![]() |
Åter till tågen
Efter beslut (helt mitt eget faktiskt. Ingen fru-påtryckning där) så skippade jag planerna att sätta upp modelljärnvägen. I stället tog jag idag fram Trainz 2004-disken och installerade. Första gången på närmare >10 år som den landade i pc'n. Verkar funka ok på min win 7 laptop.
Kul att börja stöka med tågen igen. Jag vill köra svenskt. 30-40-tal. Mycket ånga alltså. Frågorna blir många: 1. Finns det någon senare version än 2004 som är att föredra? 2. Funkar i så fall min Svenska Tåg 2004-add med nyare versioner. 3. Jag har Build 753. Den närmaste uppdatering jag hittar på nätet är v690-v2035. Funkar det? 4. Det godis som finns att ladda ner härifrån funkar med det jag har? Ledsen för frågorna men jag försöker undvika att behöva städa upp och ladda om för mycket....... /Per |
Hänt mycket sen TRS2004 och vill du köra svenskt, så är det nästan bara Svenska Tågskivorna som har fungerande material. Så stoppa in den i bokhyllan igen och köp TRS2019 hos Auran.
https://www.auran.com/ Då har du allt detta material hos Banbyggarna + Vovvens ånglok. http://www.banbyggarna.se/stl/ |
Tack för tips! Kommer att följas.
/Per |
Det mesta från Svenska Tågskivorna är uppdaterat hos Banbyggarna och fungerar i Trs2019.
|
Tack för hjälp och input Bengan.
2019 versionen finns naturligtvis i flera, lätt förvirrande, versioner. Trainz Railroad Simulator 2019 Trainz RS 2019 Platinum Edition + separata editions för North America, UK och Europe. Är de separata utgåvorna fullvärdiga bortsett från teritioriella begränsningar. Då mitt intresse för Amerika och UK är obefintligt/begränsat så klarar jag mig med Europa om det i övrigt är fullt användbart. + ev mindre utrymmeskrävande. |
Själv har jag Trainz RS 2019 Platinum Edition och det tror jag att dom flesta har köpt här på Forumet, som har köpt TRS2019.
|
Investerade i TRS2019. Det är säkert alldeles utmärkt men kräver en del IT-fix. Först tog det 8 timmar (!) att ladda ner. Australien är långt borta... Sen så visar det sig att jag tänjt lite för mycket på det som det kräver av min laptop. Men jag är nära så lite support av den mer IT-kunnige sonen så ska det (kanske..) fixa sig. Får ev byta till en annan maskin.
I vänta (på IT-son) så kör jag vidare med 2004. Måste ju få köra:grin: Och har tid att fördjupa mig i att hitta och installera svenska tåg och vagnar. Än så länge är det kul i alla fall. |
Här hittar du det mesta i tågvärd som är svenskt.
http://www.banbyggarna.se/stl/ Hemsidan med Vovven47 och hans ånglok (finns även här i Downloadsdelen för Trainz). https://jocomms.webs.com/apps/links/ Vovvens uppdateringar utav svenska lok med start och stopp funktion på lok från Banbyggarna. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37076 |
Bara för TANE ?
Hej
Såg på www.banbyggarna.se/stl/ att många lok och andra objekt var avsedda för TANE ! Fungerar dom inte på TS2019 ? |
Citat:
|
Citat:
Vad tror du om att installera mitt Trains 2012 före 2019 ? Eller skall man satsa på TANE ? |
Gick över till TRS2019 från Tane för ca: en månad sedan. Ångrar att jag inte gjorde det tidigare. För det är lite att lära om, från tidigare versioner . Men allt mer, som jag sitter och testar mig fram med. Så har det mesta blivit betydligt bättre och en del saker sämre, men det sämre blir kanske till det bättre. När man väl börjar lära sig.
Så jag tycker, att du borde satsa på TRS2019 direkt istället för Tane eller TS2012. |
Typiskt, error
Citat:
När jag provade att starta Trainz, så fick jag upp ett error-fönster. Jag har försökt att hitta dit som det står, men lyckas inte. Hittar hittar bara "my account" inte resten av sökvägen:vetej: edit: har löst problemet :) Men jag hittar inte skärmdumparna som jag tagit :rolleyes: |
Citat:
Nisse |
Trodde du avstod helt från Tane, då det inte heller var bra när det kom.
|
hittar inte skärmdumparna som jag tagit
Jag hittar inte skärmdumparna som jag tagit :rolleyes:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Om du menar med de skärmbilder som sparas i spelets mapp så är det en klurig sökväg.
Först behöver du klicka i "view" att du vill se "hidden items" Sedan följer du sökvägen enligt bilden nedan. Där det står "Carl Stahl" är nog ditt eget användarnamn på datorn. Sedan i mappen "trs19" kan du få ett par andra namn istället för "build....". Du får prova i vilken du ser mapparna enligt bilden. Lycka till |
Ett tips:
När du hittat "sceenshots" mappen så högerklicka och välj att du vill spara en länk till den på skrivbordet. Då blir det lättare att nå bilderna där istället för att krångla sig igenom hela sökvägen på nytt. Hälsningar |
hittade bilderna
3 bifogad(e) fil(er)
Tack för hjälpen benkegbg :)
Bilder från CANADIAN ROCKIES TYCER INTE OM SKOGEN PÅ LITE AVSTÅND, TROTS ATT JAG HAR ALLT INSTÄLLT PÅ HÖGSTA KVALITET (ULTRA) OCH UPPLÖSNING 2560 x 1440 Varför bnlir bilderna i forumet så stora ?, i mappen så är dom bara 1707 x 960 |
hittade bilderna
..........
|
Har också valt att testa Trainz igen efter snart 8 år, så skaffade TRS2019 European Edition idag. Nu var det ett tag sedan man körde Trainz så ska bli spännande att se skillnaden och om man fortfarande minns hur man gjorde..:rolleyes:
|
Laddade ner det mesta från STL & STW, men har problem med bl.a Luftledningarna som inte vill synas i spelet. I Content Manager så är de markerade med "Faulty dependencies" plus massa andra objekt. Hur löser man detta? Har installerat luftledningspaketet från STL-hemsidan samt det gamla paketet från STW-sidan. :confused:
Vill minnas att man i de äldre Trainz-versionerna så kunde man trycka på "commit" så brukade felet ibland lösa sig, men den funktionen verkar ha försvunnit i TRS2019.. |
Citat:
|
Citat:
https://forumbilder.com/images/2020/04/26/sddsdsds.png Mycket som är rödmarkerat, allt från vägskydden till signaler och annat: https://forumbilder.com/images/2020/04/26/dsdssdsd.png Har kollat upp varför jag får error på dessa grejer, på det flesta står det: "! <kuid:43850:39034> VE48: This asset uses an obsolete trainz-build number. Trainz-build numbers below 3.5 are no longer supported." |
4 bifogad(e) fil(er)
Hej!
"Commit" som det hette/heter i TANE kallas i nya TRS19 för "Submit edit". Jag testade STL's luftedningspaket och det fungerar för mig. Först packade jag upp zip-filen (för det var två paket och en pdf-instruktion), sedan efter installation öppnade jag direkt fliken "open for edit" och valde alltsammans med "submit edit". Det är fint med detaljerade ledningar, men själv är jag lite lat och använder istället "STL ModCat"-stolparna som redan har ledningar. De är lite grova och syns bättre. |
Citat:
Som benke säger, prova köra med "Submit Edits", står de fortfarande som Faulty, klicka på "Show errors" igen och visa vad den varnar för igen :) |
Tack för era svar!
Gjorde "Submit edits" på de som fanns i fliken "open for editing", då dykte några av luftledningarna upp. Men hade massa annat faulty kvar, så gick till fliken "faulty", öppnade upp alla för editing och gjorde sedan "submit edits". Då försvann all luftledning igen... T.ex "STW Fackverksbrygga" Kollar man Errors & Warnings så är det bara en varning på den, men går ändå inte att se i simulatorn. Testade att specifikt öppna den för edit och sedan klicka på submit edits, utan resultat. |
Citat:
|
Jag tror inte du behöver vara så drastisk som Jockes förslag, inte än i alla fall. Jag tittade på bilden i post #24 och tog upp en del av objekten som är rödmarkerade och kikade på vad som kan vara fel.
Jag är ganska övertygad om att du inte har installerat allt som behövs, så se till att installera det som saknas först, så blir man av med de problemen. Det är också så att ett objekten som har "Missing dependencies" inte redovisar att det även kan vara "faulty" bland de saknade sakerna. T.ex. Bilvägarna kan bara sakna STL:s bibliotek eftersom ikonen är inbyggd. När biblioteken är installerade så tror jag att flera rödmarkerade objekt kommer att försvinna. Hos STL:s hemsida finns det en kuid-lista som kan användas som referens om det är något som man saknar. Sedan när du har laddat ner allt du saknar så kommer säkert flera objekt att vara "open for edit" och/eller "faulty". Nu kan man göra en slölösning, så som Jockes beskrev, markera alla objekt (eller några i taget om man är försiktig) och kör "submit edits". Risken är att man "submittar" något som man inte borde, men med lite koll så är det inga större problem. Finns det fortfarande objekt som är "faulty" så finns det ett kommando till man kan använda nämligen "Revert to original". Samma försiktighet som ovan kan iakttas. Är det så att det fortfarande finns problem, så ska det gå att lösa. Som Jockes skrev, det ska fungera utan problem. Att installera om är ju inga större problem men kan ju vara bra att veta hur man löser vanliga problem och varför de kan uppstå. Varningar kan man alltid ignorera, men kan påvisa fel som kan uppstå i senare versioner, utgående script-funktioner och liknande saker. Så finns det endast varningar som visas så fungerar det alltid med något av kommandona som redovisas ovan. mvh Håkan ps. Eftersom Bengan gjorde reklam för flertalet objekt tidigare, så får väl jag passa på att göra reklam för mina egna alster som finns på hemsidan listad i signaturen. |
Kan det vara iconSTW som spökar? Där står nämligen detta när man kollar på errors:
- <kuid:41462:60000> VE65: The *.texture.txt file is missing for texture resource 'iconstw.texture'. |
Säkert, testa "Revert" på den så bör(ska) det funka!
Just det felet brukar kunna finnas på lite äldre objekt beroende på hur texturerna hanteras och då brukar "Revert" fungera bra. mvh Håkan |
Funkade tyvärr inte så valde att ta bort allting och bara installera luftledningarna. När jag installerade den äldre versionen från STWs hemsida så fick jag upp stolparna iaf, men exempelvis morabryggorna och fackverksbryggorna vill inte dyka upp. Såhär står det på dem nu:
- <kuid2:41462:36150:1> VE172: Script class does not match asset kind (trackside). |
Ångrar mitt köp
Hej
När jag testat TS19 ett tag så ångrar jag verkligen att jag köpte spelet ! Tycker det är både fult och mycket tråkigt....:mad: |
Citat:
"Out-of-the"-box har väl aldrig varit så värstansfullt från någon simulator? |
Nu hade jag förberett mängder med bilder för att förevisa hur det såg ut hos mig, men jag tänker inte visa de just nu, bara om det behövs senare!
Jag laddade ner luftledningspaketen till en T:ANE version som jag använder för att testa mina objekt innan släpp och där de inte finns installerade och jag fick samma problem. Lösningen, hos mig är väl bäst att skriva, var ganska enkel men dock inte tydlig. I kontext-menyn finns kommandot "Download", välj den och efter avslutad nedladdning kommer ikonen att uppdateras och samtliga objekt som är beroende av ikonen kommer att vara felfria, om det inte är något mer som saknas eller är trasigt förstås! IconSTW finns från två "tillverkare" kuid 41462 -> chakzOr som är den som nämns ovan men även från kuid 36713 -> emges, som har dependencies mot några U-loks varianter och skyddsportalerna till STL:s vägskydd. Jag använder T:ANE Sp4 så kan ju finnas skillnader mot TRS19. mvh Håkan |
Funkade inte heller efter nedladdning av ikonen. Får nog helt enkelt ge upp men uppskattar verkligen din hjälp, tack!
|
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jo ekans screenshots är görfina, det var tack vare dom jag ville satsa på TS19. Den tyska rutten som medföljde tycker jag var otroligt ful, därför så tänkte jag att kanske att man skulle lägga ut 450 kr på en köprutt. Så därför köpte jag "Canadian Rocky Mountains - Columbia River Basin" och hoppades på en kanonrutt, men oj vad jag blev besviken. Denna rutt måste vara en gammal rutt, där fans inga animerade träd och inget svajande gräs. Den var mycket tråkig och fult byggd. Fula träd och granar och samma klppblock längs hela rutten, dessutom samma buskar längs spåret från början till slut. Jag känner mig blåst :tumner: Det var därför jag tog i så i mitt inlägg. PS Hoppas att man kan bygga om rutten med att byta ut granar och träd och plantera gräs, då kanske den kunde bli nått.:rolleyes: Till det priset för en gammal rutt så är det inte prisvärt. Samma vattenfall på massa ställen, med stora stenar, helt orealistiskt, bild tre. |
2 bifogad(e) fil(er)
Om färdiga banor i TRS19 kan jag inte säga bu eller bra för det är väldigt olika kvalité på dem. Visst, det är mycket stora klippblock och annat som ser lite overkligt ut... Jag håller mig till mina egna banor och bygger själv upp landskapet och det blir inte så fult, om jag får säga det själv. Här är ett par bilder på Bens Island som är på gång. Release någon någon i år har jag tänkt.
|
tack för medhåll
Citat:
Ser fram emot din nya rutt, den ser fin ut.:tumupp: Kolla på granarna på min skitrutt, stammarna är som tändstickor, helt onaturligt och det är samma granar i hela rutten, tusentals...och samma med björkarna, samma hela ruttten, mycket onaturligt.:tumner: Som du skrev, stenblocken hur har dom hamnat där, ser ju inte klokt ut... |
Det sägs att dessa två rutter ska vara ganska bra,
1.Pensylvania & Berwind, denna rutt är gratis men är ej uppdaterad för Trainz 2019: https://jointedrail.com/product/pennsylvania-berwind/ 2.Coal Country, denna rutt är payware men ska enligt folk på Aurans forum vara mycket bra. (Jag har den inte själv) Den ska vara uppdaterad för Trainz 2019 men jag vågar inte garantera vad som är "uppdaterat": https://jointedrail.com/product/coal-country/ JointedRail har mycket annat fint som går att ladda ner om man vill, både pay- och freeware. (Dock inte i samma kaliber som det som finns på banbyggarna ;) ) Då inte alla har "värsting datorer" är det många ruttbyggare med mål att släppa sina rutter som bygger dom ganska slimmade för så många som möjligt ska kunna köra dom med hygglig prestanda. Vissa gör även två versioner en "high detail" och en "low detail" |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:41. |