![]() |
Gränsbanan: Trømserud-Karlsfors
Hej allihopa! Dags att lägga ut bilder på min rutt: Gränsbanan Trømserud-Karlsfors. Banan ska ligga någonstans i trakten Sydöstra Norge-Dalsland.Den är elektrificerad och är både för gods-och passagerar trafik! Tar säkert ett tag innan jag är helt färdigt, har bara byggt 4 stationer långt på norska sidan men ska snart bygga svenska gränsen, och sen förljer en hel del finslipning! Här kommer i alla fall lite bilder:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7107205008.jpg Trømserud station - Här möter GBTK den norska NSB-stambanan. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7578205441.jpg Gunmarka hp, första byn efter Trømserud. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5147205606.jpg Vägkorsningen i Gunmarka http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6578205702.jpg Bron över en smal sjö, men vad ska sjön heta? http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3512205804.jpg En bondgård längre bort utmed linjen. Sedan förjer en tunnel och lite kullar, innan man kommer till staden Björkkullen, en liten avdankad industriort. Därefter är bara spåret, berg, lite skog, en vägkorsning och en gård utlagt. Det var allt ännuså länge...Återkommer med mer bilder /Henke |
Kommentera gärna ovanstående!
|
Hej Henke!
Tycker det ser bra ut och är en fin idé om en gränsbana, mellan Sverige och Norge (Totte håller ju på med Oslo-Göteborg också!). Försök få med mycket industispår på svenska och norska sidan, så vi kan transportera mycket gods! Vrid dock det gröna huset lite, trappan hamnar på vägen nu. Hållplatsen borde väl ha en lite längre perrong!? Hos Banbyggarna hittar du nya perronger (smalperronger), som kan passa bra till hållplatser. Du hittar även mycket annat! Adressen är: http://www.banbyggarna.com/INDEX.htm http://www.msts-akuten.com/ har bra guider. Det första du bör läsa, är om Backups. Mycket viktigt att spara ofta och ta kopior regelbundet, av rutten man bygger! http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Tack för tipsen! Har inte byggt så mycket industrispår men det ska bli.
Har läst igenom nästan allt på msts-akuten, bra sida! /Henke |
Hej Henke!
Jag ser att du bygger liksom jag på norska statsbanor. Vad kul!:) Om du vill ha en bra karta över Norge så att man kan zooma så nära tills man ser spårplaner och växlar osv. Här är adressen till hemsidan: http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html Lycka till!;) http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9658220649.JPG MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE" |
Jaa, det är roligt att bygga en såndan bana. Kolla på dina bilder nu, och det ser ju väldigt bra ut.
Tack för länken också! /Henke |
Hej!
Kan bara säga det samma som du sa om msts-akuten! Det kommer bli en finfin rutt, längtar![:p]:D MVH: Olaf Lindström WEB: Msts-akuten.com |
Hej!
Ser mycket fint ut. Håller med Pierre, gärna mycket industrispår för godstrafiken. Jag provade för ett tag sedan att bygga en smalspårig järnväg i en skog, där det växte stora tallar nära spåret. Blev riktigt häftigt. Du kanske kan fixa en liten bi-bana som går upp till t.ex. ett litet sågverk, där banan slingrar sig fram genom skogen. Kul om bi banorna/industrispåren saknar signaler, så det blir lite roligare och enklare att växla, så man slipper få stopp hela tiden. Lycka till med rutten! Mvh Fredrik |
Okej...är inte så bra på det där med signaler ännu sålänge,men jag har dom i alla fall. Finns det någonstans där man kan läsa mer om vad de betyder?
Blir säkert ett bispår med i tät skog, gjorde det på en annan testbana och det blev bra. Måste ju fixa nån loga för banan också, alla andra har ju det! /Henke |
Hej!
Kolla länken: http://www.ettnet.se/~tw/nynas/signal.html Jag rekomenderar dig, sätt inga signaler eller bommar förrän du lagt spåren hela rutten klart. Det kan bli strul i systemet. Jag själv har råkat ut för problem med systemet, då jag la ut signaler och sen fortsätta lägga ut mer spår. Nu är alla signaler och bommar borta från min rutt. ;) http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9658220649.JPG MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE" |
Hei
Denne banen ser virkelig flott ut, gleder meg til den kommer til download. Bare et spørsmål: Hvor har du fått tak i de norske objektene (tenker da på det gule huset på bondegården) |
Hej!
Tack för signalsidan-länken Totte, precis vad jag behövde!Kanske ska ta bort alla bommar för säkerhets skull. Och hej "Hai". Jag vet att det är du som gjorde Trailerdalsbanen, fin rutt. Det är därifrån jag kopierade husen. Om det inte är okej, skriv det så ska jag självklart ta bort dom... Men dom passade ju in perfekt och så, väldigt fina! Här kommer också nya bilder på Gunmarka hp efter ändringarna med perrongen! http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8783202749.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8906202833.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2686202915.jpg Dom sista två är ju nästan likadana. Allt för den här gången! http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6152203005.jpg MVH Henrik på GBTK |
Citat:
Glemte helt at Trailerdalsbanen fantes, så jeg trodde du hadde fått husene via mail eller noe sånt... Trailerdalsbanen er jo ikke mye å skryte av da, den er alt for kort.[V] Husene har jeg heller ikke lagd, de er det Runar Oudmayer som står bak. Du bør kontakte han for å legge de ut. Du treffer han på www.trainsim.no Flott at dere svensker også bygger norske ruter :) |
Ok, va bra...det r från trainsim.no jag laddade ner den och lite andra objekt.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2191211121.jpg Henke på GBTK |
Byggde en liten backig industribana som skulle gå till en liten industri eller ett bruk men stigningen var för kraftig om man körde med vaganar på tåget, vet någon nåt lok som är extra "stark" som skulle klara av det?
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1835231029.jpg Henke på GBTK |
Hej
Men måste du ha stigningen så kraftig ? Vad var det för lok och vagnar du använde? http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8894223647.jpg http://home.tiscali.se/svenskatagbilder/ |
Nej, det behöver den inte jag ska justera idag tänkte jag...Det fuknade att köra ett Ue-lok utan vagnar och det blev som nån slags berg-och-dal bana, det var lite roligt, men jag justerar stigningarna istället.
/Henke |
Om banan har X-tracks så får du gärna lägga ut smalspår, jag har några ånglok som kan komma till användning.
Looking good som de säger i Amerikat. ~ Mulle Meck. /Jonatan http://msts.e-buzz.net/forum/attachments/6344104648.gif Ånglok är bäst! |
Men banan är elektificerad... För man kan inte ta bort trådarna på vissa ställen va?
För annars hittade jag ett liten norskt ellok som passar bra på industribanan som går till ett sågverk. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4340092235.jpg Henke på GBTK |
Du kan ju ta bort ledningen och endast sätta ut stolpar. DÅ kan du ta bort de där linjen inte ska vara elektrifierad.
MVH Erik VD, Railway Transport System www.svttl.se rts@svttl.se |
Aja, det är väl en möjlighet...Kanske ska göra det då!
Men kan man använda smal- och normalspår samtidigt? /Henke på GBTK |
"Men kan man använda smal- och normalspår samtidigt?"
Varför skulle man inte kunna det? Min och Mickes rutt, Wexjo-Westerviken, gör det.... Kolla bilderna i dessa trådar: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8252 http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8420 Ska du ha både el och utan i samma rutt, så får man göra som mixerboy säger. Jag har dock hittat stolpar med tråd som objekt på en fransk sida (kommer inte ihåg vilken tyvärr?????), men då får man ju franska stolpar.... http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009