![]() |
Cabview
hej jag undrar hur man bygger en cabview och med vilka program om man vill får den lika bra som dom i msts?
tack på förhand Mvh Dash9:an |
Själva funktionerna i cabben görs med MSTS programmet:
Cab Editor som finns under Edtors & Tools.[8D] Men för att få fram bilder etc finns det flera sätt!;) Ett är att bygga upp den i "real3d"!(som jag kallar det!:D) Det gör Pussgurkan tillexempel![:p] Men det kostar pengar att köpa 3dstudio!(programmet kostar jäkligt mycket!!![xx(]) Dock så är det möjligt att använda ett foto och klippa och klistra in reglage från andra andra cabbar!;)(bakgrund kan göras i vilket program som helst, Paint till Photshop!):) De hytterna är mycket svårt att få en bra "3d look" på enligt mig och håller inte samma kvalite!;) Olaf Lindström, Olis |
tack så mycket, men hur bygger man själva cabview och då menar jag inte funktionerna utan vägar och sådana grejer?
|
vägar får jag hoppas du inte ska ha i hytten..
Men väggar däremot bygger du i 3dstudio som olie sa.. //MVH John http://prymi.net Skåning för fan |
ooopss! menar väggar förstås
|
men finns det några tutorials eller kan ni berätta hur man bygger
|
Jag har ju sagt vad du behöver veta ju!;)
Du kan ta från foton på datorn och klistra in som bakgrund så har du hytt utan reglage. Sedan gör du reglagen![:I] PS .Kolla MSTS originalhjälp, stort område att berätta annars![:o)] DS. Olaf Lindström, Olis |
jo du sa att man ska bygga hytten först i 3d studio max eller gmax men det finns ju bara .ace i cabviewmappen och .ace-filerna är ju bara bilder eller? och om man vill bygga om ett tåg eller en hytt hur hur öppnar man den då? och är det .s eller .sd.?
när jag testade på en .s-fil och en .sd-fil så funkade det inte utan i gmax kan man bara bygga på .gmax-filer. och om man bygger ett lok till exempel hur omvandlar man den sen då. och är .s- och .sd-filerna omvandlade .gmax filer eller? |
Ska du göra en cab bygger du upp den i 3d studio eller gmax.
Sedan tar du bilder utavhytten i programet som du sennare gör om till .ace i tgatool2. Lok konverterar du ifrån gmax med ett tilläg som finns på MS sida. Då blir dom .s senare fixar du till .sd filen med lämpliga värden för ditt lok. //MVH John http://prymi.net "Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter" |
Hej gec44-9w!
Om jag fattat det rätt (?), så blir det ingen modell av hytten. Den byggs bara upp för att få bilderna, som görs om till ace-filer som läggs in i Cabview mappen. S-filer (modellen) går (vad jag vet??) inte att öppna för att ändras, med något program. Utan när man konverterat Gmax eller TSM (Train Sim Modeler) filen, så går det inte att konvertera tillbaks. För att ändra ett tåg (modellen), så måste du ha Gmax eller TSM filen, alltså! Jo, förresten så kan du ändra lite i s-filer med SFM (Shape File Manager). Du kan ändra storleken, vända modellen 90 grader och lite till.... SFM finns här: http://www.railpage.org.au/steam4me/...s/sfm_faq.html http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Precis som vr98olli sa, bäst skapas hytten i ett 3D program
3d Studiomax är Bäst men kostar en förmögenhet ! Det finns säkert shareware program att hitta på nätet (allt finns ju där ?). Annars går det att rita i ett bra 2d program. man kan utgå från en befintlig hytt, som man converterar till TGA format i TgaTool2, därefter drar man upp syftlinjer från kanterna mot en punkt i fjärran ex mitten på spåret ca 50m framför tåget. sen är det bara att försöka rita in väggar och fönster. Att rita reglage som rör sig är väldigt svårt i 2d program, mitt förslag är återigen att utgå från befintliga reglage och försöka passa in dem. Ge inte upp en bra hytt tar ca dubbelt så lång tid att skapa som ett helt lok. |
jag läste i dokumentet How to make cab bit maps och då såg jag
den här bilden http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7767130047.JPG hur har dom byggt bilden? vad är dom lila sträcken? kan någon berätta vad man bygger alla sakerna med? alltså om det till exempel är cones eller boxes? |
Bilden ser ut att vara tagen från 3D Studio Max och visar en cab i vad jag förmodar front vyn.
___________________________________ Fredrik önskar God Jul och Gott Nytt År! Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
undra hur man får färgerna att skifta så fint som dom gjör i vissa hytter och hur man gör skuggor m,m
|
Citat:
Det är nog så det är gjort i hytten!;) Olaf Lindström, Olis |
Ursäkta om jag frågar men var kan man få tag på 3dstudio eller vad det nu heter?[8]
|
www.discreet.com - en stor penning får du hosta upp om du ska ha senaste versionen "lagligt"![xx(]
Jag har v2.5 som ju är gammal(finns v6.*?) så det var inte så dyrt att skaffa begagnat!;) Byggare på BSJ Broby Starebo smalspårsrutt |
Skulle vara kul om man kunde göra en ny modell av T44:an och RC loket, eftersom de är de vanligaste loken i sverige, men fotorealistiska hytter och fototexturer utvändigt, skulle vara riktigt grymt :)
Om någon vill göra en fotocab till T44 så kan jag fixa bilder, eftersom jag åker T44 lite då och då. SKa köpa en digitalkamera nu i dagarna. / Fredrik |
T44:an har ju redan en fotocab..;)
//MVH John http://prymi.net "Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter" |
Har den? inte vad ja har märkt.
Tycker att vissa lok och motorvagnar är riktigt snyggt gjorda, t.ex.X2. Skulle vara riktigt grymt med en fotorealistisk T44. De vanligaste loktyperna och motorvagnarna är ju viktigast att ha bra modeller av, tycker jag i alla fall. |
Det är ju en jättesnygg hytt gjord i 3d som passar till spelet!:)
Inte något mörkt foto som ser konstigt ut...;) Det ska va "3d", då e' livet ganska lätt![8D] Byggare på BSJ Broby Starebo smalspårsrutt |
Jo i och för sig, hytten till T44.an är snygg, men jag tycker om små detaljer, som man får med riktiga foton.
Är det mycket svårare att göra ett lok med fototextur ( som x2) än med "vanlig"? Får väll kanske prova att göra en fotorealistisk cab till t44 själv, fast utan rörliga reglage m.m., för sånt är jag inget bra på. En till sak som fattas på T44.an är motorhuven! Om ni någongång har åkt T44 så vet ni att man ser ju ut över motorhuven, som ju är ganska lång. Det skulle vara häftigt om man kunde ha likadant i MSTS. |
nja... Såhär är det... Det enklaste är att bara ta ett foto rakt av, utan animationer. Sen kan man alltid lägga till rörliga reglage sen!
Det snyggaste (enligt mig...;)) är om man bygger upp en hytt i 3D och tag bilderna ur den! Då får du ju skärpa och ljus som du stort sett alldrig kan få med ett rent foto! //Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif Json, lackerare på BOPGE |
Ett förslag
om man ställer upp en kamera på ett stativ i hytten riktad mot fronfönstret med manöverbord och reglage, och tar en serie bilder ex 16 st där man flyttar alla reglage ett steg mellan varje foto utan att flytta kameran mellan bilderna. därefter klipper man ut varje reglage från alla bilder och monterar dom på varsin animeringskarta. Det är på detta sätt jag skapar mina hytter i 3Dstudiomax. detta förutsätter att man har tillgång till en hytt och får pilla med reglagen förstås. Ps. om nån kan ta dessa kort och sända dom till mig kan jag försöka skapa en sådan hytt |
OK, jag ska köpa en digitalkamera snart om några dagar. När jag har fått den så kan jag nog fixa en gäng med bilder från T44:an, men någon annan får göra hytten i så fall, för sånt kan inte jag.
En annan sak som vore hur grymt som helst, är riktiga ljud till T44:an, motorljud, tuta och lite andra ljud. Att spela in ljud kan väll inte vara så svårt, men att få det att funka i simulatorn, det kanske är lite svårare. T44:an låter ju så häftigt när man drar på fullt, inte alls som de ljud som är nu. Fast när man står på tomgången så låter det ganska likt. |
Hej!
Det är "bara" att ha mikrofon. Lite arbete och ett ljud finns i MSTS!;):D Så vitt jag vet men det kanske finns några problem med det? Skaparen av VHJ har ju kunskaper om det med inspelning då han gjort det till rutten!;)[8D][:p] Byggare på BSJ Broby Starebo smalspårsrutt |
Microfon och en MiniDisk.. Tänk på att ha en bra microfon!
//MVH John http://prymi.net "Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter" |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009