Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Modernisering av BHJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=7355)

MatsH 2004-06-21 13:16

Modernisering av BHJ
 
Hej!
Måste börja med att tala om att jag har insett min begränsning när det gäller ruttbyggen, och att design och uppbyggnad av landskap ifrån ett grått baseboard är lite mer än vad jag mäktar med. Däremot så är det riktigt roligt att göra ändringar/tillägg i befintliga rutter, och då speciellt den underbara BHJ med det typiskt svenska landskapet.


Efter det uppsving som denna del av landet plötsligt fått uppleva så står det klart att banans standard måste höjas för att möta transportbehoven av gods och människor. Folk flyttar ut på landsbygden, sågverk och fabriker börjar få exportordrar och bygger ut, även en viss nyetablering av företag förekommer. Framförallt området kring Årstabruk växer, men även en containerterminal i Hedebo finns med i planerna samt en större utbyggnad av timmerterminalen. Moderniseringen innebär bland annat förlängda perronger för att kunna ta fyravagnars loktåg, längre mötesspår på stationerna för godstrafiken, samt att i ett första skede elektrifiera sträckan Bergaryd - Årstabruk.

Nedan följer några bilder som visar förändringen vid just Årstabruk.
mvh .... Mats

Fyra bilder som visar när det första Rc-loket rullar in på Årstabruks station
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2806120003.jpg

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9936120027.jpg

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3199120041.jpg

Utfarten västerut till det hittills oelektrifierade spåret mot Hedebo
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6271120257.jpg

Ja, tänk vad man kan hitta på en ledig förmiddag. :D
Orkade någon läsa all denna text. [:o)]

Macley 2004-06-21 13:22

Självklart orkar man läsa en sådan trevlig text, i alla fall jag.

Ser bra ut!


MVH Macley


http://www.skyvirtual.org/signaturer/skyva_mr.gif
http://www.skyvirtual.org

holol 2004-06-21 13:53

hur har du bytt spår sådär[:p][8]

Erik Götborg 2004-06-21 15:32

Citat:

quote:Tidigare skrev holol

hur har du bytt spår sådär[:p][8]
Tror att det finns/fanns ett program hos STW som ändrare detta med ett klick.

MVH Erik
VD, Railway Transport System

www.svttl.se
rts@svttl.se

holol 2004-06-21 16:48

men funkar det till trs2004

Balder 2004-06-21 17:10

mycket trevlig rutt må jag säga:D

Rojje 2004-06-21 17:25

Citat:

quote:Tidigare skrev holol

men funkar det till trs2004

Trainz Map klarar av att byta spår, kan hämtas på denna sida.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2571184559.gif
Roger

DJ Clinton 2004-06-21 23:21

Ska Rc och vagnar eller Regina sköta trafiken? Den resterande sträckans trafik sköts ju av Y1 och Y7 om jag inte missminner mig.[:p]

/Mohammad, VD på CT Inc.

http://w1.500.telia.com/~u50025334/
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3863181746.jpg

MatsH 2004-06-22 01:17

Hej igen, och tack för kommentarerna!
Jag har än så länge bara bytt spåren vid Årstabruk, och då har jag bara tagit bort dom gamla och lagt dit nya. Ett stort tack till Roger för tipset om Trainz Map, det ska jag genast prova.

Ja, det är sant att det mest är Y1 samt Y7 i passagerartrafik, men allt eftersom perrongerna byggs om så kommer det att sättas in TMY dragna loktåg. Vad gäller den elektrifierade delen så blir det till största delen Da samt Ma som kommer att synas på banan, men ett och annat Rc kommer nog också på besök.

mvh .... Mats

EDIT: Trainz Map var ju ett kanonprogram. Sparade mig oändligt med tid vid spårbytet. Jag kan inte förstå att jag har missat det. Inte nog med att man kan byta mellan olika sorters spår, man kan även vad jag förstår ändra namn på signaler med mera. Dessutom så får man ju en fin spårplan att skriva ut.

Årstabruks stationsområde efter utbyggnad
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1081121114.jpg

Json 2004-06-22 13:24

hehe.... min version..... också elektrifierad
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6770122404.JPG


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif

Leonard 2004-06-24 19:32

när kan man ladda ner den elekrifierade bhj.

Hälsningar leonard.

lol

Json 2004-06-24 22:34

Att någon lägger upp en bild här på forumet betyder inte att rutten är släppt!;)[}:)]

EDIT: eller enns ska släppas;)

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif

Joel 2004-06-24 23:03

Men JSON, Leonard frågade ju inte vart man kunde ladda ner rutten, utan när. Missförstod du inte frågan lite där?;):) Nog pratat om det, det ser ut att vara en fin modernisering du håller på med MatsH. Och jag undrar också, precis som Leonard, när den kommer att släppas. Har du några funderingar på när det kan bli av?

/ Joel

MatsH 2004-06-25 01:12

Hej!
Tja, när man kan ladda ner den elektrifierade BHJ? Vad gäller min version så vågar jag mig inte ens på en gissning i den frågan. Jag har en massa idéer om saker jag vill ha med och än så länge har jag precis bara börjat.

Som jag skrev tidigare så är det tänkt att i ett första skede elektrifiera sträckan Bergaryd - Årstabruk, och detta är nu gjort. Dessutom är stationerna Årstabruk och Lövsjö ombyggda med längre perronger och mötesspår, och banverkets personal befinner sig just nu i Mellered. Håller dessutom på att anpassa det hela till SP2 standard, alltså fungerande passagerartrafik. Fortfarande är det mycket som återstår, bl.a flera industrier samt en förlängning av stambanan genom Bergaryd med portaler för att göra trafikflödet lite mer intressant.

Jag antar att det är fler än jag som har liknande projekt på gång (JSON t.ex.) och dessutom har jag för mig att Mats (emges) håller på med en uppdaterad version för SP2. Så det är väl möjligt att någon av dessa kommer att finnas för nerladdning så småningom, men som sagt, min version kommer nog att dröja ett tag.

mvh .... Mats

MatsH 2004-06-26 04:06

Hej igen!
Några sista bilder från Årstabruk där ombyggnaden nu är klar och stationen åter öppnats. Då sträckan västerut inte är elektrifierad så sker trafiken där med diesellok. I Årstabruk är det lokbyte för den sista biten ner till Bergaryd.

Rc-loket väntar på spår 3 medan persontåget anländer till spår 1. Perrongerna börjar fyllas av passagerare.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3175025745.jpg

Efter lokbyte kan passagerarna fortsätta till Bergaryd och sedan vidare ut i världen.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8955025808.jpg

mvh .... Mats

holol 2004-06-26 19:53

Det ser lovande ut[8D][:p]

vfp420b 2004-06-26 20:32

Snygg ombyggnad.
Men vart får man det där staketet som är på den mellersta perrongen?[:o)][8)]

M.V.H Tobias
år 2004!

prymikom 2004-06-26 20:34

Skulle en modernisering ske på en sådan bana skulle man dragit el ända ner till Hedbo i från Berkvara. Så det tycker jag du med ska göra.

Men sträckan ner till Högbergs ska fortfarande ej ha någon el samt Torvmossen och dom andra industrierna.

Fint jobbat lycka till!


//MVH John
Member of Swedish Sea Cadet Corps
På utbildning men sjövärnskåren 28/6-16/7

MatsH 2004-06-26 21:06

Hej!
Jodå, tanken är att det ska bli el draget ända till Hedebo, ja till och med förbi eftersom det är tänkt att linjen kommer att fortsätta bortom Hedebo. Där finns det nu en portal till att börja med.

Anledningen till att jag bara elektrifierat hälften ännu är dels på grund av att jag har ägnat en del tid till att bygga ut stationer och industrier, men framför allt därför att jag tycker det är kul med lokbyten, speciellt när man ger AI-förarna order redan i Surveyour. Ungefär så här:

Tåget rullar in på stationen, loket kopplas loss och körs in på ett annat spår. Därefter så kopplas det nya loket till och det är klart för avgång. Och allt detta utan att jag behöver göra något.

Staketet heter "Fence Wire" och ligger under fence.

mvh .... Mats

Växling vid Hedebo sågverk
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8947200527.jpg

holol 2004-06-26 21:31

Hoppas att du göra satt man får med en session eller vad det nu heter så att man slipper sitta och trycka ut en massa tåg;):D

emges 2004-06-27 01:11

Otroligt snyggt jobbat!

Detta var vad jag hoppades på jag gjorde banan, att den utvecklas i olika riktningar. Din riktning är då det blir ett rejält uppsving för regionen. Kanske ett statsbidrag för den miljövänliga tågtrafiken, eller kanske ett privat initiativ för en framåtskridande region.

Mitt BHJ kämpar mot stigande kostnader för diesel, samt ökande miljöavgifter. Busstrafiken gör landvinningar hela tiden. Servering av varma måltider på sträckan Hedebo-Bergaryd samt nattetid stratgiskt grävda potthål på landsvägen är senaste strategin för att vända trenden:D.

Glöm inte heller att det finns en ort bortom Högberga. Gnetshärad, som inte fick någon förbindelse då BHJ byggdes i slutet av 1800-talet. Det är en utvecklingmöjlighet av vidare baseboards om inte annat. Gnetshärad kanske har kontakt med någon annan stambana numera. Det finns stora möjligheter till utbyggnad.

Sen måste jag ge en eloge till dina riktigt vackra skärmbilder. Inspirerande och väldigt välplacerade.


/Mats
http://msts.e-buzz.net/da.gif

MatsH 2004-06-27 03:05

Hej Mats!
Tack så mycket för dom vänliga orden. [:I] Trevligt att du tycker att jag förvaltat banan väl. Som jag skrev i mitt första inlägg så är det din verklighetstrogna natur som gör denna bana så kul att jobba med. :)

Gnetshärad, det låter intressant. Måste se till att inkludera denna ort så småningom. För tillfället har jag som sagt placerat en portal strax söder om Högberga som kommer att få spotta ur sig ett och annat godståg. Dessutom har jag planer på att bygga stambanan genom Bergaryd som en rundbana med ett par portaler för att öka på trafikflödet till banan.

Just nu befinner jag mig dock i Årstabruk för att bygga ut pappersbruket, eller "Bruket" som ortsbefolkningen brukar säga. Då detta är den största industrin längs banan så har det kostats på en elektrifierad bangård här, så det vill till att ekonomin fortsätter uppåt för att denna utbyggnad ska bära sig. Vad gäller Industrier i övrigt så har Hedebo Såg fått en ny bangård som delas av en liten containerterminal. Dessutom är alla platformar anpassade till SP2 med fungerande passagerare.

En hel del är det kvar att bygga, men nu måste jag nog sova lite. Om en vecka är det semester, då ni ...

God natt .... Mats

Avslutningsvis ett par bilder tagna utanför stängslet till den nya bangården vid Bruket.

Ett virkeståg backas ner mot bangården för att växlas in i ett annat tåg.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5596015638.jpg

Den nya bangården vid Bruket. Tittar man noga så kan man skymta taken på de nybyggda hyreshusen i Årstabruk.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2766015700.jpg


Joel 2004-06-27 23:54

MatsH, detta hade du kanske inte ens tänkt på. Men kommer den nuvarande buggen i BHJ, som gör att TRS klagar på själva rutten, att kvarstå i din version? Var bara en fråga, men denna modernisering ser i alla fall oerhört fin ut, och jag ser fram emot att följa arbetet. Självklart har emges gjort ett exellent arbete, med framför allt landskapet, som jag verkligen tycker ser svenskt ut.

/ Joel

MatsH 2004-06-28 00:07

Hej Joel!
Ärligt talat så har jag inte det problemet med orginal-BHJ längre, och jag vet inte vad jag har gjort för att slippa det. Jag är verkligen inte säker på detta men jag tror att problemet försvann hos mig i och med SP2 (en ren gissning).

Min version ger mig inga problem eftersom den är just det, min version. Ens egna banor behöver inte finnas på DS för att fungera.

mvh .... Mats

EDIT: Postar i din tråd i Allmänt istället.

StefanD 2004-06-29 17:07

Får man bidra med ett litet tips, här finns det perfekt utrymme för ett litet lokstall :D

/Stefan

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6283160717.jpg

Json 2004-06-29 23:29

Citat:

quote:Tidigare skrev emges

Glöm inte heller att det finns en ort bortom Högberga. Gnetshärad, som inte fick någon förbindelse då BHJ byggdes i slutet av 1800-talet. Det är en utvecklingmöjlighet av vidare baseboards om inte annat. Gnetshärad kanske har kontakt med någon annan stambana numera. Det finns stora möjligheter till utbyggnad.


Hejsan!

Gnetshärad finns här hos mig! visseligen bara en baseboard än så länge, men ändå!
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8814222556.JPG
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6464222611.JPG
(Obs. att höjden tar bort vissa objekt.... alltså visas inte allt på denna bild! Bilden är dessutom tre dagar gammal)
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8252222648.JPG
Samma övergång och banvaktsstuga igen:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4782222834.JPG


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif

tom-sa 2004-06-30 19:29

Hehe, interessante udvidelser af BHJ. Har i overvejet at samordne udvidelserne, og evt. tilføje lidt mere by i Bergaryd?

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan

Leonard 2004-07-01 19:46

Hej mats du gör ett kanonjobb tycker jag.
Men när kan man ladda ner din elekrifierade järnvägsrutt BHJ:

[img][/img]

Leonard.

Edit: Admin (Janne). Bild borttagen då den bryter mot lagen om upphovsmannarätten.






holol 2004-07-01 20:05

Du leonard skulle du inte kunna förminska den där bilden en aning?!
Och föresten har du copyright till den eller e det din[}:)][8]

Tomas 2004-07-01 20:08

Leonard, för sjumiljonte gången SLUTA ladda upp bilder till forumet du inte tagit själv!!! :([xx(][V]

Tomas

http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg

DJ Clinton 2004-07-01 23:29

Citat:

quote:Tidigare skrev Tomas

Leonard, för sjumiljonte gången SLUTA ladda upp bilder till forumet du inte tagit själv!!! :([xx(][V]

Tomas

http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg
Hur många gånger har vi sagt att man inte får ladda upp copyrightskyddade bilder?[8] Svar: 18361863, varav minst 50% riktade till en viss medlem. Vill inte vara påhoppande men så är det.

/Mohammad, VD på CT Inc.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3863181746.jpg

DJ Clinton 2004-07-01 23:33

Citat:

quote:Tidigare skrev JSON

Citat:

quote:Tidigare skrev emges

Glöm inte heller att det finns en ort bortom Högberga. Gnetshärad, som inte fick någon förbindelse då BHJ byggdes i slutet av 1800-talet. Det är en utvecklingmöjlighet av vidare baseboards om inte annat. Gnetshärad kanske har kontakt med någon annan stambana numera. Det finns stora möjligheter till utbyggnad.


Hejsan!

Gnetshärad finns här hos mig! visseligen bara en baseboard än så länge, men ändå!
BILDERNA BORTTAGNA I MITT INLÄGG PGA Utrymmesbrist!

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif

Hur många talanger har du? Först Gmax och sen detta. Funderat på att ta jobb hos Banverket Produktion?;) Jag har även gjort en "ny" BHJ som Fredrik ska testa efter helgen. Den innehåller en ny pendeltågsträcka samt att Öresundstågen numera går hela vägen till Årstabruk. JSON, sjonas och Dson har redan sett rutten och antagligen kört på den.

/Mohammad, VD på CT Inc.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3863181746.jpg

Joel 2004-07-02 13:24

Hej!

Hur går det med rutten MatsH? Tycker det vore intressant om du kunde lägga upp några fler bilder, åtminstone om du kommit längre än sist.;) Som holol skrev tidigare så tycker jag också det vore bra om du kunde skapa en session, så att man slipper trycka ut en massa tåg.

/ Joel

MatsH 2004-07-04 02:26

Hallå Joel!
Jovars, det går ganska bra. Har lyckats få "ditt" problem med min egen rutt bara, nämligen att det saknas ett objekt när jag laddar rutten och jag kan inte för mitt liv komma på vad det beror på. [B)]

Annars så har jag jobbat hela veckan och inte haft så mycket tid till att bygga. Jag har gjort om ett par vagnar för att kunna ta den last jag vill, bl.a. stålrullar och passagerare och jag har elektrifierat hela vägen till Hedebo. Dessutom så är pappersbruket numera ett järnverk där inleveranserna består av järnpellets och gasol och produkten som tillverkas är valsad plåt på 2x2m rullar.

Jag har som sagt inte så mycket nytt att visa, men jag hoppas att det går bra med några bilder på bruket (nytt i och för sig). Alla bilder är skärpta något eftersom jag tyckte dom var suddiga.
mvh .... Mats


Det första tåget för morgonen är ett tomtåg som skall lastas under dagen. Det består dessutom av en del vagnar som skall vidare till Hedebo, men dessa får vänta till eftermiddagen.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5506011045.jpg

Efter avkoppling går Ma-loket direkt ner till bangården för att hämta vagnarna som lastats under gårdagen. Det innehåller förutom Shimmns med valsad plåt även en del vagnar ifrån Hedebo såg och container-industri. Tungt är det också som synes.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9170011107.jpg

Lite senare på dagen anländer ett tåg med järnpellets. Dessa vagnar har just lossats av T44:an i bakgrunden och nu håller Dm-loket på att koppla till tåget igen för tillbakavägen.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2284011131.jpg

Nicke_123 2004-07-04 03:03

Väldigt fina bilder Mats :)

M.V.H Nicke!

holol 2004-07-04 11:54

Jag kan knappt bärga mig[:p][:p][8D]

gec44-9w 2004-07-04 20:14

MatsH, en fråga: vad har du för någon upplösning och grafikkort?

Mvh Dash 9

Förresten väldigt fina bilder!

MatsH 2004-07-04 20:44

Hej!
Kul att du gillar bilderna. Jag har ett ATI Radeon 9600 Pro 128MB.
De tre senaste bilderna är som sagt editerade något (sharp), men dom andra är orörda.

mvh .... Mats

Leonard 2004-07-04 21:42

Hej Mats inte för att tjata men när blir din elektriferade järnvägsrutt (BHJ) klar för nedladdning. Hälsningar Leonard.

:D:D:D:)







MatsH 2004-07-04 22:27

Hej Leonard!
Svaret på din fråga får helt enkelt bli: Jag vet inte, men det blir i alla fall inte den närmaste tiden. :)
Jag har en hel del idéer på saker jag vill ha med, och jag har nog inte ens gjort hälften av dom ännu. Jag har precis blivit klar med Mellereds station, vilken har flyttats lite närmare vägen och blivit en pendeltågsstation. De Melleredsbor som vill ta fjärrtåget ut i världen blir numera hänvisade till Bergaryd eller Årstabruk istället.

Jag börjar äntligen förstå varför Tomas Sommarbana dröjer. :D
mvh .... Mats


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009