![]() |
Ej gått in i Tane
3 bifogad(e) fil(er)
Här öppnar jag en tråd på saker, som inte har gått in i Tane direkt.
Först ut, Lennarts B-lok. Dom båda loken och dom tre tendrarna. Här spökar coronorna för lok och tender. För tendrarna, så gnälls det över taggen speedlimit. EDIT: För loken och tender, så gnälls det för LOD. Men det var väntat och gäller även F-loket. Ingenting, som jag tar upp igen, inför kommande test. . |
TGOJ Y3a 125
2 bifogad(e) fil(er)
TGOJ Y3a 125 gick ej in i Tane och troligen så är det coronorna som är boven här också, då det är samma som till B-loket.
|
SJ ABo1
2 bifogad(e) fil(er)
Korvtigers SJ ABo1 gick ej in i Tane.
Fick felmeddelande på Biblioteket för brygga och bälg. Tar för givet, att dom andra passagerarvagnarna får samma felmeddelande. På vagnen, bara varningar. . |
Har fått igång B-loken och dom tre tendrarna + TGOJ Y3a 125 i Tane.
Coronorna som bråkade, är fixade efter Lennarts tips i nedanstående länk. http://www.e-buzz.se/forum/showpost....81&postcount=7 och tendrarna kom igång, efter att jag tog bort raden speedlimit i deras configar. Men var katten hittar jag mina Screenshots i Tane. Kan ju inte vara meningen, att man måste köra Print Scrn och gå ur Tane varje gång, för att klistra in det i ett bildprogram. |
Citat:
|
Ekan tipsade att göra en genväg på skrivbordet!
Bengan, alla asset måste ha en mesh-table i TANE men det går bra med en tom mesh-table { } |
Citat:
Var ska man hitta detta någonstans, för jag hittar ingenting på min c-disk. |
Citat:
Har det något med Screenshotsen att göra och hur gör man då? Det andra, tror jag att jag är med på. Om jag lägger in en tom mesh-table { } i Korvens Biblioteket för brygga och bälg, så borde vagnarna hoppa igång. |
2 bifogad(e) fil(er)
Fick in Korvens vagn, efter att jag la in en tom
mesh-table { } i configen. Men texturegruppen vill inte fungera ordentligt. Går att byta från olivgrön/blå till helblå, men inte från helblå till olivgrön/blå. Så man måste sätta ut flera vagnar, ända tills olivgrön/blå slumpas fram. Nästa gång, jag startar upp Tane. Så har olivgrön/blå blivit helblå. EDIT: Alla Korvtigers vagnar, har jag nu fått in i Tane. Tror att jag även har funnit lösningen till problemet med texturegrupperna. Det är alltid den första texturen, som inte vill komma tillbaka och det borde vara samma problem med godsvagnarna, där jag skrev att texturegrupperna fungerade. Tror att det går att lösa, om jag flyttar den första texturen från själva vagnen och lägger in den i texturegruppen. Så det får bli nästa test för mig i Tane. . |
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
C/Program/N3V Games/Tane I Tane-mappen så finns det en massa programtillägg, program och DAT-fil. Sen finns det även en mapp som heter resources och i denna, så finns det 14 mappar. Gått igenom alla mappar som finns där, men hittar ingen local/screenshots EDIT: Lagt till bilder. Med Tane-mappens innehåll. Går jag in i mappen resources så finns dessa mappar där, men jag hittar ingen local/screenshots någonstans. |
Citat:
Kul att alla grejer gick in utan alltförmycket trassel! Med detta så får jag nog själv ta och inhandla TANE så man inte hamnar efter i utvecklingen :D När det kommer till texture-replacement, är det samma fel på Lans godsvagnar också? Kan du testa på någon specifik vagn, som F1 eller G3 som har fler än två texturer: 1. Kolla i config för texture-replacement hur många texturer som skall finnas (dvs antalet strings i tabellen, eller antalet png-filer i mappen + 1 (default-texturen ligger i vagnens asset som du redan påpekat) 2. Om du sätter ut flera vagnar av den sorten, slumpas alla olika texturer fram? 3. Om du går in i var och en av de vagnar som finns, går det att byta textur? Går det bara att bläddra fram till en textur? Är det samma vilken textur du än började på? Är det samma textur den stannar på varje gång? |
C: - Användare -DIn Mapp (min heter lelle) - Appdata - Local - NV3 Games - TANE -build blajblajblaj - screenshots
Medger att den är väl gömd :mad: |
Svar om texture till Korvtiger.
Har inte hunnit kolla på Lennarts vagnar än, men misstänker att det är samma sak med allt som har texturegrupp. Det är att den allra första texturen, inte vill komma fram. På dom vagnar, som endast har två texturer. Där slumpas båda fram, men går jag in via ? och vill byta texture. Så vill inte texturen, den första som ligger i själva vagnen inte komma fram. Tar jag en av vagnarna med fyra texturer, så slumpas alla fram. När jag ska byta texture med ? Så går det att bläddra vidare texture till texture. Men när jag kommer fram till den ljusa texturen, som ligger i själva vagnen. Så kommer inte den texturen fram. Bläddrar jag ett steg till, så kommer nästa texture O.S.V. Så det är bara texturen i självs vagnen som inte vill komma fram. Dom som finns i själva texturegruppen, dom kommer fram som dom ska. Det är bara, när man har gått varvet runt. Så sista texturen blir kvar, då det egentligen ska bli den ljusa som är den första. Nu blev det nog väldigt luddigt, ser inte riktigt vad jag har skrivit. Då jag skriver från mobilen just nu. Edit. Enda sättet som jag har lyckats med än. Är att jag även har stoppat in original-texturen från vagnen i texturegruppen. Då får jag med alla texturerna, men när man har gått varvet runt. Så får man gå ett steg till. Har lagt original-texturen sist i configen, så att samma texture ligger kvar när jag har gått varvet runt. Enda nackdelen med det hela, är att texturegruppen får en texture till och att man måste göra ett extra tryck på ? När man har gått varvet runt och vill komma till nästa texture. Tar och gör ett test med Lennarts vagnar och texturegrupp imorgon, men jag tror att det är samma problem där. |
Det låter som att N3V har en bugg i API:t. Vad som händer är att man anropar en funktion som byter texture med texture-asseten som en parameter. Men när man vill byta till den första så måste man skicka in null (inget värde) som texture-asset och då skall texturen ersättas med default-texture, dvs den som ligger i vagnens asset. Det är så som det är definierat i API:t enligt: http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...ureReplacement och så funkar det uppenbarligen inte, så antagligen är det en bugg. Den blir förhoppningsvis fixad.
Bläddringen är inte kopplad till detta, så texturen bara byts inte men texture-texten byts som vanligt när man kommer till den första. Sedan lät dig på dig som att spaningen av texturer inte fungerade, vilket bör vara av samma anledning, om du sparar en vagn med den första texturen (framslumpad, eftersom det inte går att byta till den) så kommer den inte att kunna sättas när du laddar banan och en annan textur väljs. Men om du inte har den första texturen så borde det fungera som det ska. Verkar detta stämma? |
Angående sparning utav texture, där här jag blivit osäker och behöver göra några tester till.
|
Korvtiger, vad menas du med att inte spara den första texturen ???
Den ligger ju som texture_0 i texgroupen ! men finns bara i vagnens config. Jag har provat med SJ G AF och det är som Bengan säger, den visas aldrig! texturväxlingen sköts ju av stlvehicle.gs, du kanske kan titta på dess Change-Texture container ??? |
Citat:
Så du har provat med en av dina vagnar och får samma fel. Då är det nog en bugg i Tane. Om dom inte har hittat på något annat, som ska skrivas i configen när det gäller texturegrupper. |
Kan jag vara till hjälp att om ni kör Tane som adminstratör? Om inte, så kan sparade filer hamna nånstans.
|
Vad göra när man patchar gamla assets
till TANE:
Jag har funderat en del över detta, och det vora bra om vi enades om nån slags "standard procedure". Lite idéer jag har listar jag nedan: 1. det finns obsoleta taggar och dom skall bort (typ speedlimet m.fl.) ! 2. Faulty dependencies skall man försöka åtgärda, inte ta bort dom ! 3. Markskuggor kan man möjligen ha kvar om man vill förstärka TANES skuggsystem ! 4. Shadow-containern kan generellt tas bort, det sköter TANE ganska bra ! 5. målade skuggningar på texturer kan i allmänhet vara kvar, de förstärks bara av TANE vid rätt belysning. ... Det blir en lång bister "patcharvinter" inte bara för NV3 ! Fyll gärna på med egna synpunkter! |
Gått in i TANE
3 bifogad(e) fil(er)
gjorde LBJ Petter & Lotta utan några problem med alla dependencies!
Ett stort steg för mig, men ett litet för TANE-mänskligheten :tumme_upp: eller "I fädrens spår - för framtids segrar" är en bättre travesti ? |
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Sparar man texturen som finns med i vagnen, så får man en nya texturer, varje gång man startar upp Tane. Sparar jag en texture från texturegruppen, så är det inget problem. Här har jag satt ut vagnarna från vänster till höger och börjat med Ljus - Mörk - Sliten - Mellan Så vagnen till vänster, som är sparad som ljus, är den texturen som är tillsammans med vagnen och som hela tiden får en ny texture vid uppstart. Mörk, sliten och mellan finns i texturegruppen och dom vagnarna behåller sin sparade texture. |
Tack Bengan, det var precis som jag misstänkte. Texturerens id sparas korrekt när man sparar banan, men eftersom det inte går att byta till den första texturen (den som ligger i vagnens asset) så slumpas en annan textur ut om man sparat en vagn med denna första textur.
Har kikat på STLVehicle.gs i STL Library och där ser allt korrekt ut, teoretiskt ska det fungera så det verkar vara en bugg i TANEs API, närmare bestämt i SetFXTextureReplacement i MeshObject.gs. Har sökt på deras forum, men inte hittat någon med samma problem, men hittade en person som verkar påstå att det fungerar i build 76401 (post #2): http://forums.auran.com/trainz/showthread.php?120621 Det är ingen som råkar sitta på en TANE med den builden som kan bekräfta att det fungerar i den versionen? Vilken build kör ni andra på? Om inte annat så får vi väl lägga upp en fråga på N3V-forumet och se vad de säger. |
med senaste patchen (hotfix 2) blev builden 78660.
|
Citat:
Testet ovan, är gjort i Build 74885. Sen har jag gjort ny test i Build 78660 med samma resultat. Tane fixade uppdatering automatiskt till mig och då såg jag bara dessa steg. Från Build 74885 to 75971 to 76536 to 78660 Men jag bevakade inte hela uppdateringen, så jag vet inte om Build 76401 var med på ett hörn. |
FulPatch av Texgroups ...
2 bifogad(e) fil(er)
... kan man göra som jag gjorde med G AF.
Kopierade g.tga och g.texture.txt från vagnen till texgroupen. sen infogade den sist i texturecontainern i config, och repeterade den i stringtable som sista tag. (se bilder), Detta löser tillfälligt problemet men man får två "Blå-vit" på rad i propertyrutan, men det stör inte en gammal Göteborgare :grin: Frågan är vad som händer när/om NV3 rättar buggen ????? Vad säger vår Guru Korvtiger ???? |
Då buggen är bekräftad i senaste builden av TANE så föreslår jag att vi gör på detta viset:
Jag postar på TANEs forum om problemet och hör vad de har att säga, om fler upplever det osv. Tror att utvecklarna läser forumet, så de kan säkert svara på om det är en känd bugg som redan står på listan över buggar som de ska fixa. Beroende på responsen där så skickar jag in en buggrapport till N3V, så får vi hoppas att de har tid att fixa det till nästa patch. Eftersom jag själv inte har TANE (än) så får ni kanske utföra tester åt mig ifall det ställs frågor på forumet. |
Fick inget svar på mitt inlägg i Trainz forum över helgen, så jag har skickat en buggrapport till utvecklarna av TANE, så får vi se om de har tid att fixa problemet.
|
Mina hytter FRÅGA ???
2 bifogad(e) fil(er)
Inför TANE-liseringen av mina objektupptäckte jag att de flesta hytter inte fungerade i CAB.mode (skriptfel gör att reglagen är låsta). Jag håller på att titta på detta och har gjort vissa framsteg.
Men nu undrar jag vilka hytter som inte fungerar i TS2010-12 ??? Rapportera snälla !!! DS Trähytt och Du Stålhytt har jag "patchat" så de fungerar men jag vill göra det med alla som inte funkar! Sen får loken 2-färgade fönsterglas i TANE med en brun del nederst, det måste också rättas till om det går, nån kanske vet vaffö? - se bild: EDIT: Det var alpha-texturens bakgrundsfärger som var fel |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag och Lennart har lyckats få kontakt med folk som har tillgång till en inre del av N3Vs TANE-forum, där man kan ta kontakt med utvecklarna direkt. Men de har bett om ett exempel på problemet, så jag har fixat en test-låda och skulle bara vilja att någon testar att den har samma fel i TANE som mina vagnar.
Den har tre texturer med siffror på, 1:Röd, 2:Lila, och 3:Grön. Den röda skall alltså bara dyka upp när man sätter ut ett objekt och den röda texturen slumpas fram, annars när man väljer textur i property-panelen så skall man bara kunna växla mellan Lila och Grön (och den gröna bör visas även när det står att den röda texturen skall visas i property-panelen). Stämmer detta i TANE ni som har och kan testa? |
7 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Satte först ut 20st och dom slumpades fram som på första bilden. Sen satte jag ut flera stycken och det var först vid fjärde försöket, som jag fick fram den röda. Tog bort dom andra tre. Sen körde jag via ? fram mellan textur-valen och fick dessa resultat. Ni kan samtidigt passa på och nämna för era kontakter. Att det inte går att köra Print Scrn när Properties-rutan är uppe. Bilderna hamnar inte i Screenshotsmappen då. Så jag fick ta en bild i taget och klista in i Paint Shop Pro 9. När jag stängde rutan, så gick det bra att ta screenshots igen. Så första och sista bilden är hämtade ur Screenshotsmappen och dom andra är inklistrade i Paint Shop Pro 9. . |
Exakt så fungerar det! Hoppas nu JCitron kan väcka nån programmerare !
Bengans screenshotproblem behöver du inte nämna, för om man trycker PrtScrn med nån popupruta uppe så hamnar bilden direkt i urklipp utan något meddelande! |
Citat:
Men dom borde även kolla funktionen med Screenshotsen. Vet inte om det är samma problem, när andra fönster är öppna än just med Properties-rutan. Får man något felmeddelande, så vill man ju gärna kunna ta ett Screenshots på det, för att kunna få hjälp. |
Bengan, du hann nog inte läsa det jag lade till förgående post, screenshotet finns i urklipp!
|
En fråga till er med TANE:
Vill minnas att jag läste om någon som sade att de svenska STL-signalerna(/semaforerna) inte gick in, utan att man fick något kompileringsfel, stämmer detta och vilket/vilka fel får man? |
Citat:
|
Citat:
Nisse |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Får dessa felmeddelanden just nu, men då är det också ett par saker som saknas. Tycker att jag känner igen kuidnr. för Svenolov och Tomas prylar. Så jag tar och packar ihop deras grejer och installerar dom i Tane, så får vi se vad som händer då. Annars så verkar allt annat utav dina prylar fungera. Vagnarna fick jag igång tidigare, med mindre ändringar i configen och alla dina spår, där får jag bara meddelandet att Builden ska vara 3.5 minst nu och att Thumbnail saknas. Men jag har inte provat i Tane än, bara kollat i cmp. |
Har tydligen förlorat dessa två kuider från Svenolov, för dom saknas även för mig i TS2010.
Någon som kan svara på, vad dom heter. Så att jag kan hitta dom här på Forumet, utan att ladda hem allt från Svenolov. Unknown Location: <kuid:177292:2004010> Unknown Location: <kuid:177292:2004090> EDIT: Tror att dom inte finns längre. För det är dessa två kuider som Korvens 2 Semafor envingad och Semafor envingad vit skriker efter. Om jag inte tar fel, så är det Korvens första semaforer som Beta som jag har glömt att ta bort. Dom har kuid2:328014:1033:1 och kuid2:328014:1039:1. Stämmer detta Korven? |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag vet inte,
men ibland tycks du bedriva nås slags "antikhandel" i Trainz. Beror väl på att du sällan städar (samma sak som min sambo anklagar mig för). Hos mig finns det på bilden: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:15. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009