Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hjälp! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36694)

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-17 21:24

Hjälp!
 
1 bifogad(e) fil(er)
När jag skulle "submit edits" bå en vag kom följande fönster upp har kollat kuid nr och allt är som det ska, varför fungerar det inte, hur löser jag det?

korvtiger 2017-10-17 22:33

Kontrollera igen att kuidnumret är korrekt. Kolla också att config-filen ser korrekt ut (kontrollera att inga { eller } saknas osv).
Har du ökat versionsnumret på kuiden? I så fall kommer TANE att klaga, brukar få detta felet själv då. Borde vara samma sak om du sätter ditt eget kuid på någon annans asset som är open for edit.
Enklaste lösningen på det problemet är att gå upp ett steg till editing-mappen och dra in hela asset-mappen för vagnen till CM så att den installerar den som en ny version.

Hittar du inget fel och om du inte med mening ville ändra kuid-numret så är det nog bara att reverta och försöka igen. Du kan ju alltid göra en kopia av assetmappen om du gjorde många ändringar, så kan du jämföra sedan när du kör open for edit på den igen och se vad som blev fel. :)

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-18 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 309150)
Kontrollera igen att kuidnumret är korrekt. Kolla också att config-filen ser korrekt ut (kontrollera att inga { eller } saknas osv).
Har du ökat versionsnumret på kuiden? I så fall kommer TANE att klaga, brukar få detta felet själv då. Borde vara samma sak om du sätter ditt eget kuid på någon annans asset som är open for edit.
Enklaste lösningen på det problemet är att gå upp ett steg till editing-mappen och dra in hela asset-mappen för vagnen till CM så att den installerar den som en ny version.

Hittar du inget fel och om du inte med mening ville ändra kuid-numret så är det nog bara att reverta och försöka igen. Du kan ju alltid göra en kopia av assetmappen om du gjorde många ändringar, så kan du jämföra sedan när du kör open for edit på den igen och se vad som blev fel. :)

Okej, får testa o kolla.:tumme_upp:

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-18 16:44

Har testat nu med det du skrev Korvtiger men får ej det ej att fungera.

ekankal 2017-10-18 17:33

Kan du visa en bild på config filen, så att man kan se vad som är fel (tror jag vet vad det är ;)).

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-18 18:12

1 bifogad(e) fil(er)
Detta är det som jag har ändrat på i configen.

jag skulle försöka bytta ut dragspels bälgen till en gummi bälg som jag snodde ur "SJ B8´s" config & placera på "SJ BCo11b"

korvtiger 2017-10-18 18:41

Du saknar tre stängningsmåsvingar, alltså }, för b_vulst, effects och textures_e2.

Så lägg till tre slutmåsvingar i slutet av det inringade området. Alla öppningsmåsvingar {, måste ha en motsvarande stängningsmåsvinge }. Dessa markerar var så kallade block börjar och slutar så att Trainz vet hur configen skall tolkas.

Har man en enklare parser som skall tolka filen, som i detta fallet, kan man få alla möjliga konstiga felmeddelanden som pekar på ställen i filen som inte alls är fel. Detta beror på att parsern kan se att det är något fel med måsvingarna (det finns flera öppningar än stängningar), men inte var det är fel. Det finns ju många ställen man skulle kunna sätta ut de saknade stängningsmåsvingarna och fortfarande få det korrekt med blocken. Så den pekar bara på något väl (eller inte i detta fallet) gissat ställe på var det är fel. :)

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-18 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 309159)
Du saknar tre stängningsmåsvingar, alltså }, för b_vulst, effects och textures_e2.

Så lägg till tre slutmåsvingar i slutet av det inringade området. Alla öppningsmåsvingar {, måste ha en motsvarande stängningsmåsvinge }. Dessa markerar var så kallade block börjar och slutar så att Trainz vet hur configen skall tolkas.

Har man en enklare parser som skall tolka filen, som i detta fallet, kan man få alla möjliga konstiga felmeddelanden som pekar på ställen i filen som inte alls är fel. Detta beror på att parsern kan se att det är något fel med måsvingarna (det finns flera öppningar än stängningar), men inte var det är fel. Det finns ju många ställen man skulle kunna sätta ut de saknade stängningsmåsvingarna och fortfarande få det korrekt med blocken. Så den pekar bara på något väl (eller inte i detta fallet) gissat ställe på var det är fel. :)

Ska {} sitta "runt" b-vulst, effects båda? & textures_e2.??

korvtiger 2017-10-18 22:33

Såhär ska det se ut:

Kod:

b_vulst
  {
    mesh ...
    auto-create ...
    ...


    effects
    {

      textures_e2
      {
        kind ...
        texture ...
      }

    }
  }
}

queue
{
...

De tre } markerade med fetstil är de du saknar. (Vet inte om det syns så tydligt med färgerna..) De stänger blocken textures_e2, effects och b_vulst respektive. Har färgkodat vilken måsvinge som stänger motsvarande block, så det kanske är lättare att förstå strukturen. :)

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-18 22:35

1 bifogad(e) fil(er)
Nu ser det ut så här:

Fungerar inte nu häller.

korvtiger 2017-10-19 00:00

Du saknar fortfarande en slutmåsvinge! Det är en som ska stänga mesh-table också. Den startmåsvingen är mycket högre upp än de andra, så det är inte lika lätt att hitta! Jämför med mitt kod-block i förra posten. :)

Ett tips om du tänker redigera mer config-filer på olika sätt, är att du skaffar dig en vettig text-editor istället för Anteckningar/Notepad. :rolleyes:
Mitt tips är Notepad++: https://notepad-plus-plus.org/
Den är lika enkel att använda som vanliga Notepad, men har massor av finuliga features som gör livet lite trevligare om man sysslar med programmering eller som här config-filsredigering.
I den så kommer motsvarande öppnings/stängnings-måsvinge att rödmarkeras om du markerar den ena av dem, vilket gör det lättare att hitta vilken måsvinge man missat.

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-19 16:05

1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag kommit så långt att jag kan submita o då kom denna error:

Hur löser jag nu detta?

korvtiger 2017-10-19 17:19

De första två felen säger att den inte hittar den mesh som du refererar till, dvs det som står under mesh-taggen, i ditt fall "b8_body/vulst.im". Om du lagt vulst.im-filen direkt i samma mapp som configen så måste du byta detta till bara "vulst.im".

De andra två felen säger att det inte finns någon attachment i meshen som heter a.groundzero eller a.groundzero_rev, vilka är de dina två vulst-mesher refererar till. Detta är lite svårare att lösa utan originalmesherna till vagnarna dessvärre...

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-19 18:08

Okej, finns det något sätt att få en "30-talare" med gummi bälg på?

korvtiger 2017-10-19 18:19

Det borde gå om man kan modifiera attachmentsen på vagnen, men då är vi inne på bekanta vatten för min del, där de andra (Ekan, Lan...) har bättre koll än jag på PEV Attachmentmaker. (Eller var det det vi kom fram till att man inte kunde modifiera?) Då kan du lägga till de två saknade attachmentsen i meshen och montera på bälgarna på dem.

Sedan begriper ju jag personligen inte varför man skulle vilja förfula 30-talsvagnar som ändå ser okey ut för att vara byggda på den här sidan 1929 med de där bedrövliga gummirören till bälgar, men, men. :D;)

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-19 18:31

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 309181)
Det borde gå om man kan modifiera attachmentsen på vagnen, men då är vi inne på bekanta vatten för min del, där de andra (Ekan, Lan...) har bättre koll än jag på PEV Attachmentmaker. (Eller var det det vi kom fram till att man inte kunde modifiera?) Då kan du lägga till de två saknade attachmentsen i meshen och montera på bälgarna på dem.

Sedan begriper ju jag personligen inte varför man skulle vilja förfula 30-talsvagnar som ändå ser okey ut för att vara byggda på den här sidan 1929 med de där bedrövliga gummirören till bälgar, men, men. :D;)

Jo det är så här att det vore kul att ha den modernare varianten av vagnen då den har gummib och typ alla av dom vagnarna har gummib nu för tiden men jag håller med dig att dragspels bälgen är snyggast.

O en grej går det att på något sett att få bälgen gå ut mot ej stl uppdaterade vagnar så att r3:an bild:1 får bälgen mot sig som på bild:2?

korvtiger 2017-10-19 19:46

Ja, det går att göra, men är lite klurigt. Om man skapar en dummy-bälg, alltså en osynlig, animerad mesh som du använder som bälg på vulst-vagnen. Då kommer den att tro att den har en animerad bälg och andra bälgvagnar med riktig dragspelsbälg kommer att fälla ut sina bälgar mot den.

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-19 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 309186)
Ja, det går att göra, men är lite klurigt. Om man skapar en dummy-bälg, alltså en osynlig, animerad mesh som du använder som bälg på vulst-vagnen. Då kommer den att tro att den har en animerad bälg och andra bälgvagnar med riktig dragspelsbälg kommer att fälla ut sina bälgar mot den.

OKEJ. Tack för att du orkar lägga energi på en dåre som jag :grin::tumme_upp:

korvtiger 2017-10-19 22:36

Förhoppningsvis lär du dig något på vägen! :)

Vänersborgs_Stinsen 2017-10-19 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 309190)
Förhoppningsvis lär du dig något på vägen! :)

Japp, har lärt mig en hel del om configs & måsvingar 😉

Vänersborgs_Stinsen 2017-11-19 17:32

1 bifogad(e) fil(er)
Hej! Har ett problem jag ej kan lösa med mina erfarenheter.
Så jag undrar hur jag får boggien i rätt höjd?

korvtiger 2017-11-19 22:31

Det vanliga svaret: genom att justera attachments, vilket antingen kräver att du har tillgång till originalmeshen, eller att du kan fixa det med attachment-maker. :)

ekankal 2017-11-20 16:25

Eller så klonar du boggien, och lägger till position i config filen.
I exemplet nedan är boggien sänkt 55cm (-0.55), men du får väl testa dej fram hur mycket den behöver sänkas i ditt fall.

Man kan även använda sej av det här tillägget om man behöver flytta någonting i sidled (första 0'an), eller framåt/bakåt (andra 0'an).
Funkar på det mesta, typ scenery objekts, panthos, etc. etc., inte bara på boggies alltså.

Kod:

mesh-table
{
 default
 {
  mesh                                "bogey_xxx.im"
  auto-create                        1
  position                            0,0,-0.55
 }
}


korvtiger 2017-11-20 20:46

Smart Ekan!

Har hållit på med content-creation så länge att denna taggen inte var uppfunnen när jag började... :D

blomsson 2017-11-20 20:51

Påpekade jag tidigare i Roberts tråd om pantograferna... :rolleyes:

mvh
Håkan

Vänersborgs_Stinsen 2017-11-21 22:12

Tack så mycket Ekan!

Vänersborgs_Stinsen 2017-11-21 22:20

1 bifogad(e) fil(er)
Nu när jag submitade grejerna till NSB vagnarna som kom detta felet upp på boggie & vagn, har desutom inte rört configen.

Vänersborgs_Stinsen 2017-11-21 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen (Inlägg 309593)
Nu när jag submitade grejerna till NSB vagnarna som kom detta felet upp på boggie & vagn, har desutom inte rört configen.

Detta kommer upp på allt som jag nyss laddade ner på dls och subbmitade

korvtiger 2017-11-22 20:14

Verkade som att några andra haft samma fel på Aurans forum. Hittade ingen löning på det. Mitt förslag är att köra en Rebuild Database och se om det hjälper.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:02.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009