Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Har börjat med Maya! :D (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34774)

AlleDahlle 2014-01-10 18:32

Har börjat med Maya! :D
 
1 bifogad(e) fil(er)
Har börjat så smått i Maya. Detta gör jag nu(se bild nedan). Det är inget tåg, men jag tänkte att man skulle börja med så grejer, och bygga sig uppåt på svårighetsgrads-stegen. Jag har tidigare gjort små (ganska fula) hur. Vill i framtiden kunna bidra med något till någon sim (troligen Railworks då jag mest kör i denna). Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på olika grejer som jag jobbar på.

Bifogad fil 62775

Marcus Gustavsson 2014-01-10 20:02

Trevligt! Maya är en väldigt bra programvara att jobba i, enda problemet är att det inte finns möjlighet att direktexportera för Railworks från Maya utan att man måste använda annan programvara som kan läsa in .OBJ filer (Tror även att maya kan exportera .3DS)

AlleDahlle 2014-01-11 00:17

Tycker det är väldigt roligt. Blir lite Maya vid sidan om programmeringen. Programmerar just nu i c# samt c++. Även XNA (c#) och ska ge mig in på DirectX till sommaren om allt går som jag vill. Jobbar just nu på ett litet 2D spel, Kanske postar en tråd när det är klart ;D

Snabb fråga bara. Hur många polygoner klarar railworks tror ni?

Mazz 2014-01-11 01:11

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 284149)

Snabb fråga bara. Hur många polygoner klarar railworks tror ni?

trevligt!

Man har väl fortfarande i ryggmärgen att bygga polygonsnålt, men med RW kan du utan vidare ta ut svängarna och detaljera så mycket du själv tycker är anständigt. Jag skulle säga att upp till 100K för ett lok är inga problem alls (ett Rc har 30K), se bara till att namnge objekten på bra sätt så du inte "ritar" ut dom på längre håll än man behöver. 100K bör du klara dig väldigt bra på för ett lok även med fina detaljer.

Marcus Gustavsson 2014-01-11 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 284149)
Tycker det är väldigt roligt. Blir lite Maya vid sidan om programmeringen. Programmerar just nu i c# samt c++. Även XNA (c#) och ska ge mig in på DirectX till sommaren om allt går som jag vill. Jobbar just nu på ett litet 2D spel, Kanske postar en tråd när det är klart ;D

Snabb fråga bara. Hur många polygoner klarar railworks tror ni?

Jag har själv suttit i funderingarna kring vad Railworks klarar av, och har hört mig för lite bland payware producenter och har fått svaret att när dom har laborerat så klarar Railworks av 100k polygoner, precis som Mazz säger.
En god idé är att bygga efter den standarden men att alltid sikta på att hålla polygonantalet nere genom lågt antal subdevisions på rör och liknande.
Många detaljer kan man normal och bumpmapa dit på en kopia av modellen med lägre detaljnivå, så får man en snygg modell med lägre polygonantal.
Maya är ett väldigt bra verktyg för just detta, det är lätt att hålla koll på polygonantalet samtidigt som det är lätt att baka maps i.

AlleDahlle 2014-04-02 22:51

3 bifogad(e) fil(er)
Hmm....

Bifogad fil 64131

Totte 2014-04-02 23:52

Öresundståg?:Fnissa:

AlleDahlle 2014-04-03 08:37

Där finns ju vissa likheter.:Fnissa: :Fnissa:

Men ja det är tänkt att det ska bli det! :tumme_upp: :grin:

AlleDahlle 2014-04-04 15:43

1 bifogad(e) fil(er)
Tänkte att jag bjuder på en till bild. Blir att man jobbar lite på den på rasterna i skolan! :tumme_upp:

Kul är det också...

Bifogad fil 64192

AlleDahlle 2014-04-14 23:38

5 bifogad(e) fil(er)
Lite fler bilder, har ändrat en del, samt att det har tillkommit en hel del nytt! Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni tycker.

Bifogad fil 64353
Bifogad fil 64354
Bifogad fil 64355
Bifogad fil 64356
Bifogad fil 64357

torpal 2014-04-15 07:42

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 286484)

Hej!
Hur kommer det sig att den undre bilden visas utan problem medan den över enbart kommer upp som en liten ruta med filnamn och filstorlek?

Det här problemet har jag med åtskilliga bilder i denna tråd!

AlleDahlle 2014-04-15 08:46

Okej??

Ingen aning. Fungerar utmärkt för mig.

AlleDahlle 2014-04-16 23:58

2 bifogad(e) fil(er)
Jag hoppas att ni kan se dessa bilderna. Vad tycks?

Bifogad fil 64372
Bifogad fil 64373

Micke.L 2014-04-17 01:34

Ser jättebra ut! :tumupp:

Kungsfisk 2014-04-17 01:48

Fint, och imponerande att se dig gå från din lilla pistol till det här på någon månad. Har du tidigare erfarenheter av 3D måtro eller är det naturlig talang?:rolleyes:

Jag har jobbat med Maya sedan 2007~isch och kan det nästan in och utantill. Av alla program jag jobbat med är det verkligen "3D software of choice".
Bidrar gärna med tips och tricks om så önskas!!

En liten kort fråga, tänker du dig att den modellen du gör nu skall bli något som skall finnas i RW?

Minns själv när jag började lära mig 3D på allvar, fantastiskt roligt! Lycka till och ha kul!
Jättekul att se och kommer följa er utvecklingen! :grin:

AlleDahlle 2014-04-17 11:11

Jag har inga tidigare erfarenheter av 3D modellering. Jag brukar när jag greppar saker och ting jobba väldigt snabbt samt att jag är lite av en perfektionist så blir jag inte nöjd så jobbar jag antingen tills det blir perfekt eller så skrotar jag det helt. Kanske inte en jättebra egenskap :vetej:

Jag har inte tänkt att den ska bli till RW. För det första eftersom att granders jobbar på ett öresundståg. Samt att jag vet inte vad som krävs av modellen för att kunna importera den. Med det menar jag t.ex att jag hört att en del saker ska vara egna objekt etc.

AlleDahlle 2014-04-18 18:03

1 bifogad(e) fil(er)
Här är dagens bild!

Bifogad fil 64385

AlleDahlle 2014-04-18 20:30

1 bifogad(e) fil(er)
Slänger upp en bild till.

Bifogad fil 64386

Pierre 2014-04-18 20:40

Ser mycket bra ut och det är väldigt imponerande att du blivit så duktig, så fort. Ser fram emot dina fortsatta framsteg!

AlleDahlle 2014-04-18 23:57

1 bifogad(e) fil(er)
Har inte tackat er som kommenterat än så jag gör det nu! Tack!

Men här kommer en sista bild för ikväll. Har inte hän jättemycket idag, mest förändringar på saker samt att jag jobbat lite mer på detaljer. Samt att maya och jag inte har varit kompisar idag så ibland fick jag öra om timmar arbete för att programmet crachade.

Bifogad fil 64457

Henrik 2014-04-19 09:22

Det ser riktigt bra ut, övning ger färdighet :)

Har du någon plan på något lok eller vagn som du tänkte få in i RW?

AlleDahlle 2014-04-19 10:48

Just nu har jag inga planer på att få in något till RW, förutom min S-tavla. Men det får vänta tills sommarlovet när jag kanske har lust :grin:

Just nu vill jag bara visa upp mina framsteg, :Fnissa:

AlleDahlle 2014-04-19 15:59

2 bifogad(e) fil(er)
Idag har det hänt en del på plogen, samt under där boggierna ska sitta, är faktiskt nöjd med det ja gjort idag. Har även jobbat på lite andra smådetaljer. Ska jobba lite till på det. Ikväll hoppas jag att jag hinner gör om "ränderna" på taket. Är inte riktigt nöjd med dem. Ska bli mer som på denna bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ars_2012_b.JPG

Vill väldigt gärna höra alla era åsiker!

Bifogad fil 64458
Bifogad fil 64459

kanske ska tillägga att jag ska göra "groparna" som sitter där boggierna ska vara inte ska vara lika djupa!

Att göra listan ser just nu ut så här:
- Göra "groparna" mindre
- Göra om "ränderna" på taket
- Ändra lite på informationsskärmen ovanför dörrarna

AlleDahlle 2014-04-21 00:44

1 bifogad(e) fil(er)
Så här ser det ut nu. Som vanlig så är jag väldigt intresserad av att veta vad ni tycker! :tumme_upp:

För er som känner för det kan ni ju gissa vad polycounten ligger på- Ska vara ärlig och säga att jag har slösat lite känns det som. Men när jag idag rensat modellen så kunde jag inte komma på mer att rensa. :vetej:

Bifogad fil 64465

AlleDahlle 2014-05-01 14:18

Så ja....
 
3 bifogad(e) fil(er)
Då har man jobbat lite mer på öresundståget. Har inte haft mycket tid till modellen sen påsklovet. Är väldigt mycket nu i skola etc. så man hinner inte så mycket som man skulle vilja hinna med.

Men här kommer en liten uppdateringsbild.

Bifogad fil 64528
Bifogad fil 64529
Bifogad fil 64530

Henrik 2014-05-01 16:46

Snyggt! Det går framåt i modellandet :)

AlleDahlle 2014-05-02 01:07

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Henrik (Inlägg 287369)
Snyggt! Det går framåt i modellandet :)

Man tackar!

Men nu går jag och lägger mig. Jag tog bort "fläktarna"/"gallerna" på underdelen av tåget. Det blev inte alls bra när man tittade närmare på modellen. Men jag la till lite takdetaljer.

Bifogad fil 64534

AlleDahlle 2014-05-06 23:35

Boggierna...
 
1 bifogad(e) fil(er)
...är nu påbörjade! :tumme_upp:

Men de är långt ifrån klara

Bifogad fil 64586

Någon som kan det här med modellering bättre kanske kan förklara varför filen blir betydligt större när man har små objekt med?? De har knappt några polygoner

AlleDahlle 2014-05-10 14:41

2 bifogad(e) fil(er)
Efter att hela förmiddagen försök förstå mig på max
(som efter ett tag inte verkar så krångligt, speciellt inte efter man har hittat en inställning som gör så att kontrollerna liknar mer de i maya :Fnissa: :Fnissa:) så kommer här två bilder på hur det ser ut just nu. Känner att denna tråd kanske inte hör hemma i off-topic delen av forumet direkt men, men. Har även försökt att få in min kära s-tavla i RW, men har lite problem med materialen i max...

EDIT: Löste problemen med 3ds Max...

Men här kommer bilderna...

Bifogad fil 64675
Bifogad fil 64676


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:43.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009