![]() |
vovven47s ånglok
Först ett stort tack till vovven för denna mängd ånglok !
Mycket välbyggda och väl och avancerat utrustade. Nu senast t.ex. E2: En sak som stör mig är alla "kolsvarta" texturer som gör att inga detaljer syns. Det är nog dessvärre ett bautajobb att fixa alla dessa men ett mål vore att försöka efterlikna det som Korvtiger gör med sin Sa. Detta är inte menat som kritik utan som en inspiration till någon. Tack för ordet från "gnällspiken" |
Jodå, jag hade detta i mina tankegångar innan jag bestämde mig för den svarta färgen med dess avarter,
såsom svårt att se alla detaljer. Jag kör i princip endast AI körning och vill då se "svarta" ånglok, men förstår dem som också vill kolla in alla detaljer. Har ju numera lagt till en hel del nya detaljer efter att ha kollat några amerikanska ånglok som har upptill 300000 polygoner. Jag ligger fortfarande en bit under 100000. Ni som inte gillar den svarta färgen på pannan kan experimentera med filen "panna.tga" i Photoshop eller liknande program. Hytten heter för det mesta "hytt.tga" Har ännu inte implementerat en STOR kanvas för mina detaljer, som skulle underlätta färgmodifieringar. Får se...... |
En sak till:
Om ni vill göra detaljerna ljusare på loket, så experimenterar ni med filen "loksvart.tga", vilken då påverkar ledstänger, sandledningar, stegar, knorrpumpkablar, el- och smörjledningar. Eventuellt också "loksvartglans.tga" vilken tyvärr följt med från mina första äventyr med ångloks skapandet........ |
Tafatta försök att bearbeta E2
1 bifogad(e) fil(er)
Hej,
lallat runt bland alla tex till E2 och Tender inkl. boggier för att ljusa upp tillvaron och få lite struktur och detaljrikedom. |
Citat:
Snyggt!! Men tycker att hjulringarna är för ljusa för att vara ånglok, men om loket är rent och typ vid leverans då stämmer det bra! |
Kul att du målar om det!
Dessutom ser jag att du märkt det med 1184, vilket leder mig till Landeryds lokstall. Har för mig att jag har tagit nån bild på loket i stallet........ |
Duttat vidare på E2 1184...
1 bifogad(e) fil(er)
... och bländat ned hjulringarna och skärpt till vevstake och koppelstänger.
|
Citat:
|
Är det inte lite för mycket blått/lila/grönt/brunt & gult på loket och tendern nu ??? ;)
|
Citat:
|
Har du aldrig provat att ändra inställningarna på din skärm någon gång??
Jag har bara en helt vanlig 23" skärm, absolut ingen "värsting", och, ta inte illa upp nu, men ditt lok ser bedrövligt ut på min skärm. Jag provade att labba lite med mina inställningar på skärmen, för att se om jag kunde få ditt lok att se "normalt" ut, och efter diverse micklande (med framför allt kontrasten), så såg det skapligt ut faktiskt. Så ett tips är, prova det du också. Jag gjorde några snabba texture ändringar på samma lok & tender, skulle vara kul att få höra hur du tycker att det ser ut på din skärm (borde vara ganska svart antar jag). EDIT: Om vovven läser det här, så passar jag på att fråga: På bakre hjulaxeln på drivboggien ligger fjäderpaketen/stockarna nere i höjd med rälsen, ska det verkligen vara så??? https://i.imgur.com/E1Y1cbe.jpg |
Ekan, ditt lok ser väldigt bra ut på min skärm, liksom 1184.
Jag undrar bara vilka inställningar jag skall ha för att få det att se för djvligt ut som som du får ? |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag TROR att du ska börja med att höja kontrasten + öka ljusheten en aning, för när jag gjorde tvärt om på min skärm, så såg loket bättre ut.
Bifogar en (din) bild, där jag har ringat in dom partier som ser knasiga ut hos mej. Ett förtydligande med ord kanske behövs: Inom dom gröna markeringarna är ytorna en blandning av gult/brunt/grönt och lite lila. Inom den lila markeringen är ytan blålila, inom den blåa är ytan blåaktig (det är även flera mindre partier här och där som är blåtonade), och inom den röda är det ett grått skarpt fält. Dessutom är sidan på tendern gulbrunaktig. |
Citat:
SNYGGGGGTTTTT!!!!!!! Ekan:tumme_upp::tumme_upp: |
Håller med, ser MYCKET bra ut! "Svartheten" är precis lagom, man ser allt tydligt och panntexturen passar in och matchar det som omger den. :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Ekankal:
1. Loket blev förb-t snyggt efter dina ändringar. Du får gärna lägga upp det på Downloadsidan eller skicka det till mig. Jag tänkte ju även ge ut E2 1333 och E 1153 efter önskemål och då vore det en god idé att använda dina texturer. Önskar att du även texturerar B 1319 efter samma mall!!!! 2. Jag använde mig av följande ritning och där kan du se var fjädrarna är placerade: |
Om du kan skicka din email adress till mej i ett PM, så skickar jag över lite "grejer" till dej sen.
Ska kika på B 1319 också, och se om jag kan åstadkomma något "vettigt" ;). Citat:
|
Tack Vovven och Ekan...
... jag skulle bli väldigt glad om Ekan vill ge sig på textureringen ( han är ju en fena på att måla om - jag är obotligt dålig på sånt, men vet hur jag skulle vilja ha loken - precis som Ekan visar på E2) !
|
3 bifogad(e) fil(er)
På min ritning utav E, så sitter fjädrarna på samma sätt och då det är två olika sorters ritningar. Då borde vi kunna utesluta ritningsfel.
EDIT: Tog en titt, bland mina gamla kort på E2 1046 från Nora och det skulle jag inte ha gjort. För nu fick jag termiter i skallen. Fjädern sitter som på ritningen, men ta en titt på hjulet brevid. Där sitter också fjädern nertill och inte upptill, som på ritningen. . |
Ursnyggt Ekan!
Angående fjäderpaketen så är Vovvens ritning, som ni redan är inne på, fel. Bengans bilder är bevis för det om något. Har även verifierat mot E2 1333, E2 1183, E2 1152 och E2 904. Alla är samma och alla stämmer mot hur Bengans bilder på E2 1046 ser ut. Jag har en annan ritning på E2, (Skiss L-125, Mbr. daterad 13 November 1942 ur Statens Järnvägars Lokomotiv och tendrar 1927 med uppdateringar från 1947) där fjädrarna är anordnade (framifrån): över gångbord, över gångbord, över ram (skymt bakom hjulet), under axeln, under axeln. Alltså är Vovvens ritning korrekt, sånär som på näst bakersta drivaxelns fjädring som skall vara under axeln, precis som på bakersta drivaxelns. Anledningen till felet är nog att Vovvens ritning är baserad på ursprungliga E-loken som hade detta arrangemang av fjädringen, som synes på den ritningen. På E2 flyttade man fram pannan ett par dm och eftersom pannan precis går in mellan ramarna och eftersom fjädrarna sitter innanför ramarna så är det ju ganska klart att dessa fjädrar måste flyttas ned under hjulet för att få plats. Man ser till och med hur de krockar med pannan på Vovvens ritning. |
2 bifogad(e) fil(er)
Där ser man!
Min ritning var hämtad från SJ Särtryck 421 Ångloks ritningar. Kollade egna bilder på E2 1333. Bifogad bild visar tydligt hur fjädrarna sitter, så det blir att rätta till när jag får tillgång till Ekankals fina E2 lok Hittade samtidigt en bild på E2 1184 i Landeryds lokstall från 2016. |
Varför hade de bakre två kopplade axlarna fjädrarna nedtill medan den främre har fjädern upptill, andra axel är tydligen drivaxeln och måste vara ofjädrad.
Hade detta något med gångegenskaperna att göra? E2 var tydligen ett lok med goda gångegenskaper. Kanske Korvtiger vet ? |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
E-lokets goda gångegenskaper är bl.a inneliggande cylindrar, rörelserna samlas mot mitten av loket och skapar en lugnare gång. De mittre hjulen har dessutom en god sidoförskjutningsmöjlighet, så loket fungerar bra på kurviga banor vilket t.ex. B eller Sb inte gör i samma grad. E är därmed snällare mot spåret än vad B/Sb är på en kurvig bana. Med inneliggande cylindrar blir dock utsmörjningen lite bökigare... |
Tack Mazz för denna utmärkta förklaring och bild.
|
Citat:
Fin modell Vovven och makalöst snygg textur Ekan! |
Citat:
|
Med Ekans ommålning av 1122 ...
1 bifogad(e) fil(er)
... som grund har jag tillämpat lite arbete på 1184, med lite ljusare boggier och skönjbar blånering av pannan. Tack Ekan, Mazz och vovven.
|
Och nu är också B loken omtexturerade av Ekankal:
https://s19.postimg.org/kj8rin8z7/B1319_ATender.jpg https://s19.postimg.org/ayp4vzh4z/B1319_Oil_Tender.jpg https://s19.postimg.org/7t94j5dib/B1034_C2_Tender.jpg Räknar med att släppa dem imorgon....... |
Vovvens senaste hugskott - litt Ä ...
1 bifogad(e) fil(er)
... som jag kan tänka mig hade blivit ett önskelok för de kurviga och krokiga malmbanorna. Malletlok var ju idealiska för denna typ av banor (som i Schweiz). R-loket med sin 5-axliga stela boggi ställde nog till huvudbry för maskinbyrån. Men elektrifieringen gjorde slut på dessa stolta drömmar.
Jag har kluddat lite så att detta fantasilok blir i min smak - förlåt mig mina synder, Ekan och Vovven ! |
Citat:
|
4 bifogad(e) fil(er)
Kul med ett lok, som aldrig blev av.
Men jag testade henne i en växel, som inte är speciellt tvär och där följde inte hjulen vid hytten spåret. Går det att fixa till eller är det något som vi får leva med? |
2 bifogad(e) fil(er)
Verkar vara den bakre boggiens attachments som inte följer spårmitt ?
Det kan kanske vovven47 fixa ? |
2 bifogad(e) fil(er)
Man kan till viss del minimera bakboggins spårning genom att skriva in de extra taggarna för rotation och sideplay i bog2 och bog3 enl. följande:
bogeys { 0 { bogey <kuid2:448495:40022:1> reversed 0 } 1 { bogey <kuid2:448495:40029:1> reversed 0 } 2 { bogey <kuid2:448495:40023:1> reversed 0 rotation-permitted 1 sideplay-permitted 1 } 3 { bogey <kuid2:448495:40028:1> reversed 0 rotation-permitted 1 sideplay-permitted 1 } } Tyvärr sitter rotationspunkten baktill på boggien så riktigt bra blir det inte men hyfsat i ej alltför snäva kurvor ! |
Jo, visst kan jag göra ett försök med attachment pekaren(a.bog2), men hur?
Skall den flyttas framåt/bakåt, eller? Jag vet inte, så jag behöver ett råd. |
Citat:
|
Citat:
av bakersta hjulet(?) Så, det blir till att ändra........ |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Förslag: |
På den senaste versionen följer bakboggien hyfsat men den främre verkar lida av samma sjuka med mittaxeln inte i y=0.
Vill inte verka gnällig men mitt förslag med två invisible boggier kan göra att loket får mindre överhäng fram och bak i kurvor - kan vara värt ett försök om vovven orkar !? |
Fråga till vovven47:
Varför har litt Ä två boggier på samma ställen, det leder till en del flimmer pga övserlappning. Är det nödvändigt med de nedkopplade boggierna?
|
Gjorde lite tester med andra lok(5-6 st) och skarpa kurvor.
1. Big Boy var ju inte så bra: https://s19.postimg.org/o387gk7rn/Big_Boy.jpg 2. C&O 2-6-6-6 (Payware) var bäst bland de jag testade: https://s19.postimg.org/kmaqr65r7/C_O2-6-6-6.jpg Främre hjulet i driv boggien dock lite fel. Och, kolla rören (till rökskåpet) som sticker upp från boggien och leder ut i tomma luften. Men specifikationen på loket tillåter säkert inte denna spår radie! Dock så följde hjulen bra med i den skarpa kurvan trots avsaknad av DummyBoggie. 3. Så här såg Ä 999 ut: https://s19.postimg.org/3zt6ian5v/Skarp_Kurva_999.jpg Om jag skall göra nåt så måste det till MERA. Inte bara boggierna, som har BONE problem. Problem med främst främre boggien, där BONES försvunnit på den högra sidan. Jag har inga planer att konstruera om boggien. Har fått nog av BONE hantering! En väg att gå är att utgå från bakre boggien, som fortfarande har sina BONES i behåll. Kolla C&O loket ovan. Måste bl.a. flytta cylindrarna till boggierna, liksom luftbehållarna under hytten + lite omdesign av bl.a buffertbord med verktygslåda för att undvika kollision mellan lok delar i skarpa kurvor. Undrar vad specifikationen säger om radien för Ä 999???? Om det nu ens fanns nån framtagen? Kollade antalet Downloads av loket och det var under 20 stycken. LITE! Så, får se om lusten dyker upp inom några veckor...... Här lite intressant data om de svenska ångloken och då bl.a. om radien: https://s19.postimg.org/idryw745f/radiem_tt.jpg PS. Vad gäller flimmer så grejas detta också till i så fall. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009