![]() |
Ostkustbanan träder fram igen!
Nu är man här igen! Min fiktiva rutt är nerlagd tills vidare och tänkte bygga Ostkustbanan på nytt!
Men det var ett tag sen sist jag gjorde sånt här med höjddata och liknande så jag skulle vara mer än tacksam om att få lite ny info om det! Sen får vi se hur långt jag kommer. :tumme_upp: |
Är det en gammal rutt du har byggt eller ska du börja från scratch?
om det senare - använd följande startkoordinater, snälla! 59.6099, 16.5449 Du hamnar i Västerås, gå i scenarioläge, flyg till den ort du vill börja bygga och lämna en marker där. då blir våra rutter kompatibla och då slipper man två st. "Gävle-stockholm C" |
Direkt från scratch! Mitt gamla bygge är utdaterad och "kladdig"
Hur får jag tag i DEM data? Och hur lägger jag in och fixar till det i editorn? Btw, tråkigt med din överhettning! |
Citat:
Du kan ladda ner DEM data från den här sidan: http://viewfinderpanoramas.org/dem1.html sedan gör du såhär: gå in i /steam/stemapps/common/Railworks Där skapar du en mapp som heter DEM Där i skapar du en mapp som heter SRTM Placera dina .hgt-filer i den mappen så läser TS in dessa! tips, om det blir svårt att skapa rutt på rätt sätt, ladda ner min mälardalsbana så kan du bygga på det! den är fritt att ladda ner och experimentera med. Kommer få CC-SA-licens vid nästa uppdatering! Värt att kolla in först: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36304 |
Hur får jag in start-koordinaterna? Går att knappa in med kan inte trycka på create sen
|
Finns det möjligen någon information om hur alla spår i Sverige ligger och ser ut?
Tänkte om det finns något dokumenterat vart alla växlar och sånt är placerade. |
|
Citat:
Finns det någonting som berättar vad allt som står betyder? |
Hej!
Informationen i länken som bönan refererar till är egentligen en grafisk representation av linjeboken, som finns att finna på trafikverkets hemsida. Därför innehåller också länken samma brister och problem som linjeboken. Att använda sig av den informationen till att placera ut växlar på ett korrekt ställe kommer med största sannolikhet att bli fel. Nyfiken som jag är så kollade jag två av de stationer som jag har järnkoll på, Katrineholm (placerad där) och Vingåker som jag både bor i (ca 10m till närmaste räl) och också har jobbat i, på dessa stationerna så stämmer inte växlarnas placeringar mer än i grova drag (i vissa fall helt fel) med andra objekt. Eftersom det inte finns någon information om växlarnas position enl. längdmätningen så blir det ju bara gissningar. Dessutom så saknas ju mycket av den information som skulle vara av intresse för ruttbyggare, signaltyper, orienteringastavlor, försignaler, baliser, typ av växlar, växelhastigheter, lutningar mm. Sedan ska man också vara medveten om att när man bygger efter linjeboken, eller planritningar, så är inte alltid 1000m = 1000m... mvh Håkan |
TS har en google map overlay, så kollar man i den så ser man hur spåren går och kan se växlar o sådant i grova drag. De är inte alltid uppdaterade och inte heller så värst högupplösta!
Förarhyttsfilm mellan Hagalund i solna och Sala, via Uppsala: https://www.youtube.com/watch?v=GVe06JNSaPA Finns fler, men jag tror inte det finns något tillgängligt på webben norr om Uppsala! Däremot så har Teknikarv en förarhyttsfilm Stockholm-Sundsvall som man kan köpa på DVD! |
Jo Google maps overlay använder jag mig av, men som sagt, google är lite seg på att uppdatera kartor... och inte alltid av bästa kvalité så att man kan se på nära håll...
Dom har inte ens rätt nät för järnvägen Furuvik-Skutskär (Man ser på bilden att järnvägen är flyttad direkt till vänster efter stationen) https://gyazo.com/90712c1b1a149201be54e15097786f75 |
Har du tänkt bygga Stockholm C? I så fall är väl det enklaste att du helt enkelt fortsätter bygga på Jönköpingsbanan. Dumt att bygga samma station två gånger!
|
Citat:
Har pratat lite med han och jag gör förmodligen Gävle-Uppsala, eller var det tänkt ända ner till Stockholm Adde? :D |
Citat:
Vem av oss som når till Stockholm C återstår att se, men det blir som en sorts projektsammarbete mellan Alex och mig då jag hann "fånga in" honom i god tid (till skillnad från fippe som började bygga skinnkatteberg innan han visade upp ngt) |
Nu blev man ju lite halvt sugen på att bygga ut från din bana upp mot Skinnskatteberg - Fagersta, vet inte hur långt du har kommit mot Skinnsberg men ifall du har byggt Frövi på din bana så kan jag nog utgå därifrån ifall du vill :tumme_upp:
Råkade skriva på fel sida, men mitt svar gäller fortfarande! |
Citat:
|
Spår byggt från Gävle - Tierp! Ska bara få in så att det passar med höjd och så.
Dessutom är jag lite förbryllad över hur höjdatan visar. Åkte igår med ett tåg på banan men det är inte så höga kullar som jag kunde se genom fönstret. Något fel eller bara väldigt brant? Edit: Kollar lite mer runt i min omgivning och ser en massa kullar som inte ens existerar. Blir väl tvungen att ta ner dom... http://i63.tinypic.com/2wgzxud.jpg |
well, svensk DEM-data stämmer ju inte riktigt överens med verkligheten, och inte heller med den dokumentation jag använder mig från historiskt.nu bandata som jag använder mig utav för att ange höjdinformation på stationsområden!
Blev det rätt med startkoordinater nu då, så du inte skrev något helt annat? |
Jag får för mig att DEM-datan så att säga innehåller de högsta hindren istället för själva marknivån. Inne i Stockholm verkar det exempelvis som att terränghöjden enligt DEM går ungefär i "hustakshöjd". I Stockholm blir ju detta rätt tydligt, i alla fall om man sätter vattenytan till 0 m höjd, så där har jag schaktat bort en hel del och sedan placerat byggnader så takhöjden hamnar ungefär där den gamla DEM-terrängen låg.
Ute på landet är nog inte skillnaden lika stor, och inte heller lika märkbar, men är det skog tror jag nog att DEM-terrägen går mer i trädtoppshöjd än markhöjd. |
Citat:
Citat:
|
[quote=AlexSuperHD;306439]Ja då! Enda grejen jag inte gillar är att jag måste teleportera mig varje gång jag startar editorn eller går in i scenario-läget
[quote] Det är lätt att ordna och tanken var att jag skulle vägleda dig att göra det efter att du hade skapat rutten... Vad du gör är att du går direkt in i scenarioeditorn, tar dig till den plats du vill till, placerar en scenario-marker (helst ett free-roam). du tillfrågas om du vill spara det ursprungliga scenariot, vilket är upp till dig om du vill behålla, men kanske inte behövs och bör inte skada spelet på något sätt ändå! glöm inte att ge det nya scenariot ett namn (t.ex. "Bygg Gävle"), annars kan du inte testköra banan utan att få en error. (ngt. jag glömmer jämt, hehe). Har man tur o skicklighet så kan du hamna i ditt nya Place per automatik, annars så öppnar du scenariot direkt genom att från huvudmenyn välja buld->scenarios->[din rutt]->[ditt scenario] så hamnar du där du ska, dock i scenarioläget först. |
Tack så mycket! Testar ikväll!
|
Hejsan! Hur går det med ruttbygget? Lange sedan du skrev senast!
Jag o fippe har nått rätt långt på vårat hörn av projektet :) |
Citat:
Jo det har gått segt för mig. Har fastnat för TSW och har skolarbete att göra. Tänkte fortsätta igen inom kort! :D |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009