![]() |
Malmbanan Kiruna-Riksgränsen
8 bifogad(e) fil(er)
Hej!
I denna tråd kan ni följa bygget av rutten Kiruna-Riksgränsen i Trainz 2019. Rutten byggs på den DEM-karta som Bengan gjorde för några år sedan. Planen just nu är att rutten ska släppas, men då detta är ett enormt projekt som kommer ta flera år har jag just nu ambitionen att bygga rutten i etapper. Jag tänker att jag efter varje etapp släpper en uppdaterad version av rutten. Jag försöker att i första hand använda mig av content som finns här på forumet, DLS, banbyggarna och inbyggt i Trainz 2019 platinum edition. Men då jag redan har lyckats göra avsteg från det kommer det krävas en hel del testande innan rutten kan släppas.. Men mer om det när det är aktuellt! Notera dock att jag med all sannolikhet kommer hoppa fram och tillbaka i rutten och ändra saker då och då. Rutten kommer inte att vara en 100% spegling av verkligheten då jag personligen tycker att en del av driftplatserna och bangårdarna längs malmbanan är lite tråkiga i sin utformning. :visslar: Dessutom saknas det modeller av stationhusen och andra ikoniska byggnader och jag besitter inte kunskapen att bygga 3D-modeller idag. :) Jag är dock öppen för att bygga om/ändra i rutten ifall någon skulle få för sig att bygga lite hus och detaljer från Malmbanan! :tumupp: Har även en idé om att dela med mig av lite tips och knep som jag använder vid ruttbyggen lite då och då. Jag välkomnar alla typer av frågor kring ruttbygget, konstruktiva synpunkter och kommentarer i övrigt! Etapp 1: Abisko-Björkliden Abisko. (Eller Åbisko som driftplatsen heter just nu i rutten:D) Här börjar resan.. Jag valde denna sträcka först då den är ganska kort och bjuder på häftig utsikt! Detta är ingen exakt kopia av Abisko men mycket inspirerat av Abisko! Lite bilder från den mer färdiga delen av Abisko, Resan fortsätter sedan mot Abisko Turiststation... Fortsättning följer.. |
3 bifogad(e) fil(er)
Ett litet tips som ofta kommer till hands när man bygger med slutande terräng..
I Trainz är det svårt att få jämna bankar och sluttningar tycker jag, man kan använda terräng verktygen men det brukar ta väldigt lång tid om man vill uppnå ett bra resultat.. Något jag istället gör för att få t.ex. jämna bankar är att jag använder mig av verktyget för att jämna ut marken under räls. Se exempel i bilderna nedan, Jag hoppas detta kan hjälpa någon med sitt ruttbyggande! |
Mycket kul att läsa rely, och ska bli kul att följa! :) Har länge funderat på att bygga längs någon av Bengans DEM-kartor, underlättar så mycket att slippa försöka få till alla landskap och dess ojämnheter. Men sitter inte ktl-stolparna lite väl nära varann på bilderna i förra inlägget? :)
|
6 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Ja, att forma landskap och få det realistiskt är inte lätt.. Det finns ju DEM-karta med utgång Luleå :oskyldig: :D Du har helt rätt om KTL-stolparna, dom satt med ca 23m avstånd. Det är nu ändrat till ca 33m. _______ Jag passade på att ändra namnet på driftplatsen så den har rätt namn nu. Byggde dessutom om lite intill stationen, nu liknar det "lite" mer verkligheten! |
Wow ! Häftigt fina bilder - och så mycket detaljer ! :tumme_upp:
Du har verkligen ett grepp om att bygga snyggt och så det ser verkligt ut. Så noga har jag inte kommit än i mitt Bensland. Tack för tipset om sluttningarna. Det blir användbart på sina ställen. Fråga: Låter du den osynliga rälsen ligga kvar eller tar du bort den efteråt? Kan i.o.f.s ligga kvar, men det blir väldigt mycket splinespunkter här och där när man jobbar vidare. Kommer med intresse att följa ditt projekt. |
jäsiken så snyggt...
|
Imponerad av ditt tempo. Började vid Riksgränsen engång i tiden och det tog väl några dagar med spårdragning, sen stannade det av och jag tröttnade, för att jag inte såg något resultat (dåligt tålamod).
Ska ta mig en titt på Bears hus från inlandsbanan. Har för mig, att dom inte fungerade i Tane. Dom kanske kan bli användbara för dig. Kanske Ekan redan har varit och pillat på dom, så att dom fungerar. |
Citat:
|
Citat:
Hade ett flertal objekt från Bear, som fick Faulty i Tane. När jag installerade samma objekt i TRS2019 nu, så var dom felfria. Mysko. |
Citat:
Om kundkretsen sviker får man ändra marknadsföring. En kval-efficerad gissing från min sida ! |
7 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag tar bort rälsen efter jag jämnat ut banken, det blir lättare att detaljera då. :) Citat:
Citat:
Ang Bears hus från inlandsbanan så har jag installerat dem och de funkade! :) _______________ Nu är Abisko station i princip "klar". (för nu) |
maffigt Relay !!!!
:tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:
|
Citat:
Nisse |
Imponerande Rely, men vem hade trott nått annat ;).
|
3 bifogad(e) fil(er)
Tack Lennart, Nils och Ekan! Kommentarer är bra för motivationen.
Utan er m.fl. hade inte detta projekt varit möjligt! ___________ Mycket gjort denna vecka, vi är halvvägs till Abisko Turiststation. Men nu är gruset slut och lång väg söder för påfyllning krävs.. Dvs jag fortsätter bygga vidare nästa vecka! |
Hallå Rely!
Wow vilket arbete du har börjat på! Ska bli härligt att få följa ditt byggande, sen får det ta den tid det tar. Dina bilder är utsökta och jag förstår att det ligger mycket tid bakom projektet på det du redan gjort och kommer att göra. Jag önskar dig lycka till med byggandet av Malmbanan! Hälsningar Micke |
2 bifogad(e) fil(er)
Mitt grafikkort gav just upp (nytt på väg)
Här är två bilder jag tog precis innan det hände, Jag har byggt fram till utfartssignalen från Abisko.. Med det nya grafikkortet kan jag anpassa rutten så den även fungerar med PBR texturer! (Kommer även fungera utmärkt utan för den som inte vill/kan använda det!) |
Du lyckas verkligen bra med landskapet (och det övriga också, förstås), ser precis ut som det brukar göra på foton från verkligheten, om jag får säga :).
|
8 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Bygga med DEM-kartor minskar ett av de svåraste elementen, forma naturtrogen terräng. _________________ Nytt grafikkort och bygget är igång igen. Testade att köra med PBR texturer men jag gillar inte hur dom ser ut.. Så jag kör tills vidare utan, kommer dock se till att rutten är anpassad för det ändå! Nu börjar Abisko Turiststation ta form.. har dessutom byggt 2/3 av landskapet mellan Abisko och Abisko Turiststation. |
Om du skulle ha missat detta. En liten sameby med renar, från Lennart.
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ghlight=Sameby |
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
____________ Iore passerar Abisko Turiststation. :D |
Sjukt snyggt rely! Riktigt kul å följa framstegen :applad:
|
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Tack Jocke! Jag ser alltid fram emot dina bilder i screenshots tråden, bra inspiration! ___________ Bron över Abiskojåkka börjar ta form. Jag har alltid tyckt det vara svårt att bygga snygga broar med landskap runt.. |
Otroligt bra och snyggt byggt!:drool:
|
6 bifogad(e) fil(er)
Citat:
______________ Broarna över Abiskojåkka "klara"! nu fortsätter resan mot Björkliden... ______________ Tomtåg från Narvik rullar över Abiskojåkka en skön sommarkväll. |
Alltså... Man blir liksom lite avis på hur snyggt och snabbt (!) du bygger. :tumme_upp::applad:
Det ger mig inspiration och jag försöker göra lika snyggt på min bana. Keep on the good job!:Yeah: |
Helt otroligt fint bygge
Hej rely
Kan bara instämma i allas positiva inlägg Ett mästerverk, lycka till :tumupp: |
Ruggigt snyggt :tumme_upp:
|
Citat:
Citat:
Citat:
_________ Nu är det helg och andra aktiviteter väntar.. Men bygget forsätter nästa vecka! |
Helt otroligt rely! Förstår att skog är trist att bygga, tycker detsamma också. Men du får till det så sjukt läckert verkligen!
|
Här är ett tips - som säkert inte är något nytt för en byggare som du, men i alla fall: Länk till mitt Bensland News.
Efter inplanteringen så städar jag upp. Frilägger rälsen och vägarna. Justerar kanter på åkrar och så vidare. Hälsningar |
8 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag tycker det är svårt att få en verklighetstrogen variation i skogen.. Det blir lätt "repetitivt" Bilder från lite av den skog jag byggt hittills.. Jag har insett att "less is more" dvs inte ha det så vansinnig fullt med grönska ger lite djup tycker jag. Vad tycker ni? :) |
:tumupp:
fantastiskt fint bygge, väntar mycket på din rutt :):) |
Helt enastående bygge. Är speciellt imponerad av hur du så väl lyckats få fjällbjörkskogen att se så realistisk ut.:applad:
|
Wow säger jag, kan inte bli snyggare!:applad:
|
Som de andra säger, du får till vegetationen riktigt bra!
|
5 stjärnor!
|
6 bifogad(e) fil(er)
Tack till er alla! Era ord värmer och gör det kul att visa upp hur projektet utvecklas!
Ang fjällbjörkskogen så är det inte den lättaste "skogen" att replikera.. Men stora buskar och några björkar här och där fungerar helt okej med lite fantasi! :grin: __________________ De senaste dagarna har gått till tunnelbygge i huvudsak.. Först hitta tunnelmynningar som ser rätt ur var inte lätt! Jag lutade ett tag åt att köpa rutten "Milwaukee Road - Avery Drexel" eftersom jag vet att det ingår en hel del tunnlar med rätt mynningar.. Men efter mycket letande snubblade jag över denna som har ökentextur, men med lite stora stenar kan man dölja det.. Vad tycks? __________________ Populärt fotoställe utanför tunneln! :D |
Tyckte tunneln blev väldigt snygg! Det går annars inte att göra en ommålning av öken-texturen till mer passande, ifall du tycker det stör? Vad är det för tunnel egentligen?
|
Citat:
Kom att tänka på Lennarts tunnlar, som han gjorde tillsammans med sina bergsskärningar, som inte är bundna till rutnätet. Kanske det kan vara något för dig. Tunnlarna saknar spår, så man får dra valfritt spår genom tunneln och lägga spårets splinepunkter över tunnelns splinepunkter. Sen har Lennart även gjort en kontaktledning för just dessa tunnlar, som också läggs över splinepunkterna. Man får sedan använda verktyget och sträcka och rätta ut tunneln/spåret/kontaktledningen. Var tidigare ett väldigt pillgöra, men nu när man kan jobba i olika lager så är det inga större problem längre. Har letat reda på dom i Downloadsdelen, så här kommer länken dit om du vill titta på dom. http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...bergsk%E4rning |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009