![]() |
Hur man kan börja ett bygge av en station...
5 bifogad(e) fil(er)
... tänkte jag visa m.h.a. Strömstad stn_
Etapp 1 är att samla in så många bilder man hittar, någon är förhoppningsvis så högupplöst att den kan användas som bas för att klippa delar ut. Jag har hittat 3 förlagor till Strömstad varav den första har hyfsad kvalitet - så den klipper jag delar ur. De övriga två förlagorna tjänar bara som hjälp för mått och utseende. De sista två bilderna är vad jag bl.a. knåpat ihop: Återkommer: |
Del 2
5 bifogad(e) fil(er)
Som att lägga pussel, fast man skära själv till bitarna och kopiera in och justera på plats. Två bilder på jobb med sydgaveln och sen var det lätt att fixa nordgaveln:
Inalles 20 deltexturer gjorda, dessa kommer senare att sättas samman till en stor textur som blir arbetstextur vid bygget - fördelen är att jag kan använda den som "backdrop" i byggprogrammet och göra alla detaljer så att mappningsproblem undviks !!!! Gatusidans mittdel och dito sidoskepp bifogas. Skall jag fortsätta rapportera eller är intresset NOLL ? Återkommer kanske: |
Citat:
|
Fortsätt MER ÄN GÄRNA...
... att visa bygget. Själv har jag ju sedan ett halvår kört fast i bygget av stationerna Hallsta- och Surahammar på Kolbäcksbanan så den kan vara mycket intressant att få följa ett proffs i arbete! Man lär sig alltid någonting när man studerar dina alster och byggreportage.
Tacksam för all kunskap jag kan tillskansa mig... |
Del 3
2 bifogad(e) fil(er)
När alla väggytor är klara kopierar jag in dom på två transparanta 2048x2048 px flak och fördelar och justerar. Detaljer som räcken, balkonggolv, ingångsgolv, skorstenar m.m. finns det gott om plats för senare. Taket blir en egen textur (för "tilingens" skull). Fönstern blir också egen textur för att kunna göra semitransparens och nightmesh, Bilder på de 2 (nedskalade) bastexturerna:
Återkommer: |
Buildingbox ...
2 bifogad(e) fil(er)
... byggprogrammet är alltid = starten av ett bygge. I detta fall har jag använt de nyss förfärdigade texturerna, ser bra ut :grin:
|
Som Tödde o Mödde ...
2 bifogad(e) fil(er)
... Strömstad stn var beställd, vad bidde det då . det bidde en vägg i taget.
Alltid bra att tidigt exportera till Trainz - man ser ev. misstag, ser saker bättre och upptäcker fel tidigt - rekomenderas! |
Iakttagelser...
2 bifogad(e) fil(er)
... under byggets gång:
Det här med att lägga skuggor på texturerna (som Ekan är så bra på!) verkar bli helt onödigt i TANE :) Men att fånga dom med Screenshot går inte (tydligen nåt som fattas N3V!!!) men med ett captureprogram kommer de med (bild1 från TS2010, bild2 från TANE). I övrigt går bygget framåt, den "svåra" biten med Ingång och balkong gick ganska bra. Alphakanalen på huvudtexturerna är borttagna eftersom den inte går ihop med de semitransparenta texturerna för balkongräcke och fönster (de senare skall justeras framöver!). På TANEbilden kan ni se hur snyggt skuggorna sätts, det finns ett ljust parti på balkongen som beror på bortagna polygoner men som blir bra när taket kommer på plats: Återkommer: |
Hur får du fram mått mm? För även om du använder fotona som bakgrund i 3d programmet så måste du väl ha några mått att utgå ifrån så skalan mm blir rätt?
|
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Väggar och tak på plats. Grunden är 3 m djup och syns om man sänker marken på baksidan. I övrigt återstår en del detaljjusteringar och mappningar
|
Har en liten tanke, hur ser interiören på huset ut i TANE? Tänker blir den mörk/skuggad då ljuset inte når in? För i TS2010 (som jag antar att senaste bilderna är ifrån) så är väggarna på insidan lika ljusa som på utsidan så man skulle ju vilja mörka ned interiören för att få upp realismen lite till. Men eftersom du använder samma textur till utsidan som insidan så vill man ju inte göra en kopia av den och mörka ned eftersom man då får två texturer, vilket drar mer minne. Så jag tänkte att man kan använda sig av två material istället, ett till polygonerna som pekar utåt som är som samma som du har nu och ett annat material till insidan, där du pekar på samma textur som till utsidan men att du drar ned materialets ljushet i 3dsMax. Då får man en textur precis som nu, men olika ljushet inne och ute. Men om TANEs grafikmotor redan sköter om det så skulle det ju innebära att man får "dubbelt så mörk skugga" inomhus, vilket kanske inte är önskat.
Hursom, bra jobb med texturen denna gången, mycket naturtrognare färger! :tumme_upp: |
Bugar och tackar Korvtiger...
8 bifogad(e) fil(er)
... jag har just exporterat Strömstad till TANE, de fyrasista bilderna är därifrån, tyvärr verkar storleken på fonterna i effects inte stämma längre - jag tror jag läste nåt om detta nånstans? - det som tidigare var 24? px/tum har tydligen blivit nåt annat??? - eller nåt annat lurt - Arial verkar funka som förut.
Tyvärr tar inte screenshot med skuggor så man får fånga dom med ett captureprogram. De fyra första bilderna är från TS2010. Har justerat tex och mappat om en del, och satt in källarfönster på gatusidan samt dragit ut grundmuren i N-S riktning. Lite bilder att synpunktera så länge: |
Förtydligande...
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
I GE finns en linjal där man i vy rakt uppifrån och max zoom kan mäta upp stationens tak på dm när. Sedan vidtar lite räkneövningar och en bra, restituerad bild av fasaderna. Jag visar med några bilder från förberedelserna av Uddevalla. Taket är framgooglat till 35x16 m - sen får bilderna från GIMP tala själva och ni kan ju roa er med att själva räkna fram långfasadens mått :visslar:: |
Citat:
Ett som jag använt heter ImageJ och är tyvärr lite svåranvänt men det funkar. Om jag inte mäter fel så är fasaden då 34meter lång och 8m till takfoten? |
Ja, det stämmer! Vad är det för program du använder???
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
http://imagej.nih.gov/ij/ Det ser gammaldags ut och är lite svåranvänt. Men de kan räkna ut avstånd mm genom att man ställer in det genom att man öppnar bilden, sen drar man en linje mellan ett känt avstånd: Bifogad fil 69383 (I detta fall takets längd längst ner vid takfoten). Sen går man in i menyn "Analyze" och väljer "Set scale". Bifogad fil 69384 Där skriver man in det "riktiga" avståndet mellan dessa punkter på linjen man just ritade, i detta fall 35000mm. Sen kan man rita fler linjer och får fram avståndet på varje linje. |
1 bifogad(e) fil(er)
"Himla många bra program" det finns sa Arne Weise eller var det Claes Eriksson?
Jag sitter med miniräknarn i vänster hand och musen i höger men det går sakteliga framåt. Har gjort en slags ritningsbas i GIMP för att få till en bra texturgrund, undrar om ni kan lista ut vad det föreställer ? |
Citat:
|
Jomenvisst
1 bifogad(e) fil(er)
skall det bli UV vad set lider, byggt några delar och lagt lite färger och en provtex på huvudbyggnaden:
|
Det blir inte så mycket gjort i sommarvärmen...
2 bifogad(e) fil(er)
... men man får inte klaga.
Mest textur och mappningsarbete, men det lönar sig nog at brottas med det. |
Nya infall ...
1 bifogad(e) fil(er)
... åt Stockholmshållet började lite idag :tumme_upp:
I GE Streetview kan man med stor möda få ut hyfsade texturförlagor. Tyvärr belamras bilderna av massa träd, personer, statyer, bilar och annat som måste maskar bort för att få till en acceptabel textur. Jag började vågat med Gatusidans mittdel och ni ser vad som krävs i tålmodigt tempo :visslar: Mannen på statyn vars underkropp återstår att maska bort, vem var det??? Betänk att jag kommer från Mölndal och inte vet mycket om Hufvudstaden. Sen är det massa personer som står både här och var, säkert SJs kunder, men dom skall bort!!! Sånt é lifvet för en stationsbyggare i Trainz: |
Citat:
Statyn är på Nils Ericson (ingenjören och järnvägsbyggaren), som jag inte hade någon aning om eller ens tänkt på att den har funnits utanför Centralen (hmmm, infödd Stockholmare som jag är:oskyldig:) https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Ericson_(staty) |
Nils Ericson, borde ha gissat det :Fnissa:
Men det är klart vi fortsätter Bengan, Stockholms C måste helt enkelt finnas till Trainz :drool: |
En textur...
1 bifogad(e) fil(er)
... är i princip klar - Nils Es underkropp är bortforslad, SJs kunder bortskrämda med bombhot, träd, lyktor, stolpar och annat nedsågade. Bengan måste nog medge att dessa texturer blir bättre än "Ketchups" ? :drool:
|
Citat:
Jepp, ser betydligt mycket bättre ut. Fråga. Funderar du på en texturegrupp till henne, som med den tyska. Nuvarande färg plus den gamla, om den nu var brun eller om den gick mot det rosa. |
4 bifogad(e) fil(er)
Jag har inte funderat så långt men det är en idé. Du är ju själv duktig på ommålningar så det kan väl bli din uppgift :grin:
Jag visar nu hur man från två halvtaskiga GE-bilder kan göra en bra textur till långsidorna: Sist en bild på "gamla" färgsättningen - tidsdatera den kan ni nog mha fordonsparken :Fnissa: En länk till lite hisoria: http://www.historiskastockholm.se/sp...centralstation |
4 bifogad(e) fil(er)
Har samlat mina hittills 2 texturer på en stor 2048x2048px och även knyckt några taktexturer från sketchupen. Sen har jag börjat grovmappa delarna på mittpart och långsidor - det blir en del jobb att få det snyggt och annexen på ändarna och paviljongen återstår - resten ger sig efterhand - seklet är ungt :visslar:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Gjorde ju, några försök för några år sedan och det gick åt pipan. Tappade helt lusten att lära mig, när jag inte kom någonstans och såg hur du enkelt ändrade färg, från den ena till den andra på kort tid. En annan färgvariant på byggnaden. . |
Bara en fråga, vilket år är bilden från. Det är högertrafik och med fordonen torde vara u slitet av 60.
|
2 bifogad(e) fil(er)
OK Bengan, jag fixar det när det blir dags. Rödrosa eller brun, det är frågan, bilderna verkar vara från samma tidsepok ung. Men det klarnar väl - brunrosa kanske?
I Övrigt fortsätter jag med texturerna, bilderma visar gatusidan på södra annexet, den norra görs likadan (där går idag en väg halvvägs upp på fasaden). Topdelen tillkommer när den är klar. Före och efter GIMP-behanling - träd och GE.fel och "mormor och morfar" bort. Det stökar på: |
Citat:
|
Citat:
Nisse |
2 bifogad(e) fil(er)
bjornl's tuta är utmärkt och behandlar Photshop, jag och många andra använder GIMP. Hur som helst, tekniken är likartad. Man skär ut den sneda husväggen och lägger den på en stor transparent yta. sedan använder man perspektiv- och skalningsverktygen. Jag visar med två bilder annexets sydvägg före(det bästa jag fick ut ur GE) och efter lite "stäck & tänj":
|
Citat:
Även ett stort tack till Nils. Jag hade glömt Björns utmärkat genomgång. Skall återigen se den när jag återkommer till bättre uppkoppling. |
Herrljunga stn ...
4 bifogad(e) fil(er)
... i tillblivelse. Jag fortsätter väl min lilla odyssé om stationsbygge.
Herrljunga betår av 16 olika huskroppar som jag måttat till och placerat ut på planritningen. I detta skede är de enkla geometriska kroppar, men med "detach", "slice" och "scale" är det rel. lätt att skapa tak och annat. Laddat upp några förklarande bilder och hänvisning till "verkligheten": |
Följer dina stationsbyggen i tysthet. Men med spänning och undran, hur denna fula skapelse utan texturer kommer att se ut, när den är färdig. Just nu, så ser det ut som om barnbarnen lekte med byggklossar.
|
Ja Bengan, det ser barnsligt ut - men när fototexturerna blir klara kommer du att lika lurad som av barnbarnen :D
|
Bra metodik LAn
Tvärtom Bengan!
Genom att LAn visar hur han bygger upp komplexa objekt kan vi alla lära oss hur man segmenterar stora byggnader och bryter ned dem till mindre enheter som är lättare att bygga. Sedan är det ju bara att pussla ihop dem till den form de ska ha. Tack Lennart nu har jag äntligen fattat hur jag ska komma ur problemen med Hallsta- och Surahammars stationer, som alltför länge har legat ofärdiga. Nu ska jag ta fram dem igen och göra ett nytt försök att bli klar med dem så att banan Kolbäck-Ramnäs kan fortsättas... |
Bra Torpal ...
... ta upp problem och frågor i denna tråd, den var tänkt för sånt :tumme_upp:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009