med lok i framtiden..... |
Vad händer om du gör ditt eget test med bara loket?
|
..............
|
Fysiken i Railworks var värre än jag hade trott :tumner:
------------------------------------------------------------------------- Har gjort en massa tester i en 8 promilles utförsbacke ned mot Cutbank (kör mot väster) (Marias pass) idag. Jag har kört fram och tillbaka med olika hastigheter för att se hur tåget beter sig Tåget var 2 st ES44 (4400 hk var*2=8800 Hk totalt) Jag hade 32 fulla Kolvagnar =ca 4500 ton. Med lok ca 4800 ton Det blir 2 hk/ton på detta tåg Fakta. Hela tåget i 8 promilles lutningen vid testerna. ------------------------------------------------------------------ Test att köra i 10 mph Nerför. . Tåget tappar i hastighet, för köra med 13 % motor för att hålla hastigheten Uppför Uppför så behöver jag bara köra med 13 % motor för att hålla hastigheten dvs likadant som i nerförs backen ------------------------------------------------------------------------ Test att köra i 20 mph Likadant som i testet i 10 mph dvs åt skogen ----------------------------------------------------------------------- Test att köra i 30 mph Nerför tappar hastighet får köra med 13% motor för att hålla sth Uppför så behöver jag köra med 13 % motor ibland 25 % för att hålla sth ---------------------------------------------------------------------- Test att köra i 40 mph Nerför tappar hastighet får köra med 13% motor för att hålla sth Uppför så behöver jag köra med 13 % motor ibland 25 % för att hålla sth I verkligheten hade aldrig koltåget orkat hålla 40 mph i en 8 promilles lutning med 2 hk/ton Jag gissar 15-20 mph med 100 % motor. --------------------------------------------------------------------- Test med ett lok bara (dvs det loket jag kör) Här blev det väldigt annorlunda ,bra Stod stilla först sen lät jag det rulla upp. Den ökade hastigheten till 60 mph Accelerationen mellan 3 till 4 Mph tog det 13 sekunder Accelerationen mellan 50 till 51 Mph tog det 16 sekunder. Så det var kanske friktionen luftmotståndet att det ökade mindre på slutet. För info så hjälpe jag till med motorn för snabbare acceleration ibland men vid mätningarna så var den avstängd (jag gjorde 7 mätningar mellan 1 till 60 Mph) ------------------------------------------------------------------- Slutsats . Det är åt skogen Hur kan tåg inte rulla i nerförsbackar med vagnar så att man måste hjälpa till med loket 13 till 25% av motorkraften. Men med samma motorkraft kan man köra uppför!!!!. Tåget går lika tungt nerför som i uppförs backar i många fall Men med bara lok och (och förmodligen motorvagnar) så beter sig det ganska normalt. Så problemet verkar ligga hos vagnarna åtminstone nerförbackarna Varför tågen går så lätt uppför kan man undra. Verkar som vagnarna och kanske loken inte vet om vad tyngdkraft är. (Äpplet faller ned mot jorden) Nu förstår jag bättre varför jag tycker att tågen beter sig konstigt när jag kör Railworks, tågen följder inte tyngdlagen. PS varför det blev annorlunda nu idag än testet i går vet jag inte. Igår så hade jag samma tåg men det rullade faktiskt i nerförsbacken (men väldigt dåligt). Enda skillnaden är att jag då startade direkt från scenario editorn när jag gjorde ordning tåget DS https://lh3.googleusercontent.com/-W...1-23_00001.jpg https://lh6.googleusercontent.com/-V...1-23_00003.jpg |
Nu fungerar tågen i Railworks igen som de ska.
Jag provade med en annan vagn men med samma lok då gick tågen tungt uppför och rullade nerför. I Cutbank (samma backe som tidigare tester) så rullade jag från 0 Mph till 73 Mph i backen utan lok ingripande. som mest accelererade 1 Mph på 9 sekunder. Kolvagnen (i tidigare tester) som inte rullar nerför och går lätt uppför (Kolvagnarna bromsade i samma backe till stopp....) heter "mp coal hopperl gondola red" som jag sedan lastade med kol (ganom att markera vagnen och i högra fliken markera i ruta) Den nya vagnen som redan var färdiglastad och som fungerar bra heter "mp centrebeam1 loaded" Skulle vara intressant och veta skillnaden på dessa vagnar. Ska försöka kolla i Blueprint på dessa vagnar i morgon. eller har det med lastningen av kolvagnen (markera ruta) där det skiter sig Skulle gissa att det är många vagnar som beter sig som kolvagnen och hittar man felet kan man ju fixa till dessa. Men överhuvudtaget så var det ett bra att inte hela simulatorn är åt skogen utan bara vissa vagnar som beter sig konstigt! |
Intressant det här!
Har du skrivit till RailSimulator-forumet om det här? I så fall ska ju vagnbyggaren ändra på dem. |
Nä
Har för lite på fötterna tycker jag just nu. Ska försöka reda ut skillnaden mellan vagnarna men det är inte lätt. Vore bra om andra också kunde hjälpa till här. Så jag brottas nu med blueprinteditor2 och andra editorer rwtools men jag tror att informationen ligger i coal_hopper.bin sen gäller det att förstå den.... Men nu förstår jag varför det blir så tokigt när man är ute och kör , räcker ju att 30-50 % av vagnarna beter sig fel så blir ju körkänslan helt fel. Men vagnarna jag använder är ju Railsworks egna, den kom med Marias pass. Undrar hur många vagnar som beter sig fel i Railworks....... Men som sagt när jag var ute i natt med de rätta vagnarna så kändes tåget helt rätt förutom då tågbromsarna (känt fel) men tåget rullade på i nerförsbackarna (så att man fick bromsa) och gick tungt i uppförs backarna (ned mot 16 Mph 10 promille). Jag hade 3 lok och 100 vagnar "mp centrebeam1 loaded" Så nu är jag mycket mer positiv gällande Railworks framtid. Man ska kanske beställa Stevens pass ändå... |
Har testat mera idag i 8 promilles backen ned mot cutbank.
Har testat två vagnar idag som man kan lasta Kol vagnen från igår och en containervagn (där man kan lasta 2 containers) När man kör dessa tåg tomma, så upplever jag det som normalt i både nerför som uppför backar. De ökar med 1 Mph på ca 17 sekunder Men lastar man tågen (kol och containers) så rullar de tyngre i nerförsbacken Men de accelerar idag fast långsamt! (de gjorde det inte igår fast det är samma tåg) men ökningen är låg 1 mph på ca 40 sekunder. Slutsats De vagnar som man lasta ska man kanske inte göra det för då får men orealistiska värden på tåget. Man får försöka att hitta vagnar som är färdiglastat från början. Men det är okonsekvent detta för jag använder samma tåg som igår det enda jag ändrar är att lasta koltåget och ta bort lasten. Igår så rullade det lastade tåget inte i nerförsbacken men det gör det idag (fast dåligt) uppför igår så behövdes inte mycket motorkraft för att få det att hålla hastigheten. Men idag så behövde jag tex 65 % av motorkraften för att hålla 33 mph på det lastade koltåget (igår så var det 12-25% för att hålla 40 mph) Så jag har ingen aning varför det blir så här. Kanske har det med min processor att göra ,den har det jättejobbigt med Railworks jag har 10-15 fps ändå så har jag skruvat ned grafiken ordentligt. Har 1,6 ghz 4gb minne Windows 7 64 bitar |
är det marias pass du pratar om? den har jag också, kan du göra ett scenario med lok och vagnar så kan vi köra samma tåg på samma sträcka och se om vi får samma värden. jag jobbar hela dagen imorgon men bör komma hem framåt kvällen, en av våra nya traxx-lok är trasig så jag får dra den till Hallsberg med ett gammalt RC imorgon bitti.....
|
Jo det är Marias pass.
Har skickat dig en fil där 4 tåg finns (fick mejladressen från detta forum) Koltåg lastat och olastat (samma vagnar som testerna) containertåg lastat och olastat. Samtliga dessa tåg startar typ 5 km öster Cutbank tåget står i 1% uppför sedan planar det ut sedan 8 promille utför mot Cutbank Filmen i mitt första inlägg är även i samma backe. Sedan har du fått ett tåg som jag tyckte rullade lättast. Hade 70 mph i slutet på backen Ska bli mycket intressant vad du får för resultat. Det är kanske min dator som är konstig... (men han på filmen hade ju problem även han) Ps Intressant att du tycker Rc lok är gamla ,för pappa var det Ma Dm Hg etc Rc lok och speciellt Rc5 när de kom det var det nya DS |
Till purche som ska testa tåg rullning i nerförsbacke
Info tåget är lastat koltåg 50 vagnar 7400 ton med två lok 1,25 hk/ton Testade det det lastade koltåget nu ikväll (du har samma tåg). Skulle vilja att du gjorde likadant som jag gör för att verifiera testet (möjligt att det blir annorlunda om man har varit på andra grejer i railworks innan man gör testet) 1: Jag startade railworks gick direkt till drive och free room där ligger de 5 aktiviteterna som jag skickat med (om jag gjorde rätt) (du måste naturligtvis packa upp dem). 2: Jag körde uppför backen (1%)och när hela tåget var i nerförsbacken (ned mot cutbank 8 promille) bromsade jag ned tåget så jag hade jag 1-2 mph 3: Tåget tappade då fart,så jag körde med loket upp till 10 mph och drog av motorkraften då lät jag tåget vara och efter ca 5 minuter så stod det stilla! 4: körde sedan med max motor (100%) och fick upp bara ca 40 mph i slutet på backen 5: backade då tillbaka mot startpunkten ,jag körde då 33 mph med bara 38% mot motorkraft? Men såg senare i testet att körde man framåt så blev det nog rätt (i 10 promille orkade loket 25 mph 100% motor) men kör man baklänges så blir det nog fel (men det kan jag stå ut med) PS i testerna igår så backade jag tillbaka till slutläget DS 6: Testade igen i nerförsbacken 8 promille och tåget tappade fart igen. info testade tåget i lutning 10 promille, så var hastigheten nästan konstant (en liten ökning var det) Så detta är ju inte bra, men kör man tåget olastat så kommer det nog att vara okey tror jag (har inte testat ikväll, men igår så blev det rätt för mig) Men det är ganska konstigt för ibland så ökar tåget fast dåligt (igår) och idag så tappar tåget hastighet. |
Hej Pursche
Mitt brev studsade tillbaka så det kom nog aldrig till dig. Men länken här under kan du använda Där ligger de 5 tågen. Koltåg lastat och olastat 50 kolvagnar två lok (det lastade rullar inte i 8 promilles backen men det gör det olastade "för mig") Enda skillnaden mellan tågen är att jag har lastat kolvagnarna i scenario editorn genom att markera vagnen och i höger fält markerar vagnen så den har blivit lastad. Containertåg lastat och olastat 40 vagnar och två lok (samma rullnings egenskaper som för koltåget men mindre extremt tror jag) samma här det är samma tåg men jag har lastat vagnarna i scenario editorn Samt ett vanligt tåg från shelby (det rullade lättast) Alla som vill kan hämta denna fil (Men det krävs Marias pass på datorn) Man får använda Utilities.exe (som ligger i railworks katalogen (C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\railworks) Sedan package manager tryck install leta upp filen som du laddat upp och installera. Starta railworks gå direkt till drive och free room och marias pass där ligger de 5 aktiviteterna som jag skickat med Skriv här vad ni får för resultat. Titta i de föregående inläggen för mer info Länk fil Filen ligger hos Google drive, men det borde gå bra att hämta den. Annars skriv mail adress till mig så skickar jag den vanligt. PS För mig har de senaste testerna stämt dvs det lastade koltåget rullar inte i 8 promille (men gör det i 10 promilles backe) Men det olastade koltåget rullar på som bara den från 0 mph till 53 mph slutet på den långa backen DS Ny info 20:00 Gjorde ett test med 3 fasta lastade vagnar och 5 graincars (man ha dem lastade som olastade). I testet var de sista 5 graincars lastade Jag körde i 8 promilles backen (först ren ren start av railworks före testet, verkar som man får de konstigaste resultaten då) Då bromsade tåget av sig själv (dvs rullade dåligt) då kopplade jag av de 5 graincars och behöll de 3 fasta vagnarna. Tåget började då att accelera. Så mycket tyder ju på att det har med de vagnar som man kan lasta, då uppstår problemet dvs att de rullar tungt i nerförsbackar.... |
Jag har kollat på coal_hopper.bin för att se om man kunde se
hur det verkar vara löst med friktion luftmotstånd etc Här under har jag tagit ut några värden som verkar vara intressanta Vill man se på hela filen klicka på länken Hela filen med info om kolvagnens egenskaper <Mass d:type="sFloat32" dprecision="string" ]d:alt_encoding="6666666666663B40">27.4</Mass> Tolkar detta att vagnen väger tom 27,4 ton <DragCoefficient dtype="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="0000000000001040">4</DragCoefficient> Jag tolkar detta att luftmotståndet är 4 Läste på uk forum att ska man få vagnen att rulla bra tex vid växling ska man sätta detta värde nära 0 Länk ] Länk <RollingFrictionCoefficient dtype="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="FCA9F1D24D62503F">0.001</RollingFrictionCoefficient> Standard friktionsvärde spår ? <DryFriction d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="000000000000E03F">0.5</DryFriction> <WetFriction d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="000000000000D03F">0.25</WetFriction> <SnowFriction d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="333333333333C33F">0.15</SnowFriction> <SandFrictionMultiplier d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="CDCCCCCCCCCCF43F">1.3</SandFrictionMultiplier> Dessa värden spelar nog ingen roll om det är en vagn men för lok är det nog viktigt (slirnings benägenhet i olika väderlek) [color="Blue"]<MaxComfortableAcceleration d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="000000000000FC3F">1.75</MaxComfortableAcceleration> Vad detta är har jag ingen aning (max acceleration per tidsenhet ?) Cargocomponent (Rubrik) Triggerbox (ska man tolka detta att raden under (capacity) aktiveras då man lastar vagnen) </TriggerBox><Capacity d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="0000000000005E40">120</Capacity> <BulkFreightType d:type="cDeltaString">BulkFreight</BulkFreightType> Läste på Uk forum att vagnen ska lägga ihop mass och cargocomponent för att få en en vikt på vagnen då i Ton Länk Om man ska ändra något av detta, räcker det då att man ändrar 27,4 till tex 80 (80 ton) eller måste man ändra den andra siffrorna "6666666666663B40" Hexadecimalt Men är osäker hur man ska tolka värdena är det Mass än 27,4 ton + 120 =147.4 ton ? Om det är så är det ju inte helt fel. Har läst att de väger ca 140 ton en kolvagn. Men då vad som gör att vagnarna rullar dåligt kan man ju undra för det som händer är tåget får mycket mer rullmotstånd när man lastar vagnarna. 10:20 Info till Purshes inlägg Jag kör mycket amerikanskt material och har upplevt att tågen inte beter sig som tåg ska göra. Så jag har varit jätte le denna simulator pga detta. Ofta har nog vagnarna varit lastade för mig när jag kör tåg. Som vi nu bevisat i många tester så beter sig vagnen tvärsemot vad den borde. Ju tyngre vagn så borde den rulla lättare om inte luftmotståndet är större än rullenergin. Jag tror att du har helt rätt i blueprinten att det är något fel i den och inte i railworks programmet. Om inte det har med lastningen av vagnen att göra De vagnar du Purshe använder kanske inte man kan lasta på. Hoppas vi hittar någon lösning på detta annars kan man ju alltid leta upp vagnar som beter sig bra. |
Du har rätt tror jag. Det verkar som om de amerikanska vagnarna rullar sämre när de är lastade jämfört med olastade vagnar. jag fick i stort sett samma resultat på min gamla laptop. Jag vill hävda att vagnarna skall rulla bättre desto tyngre de är i backarna.
MEN........ för mig som kör ångloksdragna tåg på engelska gamla banor känner inte att jag har detta problem alls. De gamla vagnarna rullar i princip som de skall. Detta borde bero på hur man gjort blueprinten och inte hur railworks räknar ut saker för då skulle vi ha samma problem jämt. |
Har grävt vidare i detta fall.
Det jag hittat är vagnar som man inte kan lasta i scenario editorn har inget problem men de vagnar man kan lasta har problem när man lastar dem. När man lastar dem så rullar tåget för lätt uppför och för tungt i nerförs backarna. Ex northfolk southern coal district scenario monumental part 1 (start vid baile gruvan) 100 lastade Kol wagnar och två lok es44 (tog bort loken längst bak) 14000 Us ton och två es44 lok (0,64 hp per ton) första uppförsbacken är på 10 promille uppför Jag kunde köra i 21 mph (38 km/h) ändå fast jag har 14000 ton tåg på två lok. 38 km/h???????????? Sedan är det 13 promille nerför och jag behövde knappt bromsa alls Har testat att det är så här på flera vagnar som man kan lasta Det verkar som Capacity raden inte innebär att gravity ändras (dvs att vagnen blir tyngre) utan det som verkar hända är att det blir mer friktion på tåget. Men de vagnar som man inte kan lasta har inte detta problem eller en vagn som inte är lastad Resistance rail wagon = Rolling Friction Coefficient (0,001 train) * Gravity * Mass + Velocity2 * 0.5 * Drag Coefficient (air resistance)* Air Density Men jag har hittat en väg förbi problemet men det är lite jobb omkring det. Jag öppnar bin filen för den aktuella vagnen "Coal_Gondola_G113.bin" i RW tools (men först måste man zippa upp Ap filen) Leta upp denna rad <Capacity d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000005E40" drecision="string">120</Capacity> Ändra 120 till 1 (kom ihåg 120) (om man sätter en 0 här så syns ingen last på vagnen) Leta upp denna rad <Mass d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000006066663B40" drecision="string">27.4</Mass> Ändra 27,4 till 147.4 (27.4+120) Kolla denna rad <RollingFrictionCoefficient d:type="sFloat32" d:alt_encoding="000000E04D62503F" drecision="string">0.0005</RollingFrictionCoefficient> Det ska vara mellan 0.0002 till 0.0010 järnvägs hjul mot räls. När jag testade samma tåg med de nya inställningarna Så rullade tåget i uppförsbacken 6 mph (11 km/h) istället för 38 km/h förut (med 3 lok 18 km/h) Nerförsbacken så rullar det mycket lätt man får bromsa hela tiden. skulle tro att det räcker med 3-4 promille att tåget ska rulla själv utan lok kraft. Nu äntligen så rullar tågen som de ska. De går tungt uppför och rullar lätt i utförsbackarna Men det finns en stor nackdel. Nu är vagnen alltid lastad även fast en är olastad i scenario editorn. Så man får nu ha 2 bin filer. En för lastad och en för olastad (den gamla kan man använda) Man kan behöva att ändra bromsarna på vagnarna efter förändringen. Jag tycker de tog alldeles för hårt så jag ändrade i raden <MaxForcePercentOfVehicleWeight d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000805140" drecision="string">70</MaxForcePercentOfVehicleWeight> jag ändrade den till 30 men man kan testa ut detta själv. Har skrivit om det här i trainsim.com forumet och i http://steamcommunity.com/app/24010/discussions/3/ Så nu hoppas jag att Dovetail får reda på detta och fixar detta problem. Har mailat dem tidigare men det händer inget. Jag vill att denna simulator ska bete sig som en tåg simulator för annars är det inte lönt för mig att köra på den. Jag ledsnar ganska fort när tågen beter sig som bilar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009