Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Modernare godsvagnar ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35240)

lan 2014-08-20 18:36

Modernare godsvagnar ...
 
4 bifogad(e) fil(er)
fullt ut STL-anpassade, med animerade skjutdörrar eller huvar och välstrukturerade lastköer är det projekt jag och Bengan håller på med just nu.
Det började ju med Shimmns och sedan fick jag idén att göra samma med Hbbillns, sen Hbis och nu Nordwaggons Laaips med hoptryckbara pressenningshuvar. (några bilder på den!). Bengan jobbar med texturgrupperna och Beta-test och jag animerar och bygger. Kul :D

korvtiger 2014-08-20 18:55

Ser ut som om du använder mesher som skjuts in i varandra, men borde det inte att gå att animera det där med bones för att nyttja mesh-deformation för att få det mer realistiskt? Vi diskuterade väl det här när vi pysslade med dragspelsbälgarna till STL-k?

lan 2014-08-20 20:21

Nja, Trainz Exporter stöder inte Scale-animering, bara translation och rotation.
Jag tror det vore önskvärt att det införs i Tane men jag betvivlar det.

korvtiger 2014-08-20 23:13

Nej, du misstolkar mig! Jag vet att exportern inte stödjer scale-animering, men animering med bones och deformering! Blenders exporter skall enligt vad jag minns klara det i alla fall. Man lägger ut en kedja med bones i vagnens längdriktning och skinnar(=kopplar rätt delar av meshen till rätt bone i armaturen) takduken så att den veckar sig om man skalar ned bonen i Y-led. Det skulle bli enklast om Trainz/exportern stödjer skalning av bones, vilket den säkert inte gör, och om den gör det så behöver man bara en bone i mitten som man skalar i Y-led. Men om det inte fungerar att skala bones så går det att lösa på ett annat sätt, men det blir lite jobbigare. Då måste man ha en armatur för varje kant på takduken som går i vagnens längdriktning, fyra i detta fallet, där man i varje kant har en boneskedja som går i sick-sack med verticerna i vecken. Sedan animerar du bara bonekedjan genom att "skala ned" dem i Y-led, så att det ser ut som den fjädrar ihop och så att vecken fjädrar ihop sig med den. Kan slänga ihop ett exempel om du fortfarande inte är med på vad jag menar. Vet ej om det är värt besväret, men det vore en kul sak att prova! :)

lan 2014-08-21 08:41

Ja, det är inga problem att göra det i max, ser kanonbra ut men det blir ingen skalning vid exporten. Jag vet att vi höll på med detta med bälgarna och du fastnade för ett bälgbibliotek med 16 mesher som Svenolov skriptade in i sitt skriptbibliotek. Tyvärr går det inte att använda till lastdörrar som ju skall triggas av helt andra saker än ihopkoppling av vagnar. Jag nöjer mig nog med det jag gjort på Laaips, men som du säger det vore önskvärt med en ordentlig uppdatering av Trainz Exporters och Grafikmotorn i Trainz så att sådana här saker kan implementeras.

rac_hammer 2014-08-21 11:59

snyggt gör verkligen vagnen mer levande! :tumme_upp:

korvtiger 2014-08-21 16:28

Tror fortfarande inte att du fattar riktigt vad jag menar, så här kommer en bild på när jag testade det i Blender:

http://i469.photobucket.com/albums/r...umllg_test.jpg

Det turkosa är en armatur (tror det heter samma sak i Max) där den sista bonen har en Inverse Kinematics constraint med emptyn (attachment point i Max?) som target. När man drar i emptyn så kommer då armaturen att vecka sig fint, precis som en bälg. Själva duken (genomskinlig här för att man skall se hur det ser ut) binds till armaturen med weights, här lät jag Blender räkna ut vilken bone varje vertex skulle tillhöra automatiskt, vilket gav helt acceptabelt resultat.

Detta skall vad jag har läst någonstans gå att få in i Trainz, i alla fall ifrån Blender. Men går det i från Max?

lan 2014-08-21 18:52

1 bifogad(e) fil(er)
Bra tänkt Korvtiger! Jovisst går det att göra i Max, Det kallas BoneChain och ser exakt ut som på dina bilder. Problemet med Laaips pressenning är att den får styckas upp i massa längsgående delar med en Bone-kedja till varje. Förbaskat mycket jobb men det skulle säkert bli snyggt. Har du försökt vrida en Bone-kedja i xy-planet utan det spårar ur? En bild på pressenningsmeshen i wireframe så kanske det framgår vad jag menar!?

lan 2014-08-21 22:24

Modern? Knappast ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... men en vagn värd att modernisera "Trainzmässigt".
Inget för veganer direkt :rolleyes:

korvtiger 2014-08-21 23:05

Man ska inte behöva stycka upp meshen, den skall vara i en hel och intakt del. (det är ju det som är själva idén med deformering). Dock så lär du inte behöva fullt så många armaturer/bonechains för att vecka alla sidor korrekt som du tror. Med den meshen du har skulle jag använda 5 armaturer, två längst ned på var sida som veckar de vertecieserna i X-led, en högst upp som veckar nocken i Z-led och två (en på var sida) i "vinkeln" mellan nock och sidorna som är lutad ca 45-grader utåt. Sedan är det bara att weighta alla vertecies till rätt armature och synka så att alla fem armaturerna veckas samtidigt, men det sistnämnda är simpelt. Fattar du eller vill du att jag gör ett exempel?

lan 2014-08-27 16:26

Korvtiger, om Du vill och har lust får du gärna...
 
... försöka animera pressenningen på Laaips. Jag skickar gärna mesher och annat du behöver, bara mejla!

lan 2014-08-27 16:41

Om vi lämnar "pressenningsveckningsproblematiken" ...
 
6 bifogad(e) fil(er)
... så har det blivit ett antal vagnar av detta projekt.
Paketet ligger hos Bengan för kontroll. När jag får OK av honom börjar jag ladda upp vagnarna med grundläggande texgroup!
Sedan kan nog inte Bengan hålla fingrarna borta från att utöka texgrupperna !!!???

OBS. enda anledning att jag gav mig in på detta var Ekans snygga texturer som förtjänade mer utvecklade vagnar :applad::applad::applad:

Laais, Hbis, Hbbillns, Habins, Hiirrs och så på slutet en "gamling" till, nämligen Grf Kylvagn, som Mr B efterfrågat i många år nu:

Jockes 2014-08-27 18:36

Ser väldigt snyggt ut, Lennart! :)

lan 2014-08-28 17:54

Uppladdning börjar snart ...
 
... Bengan har OKat några vagnar så de kommer ut med en elementär Texgroup som Bengan säkert kommer att utöka när han har tid och lust!

Stort tack till alla originalbyggare, Ekan och inte minst Bengan :tumme_upp:

Jockes 2014-08-28 19:58

Har gått igenom allt och kan inte hitta nåt jag missat, är jag helt borta, eller saknas den? :) :visslar:

<kuid:67375:101365>

lan 2014-08-28 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 290131)
Har gått igenom allt och kan inte hitta nåt jag missat, är jag helt borta, eller saknas den? :) :visslar:

<kuid:67375:101365>

Det ar Hbis boggin som jag missat, finns nu i Hbis-posten i DL

lan 2014-08-29 08:46

Ett tips ...
 
när man förbereder dessa vagnar för vissa laster för att de skall funka vid lastning och lossning är att kryssa av rutorna längst ned i propertyrutan så att dörarna står på glänt. Då kan man se att lasterna hamnar rätt och att man valt rätt kö.
Tyvärr öppnas bara dörrarna till 16% beroende på att när Svenolov gjorde skriptet så vara alla dörrar animerade över 16 frames, medan dessa vagnar har en animation över 100 frames. Men man ser för det mesta så mycket man behöver. När det är klart kryssar man i rutorna igen.

hgkn 2014-08-29 19:30

2 bifogad(e) fil(er)
Jag får inte fram någon texturegrupp för SJ Habis så här ser det ut före och efter instalation för andra gången.

Jockes 2014-08-29 20:03

Citat:

Ursprungligen postat av hgkn (Inlägg 290146)
Jag får inte fram någon texturegrupp för SJ Habis så här ser det ut före och efter instalation för andra gången.

Kolla längst upp i inlägget med Hbis-vagnen ;)

Bengan 2014-08-30 08:00

Citat:

Ursprungligen postat av hgkn (Inlägg 290146)
Jag får inte fram någon texturegrupp för SJ Habis så här ser det ut före och efter instalation för andra gången.

Börjar bli lite rädd, att det föreligger en Kuid-krock här.

U-tavlan har ju inget med Habis att göra.

Kan texturegruppen ha fått samma kuidnr. som U-tavlan och att Göran har hoppat över att skriva över det föregående objektet (Skipped). Helt rätt gjort då av Göran, att kolla bit för bit, vad som skrivs över. Själv har jag bara godkänt och skrivit över allt.

Tar och kollar, om jag har min U-tavla kvar, så fort jag får tillgång till min burk i sovrummet.

hgkn 2014-08-30 08:40

Just så är det Bengan. Tog bort u-tavlan och nu funkade det.

Bengan 2014-08-30 08:52

Citat:

Ursprungligen postat av hgkn (Inlägg 290154)
Just så är det Bengan. Tog bort u-tavlan och nu funkade det.

Ok, då var ju halva problemet löst, om vad som felade.

Men då sitter vi med en saknad U-tavla istället.

Så U-tavlan eller texturegruppen behöver ett nytt kuidnr.


Edit: Föreslår att själva texturegruppen får nytt kuidnr. Är väl lättare att ändra kuidnr. på texturegruppen och lägga in detta på själva vagnen, än att byta på U-tavlan. Tänker på dom som har använt U-tavlan i sina byggen och som då eventuellt måste sitta och lägga in nya U-tavlor.

Bengan 2014-08-30 12:08

Hittat felet.

Det är SJ Hbis Animated bogey som har samma kuidnr. som STL 3.1 UTavla Blå Tåglängd b2

kuid:67375:101365

Jag har klonat SJ Hbis Animated bogey och skickar den till Lennart tillsammans med STL 3.1 UTavla Blå Tåglängd b2.

Så får han byta kuidnr. på SJ Hbis Animated bogey till något som är ledigt.

Sen är det nog bäst, att både SJ Hbis Animated bogey och STL 3.1 UTavla Blå Tåglängd b2 läggs upp på nytt, då STL 3.1 UTavla Blå Tåglängd b2 har blivit överskriven för dom som har laddat ner SJ Hbis Animated bogey.

lan 2014-08-30 13:16

Detta är ett stort problem för mig!
 
Många gamla objekt jag gjort har jag rensat bort ur trainz och när jag då klonar något tilldelar CM det första "lediga" kuid som då kan bli ett tidigare borttaget objekt,

SÅ KOLLA ALLTID så att inget ni vill ha kvar skrivs över och SKRIK till
så det hörs ända till mig!!!!!!

lan 2014-09-02 21:05

Senaste uppladdningen av Kylvagnen Grf ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... är nu gjord.
Ny version av vagnen + ett antal laster till den:

Jockes 2014-09-02 21:23

Mycket stiligt, Lennart och Bengan, stort tack! :tumme_upp::ber:

lan 2014-09-10 11:21

Bra jobbat Bengan ...
 
ett makalöst jobb du gör med texgrupperna :applad::applad::applad:
Tyvärr blev downloadtråden söndertrasad av Damfloker och mig - jag borde sagt att han skall posta i denna tråd - kanske nån snäll moderator kan flytta dom hit :noterat:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:02.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009