![]() |
SST Release under hösten/vintern!
Den första releasen av SST - Simulator för Spårtrafik kommer den 30 juni 2004. Arbetet med en öppen plattform för tågsimulering har fortgått sedan början av 2003. Inblandade i projektet är bland annat: VTI (http://www.vti.se/), Uppsala universitet / MDI (http://www.hci.uu.se/) och Sightline Vision (http://www.sightlinevision.se).
Grundtankarna med simulatorn är att den ska vara öppen att använda för vem som helst (fritt tillgänglig och fri källkod) och möjlig att konfigurera för flera olika ändamål (forskning, utbildning, projektering m.m.). Den är heller inte begränsad till att hantera svenska förhållanden, utan anpassningar har gjorts för att man med relativt enkla medel kan föra in andra typer av signalsystem, fordon, m.m. än vad som gäller på de svenska järnvägarna. Detta öppnar också för möjligheten att simulera såväl tunnelbana som spårvagn samt andra typer av rälsburna fordon. Till första releasen i juni är följande planerat att ingå: * Full implementation av spår och växlar * 3D-visualisering av "spårnära" objekt, exempelvis kontaktledningar, signaler, tavlor, plattformar, övergångar m.m. * Svenskt signalsystem och svenska tavlor * Baliser och mjukvarubaserad ATC * Fordonsmodell för något svenskt lok med valfritt antal vagnar * Möjlighet till joystickstyrning * Stöd för Windows- och Linux-plattform med OpenGL Spårdata hämtas från Banverkets informationssystem BIS och huruvida denna data kan släppas fritt är ännu ej utredd. Möjligheten att bygga egna spår och signalsystem är dock goda. All data sparas i ett XML-format som är enkelt att generera. En baneditor är även under utveckling för att generera XML-data. Den bana vi kommer att använda inför första releasen är sträckan mellan Nässjö och Jönköping. Fotografier eller annan data om denna sträcka tas tacksamt emot. Bifogar även några screenshots från december 2003. Dessa är tagna i 1280x1024 med 4x antialiasing på ett Radeon 9800 Pro. Tyvärr blir bilderna ganska hårt komprimerade för att klara forumets 100k gräns. Mvh Jimmy Flink, Uppsala universitet Institutionen för Informationsteknologi Avdelningen för Människa-datorinteraktion http://msts.e-buzz.net/bilder/sst/Screen01.jpg http://msts.e-buzz.net/bilder/sst/Screen02.jpg http://msts.e-buzz.net/bilder/sst/Screen04.jpg http://msts.e-buzz.net/bilder/sst/Screen08.jpg http://msts.e-buzz.net/bilder/sst/Screen09.jpg http://msts.e-buzz.net/bilder/sst/Screen12.jpg http://msts.e-buzz.net/bilder/sst/Screen13.jpg |
Detta låter mycket trevligt :)
Och sen att ni släpper hela alltet öppet ser jag mycket possitivt även om jag skulle kunna tänka mig att betala en lite slant för de.. Lycka till säger jag till alla inblandade //MVH John http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3597182603.jpg |
Hej!
Var det inte någon som sa i början av projektet att naturen var något ni inte skulle ge er in på, det liknar ju verkligheten det där! Och om alla signaler etc. funkar så är det ju en supersimulator! Att man sen bor så nära Nässjö som man egentligen gör skadar ju inte, jag kan nog ta bilder vecka 15 om det är av intresse. Kontakta mig på msn isåfall, olaf_lindstrom@hotmail.(tabort)com eller maila!:)[:0] MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.msts-akuten.com/loggo.gif |
När man talar om trollen ;)
Jag och Mazz pratade just om han hade hört något om SST igår och vips så kom det ett livstecken. Kul! :) Av bilderna att dömma så ser det verkligen bra ut! ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Blir det här som en ny simulator? I alla fall får jag den uppfattningen om inlägget.
Kommer den alltså finnas för nedladdning och sedan är det bara börja försvenska som med Train Simulator eller Trainz? :) Med vänliga hälsningar Pson http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...2549190057.jpg |
Vad är poängen att försvenska en redan svensk simulator? ;):D
___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Det där ser ju jättebra ut! :)
Efterssom jag är intresserad av den undrar jag hur man som privatperson kan få tag i den när den släpps? (Det skall bli kul att jämföra SST med MSTS!) http://members01.chello.se/averdahl/rc4.gif Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
När va du ute o fotade, vad har du för kamera?[:p]
MVH Daniel http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för UBOPGE |
Detta är mycket, mycket intressant!
En svensk tågsimulator som alla kan/får använda. Bilderna ser bra ut (fotorealistiskt!). Hoppas bara den blir lättanvändlig!? Kanske ingen av oss, kommer hålla på med MSTS eller Trainz sen?????? http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Vi bör kanske ha i åtanke att huvudsyftet med denna (efter den information jag fått från Mazz och Janne efter deras möten med VTI) är att denna ska användas främst till utbildning.
Detta innebär att den nog kommer ligga i en nivå som kräver lite mer kunskap och insikt i vad man pysslar med. Det kommer nog inte vara klick, klick, klick och så kör man på samma sätt som man kan i Trainz för att nu ta en jämförelse. Det är mao inget spel utan en simulator för att kunna utbilda förare och därmed försvinner de "action-relaterade" funktionerna som vanliga spelföretag (Microsoft, Auran) gärna vill lägga in. Jimmy eller någon annan som jobbar med detta kan säkert ger oss/mig bättre svar på dessa frågor. Jag har också en teori om ruttbyggnaden nog till en liten del påminner om hur man bygger rutter till BVE (Där man använder cvs-formatet som kan läsas av Excel). Positivt är att det pågår utveckling av en editor. Att koda för "hand" XML kanske inte är det allra enklaste. Vore spännande att få se hur datat kan se ut i XML-format för att på så sätt få en liten uppfattning av ruttbyggnad. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Tänk om man kunde få en exportfunktion från Trainz rutter till denna simulator. :D Det bästa av två världar...
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip3s.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Citat:
EDIT: Ja, jag förstår det i ditt inlägg, men det är enligt mig mycket roligare att bygga i RE än i Surveryor då det inte är samma känsla att allt görs så annorlunda!(när man inte är van vi något som inte stretar emot lite[}:)]:D);) SÅ det är inte fel att trycka in RE kontrollpanel(enligt mig enklare än Surv.) och Surveryors gentemot RE låga kraschbengähet!:D MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.msts-akuten.com/loggo.gif |
Jag tänkte mest på Surveyor i Trainz, inte Trainz som simulator. ;)
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip3s.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Om Auran uppdaterar sitt kartformat (som de tidigare gjort) och släpper informationen fri (precis som tidigare) borde en person som har stor kunskap inom programering kunna få ihop en applikation som kan konvertera rutter i Trainz till SST. Eftersom SSTs rutter bygger på XML borde man kunna få till en konvertering.
Eftersom Emges eminenta guide hur man får in DEM-data över Sverige i Trainz borde man då kunna få till ett landskap med realistiska höjdkurvor, dra spåren och exportera detta till XML. Nåja, bara spekulationer från min sida men visst låter möjligheterna spännande. Eftersom kartformatet till Trainz UTC finns tillgängligt skulle det vara fullt möjligt att skapa banan i UTC och därifrån få in den i SST. Tolaris lanskapsprogram, HOG, skulle då komma till stor nytta. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Precis UTC är nog den just nu bästa grunden för att skapa rutter enkelt till SST. Speciellt med tanke på DEM-datat och de verktyg som skapats runt produkten.
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip3s.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Riktigt snygga bilder! Detta kan verkligen bli en ny utmanare till det vi är vana vid. Dessutom från hemmaplan med inbyggt svenskt signal- och ATC-system[:p].
Väntar ivrigt på fler bilder, samt naturligtvis 30 juni! /Mats http://msts.e-buzz.net/da.gif |
Jimmy har varit snäll och skickat mig några bilder till (alla utan komprimering) och av nyhetsintresset lägger vi upp dessa (även om de överskrider 100 kb)
Tack än en gång Jimmy! :) ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
kan du vise fler bilder fra dette vakre spillet ? gjerna med tåg...
hvilket tåg blir at følge med spillet ? Jørn ......... |
Personligen tycker jag SST är högintressant. Jag är just ute efter en
simulator och struntar och har alltid struntat i "action-relaterade" funktioner såsom att tex koppla vagnar, mötande tåg, mm. Jag vill köra tåget i förarhytten från punkt A till B. :) Så i mångas ögon använder jag nog MSTS på ett tråkikgt sätt... ;) http://members01.chello.se/averdahl/rc4.gif Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
Det blev en riktig anstormning, kul att intresset är så stort!
Har här försökt besvara de flesta frågor som dykt upp. /Jimmy Pierre skrev "Hoppas bara den blir lättanvändlig!?" Det blir den troligen inte. I alla fall inte än. Fredrik skrev "Detta innebär att den nog kommer ligga i en nivå som kräver lite mer kunskap och insikt i vad man pysslar med." Helt rätt. Det är inte en out-of-the-box produkt som Trainz eller MSTS utan en flexibel plattform, främst avsedd för forskning, utbildning och i viss mån andra tillämpningar. Styrkan med detta är att man fritt kan konfigurera den på nästan oändligt många sätt. Man kan tänka sig att köra allt på en och samma PC, men man kan också tänka sig konfigurationer där flera datorer sköter presentationen av 3D-grafiken på var sin skärm, ytterligare en hanterar förargränssnittet (joystickar, ATC-panel, hastighetsmätare etc) samt en dator sköter själva simuleringen av tåget. I en förlängning kan man också tänka sig att man kopplar på gränssnitt för tågtrafikstyrning för en simulering där flera tåg körs samtidigt. Vissa av människor, vissa av simulerade förare. Användningsområdena är som sagt många. Fredrik skrev "Vore spännande att få se hur datat kan se ut i XML-format för att på så sätt få en liten uppfattning av ruttbyggnad." Kanske kommer lite exempel senare. Den stora fundamentala skillnaden är att allt utgår från banan och allt visuellt byggs sen upp kring denna. Det skiljer sig ganska mycket mot rutnäts-tänkandet man har i flesta av de kommerciella spelprodukterna. Signalsystem definieras separat, även detta i ett XML-format. Fredrik skrev "och därmed försvinner de 'action-relaterade' funktionerna" Beroende på vad man menar med detta kan det vara sant eller inte. För forskningsändamål krävs att man kan bygga upp komplexa scenarior med olika typer av händelser som inträffar vid vissa speciella tillfällen. Detta kommer självklart kunna användas av den enskilde för att generera olika former av händelser och det kommer med största sannorlikhet gå att köra efter en tidtabell där andra simulerade tåg kommer skapa begränsningar för 'ditt' tåg (dock inte till första releasen den 30 juni). Om man med action-relaterat pratar om urspårningar med dragspelsveckad plåt som resultat så är svaret däremot nej. Rogge skrev "Dessutom från hemmaplan med inbyggt svenskt signal- och ATC-system" I kommande versioner kommer man även kunna köra med det nya ETCS-gränssnittet. Olli skrev "Var det inte någon som sa i början av projektet att naturen var något ni inte skulle ge er in på" Vi fokuserar på "spårnära" föremål och lägger mest krut på att få detta realistiskt. Men naturen är ju också en del av den totala upplevelsen, för att få en realistisk upplevelse krävs att man har objekt olika långt från spåret för att få en korrekt uppfattning av rörelsen. Sen är det relativt tacksamt att modellera vintermiljö. I skärmdumparna används sammanlagt tre olika typer av träd samt en enda snötextur utöver de snötäckta sliprarna. Träden placeras ut slumpmässigt genom att man anger ett visst område som ska ha en viss densitet av träd av en viss typ så det är relativt enkelt att få till en skog. Pson skrev "Kommer den alltså finnas för nedladdning" Ja. Till releasen siktar vi på att ha körbara filer för Windows uppe för nedladdning. Man kommer också kunna ladda ner källkod samt dokumentation för projektet. Simulatorn ska gå att kompilera under såväl Windows som Linux, samt troligen även andra plattformar. Vi kommer dock inte ha någon möjlighet att ge någon support på simulatorn. Förhoppningsvis ska intresserade personer kunna hjälpa varandra i forum som det här. "Och om alla signaler etc. funkar så är det ju en supersimulator!" Signalerna fungerar. (tror vi :-) Förhoppningsvis även baliser och ATC. Jag editerade texten lite och lade in vilka som skrivit vad, hoppas det inte gör något /Fredrik |
SST der mycked medre ut enn MSTS og TRAINZ !
enig ???:D jeg ble så fryktelig ivrig... Jørn ......... |
This looks superb!
For the benefit of the non Swedish speakers among the train sim community any chance of a brief summary in English of this project. Post MTS, any new train sim product is eagerly awaited. Chief Track Welder |
Ser juh helt otroligt ut![:0]
Månne det vara riktiga foton som man ser;) Är juh hur tufft som hellst, denna simulator måste vara den verkligaste sen BVE!![8D] mvh Rodi http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2783123246.JPG |
Hej igen och tack för svaren Jimmy!:D[:p]
Jag undrar om ni kommer göra några större stationer som Nässjö och i vilken detaljnivå blir i såfall städer, inte alltför hög eller så datorerna orkar!?;):D Men det är klart, om man har flera till att simulera olika saker så krävs inte så mycket av en dator som sagt!;)[}:)][^] MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.msts-akuten.com/loggo.gif |
vr98olli undrar: "Jag undrar om ni kommer göra några större stationer som Nässjö och i vilken detaljnivå blir i såfall städer, inte alltför hög eller så datorerna orkar!?"
Som sagts så kommer vi lägga krutet på spårnära föremål. På en större station kommer spåren, växlar, övergångar, plattformar, samtliga signaler och tavlor vara viktiga delar. Stationshus och andra byggnader runt omkring byggs i mån av tid. Vi kommer nog i första hand använda oss av generiska objekt, dvs inte specifika för ex. Nässjö. Eftersom SST simulatorn inte heller är en färdig produkt med ett visst antal medföljande banor så är det också väldigt mycket upp till användaren hur man vill bygga upp sin station. För vissa ändamål kanske man nöjer sig med en stiliserad nivå medan man i andra sammanhang kanske vill ha betydligt högre detaljrikedom. Jag tror inte att datorerna kommer vara begränsande, hårdvaran utvecklas dessutom hela tiden, utan gränsen kommer nog dras av hur mycket tid man kan lägga ner på omvärlden. /Jimmy |
Vern2004 wrote: For the benefit of the non Swedish speakers among the train sim community any chance of a brief summary in English of this project.
The main thing about the SST project is that it is a general purpose train simulator for research and educational use. It is based on a free platform and will be available for the public, both in binary and source code form. This means that it will be free to use for anyone, but it will take more of the user than the more game play oriented products like Trainz and MSTS. The SST platform will be adapted for Swedish conditions, but a lot of effort have been taken to make it customizable for the conditions of other countries as well as other contexts, like subways and trams. This customization will take some programming work as well as some 3D object creation though. Finally, there will be no support from the SST team, because our resources are on a very limited basis, but we hope user collaboration may be the solution there. Eventually, there will be a presentation of the SST project available in English on our official homepage. Until our first release on june 30th we will keep most information in Swedish, though. But of course anyone who wants to translate the discussion here into English is free to do so. /Jimmy |
Well a Swedish based sim is just fine by me! The screenshots look superior to MSTS (IMHO).
I travelled extensively in Sweden by train during the 1980's (including the Lapland Line and Inlandsbanen) which was thoroughly enjoyable. Which routes and trains will be in the initial release? Chief Track Welder |
It seems that the route Nässjö to Jönköping is planned for the initial release. Regarding trains I don't know -but someone mentioned there would be (only) one locomotive avaialble to start with and it's a fair guess it would be one of the Rc's.
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip3s.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Like Vern I am a non Swedish speaking person and am also very interested in this simulator so if anyone can keep us up to date we would be most happy.
Thanks for the information so far, it sounds like it will be a great simulation. -- Signalman |
Lite frågor till Jimmy
Är det möjligt att bygga långa rutter 30-40 mil i SST? Förutsatt att man har bandata och all annan nödvändig info... När man kör t.ex Jönköping-Nässjö, är det då bestämt i förväg vad som kommer hända utmed linjen gällande möten, signalfel e.t.c eller kan detta slumpas fram från gång till gång? När det gäller tågmöten, är det tänkt att man då kommer se ett mötande tåg/lok eller kommer mötet att ske på ett förenklat sätt grafiskt sett? Är det tänkt att SST ska inkludera autentiska ljud från lok och ATC-panel och liknande ljud? ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Lite svar då:
> Är det möjligt att bygga långa rutter 30-40 mil i SST? Förutsatt att man har bandata och all annan nödvändig info... Yes. Absolut. Tror vi. Skämt åsido, det har inte testats än, men vi kommer ha ett system för dynamisk inladdning av data efterhand som man kör vilket möjliggör en sådan rutt utan att man sitter med 4GB RAM. Exakt hur detta ska fungera är inte helt klart, det kommer troligen inte vara igång till första releasen, utan då är det maskinens minne som sätter gränsen. > När man kör t.ex Jönköping-Nässjö, är det då bestämt i förväg vad som kommer hända utmed linjen gällande möten, signalfel e.t.c eller kan detta slumpas fram från gång till gång? Händelsehanteringen är inte heller detta något som kommer vara fullt utvecklat till första releasen. Eftersom man normalt sett vill ha kontrollerade förhållanden inom forskningsexperiment och simulering för utbildning så är "slumpning" nog inget som vi kommer ha inledningsvis. Man kommer beskriva ett scenario utifrån ett antal "triggers" och "actions", dock kan man tänka sig vissa typer av dynamiska skeden eftersom man trots allt interagerar med simulatorn under körning. Men det finns egentligen ingenting som hindrar att man lägger in vissa slumpfaktorer här och där. Det är nånting som vi kan titta på längre fram. > När det gäller tågmöten, är det tänkt att man då kommer se ett mötande tåg/lok eller kommer mötet att ske på ett förenklat sätt grafiskt sett? Klart att man ska se tåget! Just nu har vi dock inga tågmodeller att visa, vi får se om vi får till något fram till releasen. > Är det tänkt att SST ska inkludera autentiska ljud från lok och ATC-panel och liknande ljud? Absolut. I ett annat, lite mindre simulatorprojekt som jag själv i princip utvecklat så har jag använt mig av film från pendeltåg för tågljud och genererat ATC-ljud utifrån specifikationen av dessa samt jämfört med filmen. Det ger ett ganska bra resultat. För SST kommer vi nog lägga ribban betydligt högre och ha separata ljudsystem för bromsljud, motorljud, ATC/ETCS osv. Dock oklart hur mycket av detta som kommer hinnas med till första releasen. /Jimmy |
Hallå!
Skulle hemskt gärna vilja se fler bilder på detta projekt. Gärna ifrån nån station.... http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Här sitter man och smågråter över att MSTS 2 antagligen är nerlagt och så får man syn på detta. En svensk simulator plattform som dessutom kommer finnas tillgänglig gratis för almänheten. :)
Otroligt läckra bilder! Det här kan bli ett alternativ till Bve! En liten fråga. Kommer det vara möjligt att simulera acceleration och krängningsrörelser som i Bve? @Vern. Hi! I used to hang at your trains-site, at the pre time Msts. Back then, you and Barney kept us trainsim fans well informed about everything in the train community. I dont think anyone really belived that we would be where we are to today. Just wanted to say thanks for all your hard work. :) |
Som svar till MarcusF: Ja, troligen. Jag vet inte hur Bve fungerar men för att kunna använda mjukvaran mot VTI:s rörelseplattform så kommer det krävas att man har momentan acceleration i samtliga riktningar tillgängligt.
/Jimmy |
Tackar för svaret. Personligen anser jag att det är väldigt viktigt för känslan, något dom tyvärr missade/inte klarade av att genomföra, i Msts. Hursomhelst ser det väldigt lovande ut. :)
|
En dum liten fråga
Kommer SST att finnas tillgänglig gratis? MVH Daniel http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
Och då får du ett litet dumt svar också. ;) Titta i första inlägget i tråden och du skall se...:D
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip3s.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Tack janne, de va så längesen man läste den posten.
JAAAAAAAA!!!!!!!! MVH Daniel http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
Lite mer än en dryg månad kvar till release... Har du några nyheter eller några nya bilder att visa upp Jimmy?
Flyter utvecklingen av projektet på som det är tänkt (med release 30 juni) ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Inga nya screenshots än, vi får se mot slutet av maj kanske.
/Jimmy |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009