Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Itino mossad i Småland... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=4425)

prymikom 2003-06-16 18:47

Itino mossad i Småland...
 
Hörde på Aktuellt 18,00 att det var en tågolycka i småland.
Såg på bilderna att det var en itino som fontalkrockat med ett godståg draget utav en t44.
Olykan hade alsrig hänt om det varit fjärrhövervakning på stationen.
Cirka 20 skadade alla från itinon.

//MVH John

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/8576224344.jpg

Fredrik 2003-06-16 18:49

http://eris.tripnet.se/~skogen/P63.jpg

http://eris.tripnet.se/~skogen/P69.jpg

Två bilder från idag tagna av mig.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

Olaf Lindström 2003-06-16 20:13

Hmmm...
(Mitt inlägg försvann?)

Nåja.
Vem har tagit bilderna?
Du fredrik bor väl inte i smålandsomrdået, eller?[8]

---------------
Hälsningar:
Som fylle 14 den 2/6! =)

Mson 2003-06-16 20:34

Kolla noga vad Fredrik har skrivit VR. (under hanses bilder)

Citat:

quote:[Två bilder från idag tagna av mig.]
Här kan man läsa om det som har hänt:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...320531,00.html

MvH. Mson
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5093193218.jpg

http://www.tagbilder.com

Richard 2003-06-17 01:16

Som jag har sagt inan Gammalt är äldst och bäst.
Se bara på olykan. intinon är den som har fått störst skador med förstört koppel samt böjt ramver och kommer inte att kuna gå itrafik förens om minst 1 månad.
T44:an derimot fick ju bara räcket böjt en lampa krosad samt ett hjul urspårat. Skule gissa på att den är tilbaks i trafik om ca 1 vecka.

Pson 2003-06-17 01:38

Det kan inte vara så att godståget väger ett antal gånger mera än Itino-tåget i fråga och därför inte fick lika stora skador?

Annars vill jag nog inte hålla med om att säkerheten på äldre fordon är bättre än dagens.

Med vänliga hälsningar Pson

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/9758212117.jpg

prymikom 2003-06-17 07:34

Tror det tar lite längre tid att få Itinon i bruk igen.
En Y2 som brann i skåne föra året stod ett halv år innan den var i drift igen och då var det skador ungefär lika stora som på Itinon i fråga...
Och kanske två, tre eller till och med fyra veckor innan T44:an är i drift.

//MVH John

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/8576224344.jpg

Olaf Lindström 2003-06-17 10:16

Citat:

quote:Tidigare skrev Pson

Det kan inte vara så att godståget väger ett antal gånger mera än Itino-tåget i fråga och därför inte fick lika stora skador?

Annars vill jag nog inte hålla med om att säkerheten på äldre fordon är bättre än dagens.

Med vänliga hälsningar Pson

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/9758212117.jpg
Den väger 90 ton och jag tvekar på att Itinon gör det.;)
Itinon stod still T44 kom farande!(kan ju ha inverkan!)

Vill ni se fler iblder så har jag hela artikeln i Smålandstidningen...[8D]

EDIT:
Din mail funkar nog ej Repairman så jag undrar om du tillåter att jag använder dina bussurker?:)

Cörran 2003-06-17 17:01

Det beror nog inte så mycket på själva tyngden...utan mer vad av ena tåget som träffar det andra. De flesta persontåg åker ju inte runt med en järndank till nos;).
Medans ett godslok nog kan få sina törnar med åren...och därför troligen har en starkare "ram" runt loket.
Sen är t44:an inte så spetsig i fronten som Itinon.

Tic

Trigger 2003-06-17 17:05

Jag får upp en jämförelse om vad som händer om en Volvo 740 krockar med en Nissan Micra, typ samma sak. Fast Micran hade nog aldrig kommit ut i trafik igen.





Mvh:Trigger
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1707214226.jpg
http://medlem.spray.se/farjestad5

bombardier (avregistrerad) 2003-06-17 20:30

y31an blev vandaliserad på natten[:X], sönder klottrad[V]

mvh Rodi


Markus 2003-06-17 21:19

Citat:

quote:Som jag har sagt inan Gammalt är äldst och bäst.
Se bara på olykan. intinon är den som har fått störst skador med förstört koppel samt böjt ramver och kommer inte att kuna gå itrafik förens om minst 1 månad.
T44:an derimot fick ju bara räcket böjt en lampa krosad samt ett hjul urspårat. Skule gissa på att den är tilbaks i trafik om ca 1 vecka.
Säg inte det. T43 och T44 har tyvärr något veka ramverk, vilket gör att de med åren blir lite bananformade. En sådan här smäll kan nog ha satt sina spår i ramverket på T44:an, även om det kanske inte syns. Jämför med 319 som står avställd i Örebro, på utsidan syns det inget men det ramverket ska visst vara knäckt efter ett litet missöde. Risken finns väl kanske att 350 får göra 265, 319 och 384 sällskap som krockad T44 på skrotgården i Örebro...

Men det är spekulationer från min sida.:)

Richard 2003-06-18 01:18

Tror inte att T44 är ram sne efter som bufertarna tog den största smälen som synnes på intinon.
intinon är byggd med ett golv ramverk för att stadga upp underredet och själv bärande karos.Med förstärknings ramverk i fronten.
Olyckligt viss så siter inte rambalkarna i samma höjd som på äldre fordon vilket syns på bilden av intinon.
T44 bufertar och bufert balk har tryckts in melan ramen och förstärknings balkarna på intinon vilket har medfört att ramen är sne och hyttens förstärknings ram är upåt pressd ca 1-16cm.
sedan så är kopplet inpresat och har knäkt en av balkarna i ramen.
skadorna på T44 ser ut att vara koncentrerad runt fronten och aktern/buffert plankorna och skyds ramen samt buffertarna.

Men det är bara vad jag ser.

Fredrik 2003-06-18 08:27

Eftersom jag själv var i Hok och tittade så ligger Markus nämre sanningen när det gäller T44an.

Det fick en ordentlig kyss och det lär ta betydligt mer än en vecka innan (om ens alls) den är i trafik igen.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

vfp420b 2003-12-21 15:20

Hej!

Det är nu ca ett halvårs sedan denna olyka inträffades!
Itinomotorvagen är ännu inte i trafik, dom reparerar den vid tågverkstan i Nässjö, vad det gäller T44:an så togs den i trafik i September 2003, jag har själv varit i Nässjö och frågat!
Så, så ligger det till nu!

Sten Johansson

Olaf Lindström 2003-12-21 16:33

Citat:

quote:Tidigare skrev vfp420b

Hej!

Det är nu ca ett halvårs sedan denna olyka inträffades!
Itinomotorvagen är ännu inte i trafik, dom reparerar den vid tågverkstan i Nässjö, vad det gäller T44:an så togs den i trafik i September 2003, jag har själv varit i Nässjö och frågat!
Så, så ligger det till nu!

Sten Johansson
Hej!

Hur kommer du in till verkstaden?
Jag ska till Nässjö imorgon, hade varit kul att få se de tågen som finns där!:)

Olaf Lindström, Olis

Markus 2003-12-21 22:30

http://user.tninet.se/~pvm195c/bland...2003-06-27.jpg


Citat:

quote:Det är nu ca ett halvårs sedan denna olyka inträffades!
Itinomotorvagen är ännu inte i trafik, dom reparerar den vid tågverkstan i Nässjö, vad det gäller T44:an så togs den i trafik i September 2003, jag har själv varit i Nässjö och frågat!
Så, så ligger det till nu!
Nej, T44 350 var färdig efter reparation först den 25:e november. Y31 1403 finns såvitt känt fortfarande hos Motala Verkstad, och efter vad som sägs är inte reparation något alternativ för bussen, nybyggnation är det som gäller!:)

DJTimboy 2003-12-21 23:01

Citat:

quote:Tidigare skrev Markus

http://user.tninet.se/~pvm195c/bland...2003-06-27.jpg


Citat:

quote:Det är nu ca ett halvårs sedan denna olyka inträffades!
Itinomotorvagen är ännu inte i trafik, dom reparerar den vid tågverkstan i Nässjö, vad det gäller T44:an så togs den i trafik i September 2003, jag har själv varit i Nässjö och frågat!
Så, så ligger det till nu!
Nej, T44 350 var färdig efter reparation först den 25:e november. Y31 1403 finns såvitt känt fortfarande hos Motala Verkstad, och efter vad som sägs är inte reparation något alternativ för bussen, nybyggnation är det som gäller!:)
Nämen: Är det Rz till höger? Ser ut som den. Men det har varit så mycket snack på pv att den har skrotas i Örebro men... Iaf var gör den där?

Med vänliga hälsnignar
DJTimboy http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4291180317.gif

Dson 2003-12-22 08:08

Den 31 maj var den på skrotbangården i Örebro, men myyyycket kan ha hänt sedan dess.

MVH Daniel
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif
VD för UBOPGE

Markus 2003-12-22 17:41

Citat:

quote:Nämen: Är det Rz till höger? Ser ut som den. Men det har varit så mycket snack på pv att den har skrotas i Örebro men... Iaf var gör den där?
Ja, det är Rz-loket. Det stod kvar förra lördagen, ordentligt nerkladdat. [}:)]

Vad som kommer att hända med det vet jag inte, men det lär väl visa sig med tiden...

Mikael 2003-12-22 19:13

Citat:

quote:Tidigare skrev Markus

Citat:

quote:Nämen: Är det Rz till höger? Ser ut som den. Men det har varit så mycket snack på pv att den har skrotas i Örebro men... Iaf var gör den där?
Ja, det är Rz-loket. Det stod kvar förra lördagen, ordentligt nerkladdat. [}:)]

Vad som kommer att hända med det vet jag inte, men det lär väl visa sig med tiden...
OT: Synd, detta lok borde ju egentligen bevaras.

http://hem.passagen.se/plf66/provlok/typer-rz.html

Mvh Mikael R / http://ringmarck.fateback.com

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/6430254.gif

PS. Läser man på sidan så har visst loket tillhört Järnvägsmuseet i Gälve. Tyvärr gjorde de sig av med det under 1999 [V]

Sorry att det vart lite Off-Topic!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009