![]() |
Tavlor, tavlor och tavlor!
3 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Förutom de tavlorna som jag saknar och nämner i Nisses kilometer-tråd "Fram och bakåt" så kommer här några till i denna tråd istället för att kapa Nisses tråd! Under mitt arbete med ett eget tavelsystem (återkommer med information om det i min signalsystem-tråd) så har jag upptäckt en del fel i texturgrupperna. Det finns en tavla kallad fiktiv-försignal (egentligen försignaltavla) som finns i "ATC sign 350x350 texture group" den är för liten. Borde kanske finnas som en egen tavla. Bifogad fil 73830 645x645mm I "ATC sign 510x480 texture group" så finns det två tavlor som heter Strax-25 och Strax-D, det ska vara Stax-D. Stax-25 har jag inte hittat någon tavla som heter. Bifogad fil 73832 Korrekta mått Det finns också en tavla "Gräns för växling" som numera finns som en symbol-tavla, som ersätter den med text. Bifogad fil 73833 510x350mm Sedan så finns det en del tavlor som kanske inte har ett helt korrekt mått men som man knappast kan se med blotta trainz-ögat. Avståndstavlan är väl undantaget, där den är olika stor beroende på om det är tre siffror (480x510mm) eller fyra siffror (510x645mm) och texten sticker ut vid fyra siffror. Detta kanske går att lösa med mindre text eller så! Tänkte jag skulle påtala detta ifall det är en taveluppdatering på gång, så behövs det inte göra flera uppdateringar i tät följd! Det saknas även tre tavlor som har med radioblock och tvåskens-signalering att göra och flera tavlor med för att märka ut signalpunkter i dessa system att göra. För min egen del så är inte dessa tavlor av intresse förrän jag (eventuellt) börjar att arbeta med den delen av signalsystemet! mvh Håkan |
På förekommen anledning några förtydliganden:
Den första tavlan "Fiktiv-försignal" som på trafikverkets hemsida kallas för "Försignaltavla med baliser" men som heter enl. TTJ och gamla Säo "Försignalbaliser", konstigt namn på en tavla kan tyckas, men rätt ska vara rätt! Den ingår i följande: <kuid:67375:101322> STL 3.1 ATC sign 350x350 texture group <kuid:67375:101338> STL 3.1 ITavla Infotavla 350x350mm Och är också första valet när ITavlan sätts ut. Den tavlan borde finnas som en egen tavla med måtten 645x645mm placerad med sidan horisontellt. De tre andra tavlorna som jag nämner ingår i följande: <kuid:67375:101323> STL 3.1 ATC sign 510x480 texture group <kuid:67375:101339> STL 3.1 ITavla Infotavla 510x480mm Stax-tavlan är ju bara ett stavfel. Gräns för växling, är ju en ersättningstavla med andra mått, hur man vill göra där är ju en smaksak! Avståndstavlan beskriver jag ju i texten. Hoppas detta blev lite tydligare. mvh Håkan |
Ja tack ...
... lite av dimmorna skingrades. Vi får jobba på och se vart det leder!
|
Yum-yum????
2 bifogad(e) fil(er)
En av dina tavlor jag har som arbetsmall är denna. Med dina mått ser den fel ut monterad på en O-tavla, med min division mede roten ut 2 blir det bättre ?
Vi får väl kämpa vidare framöver ! |
Förvarningstavlan sitter alltid ensam, minst 1300meter från den hastigheten som den förvarnar om. Hastigheten ges endast via ATC-besked, så tavlan finns aldrig på avsnitt utan ATC. Det sitter en orienteringstavla med tillhörande information 1000meter innan hastighetstavlan, normalt utan ATC-information, kan dock finnas baliser om förhållandena kräver så.
Orienteringstavlan ska ha triangelsida på 900mm enl. materialsidan , den ser lite liten ut i förhållande till Förvarningstavlan! mvh Håkan |
Citat:
|
Jag återkommer med verklighetens mått angående Orienteringstavlan känns stort med 900mm i förhållande till tilläggstavlorna på korten jag har.
mvh Håkan |
Den orienteringstavla vi byggde har samma mått, 700 x700 mm, som STWs, och killarna på STW brukar veta vad de gör, möjligen har tavlorna gjorts större på senare år för att öka tydligheten för lokföraren vid höga hastigheter ???
|
Nytt och kompletterat ...
6 bifogad(e) fil(er)
... i tavelgalleriet. På bilden kan ni se:
Ny Hektometertavla modern (bara text på spårsidan) Äldre Hektometertavla (bara text på spårsidan) Ny Gräns för växling (med bivaxkakereflex) I Itavla ATC har fiktiv försignal fått en tydligare textur med större svart punkt. I dess texgroup har även tillkommit hjuldetektortex. Alla är anpassade till STL Trackside och justerbara via propertyrutan. Bifogar dessa fem för test: |
7 bifogad(e) fil(er)
Misstänkte att det kunde vara så. TDOK 2014:0449 (BVH 540.4 - Tavlor, skyltar och märken) gäller från 1991, och hur det var innan dess vet jag inte. Min gissning är att de äldre tavlorna var mindre och kan också vara så att innan det blev en "riksstandard" så hade varje förvaltare sin egen variant på tavlorna. STW kanske använde samma mall för de nyare tavlorna som för de äldre?
Hur som haver, så har jag varit ute och spanat lite under min morgonpromenad och har sammanställt lite bilder för intresse...! Som tur var för mig så hade det kommit upp en provisorisk hastighetsnedsättning, så jag slapp anstränga mig. Eftersom orienteringstavlan har runda hörn så är den lite knepig att mäta, så jag mätte den inre triangeln istället och ett par andra referens-mått och sammanställde denna bilden: Bifogad fil 73859 Jag utgick från den inre triangelns sidomått och bredden på det gula fältet. Resten blev som det blev i cad-programmet. Måttet på den högra bilden stämmer överens med det måttet jag mätte fram som referens, och triangelsidans mått blir ju nästan 900mm! Här är två bilder med OT "in action" (lite dålig kvalité digital zoom): Bifogad fil 73861Bifogad fil 73862 Här är motsvarande bilder i Trainz: Bifogad fil 73860Bifogad fil 73865 Hur tavlorna upplevs och ser ut har ju också med skuggor och belysning mm att göra. Men det finns ändå en del uppenbara skillnader, frågan är ju hur petig man ska vara. Det som stör mig mest är den (till synes, kan vara synvilla) sneda "pilenupp" tavlan och texten som sticker ut på avståndstavlan. Jag lägger också upp två bilder på Förvarningstavlan när jag ändå håller på!Bifogad fil 73863 På denna bilden syns det också en modernare typ av utliggare i Fackverksbrygga, där den vänstra bågen är avkapad men inte den högra bågen. Bifogad fil 73864 Inzoomad närbild mvh Håkan |
Citat:
Först så ska jag rätta mig själv, den fiktiva försignalen ska vara snedvriden, på samma vis som förvarningstavlan. Den ska även ha samma mått 645x645 och bör vara en egen tavla, alternativt att man lägger dessa två som en "egen texture-group" med en egen bas-tavla. Även denna tavla har ett ATC-beroende och lämnar ATC-förbesked för huvudsignal för första gången om det inte på samma plats finns en försignal. mvh Håkan |
2 bifogad(e) fil(er)
Laddat hem dom 5 nya tavlorna, men inte testat dom.
Det blir bara 4st. installerade utav dom. Den femte (STL 3.1 TTavla Gräns för växling) skriver över tavlan STL 3.1 ITavla Infotavla 350x350mm för mig. Så dom har nog fått samma kuidnr. Om det inte är skit bakom spakarna här hemma. EDIT: Det är Gräns för växling som inte är med. Den cdp-filen som heter Gräns för växling, har samma tavla som STL 3.1 ITavla Infotavla 350x350mm. Dessa 3 tavlor blir installerade + texturegruppen. . |
Skumt
1 bifogad(e) fil(er)
Den har kuid 103647 här hemma.
Denna: |
Citat:
|
Pest eller kolera?
2 bifogad(e) fil(er)
Har jobbat lite vidare med Infotavlorna, fixat färger och texturer.
Ett problem är 510x480-tavlan. Såg att Blomsson försökt skriva in en hastighet som Tpl-signatur och det går ju MEN som synd på bilderna på verkas textstorleken - den har jag anpassat så att 4siffriga avstånd får plats men då blir hastighetssiffrorna samma storlek - pest eller kolera. |
Nya taveltyper
2 bifogad(e) fil(er)
Jag har gjort en modernare Orienteringtavla med måtten 810x810 mm - den gamla var 700x700 men såg för "sockertoppig" ut så den är uppdaterad. Till detta två passande tilläggstavlor, stl 3.1 ITavla Infotavla 645x645mm och stl 3.1 ITavla Infotavla Romb 645x645mm passande den nya orienteringstavlan.
Tecturegroupen till dessa är klonad rätt av men här kan man hålla den uppdaterad mednya eller andra varianter. Textstorleken på texter är anpassad till dessa större tavlor. Dessutom en del textur och färgfix på de äldre texturgroupsen. Var noga när ni refererar så jag vet vad ni syftar på ! Bilden visar den gamla och nya O-tavlan (den gamla i förgrunden). Allt som är fixat med finns i RAR-filen: |
Jag använde mig av samma tavla både som hastighet och avstånd, dock så finns det inget val i listan för hastighet så jag använde mig av "Utan text" valet.
Jag tycker att den tjockare texten är mycket snyggare och matchar mera verkligheten. Problemet ligger egentligen i tavlornas original dimension, varför Banverket/SJ valde att göra på detta vis kan man ju undra. Dessa mått är från materialsidan: 480x510mm Fyrkantig hastighetstavla med 2 siffror (även mätt i verkligheten) Avståndstavla med 3 siffror 510x645mm Fyrkantig hastighetstavla med 3 siffror Avståndstavla med 4 siffror "Gäller ej alla spår" - tavla En idé kan ju vara att behålla original tavlorna som de är, bara snygga till texturerna som du har gjort och skapa en ny större tavla med texture-group så kan de som vill ändra till de större tavlorna vid behov. Jag upptäckte en annan detalj när jag kollade tavlorna i spelet, om du blir glad eller ledsen vet jag ej, men Ljudsignaltavlan (<kuid:67375:101347> STL 3.1 ITavla Ljudsignaltavla modern) verkar vara korrekta yttre mått, alltså samma som orienteringstavlan ska ha. En annan detalj, jag såg att det fanns Systemgränstavlor med tillhörande "texture group", <kuid:67375:101483> STL 3.1 ITavla Systemgränstavla 350x350mm <kuid:67375:101482> STL 3.1 Systemgräns 350x350 texture group Dessa tavlor har samma kvadratiska mått och samma figur som Förvarningstavlan och Fiktiv-försignal, 645x645mm, snedvriden. mvh Håkan |
Update igen
2 bifogad(e) fil(er)
Nya tavlor enl. Blomsson, färger justerade, form och storlek likaså.
Allt detta kan väl bara en signaltekniker på Banverket hålla reda på !? |
1 bifogad(e) fil(er)
Kanske en gammal yrkesskada som gör att man observerar detaljer omedvetet, eller också är man bara konstig...! En kollega sa till mig en gång "Du tänker alldeles för mycket", kunde inte sagt det bättre själv!
Har testat en del av de senaste uppdateringarna och är på det hela nöjd! Gjorde en ny sammansättning som den tidigare bilden och har några funderingar: Bifogad fil 73877 H-tavlan i den blå rutan är perfekt, och exakt den formen och storleken har den "Fiktiva-försignalen" och "Förvarningstavlan". Texten på tilläggstavlorna borde matcha Hastighetstavlans text, då blir det perfekt! Nu till det konstiga, de små pilen-upp tavlorna (antar att det är lika på pilen-ner). Den gula rutan är korrekt i form och storlek men fel textur och är <kuid:67375:101465> STL 3.1 ITavla Infotavla Romb 350x350mm. Den röda rutan är fel i form men korrekt storlek och rätt textur och är <kuid:67375:101338> STL 3.1 ITavla Infotavla 350x350mm. Bägge två länkar i configen till samma texture-group <kuid:67375:101322> STL 3.1 ATC sign 350x350 texture group. Den röda texturen på den gula tavlan är den korrekta kombinationen! Hur blir det så att texturen ser så annorlunda ut på de olika tavlorna? mvh Håkan |
4 bifogad(e) fil(er)
Det beror på just att de är mappade på samma textur. en romb inskriven i en kvadrat. Vi hade en egen texturegroup till rombiska tavlor förrut men tyckte det skulle räcka med en, men då måste man göra texturerna på annat sätt.
Får se vad jag orkar med? Nya Rombiska tavlor med gemensam ny texgroup (den 645z645 som jag laddade upp var av fel typ)_ |
3 bifogad(e) fil(er)
Jag missade att du hade lagt upp nya filer (edit tiden syns inte i forumet, så om man bara skummar på senaste inläggets tid så kan man tydligen missa en del!), men nu har jag testat och är på det hela väldigt nöjd.
Dock såg jag två detaljer som kanske kan vara värt att åtgärda: Bifogad fil 74003 Tavlan till vänster: Förvarningstavlan där är den inre "pilen" för liten, jag såg att du hade mappat den lilla piltavlan på den, vet inte om det en stor sak att den är lite för liten men du hade en snygg Förvarningstavla i en tidigare post i denna tråd. Tavlan till höger: "Fiktiv försignal", populärt kallad "Hockeypuck" eller "Puck" där är den svarta pucken för stor. Jag gjorde lite extrapolering med hjälp av de bilder som finns tillgängliga och kom fram till följande slutsats: Diametern på pucken i bilden är ca 450mm medan diametern på tavlan som finns först i denna tråd är ca 225mm. Båda dessa tavlor hör till: <kuid:67375:103652> STL 3.1 ITavla Infotavla Romb 645x645mm <kuid:67375:101321> STL 3.1 ATC sign Romb 350x350 & 645x645 texture group Det saknas fortfarande en tavla, (bl.a) därför så lägger jag upp ett par bilder på mitt tavelprojekt: Bifogad fil 74004 Tavlan som saknas är den lilla runda tavlan "Försignalering" eller som det betyder i denna bild "Orientering för Huvudsignal" med tilläggsskylt "Tpl-signatur". Tavlan på bilden har jag fått utav Nisse. Dock så finns det ett par problem med tavlan:
Några ytterligare kommentarer om tavlorna som syns på bilden, alla kombinationer som syns skapas genom val i propertyrutan, där kan man också ändra höjden, avståndet mot spårmitt och positionen längs med spåret. Man kan också ändra avstånden mellan tavlorna. Allting räknas ut automatiskt och placeras korrekt i förhållande till de övriga tavlorna. Positioneringen i höjdled är baserat på de regler som finns, men går att ändra. Även fast jag tycker att vissa val är onödiga så har jag tagit med dessa ändå eftersom de säkert kommer att efterfrågas... Jag har även testat att använda samma texturer till Orienteringtavlans hastighetsbesked som används till Hastighetstavlans besked, blir det bättre eller sämre tycker ni? Storleken på tilläggstavlorna bestäms automatiskt beroende på vilka värden som väljs. Signalen finns bara för att jämföra höjden på objekten vid placering i brygga. Alla mesher är LAn:s (all cred till de som förtjänar den) och dependencis är STL:s texturegroups som finns i deras tavelpaket. Jag har tagit bort (kan återinstalleras om önskemål finns) montage på annan stolpe eftersom alla tavlor placeras som en grupp så finns inte det behovet tyckte jag. Däremot så har jag infört två andra monteringar, Ktl-stolpe och Ktl-sträva! Bifogad fil 74005 Detta är placeringen av skyltarna vid montering på Ktl-sträva, är samma tavlor som på mellersta bilden. Allting räknas ut automatiskt och här kan man då behöva flytta tavlorna i längsled för att passa. Tror att jag fick till vinkeln rätt, tycker det ser skapligt ut! Tyvärr så har jag inga fästen till Ktl montage. Håller på och testar lite men dröjer ju när man är ovan och innan SP2 kommer ut på marknaden. Tavelsystemet är nästan klart, lite uppsnyggningar i propertyrutan och en del tavel-kombinationer som ska in, sedan så kanske det blir dags att prångla ut det på marknaden. Håller också på med ett par andra delprojekt som jag tänkte slänga ut samtidigt och kanske en första version av manualen i samband med detta...! mvh Håkan |
Blomsson och Lan:
Har inte hunnit hänga med i denna diskussionen, så jag skulle gärna vilja ha en lista på vad som är gjort så att jag kan uppdatera STLs tavelpaket på hemsidan. Vilka skyltar är uppdaterade/tillagda och klara för uppladdning? De jag vet om är: * Km-tavlan som fått text på båda sidor * Tre kontrolltavlor som legat i flera månader från någon tidigare diskussion (broöppning och växel bland annat) Vad mer? |
3 bifogad(e) fil(er)
Hej korvtiger, sent svar, men bättre sent...
De problem som jag upplever är de som jag skriver om i mitt senaste inlägg, framförallt att tavla "Försignalering" saknas i STL:s tavelpaket för allas användande. Det vore bra med en tavla med samma standard och kvalité som de övriga, måtten finns angivna tidigare i denna tråd. Jag skrev också om något felaktiga utseenden på två tavlor, jag har tagit mig friheten att göra ett par egna texturer. Bifogad fil 74423 I arbetet med detta så upptäckta jag att även hastighetstavlorna med pilsymboler såg lite tunna ut, så jag gjorde ett par sådana också!! Bilden till vänster ny och gammal. Bifogad fil 74424Bifogad fil 74425 Om dessa är till belåtenhet så får de gärna användas, bara att hojta! I övrigt så tror jag kanske att LAn har koll på vilka tavlor som är färdiga, vilket väl borde vara resten?! De övriga bilderna som jag visar i mitt senaste inlägg är från mitt eget tavelsystem, jag vet inte om det är något som ska ingå i STL:s försorg eller om mina (del)projekt ska hållas helt separerat från STL:s arbeten även när jag använder mig av era alster? mvh Håkan |
Ska försöka få tid att fixa klart denna uppdatering någon gång. :rolleyes:
Det är lite förvirrat eftersom jag inte har haft tid att hänga med i vad som hänt och LAn nog glömt hälften sedan han byggde dem, så mycket ångloksfakta som jag försökt trycka in i huvudet på honom! :D;) Tänkte att jag går igenom alla tavlor i denna tråd och installerar dem så jag har senaste versionen av dem. Sedan sätter jag ihop ett paket, likt det som jag kommer att ladda upp sedan på hemsidan där alla tavlor är med, både gamla (uppdaterade), och nya. Sedan mailar jag det paketet till dig, Blomsson, så kan du installera och uppdatera dessa med dina fixade texturer, samt kika igenom att jag inte missat något. Du skickar sedan tillbaka de assets du uppdaterat. Sedan kan vi släppa en uppdatering av det. Hur låter det? :) LAn behöver bygga en försignaleringstavla, så vi får väl se om han kan komma fram ur elskåpet för att göra det sedan. :D |
Det låter bra, kör i vind...
Vi får hoppas LAn klarar sig från för många stötar i elskåpen, räcker med oss som finns i forumet...:grin: mvh Håkan |
Har skickat ett paket med de tavlor som jag lyckats hitta. Kolla över dem och lägg till dina texturer till dem. :)
|
Försignaltavlan är viktig. Den används i allt större utsträckning i stället för försignalstavlan med ljus och stor rund skiva. Jag använder tavlan fullt ut nu och bygger den själv med att kombinera STL Orienteringstavla, STIL:s stora infotavla och STW:s Supplement sig Presignal (en rund liten svart tavla med vit prick). Presignal är svår att hantera i TANE eftersom den är statisk - orienterings- oc h infotavlorna får rätta sig efter Presignal-
Presignal kallas ofta för Tioöringen. Nisse |
Citat:
De tavlorna har inget med varandra att göra. Tavla Försignalbaliser (Fiktiv försignal/Hockey puck) används istället för Försignal när ett försignalbesked ska visas för första gången. Detta föranleder att det ALLTID sitter baliser vid en sådan tavla. Eventuell efterföljande Försignal agerar då som repeterförsignal. Den som du kallar för "Tioöringen" (har jag bara hört från dig) och som jag benämner tavla "Försignalering" har två betydelser. När den sitter under en Huvudljussignal så betyder den att signalen inte automatiskt går till stopp vid uteblivet försignalbesked och lokföraren ska då agera som att signalen visade Kör 80 v. Stopp. Den andra betydelsen är tillsammans med en Orienteringstavla och heter då "Orienteringstavla för huvudsignal" och ska vara placerade minst 800m före de huvudljussignaler som saknar fristående försignal. Den kan vara försedd med tilläggstavla för avstånd om den orienterar för en infartsignal så ska den vara försedd med tilläggstavla Tpl-signatur. Kan även förekomma för att orientera om en huvudljussignal med kort siktsträcka. Denna tavla har bara betydelse vid körning utan ATC-besked och betyder att lokföraren ska använda det senaste försignalbesked som om det lämnades vid tavlan. Det finns ALDRIG baliser som har med tavlan att göra (kan ju finnas andra baliser på samma ställe!). Kortfattat, det går inte att ersätta den ena tavlan med den andra och tro att funktionen blir den samma!!!!!! mvh Håkan |
Förtydligande: Banan jag bygger är DVVJ och har inte ATC. Signalsystemet skall vara så modernt som möjligt och anpassat till Trainz, cab- och AI-körning samtidigt. Testas för närvarande.
Tioöringen = lokförarslang. Nisse |
Kan så vara att du inte bygger en ATC-utrustad bana, men din förklaring på tavlorna stämmer inte vad du än bygger!
Eftersom tavlorna "Försignalbaliser" (hockeypuck) och "Försignalering" (tioöring!) inte har samma betydelse så går de inte att ersätta varandra, vilket du påstår i ditt inlägg. Dessutom har jag förklarat för dig flera gånger vad tavla "Försignalering" är och hur den används, men du verkar inte ta åt dig informationen vilket är väldigt tråkigt. mvh Håkan |
Ähm, ... koll och koll ???
Citat:
... men om jag får texturerna till de felande tavlorna och korrekt namn på dom får jag väl gräva i kakburken och se vad jag kan göra. Helst inte namn som tioöring och hockypuck utan adekvata namn som är standard. Vad menar Korvtiger med att jag bör göra en "försignaleringstavla" ? |
Jag har fått lite tavlor från korvtiger som jag har kollat igenom, kompletterat med några som saknades och sedan med några av mina texturer. Efter hans granskning så kanske det dyker upp ett uppgraderat tavel-paket på hemsidan, dock så saknas ju den berömda "Försignalerings"-tavlan.
Jag trodde att den fanns i denna tråd men tydligen så hade jag postat bilderna och måtten i Nisses kilometer-tråd "Fram och bakåt". I post #21 så har jag en bild och lite skrift om tavlan från mitt tavelsystem, det är denna tavla som saknas i STL:s tavelpaket och som korvtiger hänvisar till. Nähä, dags för golfpremiär... eller bolletning i skogen, som det också kallas! mvh Håkan |
Citat:
Han hänger gärna upp sig på saker och ting som exempelvis beklagligt skrivfel. Försignaltavlan skulle ha varit Försignal, den med ljus och stor rund skiva. En hygglig beskrivning av JVS Fvsi 2/3 tycker jag. Försignalen ersätter verklighetens JVS Fvsi. Omfattningen vet jag inget om. Den som heter Försignal baliser har inget med min bana att göra.. Presignal (tioöringen) använder jag i betydelsen Om 1.000 m. Stämmer väldigt bra med mitt måttverktyg. Att den har andra betydelser har jag känt till länge. Beställt tangentbord för försynskadad och bokat tid hos optikern – framtiden ser ljus ut. Häng med, Blomsson! Nisse |
Citat:
Citat:
Vad menar du här? Menar du att JVS Fsi 2/3 ersätter den fysiska Försignalen från verkligheten i Trainz eller menar du att tavlan Försignalering (eg. Orienteringstavla för huvudsignal) ersätter den fysiska Försignalen från verkligheten i Trainz? Försignalbaliser blev det därför att du var otydlig, skrivfel eller ej...! I din tidigare post skriver du följande: Citat:
Tavlans användningsområde är de som jag beskriver tidigare och inga andra, att den i större utsträckning skulle användas istället för fysiska försignaler är, ursäkta uttrycket, rent skitsnack. Det finns en äldre signaleringsform i System M (TAM) som innebär att en signal kan visa en grön, även fast nästa signal är i stopp och inte försignaleras av en fristående försignal, då finns det en "Orienteringstavla för huvudsignal" på försignalavstånd. Var detta finns framgår av linjeboken! Dessa äldre signaleringsformer får inte förekomma i nybyggnationer och kommer successivt att försvinna. Citat:
Jag undrar vem det är som ska hänga med och faktiskt ta till sig informationen som ges på detta forum! Men tror du mig inte på mitt ord så får jag väl skicka TTJ och ett gäng TDOK till dig så får du läsa själv!! Eller också får jag väl rita en massa bilder på de olika situationerna, om det nu skulle hjälpa! Men kanske är andra som är intresserade! mvh Håkan |
Nu börjar denna debatt bli väl akademisk och leder bara till begreppsförvirring (åtmindstone hos mig). Enligt mina enkla kunskaper finns dessa tre tavlor:
Försignalbalistavla Försignaltavla Förvarningstavla Vilken som är vilken kanske ni experter kan tala om och visa bilder på ? En simpel Hobbybyggare: |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Glöm bort de två första begreppen men behåll det tredje! Jag lägger in en bild och hoppas att den säger mer än mera av akademiskt tjöt gör! Bifogad fil 74439 mvh Håkan |
Ny tavla och tillhörande texgroup ...
... fick det bli för att fixa den runda "försignaleringstavlan" Enda oraken att den tydligen kallats 10-öring är väl att den är rund ?
Texgroupen innehåller texturer för allt möjligt annat men en ny Forsignal finns med. Vad det finns för runda tavlor i övrigt vet jag inte, men det vet nog expertisen ? Ni kan ju installera, testa och synpunktera i denna tråd ! |
Där blev det något lurt med kuid-numren.
Den första "STL 3.1 ITavla Infotavla vriden 350x350mm.cdp" finns redan som "<kuid:67375:101321> STL 3.1 ATC sign Romb 350x350 & 645x645 texture group". Denna har jag varit inne och pillat i (Förvarningstavla och Försignalbaliser) och den är skickad till korvtiger. Den andra blev installerad "STL 3.1 Info Rund sign 350x350 texture group.cdp". Men är det inte bättre att göra en singeltavla som t.ex. "Kontrollbekräfta växel" med diametern 365mm, istället för texture-grupper med texturer som ändå inte är korrekta? Visserligen går det väl att göra så ändå och rensa från felaktiga texturer och lägga in nya ifall det kommer fram några andra senare. Mig veterligt så finns det inga tavlor med den dimensionen och ett snabbt span på trafikverkets hemsida gjorde ingen skillnad. mvh Håkan |
Nu lägger jag ned detta....
... eftersom allt ändå blir fel . Vill ni fortsätta med det hela så varsågoda !
Lycka till ! |
Citat:
Nisse, 83 år |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:52. |