![]() |
Svenska TS-communityt [diskussion, feedback, samarbete, önskemål]
Vet inte riktigt under vilken forumsektion detta ämne passar bäst. Skulle ämnet passa bättre på annan plats får tråden gärna flyttas dit. Eftersom jag får en del frågor och önskemål kring de objekt jag laddat upp i downloads-sektionen tänkte jag att det kunde vara bra att starta en diskussionstråd. Här går det bra att lämna önskemål på objekt, ge feedback, ge uppdateringar kring de objekt och projekt som laddas upp, efterfråga eventuella samarbeten osv. Det blir enklare att svara på frågor och få en överblick om diskussionen förs i denna tråd i stället för i downloads-sektionen. Som sagt förslag och önskemål är alltid välkommet. :) Min ambition är att fortsätta med mitt projekt att tillgängliggöra fler objekt/föremål till TS. Men som ni kanske förstår är detta arbete tidskrävande och kommer att ta tid. Jag har dessutom ett liv utanför TS. Så ber om ert tålamod och förståelse. Förhoppningen är att detta projekt dels skall komma till glädje för egen del men eventuellt även öka såväl engagemanget som motivationen inom det svenska TS-communityt. Bristen på svenska assets och freeweare-objekt generellt är något som jag länge saknat till TS. Att använda det föråldrade kuju-matrialet alternativt varit hänvisad till att lägga ner en halv förmögenhet på ruttköp för att få tillgång till fler assets har lätt fått bygglusten att svalna och tyna. Dessutom försvårar payware-materialet för community projekt då detta förutsätter att andra användare köpt samma rutter. Jag likt många andra gick och väntade på att en editor skulle släppas till TSW. Men då det råder mycket oklarheter kring när eller ens om en editor kommer att släppas har jag istället för att sitta och rulla tummarna tillsvidare valt att köra på TS. Genom att göra så gott jag kan utifrån mina förutsättningar hoppas jag kunna bidra till ökad motivation och bygglust. Dock är mina kunskaper inom 3d-modellering fortfarande begränsade. Om eventuellt mer avancerade objekt ska kunna släppas som kräver eventuellt scripting kommer detta kräva hjälp/ samarbete mellan forumets medlemmar. Dock är ett glädjande framsteg (åtminstone ur ett eget perspektiv) att jag tycks kommit runt problemet med genomskinliga texturer (se tex. Oves gatukök för exempel) och eventuellt även dekaler vilket öppnar upp möjligheten för bättre modeller. :) En del föremål så som spårnära modeller är dock svårt att finna. Dessa objekt kommer antingen behövas modelleras från grunden alternativt om våra vänner inom MSTS/ Trainz-forumet skulle kunna bistå med sina originalmodeller för konvertering till TS. Då rullande material i dagsläget är på tok för komplicerat för egen del så är detta område något jag överlåter till de mer kunniga. Jag ska försöka ta tag i att få mitt material uppladdat även på Banbyggarna. I framtiden kan det även bli aktuellt med ett samlingspaket. Men tills vidare så väljer jag att ladda upp objekten här på detta forum. Jag ber om ursäkt ifall de många trådarna uppfattas som röriga eller spam. |
Jag saknar saker runt lokmiljön.
Så som mordena och äldre Servicehallar och Lokstallar, både för raka och genomgående spår samt rundstall för och utan vändskivor. |
Citat:
Vet att Mazz iallafall tidigare arbetade på lokstallar och vändskivor till TS. :) http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=31596&page=3 |
1 bifogad(e) fil(er)
Ibland kan även de små detaljerna vara av värde :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Ytterligare några skyltar. Samtliga skyltar finns även utan text för att underlätta om någon eventuellt skulle vilja göra repaints i framtiden.
Typsnittet som används på vägskyltarna heter Tratex och finns att ladda ner gratis på bland annat Transportstyrelsens hemsida. |
Snyggt jobbat.
|
Vägskyltar har jag alltid velat ha fler av, det är en av delarna som gör en rutt mer svensk. Stort tack!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Börjar bli lite enformigt med skyltar nu. Dessa får nog bli de sista för denna gång. Vet att det finns betydligt fler varianter och typer av skyltar men det är ett rätt gediget arbete som krävs för att få med samtliga skyltar.
Förhoppningsvis dyker dessa och det tidigare skyltarna upp för nedladdning inom en snar framtid :) |
Det är ju väldigt synd att man inte kan göra dynamiska skyltar med text i TS, så som man kan med siffror. Det skulle underlätta!
Men här finns helt klart en del grejer ändå som kan sätta piff på en rutt. :) |
Det går visst. Se ChrisTrains skyltar för exempel. :) Gjorde repaints av hans skyltar tidigare till den gråsvarta stil som finns på den moderna svenska stationsskyltningen. Lyckades även lägga till bokstäverna Å,Ä,Ö vilket originalet av ChrisTrains inte stödjer.
|
Skyltarna finns nu för nedladdning.
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...d=1#post320043 Notera att den första nedladdningslänken inte fungerar. Se den andra posten för giltig nedladdningslänk. Har tydligen väldans problem med uppladdningen ikväll. Först postar jag i Trainz-sektionen för att sedan klanta till det med länken. :visslar: |
Flera av skyltarna och andra objekt går tyvärr inte att markera när man har placerat ut dem i editorn. Jag vet inte om det finns nån lösning på det, nån inställning som gör att objekten kan markeras/väljas?
Exempel på objekt som inte går att markera: - De flesta SE_LM_xx-skyltar i Domestic Buildings - Alla objekt i Miscellaneous som SE_L66x, SE_MartinCxx, SE_Max... Konstigt nog funkar det med några av skyltarna! Exempelvis SE_LM44EX går bra att välja men SE_LM43EX går inte. Citat:
|
Citat:
<Pickable d:type="cDeltaString">eFalse</Pickable> till eTrue. Hade samma problem med Sala stationshus ett tag och det löste problemet. |
Citat:
Det går att göra en liten markering (cirkel) under objektet för att få denna att bli markerad. Sedan kan dessa flyttas, roteras, och justera skalan på. Detta är inte optimalt men för tillfället är det den enda lösningen jag kan komma med. Citat:
Christrains stationsskyltar har såvitt jag vet inte variabel storlek. Utan dessa kommer i tre olika storlekar (längder). Men tänker att denna teknik även borde gå att implantera på våra svenska stationsskyltar och tavlor? Om exempelvis varje tavla för driftplats kunde skrivas in direkt i editorn skulle detta underlätta väldigt mycket och spara en väldans massa tid. |
1 bifogad(e) fil(er)
McDonald's-restaurangen ginns nu för nedladdning här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...068#post320068
Även Refugerna och brevlådorna är redo för uppladdning och lär förhoppningsvis dyka upp för nedladdning nu under veckan. :) |
2 bifogad(e) fil(er)
Någon som vet vad som kan ha blivit fel här? Slangen är skapad som en dekal, shader: TrainDecal.fx. Från vissa vinklar ser allt normalt ut medan ur andra perspektiv blir bakgrunden (himlen) alldeles svart.
|
nu plockar jag lite i minnet här, men det har att göra med att du behöver nollställa modifiers, "reset transform". Markera objektet som felar och nollställ det.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Var ett tag sedan jag visade något. Detta paket med mackar borde vara redo för släpp relativt snart :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Fick en otrevlig överraskning igår när jag skulle öppna Blueprint Editor. Får upp ett felmeddelande och programmet går inte att starta. Provat att starta om datorn och verifiera filerna på Steam utan resultat. Av den ytterst begränsade informationen jag hittat på nätet verkar det som enda lösningen är att ta bort och installera om spelet. Finns det verkligen inte någon annan väg runt problemet? Det är inte möjligt att exempelvis installera om enbart Blueprint Editor? Om någon vet eller hittar något som skulle kunna vara till hjälp skulle detta uppskattas väldigt mycket. Skall tilläggas att TS i övrigt fungerar utan några problem.
|
har det inträffat i samband med att du exporterat filer för modeller? Kanske kan lösa sig om du försöker backa bandet, ta bort de senast tillagda filerna?
|
Citat:
|
Jag tror ändå att det är något med ditt material eftersom första raden säger som den säger. Försök lyfta bort de x sista då, samt sortera datumvis så du verkligen fångar upp de sista
|
Citat:
Dock har jag gjort såväl intressanta som märkliga observationer. Byter jag namn på filen för Blueprint Editor2 till exempelvis "Blueprint Editor 2", (mellanslag mellan editor och 2), kan programmet öppnas utan problem. Försöker jag dock exportera .xml-filer till TS genom Blueprint Editor får jag ett felmeddelande att det saknas exportverktyg. Men om jag åter ändrar filnamnet för Blueprint Editor till det ursprungliga (Blueprint Editor2) samtidigt som programmet är öppet går det att exportera filer utan problem. Stänger jag dock programmet och försöker öppna det igen får jag åter samma felmeddelande som tidigare. Väldigt frustrerande detta... |
Paketet med Statoil och Circle K-mackarna finns nu för nedladdning http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...237#post320237
Ni får gärna ge återkoppling kring huruvida de fungerar då jag fortfarande har en del problem med Blueprint Editor. |
Tack för bensinstationerna!
Skulle vara toppen bra att alla dina objekt hamna hos BanByggarna. Vad säger du om det?;) |
Finns det möjlighet att få vägskyltar? Jag tänkte på E45 Göteborg-Trollhättan. Motorvägen nära spåret.:drool:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Var ett tag sedan jag gav någon uppdatering nu. Jag håller fortfarande på och är aktiv. Den senaste tiden har det dock kommit annat ivägen som tagit merparten av min tid.
|
Nice buildings typical Svensk!
Ruud |
3 bifogad(e) fil(er)
Work in progress...
|
|
Arbetar med att sakta men säkert optimera objekten jag släp tidigare så att dessa ska flyta bättre i Train simulator. Främst är det de allt för stora texturfilerna som medfört långa laddningstider av objekten vilket jag nu försöker åtgärda. Vägskyltarna och vägobjekten jag släppte tidigare är nu bättre optimerade. Tanken är nu att släppa detta som ett paket på banbyggarna och då även inkludera några refuger, brevlådor samt en telefonkiosk som inte funnits tidigare.
https://i.imgur.com/kLaxBxR.jpg |
Tvära kast mellan tidsepokerna :D
https://i.imgur.com/OIlmPwT.jpg |
Skulle vara toppen bra att alla dina objekt hamna hos BanByggarna. Vad säger du om det?
|
Citat:
https://i.imgur.com/9iHQcQX.png |
Utsprängd tunnelsektion för tunnlar och underjordiska stationsmiljöer. Utmaningen nu är att att få till dessa som "linear objects".
https://i.imgur.com/Fl5Z2rb.jpg https://i.imgur.com/fqhsndJ.jpg |
"Byhattar" och diverse modernare belysningsarmaturer.
https://i.imgur.com/pUHgTFf.png https://i.imgur.com/6uPlWuu.png |
För att fira att forumet åter är igång kan jag visa en uppdatering på lite utav det som hänt sedan sist :)
Det tidigare problemet att somliga objekt inte gick att markera är löst. Det blir således betydligt enklare att flytta och rotera objekten. Dessa luftledningskomponenter är långt ifrån perfekta men de är åtminstone någonting. Om dessa skall kunna bli kompatibla med SE_Wire så kommer jag dock att behöva hjälp. https://i.imgur.com/17C2f2Y.png https://i.imgur.com/wPbxtZY.png https://i.imgur.com/fv0LytF.png https://i.imgur.com/7SdUpDJ.png https://i.imgur.com/pPDZpAh.png https://i.imgur.com/c9Yvo06.png https://i.imgur.com/OE3w2WM.png https://i.imgur.com/3HAL4Dc.png https://i.imgur.com/aswtdeu.png https://i.imgur.com/FDoT9Rq.png https://i.imgur.com/MW8BPC5.png https://i.imgur.com/RPT490S.png https://i.imgur.com/FxIa1ns.png https://i.imgur.com/NpFqt0j.png |
Vet att Stockholms stadshus tidigare efterfrågats.
https://i.imgur.com/AvsaE4o.png https://i.imgur.com/1wVKBV1.png https://i.imgur.com/fNMm3Av.png https://i.imgur.com/R1gFJOW.png https://i.imgur.com/vTk7gbz.png https://i.imgur.com/bLc041J.png |
Great job Rasmus! :)
|
Det är ju nästan så man blir sugen på att bygga lite igen! :tumme_upp:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009